2021-01-15, 22:17
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Mycket har gått bra ett tag nu och det behövs inte mycket för att det ska komma en sättning. Generellt tycker jag börsen känns överköpt i brist på alternativ och det får gärna lugna ner sig ett tag. Tycker många av dagens värderingar är svåra att motivera, men FOMO håller mig kvar

Min strategi är att ligga runt 90-98% i aktier då jag saknar talang att förutsäga börsens svängningar. Däremot tycker jag det går bra att plocka upp enskilda bolag som går bättre än index och tror inte alls på att marknaden är effektiv och lyckas prissätta alla aktier rätt över tid. Snarare ser jag det som en slags normaldistribution av idioter, indexfonder och proffs där jag bara behöver vara lite smartare än snittet för att slå index.

Nej men precis så länge man håller sig över index så ligger man bra till. Jag ligger tyvärr inte över index sedan flera månader tillbaka men sett sedan coronan ligger jag långt över index så jag är nöjd.
Citera
2021-01-16, 02:24
Medlem
Idag gick det bra. Men jag är ingen trader utan långsiktig. Det betyder just nu att mina aktier går bra i dag. Alltså de ökar i värde och jag behöver inte day trada eller så. Men men...alltså någon dag kan någon aktie gå ner!
Citera
2021-01-16, 08:35
Medlem
bajssprutans avatar
Brukar väl alltid dippa fredag eftermiddag pga att folk inte vill ligga över helgen. 2 dagars maktlöshet där skit kan hända. Ynkryggar.
Citera
2021-01-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Skitdag! 2% ned.
Samma här. Trist med fredagsdipp. Försöker trösta mig med att PPM är uppe på ny ATH. Jag behöver väl en bra pension sen, när jag spelat bort mina pengar på börsen, ha ha.
Citera
2021-01-16, 10:43
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Samma här. Trist med fredagsdipp. Försöker trösta mig med att PPM är uppe på ny ATH. Jag behöver väl en bra pension sen, när jag spelat bort mina pengar på börsen, ha ha.

Japp! Men det kanske är bra att det mattas av lite.

Så länge det långsiktigt går upp så är jag nöjd, det borde du med vara. Har underpresterat OMX30 senaste tre månaderna tyvärr men sedan hade man endast it och teknikaktier. Har möblerat om lite senaste tiden till andra branscher.

Vilka företag har du? Ta via PM.
Citera
2021-01-16, 16:15
Medlem
Dualitys avatar
Så jävla många idioter här.

Det är fan klockren "Gambler's Fallacy". Nej, börsen "ska" inte ner bara därför att gått upp. Nej, en enkrona som landar på klave ökar inte chansen att den landar på krona nästa gång. Ett företag är inte "för mycket" värt.

Men det är ju ändå tur att det finns så många irrationella människor därute.

OnT: Upp 2.21% totalt sedan onsdagen. De stora teknikbolagen saktar in, men placeringar i vård och medicinbolag tycks agera draglok. Lite sur är man dock att de fina energifonderna till stor del såldes av i höstas...
Citera
2021-01-16, 19:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Så jävla många idioter här.

Det är fan klockren "Gambler's Fallacy". Nej, börsen "ska" inte ner bara därför att gått upp. Nej, en enkrona som landar på klave ökar inte chansen att den landar på krona nästa gång. Ett företag är inte "för mycket" värt.

Men det är ju ändå tur att det finns så många irrationella människor därute.

OnT: Upp 2.21% totalt sedan onsdagen. De stora teknikbolagen saktar in, men placeringar i vård och medicinbolag tycks agera draglok. Lite sur är man dock att de fina energifonderna till stor del såldes av i höstas...

Ge tips på bra bolag vård/biomedicin etc. Saknar det helt i min portfölj.
Citera
2021-01-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Mycket har gått bra ett tag nu och det behövs inte mycket för att det ska komma en sättning. Generellt tycker jag börsen känns överköpt i brist på alternativ och det får gärna lugna ner sig ett tag. Tycker många av dagens värderingar är svåra att motivera, men FOMO håller mig kvar

Min strategi är att ligga runt 90-98% i aktier då jag saknar talang att förutsäga börsens svängningar. Däremot tycker jag det går bra att plocka upp enskilda bolag som går bättre än index och tror inte alls på att marknaden är effektiv och lyckas prissätta alla aktier rätt över tid. Snarare ser jag det som en slags normaldistribution av idioter, indexfonder och proffs där jag bara behöver vara lite smartare än snittet för att slå index.

