Citat:
Ursprungligen postat av
Hombre-de-Skandia
Han friades i brist på bevis. Skulle man hitta CP:s dna på mordvapnet och Palmes rock så skulle man nog kunna fastslå att han var skyldig. Att han ens prövades visar att han var misstänkt av högre grad än exempelvis VG, CA eller SE.
Cirkelbevis... Om man hittade mordvapnet, och CP:s dna var på mordvapnet, och CP:s dna var på Palmes rock, så hade man nog kunnat fastslå att han var skyldig. Jorå men det gjorde man ju inte.
Jag har rätt lågt förtroende för PU så att han prövades till skillnad från några stycken andra tyder inte i sig på att han var skyldig.
Lisbets utpekande dvs att hon fått info i förväg betyder egentligen bara en sak med säkerhet, och det är att konfrontationen inte gick rätt till. Att hon höll fast vid vittnesmålet livet ut kan lika gärna bero på att hennes minne fixerats vid bilden av CP. Det är knepigt det där med minnet, när det går undan.
Kanske OT: De mest tillförlitliga vittnesmålen när det handlar om personer som inte känner varandra innan, är när ett vittne medvetet tänker: nu ska jag ta signalement. Lägger detaljer på minnet. Det krävs det ett visst lugn för, is i magen. Den som är chockad och får en ganska hastig titt på gm kan börja minnas fel under påverkan.
För mig är CP en fullt tänkbar gm, om jag ska rangordna mitt tyckande i frågan är det mer sannolikt att det var han än att det var SE.