Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-16, 17:48
Medlem
andersaanderssonas avatar
Uppföljning av tips E 375. 860423. Börge Hellström.

https://drive.google.com/file/d/1e9pv8ZUtjvr4aBaKsC2XDUq7o85bLK6b/view

2 Män.

Signalement 1. på man. Röd täckjacka. 30 år, 180-190 cm med atletisk kroppsbyggnad.

Signalement 2. på man. Blå täckjacka. 30 år, 170-175 cm med satt kroppsbyggnad och brett axelparti.

På en direkt fråga har han inte sett någon WT, och här talas det enbart om en Van. Till skillnad mot senare uppgifter.

Maskning, maskning och lång maskning. Klockan var då 23,15. Och vad befinner sig då under maskningen? Det är uppenbart att vi missar saker som kan ha betydelse.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-16 kl. 17:59.
Citera
2021-01-16, 17:52
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför bortse från Östlund? Det var där hela storyn med CP startade.

Finns många offer som pekat ut fel person. Hennes utpekande är underkänt i rättslig prövning.

Det kom in flera tips om CP långt innan Östlunds historia, bland annat av en kriminalvårdare som haft honom som kund. Sen var det några som tyckte att han var lik fantombilden.

Östlund är däremot inte ett trovärdigt vittne. Han kan förvisso tala sanning, men man måste väga in att han lidit av mångårigt missbruk och i ett senare skede verkar ha pressats/mutats till att lämna uppgifter som var besvärliga för CP.

Lisbeth får anses vara ett trovärdigt vittne, som var den utöver OP som stod närmast mördaren i skottögonblicket. Även om minnen kan förvrängas och försämras så är rättspraxis att tro på vad vittnen säger tills motsatsen är bevisad. Rätten trodde ju på Lisbeth men proklamerade att det inte räcker till en fällande dom när teknisk bevisning saknas.
Citera
2021-01-16, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

2 Män.

Signalement 1. på man. Röd täckjacka. 30 år, 180-190 cm med atletisk kroppsbyggnad.

Signalement 2. på man. Blå täckjacka. 30 år, 170-175 cm med satt kroppsbyggnad och brett axelparti.

På en direkt fråga har han inte sett någon WT, och här talas det enbart om en Van. Till skillnad mot senare uppgifter.

Maskning, maskning och lång maskning. Klockan var då 23,15. Och vad befinner sig då under maskningen? Det är uppenbart att vi missar saker som kan ha betydelse.

Jag tolkar det som uppgiftslämnaren åker hem eller liknande. Att det är det som döljer sig bakom maskningen. Meningen innan sägerju att han åker.
Citera
2021-01-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det var synd att man inte lyckades så bra med hypnosförhöret med Anders Björkman.
Anders B verkar ha blivit väldigt skrämd av mordet.
Det hade annars kunnat bli en pusselbit i mordgåtan Olof Palme.

https://drive.google.com/file/d/1hJhcWkPmbbSNjftdIda5Qk5S-SIg6YKI/view
Anders Björkman 19871109

Det är tyvärr en myt att man kan komma åt exakta minnen med hypnos.

Däremot insisterade Björkman på den mörka upprullade/uppvikta mössan, när han förhördes i helvaket tillstånd. Just den var han helt säker på, och det ger ett trovärdigt intryck.
Citera
2021-01-16, 18:05
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Följt tråden och mordet länge. Förvånansvärt få som tror på privat motiv vilket jag själv långtifrån utesluter. Dock fins det väldigt lite information att tillgå från PU. Dels pga. den helt galna maskningen på släppta dokument dels vad jag har sett så långt den begränsade omfattning denna del av utredningen har täckt. Jag tänker mig en annan väg fram och någon här i tråden sade sig ha kontakter med Palmes släkt i Finland. Finns det någon i tråden som har mer information om Palmes släkt i Finland, Lettland etc. får ni gärna skicka PM. Är nyreggad och detta är mitt första inlägg på FB så vet inte om/ hur PM kommer att funka så här i början.
Citera
2021-01-16, 18:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Det kom in flera tips om CP långt innan Östlunds historia, bland annat av en kriminalvårdare som haft honom som kund. Sen var det några som tyckte att han var lik fantombilden.

Östlund är däremot inte ett trovärdigt vittne. Han kan förvisso tala sanning, men man måste väga in att han lidit av mångårigt missbruk och i ett senare skede verkar ha pressats/mutats till att lämna uppgifter som var besvärliga för CP.

Lisbeth får anses vara ett trovärdigt vittne, som var den utöver OP som stod närmast mördaren i skottögonblicket. Även om minnen kan förvrängas och försämras så är rättspraxis att tro på vad vittnen säger tills motsatsen är bevisad. Rätten trodde ju på Lisbeth men proklamerade att det inte räcker till en fällande dom när teknisk bevisning saknas.

Yes. Men historien som ledde att han togs in började med Östlund och Nässén.

Ja Östlund vad påtänd. Men på Grand och ringde var han. Vid 2330 och efter, vilket leder till att Östlund kan strykas utan tvekan.

Det finns folk som våldtagits som pekat ut gärningsmän med 100% säkerhet, som sen visade sig ha pekat ut helt fel, nån som inte ens är speciellt lik. När Lisbet till och med får förhandsinfo faller hennes vittnesmål.

Om jag inte minns fel drogs verkliga exempel om felaktiga utpekanden upp i hovrätten. Att det fanns tveksamheter kring utpekandet vidhölls.
Citera
2021-01-16, 18:10
Medlem
Citat:

2 Män.

Det verkar som det enda de frågar om är WT:n. Är det för att de misstänker att det kan ha varit en av knarkspanarna? T ex baserat på signalementet.
Citera
2021-01-16, 18:12
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tolkar det som uppgiftslämnaren åker hem eller liknande. Att det är det som döljer sig bakom maskningen. Meningen innan sägerju att han åker.
Börge var taxichaufför och hade precis fått en körning. Tidigare uppgifter om honom går att hitta via trådens sökfunktion.

