2021-01-16, 18:43
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
Jag har inte tid att lyssna på intervjun så jag utgår bara från det du citerat, men det låter ju helt sjukt? De orkade inte med att göra prognoser som de tyckte var jobbiga så de gjorde trevliga prognoser istället? Jävla svin! Tror inte de hade det i närheten av så psykiskt belanstande (och inte heller fysiskt) som vårdpersonal. På sin höjd var det väll jobbigt när det började gå upp för dem att folk faktiskt inser vilka det är som klantat sig.

Att han inte har en aning om varför Sverige haft hög smittspridning är också typiskt. Inte ens med facit i hand kan de på FoHM ta till sig vad som gick fel.

Det kom från Anders Tegnell i en intervju i Aktuellt som jag hänvisat till tidigare. Där han sa att de inte ville göra så mörka prognoser till vården - för då skulle vården (regionerna) säga att de inte klarade det. I UG sa faktiskt Johan Carlsson samma sak gällande masstestningen som skulle genomföras enligt uppdrag från regeringen där Harriet (testsamordnare) började undra varför man inte satte igång testningen. Då svarade Carlsson att man inte ville ge regionerna direktiv som man visste de inte klarade av.

Så det är samma långsamma och tröga process från FoHM, det är som att de medvetet (?) försöker sinka alla åtgärder antingen genom att kräva 100% bevis för att något fungerar (munskydd), eller att fördröja saker (masstestning, man ville inte ändra till alla personer utan hade fortfarande kvar sina grupper resenärer från Alperna).
Citera
2021-01-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta med åldern är väl inte så svårt att förstå (och borde i synnerhet inte vara det för en person som ska vara Statsepidemiolog...). Gamla människor är alltid skörare än unga. När vi åldras, går vi in på vår reservkapacitet. Det finns inte kraft över, att hantera våldsamma trauman eller härjande sjukdomar. Att man inte ser samma bild för andra infektionssjukdomar, beror helt enkelt på att covid-19 är en helt ny sjukdom. D.v.s.: vi möter den alla på samma villkor - inte ens de som varit med länge, har någon tidigare immunitet att dra på. Och då blir det självklart så, att de gamla och sköra dukar under först.

Jag tror du misstolkar uttalandet. Han tar hänsyn till det du påtalar, och ändå saknas det förklaring.
Citera
2021-01-16, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Om man inte hunnit bli vaccinerad innan mars månads utgång. Är det då bättre att vaccinera sig till hösten tror ni? Så man har ett ordentligt skydd till nästa säsong?

Jag undrar hur det är tänkt egentligen. Om vaccinet bara ger sex månaders skydd så kommer väl de som nu vaccineras i FAS1 att behöva omvaccineras innan man är klar med FAS4. Om man nu inte får upp tempot vill säga, men det verkar ju vara brist på vaccin också.
Citera
2021-01-16, 18:48
Medlem
sannes avatar
Citat:
Jag har läst i en källa - det var någon som postade den igår, en thailändsk officiell informationssajt fast på engelska - och där stod det att det var ändringar på tolv ställen.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1348606324901359619/photo/1
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-10/japan-says-it-found-new-coronavirus-variant
Citera
2021-01-16, 18:49
Bannlyst
-300 fall på sjukhusen på 1 vecka. Gissar ni på att dom blivit friska eller dött ?

Och ni som säger risken att dö är så liten bara 1.97% Har dött. Sant

Har ni haft dödsångest någon gång ? Har du andats genom ett sugrör en hel dag.

Min väns mamma är 50 år. Inga underliggande sjukdomar hon låg och grät i 1 vecka av paniken av att inte kunna andas.

Dog hon ? Nej?

Ni tänker bara på fall som dör. Döden är inte det jag fruktar med Corona för vet att risken är minimal. Men att ligga i veckor med 40 graders feber, eller problem att andas osv

Det skrämmer mig
Citera
2021-01-16, 18:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad säger ni om faserna här egentligen?

https://www.di.se/nyheter/efter-kungens-vaccination-detta-galler-for-platsen-i-kon/

Grupp 1 köper jag rakt av, men sen tycker jag det blir lite konstigt. FAS2 är alla över 70. Först därefter kommer riskgrupperna. Dvs, en 69-åring som genomgått någon form av transplantation, ska alltså vaccineras efter ett nötfrisk 70-åring. Är det rimligt? Förstår att det är enkelt att gå på personnummer, men hur ska det gå till med riskgrupperna. Ska vaccinspersonalen sitta och läsa varenda läkarjournal eller ska folk själva avgöra om de tillhör riskgrupp?
Citera
2021-01-16, 18:55
Medlem
Citat:
Från Aftonbladets blogg:

AMANDA HÄLLSTEN23 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=490052
I dag har det gått ett år sedan Folkhälsomyndigheten för första gången informerade om coronaviruset. Trots det är det fortfarande mycket som är oklart kring varför vissa grupper drabbas så hårt av viruset. Det säger Anders Tegnell, i en intervju med DN.

