2021-01-16, 09:08
Medlem
Avslöjade Irena Pozar att Svt ger ut tips/hintar om vart de ska åka på förhand?
"Jag har läst på mycket om Asien" under frågorna gällande flaggor.

Det har skvallrats om detta tidigare...
Citera
2021-01-16, 09:08
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Snuddade vid rätt svar då jag erinrade mig den gamla kolväteslistan man fick lära sig i skolan en gång i tiden..

Metan
Etan
Propan
Butan
Pentan
Hexan
Heptan(7 kolatomer/molekyl)

Dvs sporten skulle heta Heptathlon om ordet skulle vara uppbyggt på samma sätt som triathlon.

Men jag avfärdade det direkt, trodde inte att det skulle heta något med association till antalet grenar.

Coolt att skidskytte heter biathlon förresten. Visste inte att skidskytte var den enda sporten med två grenar(förutom nordisk kombination). Eller åtminstone den enda sporten med två grenar som fått det namnet.
Heptalogi finns ju också ett ord som brukar användas om bokserier i sju delar. Det känns inte att det är lika ofta man hör talas om hepthatlon som biathlon eller triathlon.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-01-16 kl. 09:18.
Citera
2021-01-16, 10:02
Medlem
muneys avatar
The Hellacopters och Thåström i samma program! Nu har På Spåret toppat, det är helt omöjligt att slå den uppställningen.
Citera
2021-01-16, 10:19
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
The Hellacopters och Thåström i samma program! Nu har På Spåret toppat, det är helt omöjligt att slå den uppställningen.
Ja, det var ett mäktigt ögonblick!

Det här varit en del musikaliska inslag i På Spåret, som man önskar hade givits ut på skiva. Thåström, kompad av Hellacopters, framförandes Ferlin, hade haft en hedersplats på den samlingsskivan!
Citera
2021-01-16, 10:27
Medlem
Läskigs avatar
Finns en gammal outgiven version av "En valsmelodi" sedan tidigare av Imperiet, antagligen från tiden då de släppte Märk hur vår skugga.

https://www.youtube.com/watch?v=vCUdvE2qBIQ

Att gå från det genomusla dagverksamhetsbandet Franska Trion till Thåström var ju minst sagt uppfriskande.
Citera
2021-01-16, 10:35
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Finns en gammal outgiven version av "En valsmelodi" sedan tidigare av Imperiet, antagligen från tiden då de släppte Märk hur vår skugga.

https://www.youtube.com/watch?v=vCUdvE2qBIQ

Att gå från det genomusla dagverksamhetsbandet Franska Trion till Thåström var ju minst sagt uppfriskande.
En valsmelodi har också framförts tidigare i på spåret fast då med Olle Ljungström på sång, men frågorna var antagligen annorlunda den gången.
Citera
2021-01-16, 11:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
En valsmelodi har också framförts tidigare i på spåret fast då med Olle Ljungström på sång, men frågorna var antagligen annorlunda den gången.

Att döma av detta gamla inlägg i tråden frågade man även 2012 efter Lille Bror Söderlundh, och bägge lagen gick bet även då. Svensk musikhistoria började uppenbarligen kring 1965.

Här finns i alla fall ett program om Lille Bror Söderlundh som SVT sände 1985, och hans sonhustru Christina Mattsson skrev så sent som år 2000 en diger biografi över honom.
Citera
2021-01-16, 11:05
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Håller med fullständigt. Riktigt härligt med lite bra musik istället för alla C-musiker de haft tidigare ("sångaren" i Franska trion drömmer jag fortfarande mardrömmar om).
Citera
2021-01-16, 11:30
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Att döma av detta gamla inlägg i tråden frågade man även 2012 efter Lille Bror Söderlundh, och bägge lagen gick bet även då. Svensk musikhistoria började uppenbarligen kring 1965.

Här finns i alla fall ett program om Lille Bror Söderlundh som SVT sände 1985, och hans sonhustru Christina Mattsson skrev så sent som år 2000 en diger biografi över honom.
De flesta album och singellistor brukar inte sträcka sig så långt tillbaka i tiden iofs. Man märker också på att många i tvforumet har ganska dålig koll på musik där folk varken har hört talas om little Jinder, familjen eller tant strul vilket jag tycker är minst lika i som att deltagarna i på spåret inte vet vem som skrivit musiken till en valsmelodi. Jag tycker att om man nu ska återanvända en låt som varit med förut så kan man iallafall ställa andra frågor än de man ställde 2012.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-01-16 kl. 11:36.
Citera
2021-01-16, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Håller med fullständigt. Riktigt härligt med lite bra musik istället för alla C-musiker de haft tidigare ("sångaren" i Franska trion drömmer jag fortfarande mardrömmar om).

Ja, är inget större fan men Hellacopters var en frisk fläkt efter hipsterbandet Franska Trion.
Citera
2021-01-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja, är inget större fan men Hellacopters var en frisk fläkt efter hipsterbandet Franska Trion.
Verkligen! Dessutom är Emma så vacker...synd bara att hon engagerat sig i Islamic Relief som är terrorkopplat.
Citera
2021-01-16, 12:32
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Avslöjade Irena Pozar att Svt ger ut tips/hintar om vart de ska åka på förhand?
"Jag har läst på mycket om Asien" under frågorna gällande flaggor.

Det har skvallrats om detta tidigare...

Knappast. Det finns ju inte speciellt många världsdelar, och med (normalt) två utlandsresor per program är det inte skyhöga odds för en fråga från det stora Asien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in