2021-01-17, 11:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
-300 fall på sjukhusen på 1 vecka. Gissar ni på att dom blivit friska eller dött ?

Och ni som säger risken att dö är så liten bara 1.97% Har dött. Sant

Har ni haft dödsångest någon gång ? Har du andats genom ett sugrör en hel dag.

Min väns mamma är 50 år. Inga underliggande sjukdomar hon låg och grät i 1 vecka av paniken av att inte kunna andas.

Dog hon ? Nej?

Ni tänker bara på fall som dör. Döden är inte det jag fruktar med Corona för vet att risken är minimal. Men att ligga i veckor med 40 graders feber, eller problem att andas osv

Det skrämmer mig

Visst är det så, och många får psykiska problem efter sådana upplevelser också.
Citera
2021-01-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Japp!

För visst säger de att vaccinet skyddar mot all död?!
När man väl fått sprutan är man odödlig..
Kanske inte va?!

Du tror inte att folk fortsätter dö av hjärtstopp osv? När man nu vaccinerar hela gruppen på särskilda boenden på två veckor, så lär det fortsätta dö folk. Oavsett om de får spruta eller inte..
Det är ju inte utan anledning som de ligger där redan..

Tänker du lika om coronan?
Citera
2021-01-17, 11:49
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Låter hemskt påfrestande.

Jag har hört från tidigare arbetsplats att personalen riskerar sparken om de blir påkomna att vara utan munskydd och visir (även när de är i annat rum än patienter eller för sig själva) - jobb i vården. Jag är så oerhört tacksam att jag inte längre arbetar i vårdyrket. Det verkar som mycket kontroll och hot, och personalen känner sig väldigt pressade. Som om inte situationen är tillräckligt jobbig..

Visst är det så. Sen har jag full förståelse för att man tar i med hårdhandskarna för att bekämpa smitta. Jag har full respekt för det men det är verkligen skitjobbigt i längden med alla dessa rutiner och jag vill bara att det ska bli som vanligt igen.
Citera
2021-01-17, 11:50
Medlem
revodnebs avatar
Det framkommer från FHM:s interna mail att de suttit och diskuterat charlatanen Cummings ideer om dry tinder, skulle inte förvåna mig om det var därifrån de målade upp sina milda scenarion. De trodde det var en case-demic pga ökad testning. Ack så fel de hade, igen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakaren-ska-fortsatta-utsatta-folk-for-smittan/

Citat:
Den svenska coronastrategin har utstått stor kritik, bland anklagelserna finns att Folkhälsomyndigheten drivit en strategi om att uppnå flockimmunitet.

Något som myndigheten arbetade med i ett inledande skede i mars – men senare tog avstånd i från redan i april.

Trots det skickade Britt Åkerlind, region Östergötlands smittskyddsläkare, ett mejl på samma tema så sent som i september. Mejlet skickades till statsepidemiolog Anders Tegnell.

”Liksom er båda tror jag i stort att Ivor Cummins har mycket rätt. Anser att vi skall fortsätta 'utsätta' befolkningen för denna infektion i lagom dos.”, skriver hon i mejlet.

Hon fortsatte:

”Är mycket tveksam till denna extensiva provtagning som individen själv beställer och den kostnad som det medför.”

Det är inte vetenskap som FHM sysslar med.
Citera
2021-01-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det framkommer från FHM:s interna mail att de suttit och diskuterat charlatanen Cummings ideer om dry tinder, skulle inte förvåna mig om det var därifrån de målade upp sina milda scenarion. De trodde det var en case-demic pga ökad testning. Ack så fel de hade, igen.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakaren-ska-fortsatta-utsatta-folk-for-smittan/

Fy fan. De måste straffas.
Citera
2021-01-17, 11:53
Medlem
Citat:
Det framkommer från FHM:s interna mail att de suttit och diskuterat charlatanen Cummings ideer om dry tinder, skulle inte förvåna mig och det var därifrån de målade upp sina milda scenarion. De trodde det var en case-demic pga ökad testning. Ack så fel de hade, igen.

