2021-01-16, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast jag tror vi menar att SE ljuger hela tiden för om han är GM så ljuger han väl om allt....?
Det är inte det det handlar om, han kan ju ljuga som vittne också eller förstora upp saker. Hade inte han jobbat över den kvällen hade vi aldrig diskuterat honom. Vi hade inte ens vetat vem det var.
Citera
2021-01-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det är inte det det handlar om, han kan ju ljuga som vittne också eller förstora upp saker. Hade inte han jobbat över den kvällen hade vi aldrig diskuterat honom. Vi hade inte ens vetat vem det var.

Okej men låt säg att jag tror han har ljugit om exakt allt....o enbart pga att han är GM...

Är jag naiv då ?

Men om jag tror att han ljuger om det mesta för att han vill ha uppmärksamhet då är jag smart ?
Citera
2021-01-16, 01:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var väl inga argument alls??
Motivera varför det inte kan vara han var väl ändå frågan?

Jo, det är ett argument:

Att han genomförde kvällen på samma sätt som han brukade göra. Inget som avvek.

Om han hade varit GM så torde allt fokus ha legat på att följa OP och hitta en bra plats för dådet.

Någon som har en bra motivering till varför han, om han nu var GM, gjorde en Captain America-rush på några kvarter och sedan återvände in i Skandia-huset? Med krutstänk på jackan och revolvern i fickan. Eller låg den i handledsväskan eftersom han tydligen fipplade med dragkedjan, uppe på David Bagares.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-16 kl. 01:34.
Citera
2021-01-16, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
Nånting sånt, ja. Och löpsteget plus den där löjliga handväskan hade han också. Jävligt trist att vi aldrig får facit.
Ja många som menar att han var för gammal.
Visst de flesta vittnen sa runt 40 år men de såg ju inte ansiktet på honom.
Han rörde sig onekligen som en 40åring.
Ett jädra klipp i steget.
Citera
2021-01-16, 01:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, det är ett argument:

Om han hade varit GM så torde allt fokus ha varit på att följa OP och hitta en bra plats för dådet.

Någon som har en bra motivering till varför han, om han nu var GM, gjorde en Captain America-rush på några kvarter och sedan återvände in i Skandia-huset? Med krutstänk på jackan och revolvern i fickan. Eller låg den i handledsväskan eftersom han tydligen fipplade med dragkedjan, uppe på David Bagares.

Ett argument där du utgår från att det måste ha varit planerat...
Citera
2021-01-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej men låt säg att jag tror han har ljugit om exakt allt....o enbart pga att han är GM...

Är jag naiv då ?

Men om jag tror att han ljuger om det mesta för att han vill ha uppmärksamhet då är jag smart ?
Det handlar inte om vad som är naivt eller smart. Det kan vara så att det mesta är sant det han säger men han vill vara mer betydelsefull i sammanhanget och därmed trasslar in sig i en del detaljer som inte blir trovärdiga.

Försök att redogöra för ett helt händelseförlopp från 23.15-23.45 där SE är GM. Det är så många trösklar och hinder du måste komma runt och förbi så jag säger precis tvärtemot vad KP sa. Jag kan inte komma runt det faktum att SE måste ha varit ett vittne.
Citera
2021-01-16, 01:36
Medlem
Citat:
Jo, det är ett argument:

Om han hade varit GM så torde allt fokus ha legat på att följa OP och hitta en bra plats för dådet.

Brukade han alltid jobba till kl 23?
Det är inte uteslutet att han var utanför Grand en del vittnesmål tyder på det.
Det mest troliga är dock att han råkade få syn på staatsministerparet av en ren slump utan planering.
Citera
2021-01-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
LJ borde väl ha upptäckt om den förbiskyndande mannen observerade honom. LJ såg i det skedet inte ens något av mannens ansikte, så det framstår ju som en omöjlighet att mannen såg honom ens i periferin.
Kanske jag vet inte.LJ var ändå helt nära mannen men klev han fram först när mannan sprang förbi så borde inte GM ha observerat LJ iofs.
Citera
2021-01-16, 01:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja många som menar att han var för gammal.
Visst de flesta vittnen sa runt 40 år men de såg ju inte ansiktet på honom.
Han rörde sig onekligen som en 40åring.
Ett jädra klipp i steget.

Enligt utredningen på Skandia hade han varit 100-meterslöpare. Eller rättare sagt: SE påstod det själv.

Men han drar efter andan flera gånger i intervjun på TV, där han får rekonstruera sina aktioner.

Inte säkert att klippet i steget var lika gott efter barackerna.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-16 kl. 01:42.
Citera
2021-01-16, 01:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Brukade han alltid jobba till kl 23?
Det är inte uteslutet att han var utanför Grand en del vittnesmål tyder på det.
Det mest troliga är dock att han råkade få syn på staatsministerparet av en ren slump utan planering.

Vilka vittnesmål tyder på det? Väktaren som säger att han kom in på Skandia redan 20:10? SE:s kollega som är vid Grand 21 och inte ser nån SE?
Citera
2021-01-16, 01:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt utredningen på Skandia hade han varit 100-meterslöpare.

Men han drar efter andan flera gånger i intervjun på TV, där han får rekonstruera sina aktioner.

Inte säkert att klippet i steget var lika gott efter barackerna.

Behöver inte alla människor ökad andning när de sprungit 40 m i nästan maxfart?
Citera
2021-01-16, 01:51
Medlem
[quote=enough-is-enough|74332490]
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

...om man utgår från att mördaren finns med i materialet mer än i bara periferin... " säger allt. Allt för många som tror det var SE tjatar om att GM måste finnas namngedd vid mordplatsen.

Som att alla som var runt mordplatsen är identifierade och det absolut inte kan finnas andra människor där.... Skumt
Absolut men väldigt lite talar för att mordet var välplanerat och professionellt utfört.
Givetvis kan någon ensam agerande GM en s.k."galning" ha slunkit förbi alla.
När det sedan finns en GM som är utifrån materialet och andra kända fakta en mycket sannolik GM så är det svårt att se bortse från detta.
OM väldigt mycket talar för att att något ligger till på ett visst vis så är det också ofta så.
Givetvis måsta man hålla några procent öppna för att en för oss helt okänd GM kan finnas.
Liksom några procent vardera för några andra i utredningen förekommande personer.
Sedan har vi då SE med sannolikhet på 80% som GM.
Ja man måsta såklart hålla alla dörrar öppna eftersom ingen konkret bevisning finns.
Däremot har jag svårt att på ett seriöst vis tro på någon annan GM.
Det är osannolikt och det är väl knappt att så mycket slump finns så att säga.
Man måste som sagt nästan ha bestämt sig i förväg för att det INTE är SE för att kunna bortse från honom.
Det krävs mycket fantasi och hittepå för att lyckas komma runt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in