Citat:
Ursprungligen postat av
SWAG99
Mycket har gått bra ett tag nu och det behövs inte mycket för att det ska komma en sättning. Generellt tycker jag börsen känns överköpt i brist på alternativ och det får gärna lugna ner sig ett tag. Tycker många av dagens värderingar är svåra att motivera, men FOMO håller mig kvar
Min strategi är att ligga runt 90-98% i aktier då jag saknar talang att förutsäga börsens svängningar. Däremot tycker jag det går bra att plocka upp enskilda bolag som går bättre än index och tror inte alls på att marknaden är effektiv och lyckas prissätta alla aktier rätt över tid. Snarare ser jag det som en slags normaldistribution av idioter, indexfonder och proffs där jag bara behöver vara lite smartare än snittet för att slå index.
Finns en sak som jag kollat på ett tag nu som man lätt kan tjäna pengar snabbt på. Jag satsade först inte en krona utan kollade in aktiernas värdeförändring dag för dag.
Det är t.ex. när en ny eller relativt ny aktie blir hypad på youtube, twitter, forum etc, då kollar man själv in aktien och ser att den stuckit upp typ 23% på en dag. Totalt vansinne att investera i den då.
Istället väntar man till kraschen och den börjar komma snabbt för dessa nya hypade aktier. Kan komma redan dagen efter eller ett par dagar senare. Då tokdyker aktien och då är det oftast läge att köpa.
Jag har följt flera likadana och de brukar följa samma mönster. So fort de blir hypade så sticker dom iväg som en raket för att sedan krascha och efter kraschen sticker dom iväg igen.
Oftast är jag och många andra för sena för att träffa första uppgången, men tar istället den andra uppgången. Sen när den återigen gått upp allt från 10-20+% på en dag så säljer man direkt, tar vinsten och sen glömmer man bort det företaget.