"Jo, jag tror att det var Christer Pettersson som mördade Palme trots att jag natten när Palme mördades hade en körning (taxi) från korsningen Tunnelgatan/Holländargatan ungefär tio minuter innan Palme blev skjuten.Jag såg dom två VAN-bilar som man pratat om och jag såg även en person med kommunikationsradio utanför en av VAN-bilarna, men jag tror att det var en tillfällighet eftersom personerna rörde sig ganska ohämmat hela tiden och inte på något sätt försökte dölja något."

http://www.magasinetparagraf.se/inte...-mordade-palme

Är det någon som vet vad han syftar på med "två van-bilar"? Det är väl inte polispiketerna?!''

''Eftersom Hellström förhördes under undersökningen Säpo 1986 finns det en möjlighet att denna observation är gallrad som en av tre iakttagelser av egen personal. För det talar det obekymrade uppträdande Hellström anger (spännande att det är författaren!).

Sedan är det som du säger mycket intressant att han uppger två skillnader i intervjun 2013 jämfört med uppgifterna i Säpo 1987. Tidpunkten närmare mordet och två vans.
Jag föreställer mig att det är lättare att minnas fel kring tidpunkten. Två vans är nog svårare att frammana felaktigt.

Här får vi avvakta de minst sagt spännande protokollen från 860405 och 860423.''
Citera
2021-01-16, 18:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det är tyvärr en myt att man kan komma åt exakta minnen med hypnos.

Däremot insisterade Björkman på den mörka upprullade/uppvikta mössan, när han förhördes i helvaket tillstånd. Just den var han helt säker på, och det ger ett trovärdigt intryck.

Jag tycker hypnos ska paras ihop med 80- och 90-talsskandalerna med förträngda minnen. Det är påverkan från en annan person så det skriker om det. Rätt likt ledande förhör som polisen höll på med förr - matar med information.

Jag hittade en bild på en Sherlock Holmes-mössa bakifrån. Ser ut som en upprullad mössa....
Citera
2021-01-16, 18:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det är tidsaspekten jag tänker på. Engström måste först passera Björkman
utan att denne märker det, och sedan snedda in utan att B märker det,
och sedan bilda den grupp av tre som B ser. För att detta ska vara troligt
måste det ske innan Björkman är på 3 meters håll.

Det innebär att Engström måste snedda kanske en minut före 23.21.30
dvs 23.20.30. Engström stämplar ut 23.19.00, pratar med vakterna till
ca 23.21.00 och stiger ut genom dörren när han hör skotten.

Kontentan blir att den redan snäva tidsramen krymper ännu mer.
Ja, om Engström hör skott när han stiger ut genom dörren så kan vi ju avföra honom direkt. Men om man i stället tänker sig att han går från jobbet tidigare så att han hinner, finns det då någonting annat som gör att ett sådant här händelseförlopp skulle vara osannolikt? När märker Anders B att de här tre personerna går där framför honom?
Senast redigerad av Draifos 2021-01-16 kl. 18:28.
Citera
2021-01-16, 18:39
Medlem
Citat:
Börge var taxichaufför och hade precis fått en körning. Tidigare uppgifter om honom går att hitta via trådens sökfunktion.

"Jo, jag tror att det var Christer Pettersson som mördade Palme trots att jag natten när Palme mördades hade en körning (taxi) från korsningen Tunnelgatan/Holländargatan ungefär tio minuter innan Palme blev skjuten.Jag såg dom två VAN-bilar som man pratat om och jag såg även en person med kommunikationsradio utanför en av VAN-bilarna, men jag tror att det var en tillfällighet eftersom personerna rörde sig ganska ohämmat hela tiden och inte på något sätt försökte dölja något."

http://www.magasinetparagraf.se/inte...-mordade-palme

Är det någon som vet vad han syftar på med "två van-bilar"? Det är väl inte polispiketerna?!''

''Eftersom Hellström förhördes under undersökningen Säpo 1986 finns det en möjlighet att denna observation är gallrad som en av tre iakttagelser av egen personal. För det talar det obekymrade uppträdande Hellström anger (spännande att det är författaren!).

Sedan är det som du säger mycket intressant att han uppger två skillnader i intervjun 2013 jämfört med uppgifterna i Säpo 1987. Tidpunkten närmare mordet och två vans.
Jag föreställer mig att det är lättare att minnas fel kring tidpunkten. Två vans är nog svårare att frammana felaktigt.

Här får vi avvakta de minst sagt spännande protokollen från 860405 och 860423.''

Han trodde väl det var Christer Pettersson eftersom han umgicks med Svartenbrandt och Svarten inbillade folk att det var Christer Pettersson som sköt för det var han själv. Tror inte PU förhörde Hellström igen innan han dog.
Citera
2021-01-16, 19:03
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
I mina anteckningar har jag, med källa inom parentes

VG: 185 cm (Anders Leopold)
Ove Persson: 175-183 cm (uppskattningar i tråden baserat på bilder)
Lars Nilsson: 186 cm (enligt anonym uppgiftslämnare)

Tack för snabbt svar!

Under handlingarna gällande Övning Gustav finns det en slagning på en person som var 184 cm lång och brunt hår. Det kan inte vara L.N tror du?

Det enda jag verkligen litar på gällande Anders Björkmans vittnesmål är att de tre personerna han såg ”var ungefär lika långa". Med andra ord var det ingen som stack ut. Så skytten känns närmare 175 cm än 180 cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in