Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-16, 16:15
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Engström lämnade Skandia och kom till Dekorima-hörnan. Om han nu vore GM så borde han väl ha passerat Björkman. Tidsramen är snäv
och Björkman uppger inget sådant så hur hamnade Engström
framför Björkman?

Engström var sent fram och kom fram när det strömmande till folk och AB stod i porten och tryckte.
Ja, för mig är Engström omöjlig som gm.
Citera
2021-01-16, 16:15
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Hur lång var dessa personer:

Victor Gunnarsson?
Ove Persson?
Lars Nilsson?

I mina anteckningar har jag, med källa inom parentes

VG: 185 cm (Anders Leopold)
Ove Persson: 175-183 cm (uppskattningar i tråden baserat på bilder)
Lars Nilsson: 186 cm (enligt anonym uppgiftslämnare)
Citera
2021-01-16, 16:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om inte Björkman kom in från en sidogata borde han ha passerats av Engström.
Det är tveksamt om Engström kunde hinna fram till Dekorima-hörnan och här
tillkommer att han inte kunde ha passerat Björkman just innan skotten.
Jag ser inte problemet. SE går på trottoarens ytterkant, lite snabbare än de andra tre. Strax innan korsningen med Tunnelgatan sneddar han in och hamnar mellan dem, dvs. framför Anders B och bakom paret Palme.
Citera
2021-01-16, 16:19
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Cirkelbevis... Om man hittade mordvapnet, och CP:s dna var på mordvapnet, och CP:s dna var på Palmes rock, så hade man nog kunnat fastslå att han var skyldig. Jorå men det gjorde man ju inte.
Jag har rätt lågt förtroende för PU så att han prövades till skillnad från några stycken andra tyder inte i sig på att han var skyldig.
Lisbets utpekande dvs att hon fått info i förväg betyder egentligen bara en sak med säkerhet, och det är att konfrontationen inte gick rätt till. Att hon höll fast vid vittnesmålet livet ut kan lika gärna bero på att hennes minne fixerats vid bilden av CP. Det är knepigt det där med minnet, när det går undan.
Kanske OT: De mest tillförlitliga vittnesmålen när det handlar om personer som inte känner varandra innan, är när ett vittne medvetet tänker: nu ska jag ta signalement. Lägger detaljer på minnet. Det krävs det ett visst lugn för, is i magen. Den som är chockad och får en ganska hastig titt på gm kan börja minnas fel under påverkan.

För mig är CP en fullt tänkbar gm, om jag ska rangordna mitt tyckande i frågan är det mer sannolikt att det var han än att det var SE.

Det är riktigt. Vittnesmål måste tas med stor försiktighet. Vittnen, som du säger, medvetet tar signalement kan man ställa större tilltro till. Har vi något sådant? Tveksamt. Andra vittnen, då behöver man som regel något som ger stöd för vad de säger. Gärna fler vittnen som säger samma sak.
Senast redigerad av sankmark 2021-01-16 kl. 16:23.
Citera
2021-01-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Svårigheten i att lansera en annan teori är ju att man också måste bevisa varför Lisbeth har pekat ut en annan person i flera rättegångar. Det räcker inte med att säga att konfrontationen var bristfällig, eftersom hon vidhöll sitt utpekande fram till sin död.

Angående Lisbeth vittnesmål så minns jag ett inslag på TV när DNA -identifiering var nytt. Man hade då i USA börjat gå igenom fall där personer dömts mot sitt nekande och där man nu kunde analysera efterlämnade DNA-källor. Det som togs upp i inslaget var ett fall där en man dömts för våldtäkt baserat på offrets utpekade. Mannen visade sig dock vara oskyldig. Det kvinnliga offret var själv förkrossad över att hon pekat ut en oskyldig. Men hon kunde inte heller förstå hur hon kunde haft så fel. Hon var ju 100% säker på att det var han! Vad jag minns låg förklaringen i att hon ursprungligen hade haft en rätt diffus minnesbild men över tid hade den förstärkts med drag från den misstänkte. Så minnet är inte att lita på i alla lägen.
Citera
2021-01-16, 16:35
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag ser inte problemet. SE går på trottoarens ytterkant, lite snabbare än de andra tre. Strax innan korsningen med Tunnelgatan sneddar han in och hamnar mellan dem, dvs. framför Anders B och bakom paret Palme.

