2021-01-16, 01:12
Avslutad
När jag såg den nya dokumentären om
SE på SVT så kunde jag inte låta bli att tänka på vad SE hade tänkt om han levde idag. Han som var en sådan uppmärksamhetskåt, osäker människa, fick en presskonferens som hela Sverige tittade på. Hela Sverige vet namnet Stig Engström nu och alla fokuserade på honom under en presskonferens. Hade gärna velat veta vad han tänkte på i graven
Citera
2021-01-16, 03:59
Medlem
graniten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att man aldrig kommer längre med CA det tror jag är helt sant. Men det är ju också sant om SE.

Så varför kan KP komma runt CA men inte komma runt SE? Tror det är det som stallbackshjonet reagerar på.
Om man inte förstår varför KP kan komma runt CA och inte SE så får man tänka ett par gånger till. Dock, C.A granskades förjävligt av PU men SE fanns ju bevisligen på Sveavägen, som vittne eller GM (inte för att jag tror på det sistnämda). Jag tror inte heller att man kommer längre med både SE och CA baserat på endast uppgifter.
Citera
2021-01-16, 10:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
När jag såg den nya dokumentären om
SE på SVT så kunde jag inte låta bli att tänka på vad SE hade tänkt om han levde idag. Han som var en sådan uppmärksamhetskåt, osäker människa, fick en presskonferens som hela Sverige tittade på. Hela Sverige vet namnet Stig Engström nu och alla fokuserade på honom under en presskonferens. Hade gärna velat veta vad han tänkte på i graven

Hade Engström levt idag så hade det inte blivit någon presskonferens. Precis som PU som träffade och förhörde Engström så hade "dagens" PU kommit fram till att den 52-åriga farbrorn inte har det våldskapital som krävs. Men kanske det viktigaste att det finns ingen på mordplatsen som känner igen denna 52åring med handlovsväska, iklädd vinterrock och halsduk och en jättekeps på huvudet som den bortflyende gärningsman.
Citera
2021-01-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jerry Martinger har jag mycket sympati för, han fick ett tips och agerade på det som en god medborgare.

Om nu PU var infiltrerad av gate keepers måste det ha legat i deras intresse att smyga bort sanningen när den dök upp mellan varven. Så Jerry outade sig till de som hade till uppgift att skydda sanningen.

Det gick lite sådär för Jerry efter det...

Det som Jerry fått fram var vittnesmål från Rolf Dalgren.
https://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Rolf Dalgren dog 1993.

Jag får fram detta,

https://www.inblick.se/nyheter/2018/03/08/polisen-manipulerade-palmeutredningen

Roland Ståhl som Jerry litade på var först mycket positiv till uppgifterna men fick efter ett tag total beröringsskräck.

Jerry gav sig inte utan försökte lyfta detta till år 2000 och fick så sakteliga sitt liv helt förstört i processen. 2001 avsattes han från riksdagen.

Vittnesmålet länkade i stort HH med mordkomplotten.

Vad jag inte får ihop är hur - HH kunde bo hos ebbe carlsson som enligt Ola T spanade mot SÄK och var S handgångne man.

Samtidigt som han var en av hjärnorna bakom MOP.

En har fel för det är omöjligt att han var båda. Vilket är rimligast, HH var ett offer eller del i konspirationen?

EDIT: att S skulle vara del i konspirationen passar inte in i det övriga pusslet (enligt mig) men just denna pusselbit är mycket svårlagd.

