Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Förhör med Hans von Hofsten. Utlagd i tråden 201114.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
https://drive.google.com/file/d/1czjoTa_O8vq7TaMVaeq_a5B7tVChyB4v/view?usp=sharing
Samma dokument beställt 201020, utlagt i dag.
https://drive.google.com/file/d/1DR3ezXEWP7D0JqUYd2UuN5xqyUu21jrE/view?usp=sharing
Alla kan här ovan konstatera att maskningsfrekvensen tilltar med tiden. Vilket alltså polisen erkänt.
Tillsammans med övriga dokument som lagts ut idag kan vi se att det är rensat på all information som eventuellt kan leda vidare. Och att det är en medveten strategi som inte har någonting med den lagstiftning man hänvisar till att göra. Alltså måste syftet vara någonting annat. Men vem/vilka har gett order om denna strategi?
Hans Melander? Rikspolischefen? Regeringen Löfven? ''Den djupa staten''? Säpo? Militärkomplexet med MUST? Främmande stat? Främmande organisation?
Enligt media så behövde regeringen, med statsministern, genomföra flera regeringssammanträden strax före att KP hängde ut SE. Kan det ha med det att göra?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qM3vE/flera-moten-om-palme-i-regeringen--lofven-har-medverkat
I dag presenterar chefsåklagare Krister Petersson det historiska beslutet om Palmeutredningen.
''Regeringen har enligt uppgifter till Aftonbladet haft flera möten inför beskedet – möten där även Stefan Löfven deltagit''.
Vittnesmål från personer som överklagat och fått besked. Där
inte jag ingår.
''Jag begärde en omprövning och ett myndighetsbeslut på maskningen på en stor begäran. Fick tillbaka en del dokument men det var inte någon större skillnad så nu går jag vidare till kammarrätten. Är rent jävligt less på hur det går till. Sverige är ingen rättsstat där man som medborgare kan granska att saker går rätt till längre.''
''Jag överklagade ett hårt maskat dokument (som bl a gällde Stay behind) till kammarrätten och fick inte rätt. De gick helt på polisens linje och det fanns ingen oenighet. Så jag personligen är väldigt trött på det hela just nu och ser få ljuspunkter till framgång.''
Kontentan blir att om denna medvetna söndermaskning fortsätter kommer det inte att kunna gå vidare. Och att gärningsmannen är aktivt skyddad än idag.
Regeringen ställdes inför ett val:
1. Lägga ned utredningen och häva sekretessen.
2. Inte lägga ner och behålla sekretessen.
Alternativ 3 "lägga ner och ändå behålla sekretessen" är olagligt. Annars hade det varit det alternativ staten/regeringen önskat. Svea rikes lag har ju varit ett problem från början. Om inte hovrätt och HD agerat självständigt, vilket är deras roll enligt lagen, så hade CP nitats.
Knivigt läge.
För att kunna lägga ner och häva sekretessen krävdes en trovärdig story. Men det fanns ingen trovärdig story.
Så vad gör vi?
Svar: Vi kombinerar alternativ 1 och 3. Vi häver sekretessen men häller så mycket bläck vi kan så att det blir omöjligt att gå vidare. Vi öppnar luckan men behåller den i verkligheten stängd.
Men för att kunna lägga ner behövdes en story, någon brödbit behövde kastas ut åt folket.
Ok. Vi väljer en död som inte kan försvara sig. Inga störande släktingar. Han var där, vi säger bara det så är det väl i alla fall några idioter som går på det. Vi stärker lögnen med att knyta upp ett gäng medier som får dunka på tills vi får tyst på alla irriterande granskare. Vi säkrar bakåt. RÅ får vifta bort försök att driva en laglig process mot staten rörande förtal av avliden.
Så gör vi.
Men strategi är en sak och operativt arbete något annat. "Klantskallarna" som ska lämna ut dokumenten maskar för lite! Skärpning, nu är det dags att stänga butiken ordentligt.
Aningslös medarbetare frågar:
-Ja men sanningen, folk har väl rätt att få veta sanningen?
Rutinerad högre tjänsteman svarar:
- Sanningen???? Är du inte klok???
Sverige är i detta avseende inget unikt gulligt snällt land som låter allmänheten få tillgång till allt. Sverige är i detta avseende likt alla andra demokratier typ GB, Frankrike etc.
Hos Putin är detta en icke-fråga.
Jag tror Säpo, MUST, polisledningen och alla andra statliga instanser som har som livsstil att dölja sanningen helst hade valt alternativet "lägga ner och behålla sekretessen". Men den här kompromissen får väl duga då. Om det blir allvarliga problem får vi utse en syndabock.