2021-01-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Kanske men eftersom så många tar vittnen på orden så var SE åter på Skandia mellan 23.40-23.45.
Så måste det ju vara för vittnen har alltid rätt.
Säger nåt t.ex att GM var 175-180 cm så kan det inte ha varit SE han var ju 182 cm,

Jag misstänker att du med flit utelämnar min första mening så vi tar den igen: Vi har bara Engströms egna ord att gå på. Givetvis behöver detta inte stämma men så länge ingen påstått att Engström finns kvar på platsen när fotoblixtarna börjar smattra så kan vi inte göra en stor sak av att Engström inte förekommer på bilderna.

Innan du sätter fyr på fler halmgubbar. Ingen påstår att vittnen alltid har rätt. Det finns gott om uppgifter i utredningen det finns anledning att ifrågasätta. Till exempel den om att Engström är tillbaka på Skandia 23.40. Den bygger på en grov uppskattning som väktarna Gahn och Olofsson sinsemellan pratat sig fram till men som stöds väldigt dåligt av det de redogör för i enskilda förhör.
Citera
2021-01-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilka lögner avser du då?

Mina 3st största lögner är :

1 Som jag just nämnde att han INTE var utanför byggnaden på hela kvällen..

2 Han ändrar nog 3-4 gånger vart han befinner sig när hörde skotten...Att han ser på klockan var något han plötsligt la till...

3 Utstämplingstiden var otroligt viktig för SE såpass viktig att han ringde direkt på morgonen....Ändå vrider han till tiden till 23:21 ...Vilket han vet dessutom var ren lögn...
Citera
2021-01-17, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej det stödjer inte han som GM...rätt..

Men det stödjer ju definitivt inte honom som vittne då iheller...

Det är ju eg liknade när han i rätten försöker säga att han stämplade ut 23:21 när han då visste att det var 23:19...

Exakt! Ett väldigt bra exempel. Och du slår huvudet på spiken här. Det stärker inte misstankarna mot honom och det ger inget understöd åt hans vittnesmål. Det enda som återstår är att det är betydelselöst.
Citera
2021-01-17, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Exakt! Ett väldigt bra exempel. Och du slår huvudet på spiken här. Det stärker inte misstankarna mot honom och det ger inget understöd åt hans vittnesmål. Det enda som återstår är att det är betydelselöst.

Jo men kan vi helt bortse ifrån anledningen till varför man ljuger även i saker som inte gör SE viktig...

Med utstämplingstiden så vill ju inte SE eg vara på plats för tidigt..!

Låt säga att han stämplade ut 23:19

Pratade bara lite kort med vakterna i 1min...Alltså ute på Sveavägen 23:20..

Kommer ut o ser Paret Palme o vill diskutera lite politik med Olof...Lisbeth är van att män ska tjafsa med Olof o tar ingen direkt notis...

Tillslut säger Olof något till SE som förminskar honom totalt...

Ska lägga till att Olof Palme var sjukt arrogant o kunde subtilt håna folk...
Citera
2021-01-17, 02:24
Medlem
Citat:

2 Han ändrar nog 3-4 gånger vart han befinner sig när hörde skotten...Att han ser på klockan var något han plötsligt la till...

3 Utstämplingstiden var otroligt viktig för SE såpass viktig att han ringde direkt på morgonen....Ändå vrider han till tiden till 23:21 ...Vilket han vet dessutom var ren lögn...

Återigen. Förklara vad det är med detta som är misstänkt.
Citera
2021-01-17, 02:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

1. Har jag svarat på.
2. Kan vara minnet som spelar ett spratt. Kan vara för att han ljuger sig närmare mordet i tid än han egentligen var
3. Mer än tre år efter säger han 23:21 i tingsrätten. Varför skulle han medvetet göra den lögnen som GM när han aldrig nämnt den tiden förr? Dra ögonen till sig. Det var CP:s rättegång. Inte SE:s. Han har glömt helt enkelt, tänk på att 23:21 är en tid som nämns tusentals gånger i media 1986-1989.
Citera
2021-01-17, 02:38
Medlem
Citat:
Jo men kan vi helt bortse ifrån anledningen till varför man ljuger även i saker som inte gör SE viktig...

Med utstämplingstiden så vill ju inte SE eg vara på plats för tidigt..!

Låt säga att han stämplade ut 23:19

Pratade bara lite kort med vakterna i 1min...Alltså ute på Sveavägen 23:20..

