2021-01-17, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström har högst troligt fel. Han har med stor säkerhet varit utanför byggnaden. Men vad betyder det? Att han säger saker som inte stämmer? Vilken bomb.

Nej men att en person sitter o ljuger i förhör är väl rätt allvarligt o nu kan man ju inte ens säga att det var för att spela viktig...

Jag känner att varje gång SE kan bindas lite till misstanke så ljuger han oavsett om han vill bli viktig eller inte....
Citera
2021-01-17, 01:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då får du istället tro mig om du inte orkar läsa...

Tror du att SE ljög om att han varit utanför byggnaden för att han ville vara viktig ?

Eller för att han inte ville bli misstänkt för att kanske sett Palme vid Grand..

Vi kan ju inte varje gång säga att SE ljuger för att spela viktig !....Någonstans måste man också sätta ner foten med hans lögner...

Klockan 20:15 återkommer han, inget annar.

Orsaken till lögnen är enkel, han hade inte stämplat ut, skäl för uppsägning.
Citera
2021-01-17, 01:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det enda vi har att luta oss mot här är Engströms egna uppgifter. Enligt honom lämnar han platsen i samband med att den spärras av. Karlssons tidigaste bilder visar just när detta sker. Det är inget mysterium att Engström inte förekommer på dessa.

Min poäng var att det så klart är märkligt att gärningsmannen Engström inte pekar ut Hage. Hon har ju synts överallt i pressen. Engströms vittnesmål förutsätts vara baserat på en minutiös granskning av diverse mediauppgifter. Tycker han inte att utpekandet av henne gagnar detta påhittade alibi? Den rimligaste förklaringen är så klart att han helt enkelt inte känner igen henne.

Detta var det bästa jag sett som försvar till SE. Han pekar inte ut Hage, trots att hon var så framträdande i media. Briljant. En GM som vill skapa sig alibi hade definitivt pekat ut henne i fotokonfrontation.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-17 kl. 01:46.
Citera
2021-01-17, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Var det SE själv som sökte upp polisen för att berätta det han sett? Dvs om han inte gjort det, hade polisen överhuvudtaget känt till honom då och hade han än idag hade varit anonym?
Det var ju det ja,
Ja bra fråga om de hade gjort det.
Kanske via Häggströms PM(hade SE inte pratat så mycket om mordet och framträtt i media hade han nog aldrig hamnat i utredningen,
Via sin utstämpling var han dock knuten till platsen,
Hade polisen av något skäl fått kännedom om det så hade det kanske varit lite märkligt om SE bara gått upp i rök.Det hade kanske kunnar uppfattaas som märkligt.
Å andra sidan hade han hållit låg profil så hade nog ingen funderat på om någon ev stämpkade ut från t.ex Skandia vid tidpunkten för mordet.
OM du tänker dig honom som GM så tarodde han väl kanske att han ev kunnat identifierats av vittnen och då var det ju ett rimligt och smart fast såklart riskabelt drag att förvandla sig till ett vittne,
Citera
2021-01-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Detta var det bästa jag sett som försvar till SE. Han pekar inte ut Hage, trots att hon var så framträdande i media. Briljant. En GM som vill skapa sig alibi hade definitivt pekat ut henne i fotokonfrontation.
MEN om han var ett vittne på platsen och framme ända hos Palme så borde han väl ha känt igen AH?
Och därmed pekat ut henne?
Citera
2021-01-17, 01:52
Medlem
Citat:
Engström själv menar att han lämnar platsen när avspärrningarna har satts upp. Klockan är då ca 23.30. Fullt möjligt att han är tillbaka på Skandia ett par minuter över halv.
Kanske men eftersom så många tar vittnen på orden så var SE åter på Skandia mellan 23.40-23.45.
Så måste det ju vara för vittnen har alltid rätt.
Säger nåt t.ex att GM var 175-180 cm så kan det inte ha varit SE han var ju 182 cm,
Citera
2021-01-17, 01:56
Medlem
Citat:
Nej men att en person sitter o ljuger i förhör är väl rätt allvarligt o nu kan man ju inte ens säga att det var för att spela viktig...