Björkman sa väl att han såg tre personer bakifrån. Om Engström
sneddade in från trottoarkanten så kan det inte ha skett just
innan skotten.
Citera
2021-01-16, 16:36
Medlem
Det var synd att man inte lyckades så bra med hypnosförhöret med Anders Björkman.
Anders B verkar ha blivit väldigt skrämd av mordet.
Det hade annars kunnat bli en pusselbit i mordgåtan Olof Palme.

https://drive.google.com/file/d/1hJhcWkPmbbSNjftdIda5Qk5S-SIg6YKI/view
Anders Björkman 19871109
Citera
2021-01-16, 17:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Björkman sa väl att han såg tre personer bakifrån. Om Engström
sneddade in från trottoarkanten så kan det inte ha skett just
innan skotten.
Nu hänger jag inte med, varför skulle det inte kunna ha gått till just så? SE sneddar in från trottoarkanten, och sedan ser alltså Anders B strax innan skotten tre personer gå framför sig (SE, OP, LP).
Senast redigerad av Draifos 2021-01-16 kl. 17:27.
Citera
2021-01-16, 17:09
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Cirkelbevis... Om man hittade mordvapnet, och CP:s dna var på mordvapnet, och CP:s dna var på Palmes rock, så hade man nog kunnat fastslå att han var skyldig. Jorå men det gjorde man ju inte.
Jag har rätt lågt förtroende för PU så att han prövades till skillnad från några stycken andra tyder inte i sig på att han var skyldig.

Jag svarade på påståendet att CP var minst sannolik som GM för att han friats. I juridisk mening är han ju fortfarande mest sannolik eftersom de enda bevisen som finns pekar mot honom, och bara för att han avförts betyder det inte att han inte kan fällas om mer bevis framkommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Angående Lisbeth vittnesmål så minns jag ett inslag på TV när DNA -identifiering var nytt. Så minnet är inte att lita på i alla lägen.

Jag ger inte mycket för Lisbeths vittnesmål, men jag vidhåller att i juridisk mening så väger det tyngre än fantasifulla teorier om en aktietorsk eller lejd sydafrikan som inte går att knyta till platsen via några som helst vittnesmål.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilka vittnesmål knyter honom till platsen? Roger Östlund knyter CP till Grand 23:30, det är ganska problematiskt.

RÖ kan man helt bortse från. Lisbeth har dock pekat ut honom som varandes vid brottsplatsen, och flera andra vittnen har placerat honom i omnejden under kvällen (Oxen). Så till skillnad från CA och andra påståda GM vet vi att CP faktiskt befann sig i närområdet, och saknar alltjämt alibi för mordtillfället.
Citera
2021-01-16, 17:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Alla tips om S:t Mikaelsorden och tips om personer som är medlemmar i orden.

https://drive.google.com/file/d/1hkcJODs9DoqMnVUl-cC2VU2s231Z7rMF/view?usp=sharing

Utlåtande från NFC om bekännelsebreven, forensisk analys, DNA-spår på brev och kuvert.

https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view?usp=sharing

Alla förhör med taxichaufför Börge Hellström. EBC-357-A.

https://drive.google.com/file/d/1e9pv8ZUtjvr4aBaKsC2XDUq7o85bLK6b/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-16 kl. 17:13.
Citera
2021-01-16, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Jag svarade på påståendet att CP var minst sannolik som GM för att han friats. I juridisk mening är han ju fortfarande mest sannolik eftersom de enda bevisen som finns pekar mot honom, och bara för att han avförts betyder det inte att han inte kan fällas om mer bevis framkommer.

Jag ger inte mycket för Lisbeths vittnesmål, men jag vidhåller att i juridisk mening så väger det tyngre än fantasifulla teorier om en aktietorsk eller lejd sydafrikan som inte går att knyta till platsen via några som helst vittnesmål.

RÖ kan man helt bortse från. Lisbeth har dock pekat ut honom som varandes vid brottsplatsen, och flera andra vittnen har placerat honom i omnejden under kvällen (Oxen). Så till skillnad från CA och andra påståda GM vet vi att CP faktiskt befann sig i närområdet, och saknar alltjämt alibi för mordtillfället.

Varför bortse från Östlund? Det var där hela storyn med CP startade.

Finns många offer som pekat ut fel person. Hennes utpekande är underkänt i rättslig prövning.

Att vara på Oxen gör honom inte till mördare
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-01-16 kl. 17:51.
Citera
2021-01-16, 17:44
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu hänger jag inte med, varför skulle det inte kunna ha gått till just så? SE sneddar in från trottarkanten, och sedan ser alltså Anders B strax innan skotten tre personer gå framför sig (SE, OP, LP).

Det är tidsaspekten jag tänker på. Engström måste först passera Björkman
utan att denne märker det, och sedan snedda in utan att B märker det,
och sedan bilda den grupp av tre som B ser. För att detta ska vara troligt
måste det ske innan Björkman är på 3 meters håll.

Det innebär att Engström måste snedda kanske en minut före 23.21.30
dvs 23.20.30. Engström stämplar ut 23.19.00, pratar med vakterna till
ca 23.21.00 och stiger ut genom dörren när han hör skotten.

Kontentan blir att den redan snäva tidsramen krymper ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in