Kommer ut o ser Paret Palme o vill diskutera lite politik med Olof...Lisbeth är van att män ska tjafsa med Olof o tar ingen direkt notis...

Tillslut säger Olof något till SE som förminskar honom totalt...

Ska lägga till att Olof Palme var sjukt arrogant o kunde subtilt håna folk...

Om vi nu kan konstatera att han ljuger om saker som av allt att döma inte gagnar honom åt någotdera hållet så kan vi väl ägna våra liv åt att hitta diverse hypotetiska skäl till varför. Men vad skulle vara vunnet på det? Jag kan väl dock tänka mig en slutsats man kan dra och det är att han uppenbarligen är en person som tummar på sanningen lite efter eget behag. Vart det resonemanget tar oss behöver jag väl inte ens säga.

I övrigt så ifrågasätter jag starkt att att han skulle göra nån sorts försök att inte "vara på plats för tidigt". Hela hans vittnesmål går ju ut på att han är tidigt på plats. Det är väl den enklaste sak i världen för honom att säga att han pratar fjällsemester med väktarna i nån minut och ramlar in sent på mordplatsen. Även SEkten brukar ju betona hans ambitioner att vara tidigt på plats så att han kan spela ut sitt förväxlingsarrangemang. Man får nog lite bestämma sig här.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-17 kl. 02:40.
Citera
2021-01-17, 02:46
Medlem
Citat:
Om vi nu kan konstatera att han ljuger om saker som av allt att döma inte gagnar honom åt något håll så kan vi väl ägna våra liv åt att hitta diverse hypotetiska skäl till varför men vad skulle vara vunnet på det. Jag kan väl dock tänka mig en slutsats man kan dra av det och det är att han uppenbarligen är en person som tummar på sanningen lite efter eget behag. Vad det resonemanget tar oss vidare till behöver jag väl inte ens säga.

I övrigt så ifrågasätter jag starkt att att han skulle göra nån sorts försök att inte "vara på plats för tidigt". Hela hans vittnesmål går ju ut på att han är tidigt på plats. Det är väl den enklaste sak i världen för honom att säga att han pratar fjällsemester med väktarna i nån minut och ramlar in sent på mordplatsen. Även SEkten brukar ju betona hans ambitioner att vara tidigt på plats så att han kan spela ut sitt förväxlingsarrangemang. Man får nog lite bestämma sig här.

När jag menade för tidigt på plats så menade jag såklart att han är på brottsplatsen samtidigt som paret Palme...

En som jag tycker stödjer min teori är vittnet Anders som uppfattar 3 personer som går framför honom o pratar....Lisbeth till höger..Olof i mitten o då en förolämpad SE bredvid Olof..!

Men jag är också inne på vit kränkt man när det gäller CA ...Där han också vill prata lite pengapolitik o blir så jävla arg...

Så min teori är lite vit ..medelålder...kränkt...Lite misslyckad...

O Palme kunde reta gallfeber med sin arroganta stil..

Anledningen till att jag lutar mer åt SE än CA är att jag inte behöver måla dit en ny person på brottsplatsen...plus att lögnerna från SE känns placerade...
Citera
2021-01-17, 02:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han svarar på Polisens frågor som var mkt tydliga...

Var du utanför byggnaden någongång under kvällen...?

SE svarar NEJ..

Men en vakt har vittnat om att släppt in SE kl 21 ....

Citat:
Det är jag som ljuger här. Jag läste visst Expressen-dravlet du hänvisade till. Författat av någon vars kunskaper om Palme-mordet ledigt ryms på en servett.

I förhör är väktaren Kohut närmast övertydlig med att Engström kommer in på Skandia strax efter åtta då hon precis går på sitt pass. Det är i Häggströms famösa internutredning den här tiden plötsligt omvandlas till klockan nio. Antagligen för att den passade hans personliga teorier bättre. I dessa går ju inte heller Kohut fri från misstanke. Han tycker att hon är suspekt eftersom hon har ett östklingande namn...

Citat:
Engström har högst troligt fel. Han har med stor säkerhet varit utanför byggnaden. Men vad betyder det? Att han säger saker som inte stämmer? Vilken bomb.

Internutredaren på Skandia förefaller inte ha varit så noga med detaljerna. Misstänkte han inte en väktare också p.g.a. en sammanblandning med namn, och för att någon hade bytt tid, m.m.?