Har varit väldigt intresserad av Martingers case och den riktningen inom Palmemordet (polisspåret etc) och det är flera saker som talar för att Holmér inte hade rent mjöl i påsen och att Martinger blev ditsatt/borttagen p.g.a. det han fick veta. Jag kan tipsa om denna sida: https://fallet-martinger-fortsattningen-pa-palmemordet.webnode.se/
Känner en kille som hade kontakt med Börje Alpsten som engagerade sig i fallet M och det hände konstiga saker med honom. Känns lite läskigt alltihop och när man rotar i vissa saker och kommer för nära sanningen i olika läget så kan man få obekväma killar på sig... Att HH bodde hos Ebbe Carlsson trots "olikheter" sägs vara en bisexualitet hos HH. Men detta är inget jag forskat i. Lennart Swahn ska också ha haft med Ebbe att göra. Finns en del jag inte satt mig in i. Tydligen ska Carl Lidbom också ha haft ett skotthåll i huvudet när han dog (de hittade honom så). Men detta enligt Dammegård som också är en känd konspiratoriker. Men han kan ha rätt för det.
Citera
2021-01-16, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Hade Engström levt idag så hade det inte blivit någon presskonferens. Precis som PU som träffade och förhörde Engström så hade "dagens" PU kommit fram till att den 52-åriga farbrorn inte har det våldskapital som krävs. Men kanske det viktigaste att det finns ingen på mordplatsen som känner igen denna 52åring med handlovsväska, iklädd vinterrock och halsduk och en jättekeps på huvudet som den bortflyende gärningsman.

Fast att ingen kände igen honom talar ju för att det faktiskt är han som är gärningsmannen. Då man VET att han var på mordplatsen när mordet skedde.
Citera
2021-01-16, 12:38
Medlem
En sak som är säker är att alla teorier om gärningsman har sina svaga punkter. Det gäller CP,CA,SE, polisspår,PKK osv. Man får nog läsa in sig och bestämma vad man tycker är troligast..
Citera
2021-01-16, 13:00
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fast att ingen kände igen honom talar ju för att det faktiskt är han som är gärningsmannen. Då man VET att han var på mordplatsen när mordet skedde.

Du menar att kanske 15 personer som såg den bortflyende gärningsmannen på mordpplatsen inte skulle känna igen farbror Engström. För övrigt så kom han antagligen som han alltid sagt för sent för att se mordet eller gärningsmannen. Om det var 10 eller 40 sekunder efter mordet han nådde korsningen kan man kanske tvista om.
Citera
2021-01-16, 13:16
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En sak som är säker är att alla teorier om gärningsman har sina svaga punkter. Det gäller CP,CA,SE, polisspår,PKK osv. Man får nog läsa in sig och bestämma vad man tycker är troligast..

Teorierna om PKK, CA och SE hör egentligen hemma inom filosofin snarare än juridiken. De saknar anknytning till de fakta som finns kring mordet och bygger på ett slags "om A så B så C"-tänk där man måste acceptera en rad presumtiva scenarion för att få dem att gå ihop.

CP kan däremot via vittnesmål knytas till brottsplatsen, så rent juridiskt väger det spåret tyngre än ovanstående tre, och egentligen alla andra i dagsläget kända teorier. Svårigheten i att lansera en annan teori är ju att man också måste bevisa varför Lisbeth har pekat ut en annan person i flera rättegångar. Det räcker inte med att säga att konfrontationen var bristfällig, eftersom hon vidhöll sitt utpekande fram till sin död. Vi vet nog alla att åklagaren aldrig hade kunnat hålla sin travesti till presskonferens med Lisbeth i livet.
Citera
2021-01-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Teorierna om PKK, CA och SE hör egentligen hemma inom filosofin snarare än juridiken. De saknar anknytning till de fakta som finns kring mordet och bygger på ett slags "om A så B så C"-tänk där man måste acceptera en rad presumtiva scenarion för att få dem att gå ihop.

CP kan däremot via vittnesmål knytas till brottsplatsen, så rent juridiskt väger det spåret tyngre än ovanstående tre, och egentligen alla andra i dagsläget kända teorier. Svårigheten i att lansera en annan teori är ju att man också måste bevisa varför Lisbeth har pekat ut en annan person i flera rättegångar. Det räcker inte med att säga att konfrontationen var bristfällig, eftersom hon vidhöll sitt utpekande fram till sin död. Vi vet nog alla att åklagaren aldrig hade kunnat hålla sin travesti till presskonferens med Lisbeth i livet.