– Jag har pratat med flera kollegor och vi kan inte komma på någon annan sjukdom där ålder är så extremt dominerande som riskfaktor. Det är mycket ovanligt när det gäller infektionssjukdomar. Och jag har ännu inte sett något svar på varför fler män än kvinnor dör, säger han till tidningen.

Detta med åldern är väl inte så svårt att förstå (och borde i synnerhet inte vara det för en person som ska vara Statsepidemiolog...). Gamla människor är alltid skörare än unga. När vi åldras, går vi in på vår reservkapacitet. Det finns inte kraft över, att hantera våldsamma trauman eller härjande sjukdomar. Att man inte ser samma bild för andra infektionssjukdomar, beror helt enkelt på att covid-19 är en helt ny sjukdom. D.v.s.: vi möter den alla på samma villkor - inte ens de som varit med länge, har någon tidigare immunitet att dra på. Och då blir det självklart så, att de gamla och sköra dukar under först.

Könsskillnaden är svårare att förklara. Vad tror ni andra om den? Jag spånar lite:

- östrogenet skyddar mot vissa sjukdomar. Hur det skulle kunna skydda mot covid-19 vet inte jag, för det kräver kunskaper på mikrobiologinivå som jag inte har. Men det skulle vara väldigt intressant att forska på, och något sådant forskningsprojekt borde väl vara igång vid det här laget?

- kvinnor har haft mer med barn att göra överlag - dels p.g.a. mer nära kroppskontakt med sina egna barn, och dels p.g.a. att kvinnor ofta arbetar åtminstone någon period i livet med att ta hand om andras barn (som au pair, barnvakt, eller på dagis och i skolor). Det har gjort, att de fått i sig tidigare SARS-virus - och har viss immunitet nu.

- kvinnor är överlag mer intresserade av motion, hälsokost, välbefinnande... medan män, som är intresserade överhuvudtaget, ofta arbetar ensidigt med att bygga muskler, vilket inte är något skydd mot denna sjukdom

- kvinnor är - på gott och ont såklart - mer benägna att sjukskriva sig när de känner sig sjuka (deras hela värde är inte upphängt på yrkeslivet och karriären), och även att söka läkarhjälp i tid (medan män kan tycka att det är pjåskigt). På så sätt får deras kroppar vila och ta hand om sjukdomen i lugn och ro, och hjälper inte det så kommer de in på sjukhuset innan det är för sent.

Fler teorier..?
Evolutionen har gett män ett aggresivare/snabbare immunförsvar än kvinnor vilket i detta fall ser ut att vara en nackdel.
Citera
2021-01-16, 18:57
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det kom från Anders Tegnell i en intervju i Aktuellt som jag hänvisat till tidigare. Där han sa att de inte ville göra så mörka prognoser till vården - för då skulle vården (regionerna) säga att de inte klarade det. I UG sa faktiskt Johan Carlsson samma sak gällande masstestningen som skulle genomföras enligt uppdrag från regeringen där Harriet (testsamordnare) började undra varför man inte satte igång testningen. Då svarade Carlsson att man inte ville ge regionerna direktiv som man visste de inte klarade av.

Så det är samma långsamma och tröga process från FoHM, det är som att de medvetet (?) försöker sinka alla åtgärder antingen genom att kräva 100% bevis för att något fungerar (munskydd), eller att fördröja saker (masstestning, man ville inte ändra till alla personer utan hade fortfarande kvar sina grupper resenärer från Alperna).

Helt upp åt väggarna, men inget som förvånar längre. Att svenska myndigheter spenderar mer energi på att dölja problem än att lösa dem är ju en stor orsak till problem i samhället vare sig det gäller corona eller annat.