Finns en sak som jag kollat på ett tag nu som man lätt kan tjäna pengar snabbt på. Jag satsade först inte en krona utan kollade in aktiernas värdeförändring dag för dag.

Det är t.ex. när en ny eller relativt ny aktie blir hypad på youtube, twitter, forum etc, då kollar man själv in aktien och ser att den stuckit upp typ 23% på en dag. Totalt vansinne att investera i den då.
Istället väntar man till kraschen och den börjar komma snabbt för dessa nya hypade aktier. Kan komma redan dagen efter eller ett par dagar senare. Då tokdyker aktien och då är det oftast läge att köpa.

Jag har följt flera likadana och de brukar följa samma mönster. So fort de blir hypade så sticker dom iväg som en raket för att sedan krascha och efter kraschen sticker dom iväg igen.

Oftast är jag och många andra för sena för att träffa första uppgången, men tar istället den andra uppgången. Sen när den återigen gått upp allt från 10-20+% på en dag så säljer man direkt, tar vinsten och sen glömmer man bort det företaget.
Senast redigerad av JohnBlund 2021-01-16 kl. 20:20.
Citera
2021-01-16, 20:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Finns en sak som jag kollat på ett tag nu som man lätt kan tjäna pengar snabbt på. Jag satsade först inte en krona utan kollade in aktiernas värdeförändring dag för dag.

Det är t.ex. när en ny eller relativt ny aktie blir hypad på youtube, twitter, forum etc, då kollar man själv in aktien och ser att den stuckit upp typ 23% på en dag. Totalt vansinne att investera i den då.
Istället väntar man till kraschen och den börjar komma snabbt för dessa nya hypade aktier. Kan komma redan dagen efter eller ett par dagar senare. Då tokdyker aktien och då är det oftast läge att köpa.

Jag har följt flera likadana och de brukar följa samma mönster. So fort de blir hypade så sticker dom iväg som en raket för att sedan krascha och efter kraschen sticker dom iväg igen.

Oftast är jag och många andra för sena för att träffa första uppgången, men tar istället den andra uppgången. Sen när den återigen gått upp allt från 10-20+% på en dag så säljer man direkt, tar vinsten och sen glömmer man bort det företaget.

Bra tips, men var hittar man dessa trollfabrikerna mer specifikt?
Citera
2021-01-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Bra tips, men var hittar man dessa trollfabrikerna mer specifikt?

Jag följer många olika kanaler på youtube som ger tips. Vissa mer långsiktigt, andra för nya hypade aktier.

De nya hypade är inget jag skulle våga satsa långsiktigt på, inte till en början i alla fall. Därav att man utnyttjar hypen och köper när den först kraschar och rider nästa våg uppåt.

Ingen har väl missat BNGO. Där har det inte bara varit någon enstaka brutal uppgång utan flera.
Just den satt jag aldrig pengar i, men gjort det med andra liknande hypade aktier.

Men just BNGO gick ju som exempel upp över 21% i fredags och det var inte direkt första gången.
Citera
2021-01-16, 20:34
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag följer många olika kanaler på youtube som ger tips. Vissa mer långsiktigt, andra för nya hypade aktier.

De nya hypade är inget jag skulle våga satsa långsiktigt på, inte till en början i alla fall. Därav att man utnyttjar hypen och köper när den först kraschar och rider nästa våg uppåt.

Ingen har väl missat BNGO. Där har det inte bara varit någon enstaka brutal uppgång utan flera.
Just den satt jag aldrig pengar i, men gjort det med andra liknande hypade aktier.

Men just BNGO gick ju som exempel upp över 21% i fredags och det var inte direkt första gången.

Ok! Kan nog vara lukrativt på kort sikt, men låter tidskrävande.

Jo minst en (1), jag har helt missat Bingo. Sjuk uppgång!
Citera
2021-01-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ok! Kan nog vara lukrativt på kort sikt, men låter tidskrävande.

Jo minst en (1), jag har helt missat Bingo. Sjuk uppgång!

Ja ska man försöka på den stilen så får man antingen vara arbetslös eller ha mycket pengar att man inte behöver jobba, eller så måste man ha ett jobb där man nästan alltid sitter vid en dator och har tid över lite då och då till att följa utvecklingen.

Tycker faktiskt det är lite jobbigt när jag har ett jobb att sköta, men lockelsen med aktiemarknaden är för stor.

Men säg att jag hade fått sparken och lever på a-kassa så kan jag mer än väl nyttjat mycket av den tidigare arbetstiden till att göra stora gains på kort tid istället på just hypeade aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in