Förhöret med en av vakterna på Securitas, ALG, den 10:e juni 1986, talar till SE:s fördel som vittne:

Cirka 20:10, SE bankar på dörren och vill bli insläppt … (Alltså långt innan LOP kommer till Grand.)

s. 209:

”F: Du sa att han brukade göra det, har du varit med om det förut?

G: Ja oh ja, oh ja. Han arbetar ganska mycket över på kvällarna och går ut och äter och kommer igen och drar i dörren.

[…]

F: Vid flera tillfällen?

G: Jodå. Det är inte bara han som gör [knackar istället för att använda kortläsaren] för det är väl obekvämt att stå där och slå en kod som man kanske inte kommer ihåg och …”

Kanske vill inte SE att arbetsgivaren ska veta att han går ut och äter på arbetstid?

Därefter blir det ännu mer intressant. Cirka 23:40 ser ALG honom komma in igen:

s. 210:
SE meddelade då, enligt ALG, att han hört ett skott, som en ”avgasknall” [i förhöret med polisen säger han "avgassmäll"]. Dessutom har han uppfattat att ”dom säger att det är Olof Palme”.

ALG fortsätter: ”han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen”.

Om SE nu var GM, och gjorde en omväg på 20 minuter innan han återkom till Skandia-huset, hur kunde han då känna till det med blodet, kl. 23:40? Hade han intervjuat folk på platsen efter turen runt stan?
Citera
2021-01-17, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det där är helt idiotiskt. Man kan inte förväxla, för det är mer än tre minuter mellan mördarens löpning och SE:s påstådda löpning. Ingen GM skulle hitta på det så där. Helt värdelöst. Då hade det varit bättre säga att han sprang in 20 sekunder efter GM.
Då hinner han ju inte vända OP i framåtstupa sidoläge eller samtala med LP.
Menar du att det utesluter SE som GM på något sätt?
Skulle han springit redan då är det ju gränsfall att han hade hunnit skymta GM när denne flydde.
Dock delar jag din uppfattning att det efter tre minuter är omöjligt att förväxlas med GM.
Det finns väl egentligen inget som tyder på att SE på heller gjorde denna löpning iaf inte som ett vittne,
Citera
2021-01-17, 02:55
Medlem
Citat:
När jag menade för tidigt på plats så menade jag såklart att han är på brottsplatsen samtidigt som paret Palme...

Han försöker inte senarelägga sin ankomst till mordplatsen. Troligtvis är det tvärtom. Han försöker komma närmare inpå än vad som antagligen är fallet. Vad beträffar hans ankomst till mordplatsen är det i det närmaste ett anti-alibi. Det gör det fullt möjligt för honom att vara GM.
Citera
2021-01-17, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Internutredaren på Skandia förefaller inte ha varit så noga med detaljerna. Misstänkte han inte en väktare också p.g.a. en sammanblandning med namn, och för att någon hade bytt tid, m.m.?

Förhöret med en av vakterna på Securitas, ALG, den 10:e juni 1986, talar till SE:s fördel som vittne:

Cirka 20:10, SE bankar på dörren och vill bli insläppt … (Alltså långt innan LOP kommer till Grand.)

s. 209:

”F: Du sa att han brukade göra det, har du varit med om det förut?

G: Ja oh ja, oh ja. Han arbetar ganska mycket över på kvällarna och går ut och äter och kommer igen och drar i dörren.

[…]

F: Vid flera tillfällen?

G: Jodå. Det är inte bara han som gör [knackar istället för att använda kortläsaren] för det är väl obekvämt att stå där och slå en kod som man kanske inte kommer ihåg och …”

Kanske vill inte SE att arbetsgivaren ska veta att han går ut och äter på arbetstid?

Därefter blir det ännu mer intressant. Cirka 23:40 ser ALG honom komma in igen:

s. 210:
SE meddelade då, enligt ALG, att han hört ett skott, som en ”avgasknall” [i förhöret med polisen säger han "avgassmäll"]. Dessutom har han uppfattat att ”dom säger att det är Olof Palme”.

ALG fortsätter: ”han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen”.

Om SE nu var GM, och gjorde en omväg på 20 minuter innan han återkom till Skandia-huset, hur kunde han då känna till det med blodet, kl. 23:40? Hade han intervjuat folk på platsen efter turen runt stan?

Häggström hade trivts i den här tråden. Hade säkert hittat anhängare till sina misstankar om att Engström ville skjuta Lisbeth för att hon ville tvångsomhänderta den förståndshandikappade flicka Engström syntes med på Åland veckan efter mordet.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-17 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in