Tror fan Sverige har hög smittspridning och att folk slarvar med försiktigheten när myndigheterna tonar ner problemen.
Citera
2021-01-16, 19:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Lever Carlsson i ett annat land än vad vi andra gör. Han påstår att i vårt land kan vi hantera trängsel.
Dessutom dumförklarar han människor med samma argument som i början av pandemin och säger att vi med munskydd inte skulle hålla avstånden

Nej han har tom klurat ut att avstånd är bättre än avstånd + munskydd sa han faktiskt idag i lördagsintervjun. Det vi ser i Europa är att det är fortfarande stor trängsel och det ser inte vi här. Vi kan tillämpa det i teorin men i praktiken så är det svårt.
Det är bättre med avstånd än lite avstånd med munskydd.

Det är tydligen en total omöjlighet för Johan Carlsson att tänka 2 tankar samtidigt. Och förresten så är det bättre med munskydd vid trängsel än inget alls. Men inte enligt Johan Carlsson för han åkte kollektivtrafik i veckan och då var det ingen trängsel - det var ett tjänsteärende förresten fick vi veta.

Problemet med munskydd om det motverkar sitt syfte genom att man då motverkar den goda effekten på trängsel vi vill ha. "Johan Carlsson".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB57B4/johan-carlson-i-vart-land-kan-vi-hantera-trangseln
18:25 in

Om vi inte har någon trängsel här (Johan Carlsson) så borde ju inte rekommendationen om munskydd vara så svår eftersom argumentet emot munskydd var att det då skulle bli trängsel och kollektivtrafiken skulle inte ta sitt ansvar att se till att det inte blir trängsel. '

Lyssna gärna ordentligt på Johan Carlsson så upptäcker man fler motsägelser ju mer man lyssnar. Det blir snurrigare och snurrigare.
Citera
2021-01-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej han har tom klurat ut att avstånd är bättre än avstånd + munskydd sa han faktiskt idag i lördagsintervjun. Det vi ser i Europa är att det är fortfarande stor trängsel och det ser inte vi här. Vi kan tillämpa det i teorin men i praktiken så är det svårt.
Det är bättre med avstånd än lite avstånd med munskydd.

Det är tydligen en total omöjlighet för Johan Carlsson att tänka 2 tankar samtidigt. Och förresten så är det bättre med munskydd vid trängsel än inget alls. Men inte enligt Johan Carlsson för han åkte kollektivtrafik i veckan och då var det ingen trängsel - det var ett tjänsteärende förresten fick vi veta.

Problemet med munskydd om det motverkar sitt syfte genom att man då motverkar den goda effekten på trängsel vi vill ha. "Johan Carlsson".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB57B4/johan-carlson-i-vart-land-kan-vi-hantera-trangseln
18:25 in

Om vi inte har någon trängsel här (Johan Carlsson) så borde ju inte rekommendationen om munskydd vara så svår eftersom argumentet emot munskydd var att det då skulle bli trängsel och kollektivtrafiken skulle inte ta sitt ansvar att se till att det inte blir trängsel. '

Lyssna gärna ordentligt på Johan Carlsson så upptäcker man fler motsägelser ju mer man lyssnar. Det blir snurrigare och snurrigare.
Johan Carlsson är för gammal för sin tjänst dags att kliva av och släppa fram någon annan.
Citera
2021-01-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Raset på IVA fortsätter, 349 nu, och 400 färre på sjukhus än toppnoteringen. Fortsätt så!

Själv ska jag spendera kommande veckan i de svenska fjällen, Sveriges mest säkra ställe att vara på om man vill undvika smitta, om man beter sig rätt.

Frågan är om inte Stockholm börjar närma sig någon slags målstolpe kring immuniteten. Regionens siffror är anmärkningsvärda under den gångna veckan. Som boendes i regionen känns det helt fantastiskt, om man då jämför våren och under november/dec. Näst ut är väl VG.
Skåne ställer jag inget större hopp till, knappt någon naturligt immunitet från våren och en stor andel tätbefolkade hushåll i olika utsatta områden.
Citera
2021-01-16, 19:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet att dom undersöker om den brasilianska mutationen kan ta sig förbi immunitet. Har du något underlag på att vaccinet fungerar även på den mutationen?

"So far, the virus does not appear to have become resistant to COVID-19 vaccines, says vaccinologist Philip Krause"
https://www.sciencemag.org/news/2021/01/new-coronavirus-variants-could-cause-more-reinfections-require-updated-vaccines

Det som talar för att vaccinet har bra effekt mot Brasilienstammen är att extremt få hittils har insjuknat två gånger i Brasilien. Med 8 miljoner insjuknade så borde en betydande andel ha insjuknat två gåner men det existerar inga fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in