Jag känner att varje gång SE kan bindas lite till misstanke så ljuger han oavsett om han vill bli viktig eller inte....

Men vad tusan skulle var suspekt med att han varit ute på kvällen? Han förhörs inte i egenskap av misstänkt GM vilket somliga av er gång på gång har svårt att ta in eftersom han aldrig förekommit i er begreppsvärld som något annat.

Far han med osanning här kan det vara av vilket trivialt skäl som helst. Varför ljuga om detta som GM när han vet att det finns folk som kan dementera saken? Vill han bli misstänkt?

Finns gott om sånt här. Han säger att han går raka vägen ut på gatan efter utstämplingen. Varför undanhålla samtalet med väktarna som GM? Det borde väl passat honom utmärkt om det ägt rum.

Engström blir inte mer tänkbar som Palme-mördare för att ni dimper ned på allt oväsentligt pladder som kommer ur hans mun. Det visar ju tvärtom bara hur skruvat hans tilltänkta alibi är. Mitt tips. För varje lögn ni beslår Engström med, ägna en tanke åt hur tusan det stödjer teorin att han sköt statsministern.
Citera
2021-01-17, 02:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
MEN om han var ett vittne på platsen och framme ända hos Palme så borde han väl ha känt igen AH?
Och därmed pekat ut henne?

AH satt ju böjd över Palme med ansiktet neråt. Hennes ansikte borde nästan vara det ansikte han hade minst möjlighet att se som vittne.
Citera
2021-01-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Klockan 20:15 återkommer han, inget annar.

Orsaken till lögnen är enkel, han hade inte stämplat ut, skäl för uppsägning.

Okej...Bra svar..

Då kontrar jag med att han ljuger I dom andra fallen för han inte vill sitta i fängelse som GM...

För vi ska väl ta dom logiska lögnernas anledning varje gång o inte bara ibland
Citera
2021-01-17, 02:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Okej...Bra svar..

Då kontrar jag med att han ljuger I dom andra fallen för han inte vill sitta i fängelse som GM...

För vi ska väl ta dom logiska lögnernas anledning varje gång o inte bara ibland

Vilka lögner avser du då?
Citera
2021-01-17, 02:05
Medlem
Citat:
Men vad tusan skulle var suspekt med att han varit ute på kvällen? Han förhörs inte i egenskap av misstänkt GM vilket somliga av er gång på gång har svårt att ta in eftersom han aldrig förekommit i er begreppsvärld som något annat.

Far han med osanning här kan det vara av vilket trivialt skäl som helst. Varför ljuga om detta som GM när han vet att det finns folk som kan dementera saken? Vill han bli misstänkt?

Finns gott om sånt här. Han säger att han går raka vägen ut på gatan efter utstämplingen. Varför undanhålla samtalet med väktarna som GM? Det borde väl passat honom utmärkt om det ägt rum.

Engström blir inte mer tänkbar som Palme-mördare för att ni dimper ned på allt oväsentligt pladder som kommer ur hans mun. Det visar ju tvärtom bara hur skruvat hans tilltänkta alibi är. Mitt tips. För varje lögn ni beslår Engström med, ägna en tanke åt hur tusan det stödjer teorin att han sköt statsministern.

Nej det stödjer inte han som GM...rätt..

Men det stödjer ju definitivt inte honom som vittne då iheller...

Det är ju eg liknade när han i rätten försöker säga att han stämplade ut 23:21 när han då visste att det var 23:19...
Citera
2021-01-17, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Väskan är inte så viktig som vissa vill få den till"

Det vet du inte. Möjligheten finns att det är just Stig Engströms handledsväska.

"Hursomhelst var han korpulent"

Tja, det finns korpulenta människor som är rätt vältränade.
Jag vet inte om SE var korpulent han var 182 cm lång och vägde enligt uppgift 80 kg.
Låter rätt normalviktigt,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in