Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-16, 20:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, men, det är en uppfattning, en slutsats de drar i en situation de inte förstår.

Att de, AD och IM, är konsekventa är inget konstigt, det betyder dock inte att det är vad som verkligen hände. Dessutom gör man i samma stund slutsatsen att Lisbet ljuger.

Det bör vi inte göra.

Så Lisbet ljuger om hon inte minns någon man vid Dekorima-väggen? Omöjligt att hon missar mannen? Hon som går på bortre sidan.

Mannen kan ha stått halv dold i porten dessutom.

Och när man promenerar går man förbi många människor utan att per automatik reagera på att de är där.
Citera
2020-12-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om GM följt en rak väg bort från brottsplatsen med vittnesmålen vid Regeringsgatan och Döbelnsgatan och tidpunkterna där så passar kanske detta vittnesmål dåligt in .Men GM behöver inte tagit en rak väg utan kan ha valt att byta riktning av olika anledningar.Jackan stämmer bra men kroppstyp och mössa avviker från vad andra vittnen sagt men det finns ju en hel del varianter på hur huvudbonaden såg ut.

Okänt vittne kl 23.35-23.40 :

...... arbetar den 28 februari 1986 vid Stureplan. Hon är lite försenad och lämnar arbetet kl. 23.35-23.40. Hon går Sturegatan mot Valhallavägen för att gå till Östra Station.

Ungefär vid Linnegatan lägger hon första gången märke till en man som går på vänster sida av Sturegatan. Hon lägger märke till mannen därför att han är larvigt och gammalmodigt klädd.
..... hör sirener och ser hur en polisbil kommer på Karlavägen och viker ned Sturegatan mot Stureplan. Mannen börjar då springa mot polisbilen. Polisbilen passerar snabbt söderut. Mannen springer över Karlavägen , fortsätter Sturegatan och Östermalmsgatan.

Sign. Man smal lång. iklädd mörkblå täckjacka som räckte ner till mitten av låret. Jackan var av tunt material med stora rutor. Stickad ljus mössa , möjligen beige med inlägg av andra färger.....
Jag läste nyss förhöret med Fauzzi och han säger ju att han kände igen mannen han mötte på gatan på den blåa jackan och att den mannen (han förutsätter att det är samma person och ingen förväxling) står kvar i ett prång eller port och tittar mot brottsplatsen. Han identifierar honom på jackan. OM det var GM Fauzzi mötte så verkar ju GM ha tvekat hur han skulle fly? Ska jag gömma mig o äta ut att folk lämnar platsen eller ska jag springa åt ett Annat håll?
Citera
2020-12-16, 21:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jo, det är faktiskt det vi gör. Det är det alla faktorer visar, men, jag upplever IM som helt igenom ärlig med det han säger. Dvs att det är så han uppfattar det. Men det är helt fel.

Jag är enig med dig i att man får anse vad man vill, det jag vill är dock att påtala att det faktiskt finns fakta som visar betydligt mer än vad många är beredda att erkänna för sig själva, eller se.

Jag driver ingen teori, jag pekar inte ut någon person som GM.

Fakta, tycker jag, visar tydligt på att det är ett spontant dåd av en ensam GM. Det finns inga som helst inslag av någon professionalism i det här.
Nu, när vi vet mer om hur det såg ut i området, att det här är en förutbestämd och övervakad plats och flyktväg, det är rent nonsens.

Att mordplatsen skulle ha varit förutbestämd är det väl ingen som påstått? Det satt väl inte folk och grunnade lång tid och kom fram till att Tunnelgatan var bäst?

Tvärtom.

Man fick följa Palmes rörelser och slå till på den minst dåliga mordplatsen. Med utmärkt flyktväg.

Att Palme var övervakad råder det ju ingen tvekan om. Hoppas jag du förstått. Om inte - läs Säpo PM och studera i övrigt alla vittnesförhör om övervakarna. Tider och positioner talar sitt tydliga språk. Ölvebro -paradigmet kan vi glömma. Är det någon som fortfarande tror på det?
Citera
2020-12-16, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu, när vi vet mer om hur det såg ut i området, att det här är en förutbestämd och övervakad plats och flyktväg, det är rent nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Man fick följa Palmes rörelser och slå till på den minst dåliga mordplatsen. Med utmärkt flyktväg.
Håller med. Den enklaste och rimligaste teorin är att gärningsmannen följde efter paret Palme en bit längs Sveavägen, avvaktade och sedan slog till vid korsningen mot Tunnelgatan där det fanns en lämplig flyktväg.
Citera
2020-12-16, 22:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med. Den enklaste och rimligaste teorin är att gärningsmannen följde efter paret Palme en bit längs Sveavägen, avvaktade och sedan slog till vid korsningen mot Tunnelgatan där det fanns en lämplig flyktväg.

Ja.