Fast eftersom att han är friad så borde det väga lättare? Han är ju oskyldig?
Citera
2021-01-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr är det ju precis samma sak man gjort med andra spår. VG, PKK, CP.

Gång på gång visar det sig också att man inte lagt två strån i kors under mer än 30 år göra någon utredning värd ñamnet kring vare sig eWT iakttagelser, poliser och civila spanare, säpotrion som uppgivit spana på Palme eĺler de påstådda privatspanande poliser man såg sig nödgade att informera regeringen om.

Det här är den ända sten som på allvar aldrig lyfts på. Det går inte med bästa vilja i världen att se det som inkompetens. Det är allt för systematiskt och allt för många som gjort det under allt för lång tid.

Blir det publikt vilka av dessa som hade tillgång till möjliga mordvapen utan fantasifulla scenarion tror jag att alla slöjor kommer att falla bums.

Det är uppenbart att dessa ljuger om sin aktivitet och haft möjlighet att påverka utredningen.

Ingen av de utpekade gärningsmännen hittills har haft möjlighet att påverka utredningen fram till idag. GM eller åtminstone dennes medkponspiratörer måste vara i livet och de måste ha kontakter högt upp över tid för att det som skett i PU skall kunna ske.

Självklart så är det den enda vägen att gå om utredningen ska föras framåt. Ta holken som enligt Ture N. ska ha befolkats tidigare under dagen men det framkommer inte i något förhör. Det är en sak som en spanare aldrig skulle glömma. "Vi satt så vi såg mordplatsen och hade vi varit kvar några timmar då hade vi sett mordet", vem glömmer något sådant? Nu minns ingen någonting och när någon väl minns något så är det bara exakt vilken tid som man slutade sin spaning. Någon har någon inblandning eller har sett något/någon som man inte ska befinna sig på platsen. Frågan är bara vad?
Citera
2021-01-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark

Ja, de hade högst sannolikt kommit fram till att SE varken hade våldskapitalet, något motiv eller tillgång till vapen.
OK vi kan inte säga med hundraprocentig säkerhet att han inte var mördaren. Det gäller flera andra tänkbara gärningsmän.
Men vi vet en hel del om hur polisen agerat i det här fallet.
34 år efter mordet ställde de ledande frågor, t.ex till vittnet Jeppson. Nu krävdes ingen vittneskonfrontation, och det var helt irrelevant om ett vittne kunde tänkas ha påverkas av media. Alla regler och förbehåll kring vittnesmål var totalt bortblåsa.

Citat:
Även Palmegruppen har snappat upp nya uppgifter om Skandiamannen, och Lars Jeppsson blev under förra året förhörd på nytt.

– De hade lite kompletterande frågor om honom. Det var väl ungefär samma frågor som journalister ställer, om jag tyckte att det stämde med gångstil och kläder och sådant.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

Liknar den här ryggen den rygg du såg 1986?

Jag tycker att man borde kräva en sanningskommission. Det borde inte gå att komma undan med det här polisschabblet.
Citera
2021-01-16, 14:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Självklart så är det den enda vägen att gå om utredningen ska föras framåt. Ta holken som enligt Ture N. ska ha befolkats tidigare under dagen men det framkommer inte i något förhör. Det är en sak som en spanare aldrig skulle glömma. "Vi satt så vi såg mordplatsen och hade vi varit kvar några timmar då hade vi sett mordet", vem glömmer något sådant? Nu minns ingen någonting och när någon väl minns något så är det bara exakt vilken tid som man slutade sin spaning. Någon har någon inblandning eller har sett något/någon som man inte ska befinna sig på platsen. Frågan är bara vad?
Det är här någonstans man hamnar. Det finns/fanns poliser som visste saker som aldrig hamnade i några dokument. Och då hjälper det inte ens om man beställer ut hela PU.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-16 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in