Så de är ansvariga för vad folk skriver till dom? om du skriver till FHM att du vet att boten finns i area 51 så kan expressen mfl skriva en artikel om att fhm nu arbetar med area 51 hypoteser, så kan du sitta och nicka förnjöt, "vad var det jag sa"
Citera
2021-01-17, 11:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hur tänker du nu? Inkubationstiden för Covid 19 är 2-14 dagar och det är en fördröjning innan en smittotopp uppnås eftersom det tar tid för folk att smitta varandra.
2-14 dagar är extremer. Snittinkubationstiden är 5 dagar. 11 dagar från smitta till IVA (snitt för åldersgrupp 50-69 vilka kan antas vara den största gruppen på IVA). Vissa ligger länge på IVA men de flesta ligger uppskattningsvis runt 3-7 dagar.

18e stängde skolorna på de flesta håll i landet (vissa hade upp längre men utsatta regioner valde att stänga 18 december).

5+11+(3-7) = 6-10 januari.
Notera att IVA inte minskar direkt utan lägger sig på en platå 6-10 januari för att sedan minska i en snabbare takt.
Citera
2021-01-17, 11:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Så de är ansvariga för vad folk skriver till dom? om du skriver till FHM att du vet att boten finns i area 51 så kan expressen mfl skriva en artikel om att fhm nu arbetar med area 51 hypoteser, så kan du sitta och nicka förnjöt, "vad var det jag sa"

De har ju uppenbarligen fört en diskussion om saken, Tegnell sa ju även på någon intervju att Cummings teorier var rimliga. Anden är ur flaskan oavsett dina jämförelser med Area 51.
Citera
2021-01-17, 12:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Britt Åkerlind är inte riktig. Om jag inte minns fel, så var det även hon som bestämde att Region Östergötland inte skulle erbjuda antikroppstester till allmänheten. "Det skulle vara som att ge folk en present", sa hon... Dessutom är BÅDE PCR- OCH antikroppstester viktiga inte bara för individen, utan även för den myndighet som jag inte vill nämna vid namn, den som ska hålla koll på smittspridningen och göra prognoser utifrån det. Då är det viktigt att veta både hur många som är smittade för tillfället, och hur många som kan tänkas vara immuna de närmaste månaderna.
Citera
2021-01-17, 12:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Själva faktumet att antal smittade och döda gick ner under förra sommaren kan delvis förklaras med att skolor var stängda då.
Det är nog en delförklaring. Nu ska inte säsongsvariationen underskattas, det är tydligt att R-talet ökar under vinterhalvåret. Men skolorna verkar också påverka beydligt mer än va FHM erkänner. Troligtvis hade Sveriges första våg i våras blivit likadan som grannländernas om man hade stängt skolorna när dom gjorde det.
Citera
2021-01-17, 12:05
Medlem
madchances avatar
30 april säger Tegnell att 8000-20000 döda inte är orimligt.
17 januari med 10000 döda säger Tegnell att ingen kunde se att det skulle bli så extremt.

Men han förutsåg det ju själv?

Källor:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y325xJ/tegnell-8-00020-000-doda-inte-orimligt
https://www.svd.se/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma
Citera
2021-01-17, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
30 april säger Tegnell att 8000-20000 döda inte är orimligt.
17 januari med 10000 döda säger Tegnell att ingen kunde se att det skulle bli så extremt.

Men han förutsåg det ju själv?

Källor:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y325xJ/tegnell-8-00020-000-doda-inte-orimligt
https://www.svd.se/tegnell-ingen-sag-det-extrema-komma

Du måste ju ta hänsyn till olika tidsperioder. Du kan ju inte ha 30 april som en måttstock då det var under den absolut värsta perioden i våras. Förmodligen förstod Tegnell att det var illa då!

Tegnell talar nu om ett tidigare skede såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in