Det gäller dock att vara uppmärksam här. Bara för att Palme själv utan att veta det "valde" mordplats betyder inte det automatiskt att GM "följde efter".

Det finns trots allt fler väderstreck än norr. Att anlända söderifrån och ställa sig och vänta 20-30 sekunder är ett annat lika troligt alternativ.

Till exempel. Ingen har sett GM följa efter på östra trottoaren. Det är en viktig sak att notera.

Jag tror överhuvudtaget inte på att vara generell. Det gäller att hela tiden vara uppmärksam på de olika alternativen mellan Grand och Dekorima. Finns flera. Som jag redovisade i ett inlägg häromdagen.
Citera
2020-12-16, 23:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns trots allt fler väderstreck än norr. Att anlända söderifrån och ställa sig och vänta 20-30 sekunder är ett annat lika troligt alternativ.
Nja, vad finns det för stöd i utredningen för att gärningsmannen skulle ha kommit söderifrån?
Citera
2020-12-17, 02:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, vad finns det för stöd i utredningen för att gärningsmannen skulle ha kommit söderifrån?

Det finns inget stöd för att han kom från norr, söder, väster eller öster. Inget vittne har sett något av det. Min poäng är därför att man inte kan bestämma sig för att GM kom från ett visst väderstreck. Det är det ingen som vet.

PU har hela tiden tydligen endast kunna tänka sig att gärningsmannen kom norrifrån, dvs från Grand.

Men det finns inga som helst bevis för det och inte ens indicier värda namnet.

Det finns kringströvande män men person 1 har inte samma signalement som GM, person 2 har inget signalement alls och person 3 har en blå täckjacka av Tensonmodell. Jag tror ingen på sådana vaga grunder skulle vilja stå i en rättssal och hävda att GM kom norrifrån. Eller hur? Helin försökte och förlorade stort.

Nej, läget är att ingen vet varifrån GM kom. Det återstår att ta reda på.
Senast redigerad av Basfakta 2020-12-17 kl. 02:37.
Citera
2020-12-17, 05:31
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Som jag skrev, i Skandiamannens tråd, så går det utan vidare att runda den gode Engström. Det går att följa en halvlång mörkblå täckjacka före under och efter mordet.

•23.07 Biografen Grand A.Korhonen ”blå jacka,blå 3/4 kvartsjacka, vadderad,blå mellanlång vinterrock,mörkblå täckjacka som gick nedanför stussen”
•23.15 Biografen Grand M.Palme "iklädd en blå täckjacka, gick en bra bit ned åt benen,halvlång och mörkblå”
•23.19 Sveavägen N.Fauzzi "blå jacka, liknade Tensonjacka, jackan räckte till lårets mitt"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Lisbeth Palme "blå, litet bullig täckjacka, nedanför midjan, äldre typ, mörkblå"
•23.22 Sveavägen/Tunnelgatan Leif Ljungqvist "blåa täckjacka, mörkare blå, äldre modellen på blå täckjacka, mörkt blå, rutmönster, inte dunjacksmodellen, en enklare knegarjacka", är från långa utförliga dialog förhöret. (i första förhöret är han osäker om jacka eller rock, men plagget verkar nå en bit ned på låren)
•23.23 Sveavägen/Tunnelgatan S.Engström ”Lisbeth Palme säger att gärningsmannen hade en mörkblå täckjacka på sig”
•23.22. Tunnelgatan L.Jeppsson "typ täckjacka, mörkblå täckjacka, mörkt klädesplagg, väldigt mörk och så lite blått, inte väldigt lång, inte längre än till låren"
•23.23 David Bagares gata Y.Nieminen "mörk rock, troligen svart, ungefär till knähöjd, uppknäppt och fladdrade"
•23.24 Regeringsgatan Samson/Robrandt "iklädd mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ seglarjacka, svagt minne av att det var sömmar sydda i rutor."
•23.28 Döbelnsgatan C.Brewitz "blå jacka som sträckte sig ned till låren"

De säger täckjacka. (eller liknande, typ Tenson eller seglarjacka)

Det många rock-förespråkare verkar tro är att en täckjacka måste vara en midjejacka. Så är inte fallet. Det egentligen alla här säger att täckjackan är halvlång, ungefär ned till halva låret. Vittnena här ovan har varit rätt nära och kan avgöra, täck eller rock. En del andra mordplatsvittnen säger rock men på lite håll så kan förstås en jacka som går ned till halva låren tas för rock.

Bland ovan vittnen avviker YN , hon säger rock. Samtidigt kan hon inte peka ut SE:s vinterrock hon tycker den är för tjock, den stämmer inte. Och det kan förklaras med att hon egentligen såg en halvlång gammal täckjacka. En annan spännande sak med YN(Nieminen) är att hon verkar vara finlansbördig?, där säger man rock om det mesta, till och med kavaj kan man benämna som rock.

(LJ säger täck/dunjacka direkt. I andra förhöret blir han osäker i och med att rock florerar som signalement och säger jacka eller rock. Men sen i långa dialogförhöret är han säker på täckjacka och viker inte en tum från det fast förhörsledaren försöker få han att säga rock)

LP ser en halvlång mörkblå täckjacka på den bortflyende gärningsmannen. Trettio sekunder senare ser LJ en halvlång mörkblå täckjacka på den springande mannen.

Slutsats. Det var en gammal halvlång täckjacka av äldre modell, som LP säger ...hon som var en meter ifrån mördaren.

Min bedömning är att vittnesmålen pekar mot två helt olika personer runt mordplatsen; en med blå täckjacka och en med mörk fladdrande rock.

Några av de vittnen som fanns på den västra sidan av Sveavägen säger att makarna Palme hade två personer framför sig och en person bakom sig.

När makarna gick över gatan till den östra sidan och stannade vid Saris skyltfönster var den efterföljande mannen tvungen att göra något. Kan det vara så att han ställde sig vid den första reklampelaren och ”hängde” ett tag för att därefter ge sig av igen när de började röra på sig igen?

Lisbeth kan ha känt ett obehag av någon som följde efter och valde därför att stanna vid skyltfönstret för att se om den otäcka mannen passerade dem. Det kanske helt enkelt var syftet till varför de valde att stanna där (eller ens gå över gatan)? Fri spekulation från min sida förstås.

De två männen som var framför makarna fortsatte på den västra sidan, varav en av dem gick över gatan mot Dekorimahörnan. Den som senare blev skytten. Medans den andra stannade kvar och bevakade situationen (kanske rapporterade till någon uppe på åsen om att ”stadsministern skjuten”).

Lisbeth sa ju att hon sett två personer runt mordplatsen. Dessutom att hon sett dem tidigare (enligt vittnesmål till Åke Rimborn på Sabbatsbergs sjukhus).

Första rikslarmet som gick ut pekade mot två män.
Senast redigerad av OPK123 2020-12-17 kl. 05:36.
Citera
2020-12-17, 05:45
Medlem
OPK123s avatar
Jag har även tidigare i tråden försökt förmå folk att göra en jämförelse med den s.k Grandmannens klädsel och denna beskrivning:

"Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avståndet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på."

Lägg därtill personens byxor:

"Byxor i en mörkblå färgton av märket Lapidus. Storlek D 100. Tillverkad i Sverige. Bakficka på höger sida med dragkedja."

Med dessa mått borde en smart person kunna göra en ganska bra jämförelse? Är det något av detta som inte verkar stämma överens med den s.k Grandmannens beskrivning?
Citera
2020-12-17, 06:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det är stor sannolikhet att det är GM Fauzzi ser. Det är högst sannolikt samma person Anderstedt ser, och slutligen Björkman ser. Björkman uppger även 2019 att hans minnesbild är, och har varit, att det är 3 personer som passerar honom strax innan han själv börjar gå.
Som tidigare redovisat finns det enbart tre möjligheter.

1. Mannen Fauzzi ser är AB.

2. Mannen Fauzzi ser är mördaren.

3. Mannen Fauzzi ser existerar enbart i hans hjärna.

För mig gäller 1 eller 3. Din slutsats bygger enbart på tro. Precis som det var före 200610.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-12-17 kl. 06:57.
Citera
2020-12-17, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har även tidigare i tråden försökt förmå folk att göra en jämförelse med den s.k Grandmannens klädsel och denna beskrivning:

"Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avståndet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på."

Lägg därtill personens byxor:

"Byxor i en mörkblå färgton av märket Lapidus. Storlek D 100. Tillverkad i Sverige. Bakficka på höger sida med dragkedja."

Med dessa mått borde en smart person kunna göra en ganska bra jämförelse? Är det något av detta som inte verkar stämma överens med den s.k Grandmannens beskrivning?

Vem har beskrivit?
Citera
2020-12-17, 07:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det finns inget stöd för att han kom från norr, söder, väster eller öster. Inget vittne har sett något av det. Min poäng är därför att man inte kan bestämma sig för att GM kom från ett visst väderstreck. Det är det ingen som vet.

PU har hela tiden tydligen endast kunna tänka sig att gärningsmannen kom norrifrån, dvs från Grand.

Men det finns inga som helst bevis för det och inte ens indicier värda namnet.

Det finns kringströvande män men person 1 har inte samma signalement som GM, person 2 har inget signalement alls och person 3 har en blå täckjacka av Tensonmodell. Jag tror ingen på sådana vaga grunder skulle vilja stå i en rättssal och hävda att GM kom norrifrån. Eller hur? Helin försökte och förlorade stort.

Nej, läget är att ingen vet varifrån GM kom. Det återstår att ta reda på.
Ja, det är fortfarande en gåta. Det vi vet är att LJ hade koll på Luntmakargatan under flera minuter. Utan att se någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in