2021-01-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är bra att bibeln inte är en tydlig bok, det sållar agnarna från vetet:

"Han lät dem höra en annan liknelse: »Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker.
Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg.
När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset.
Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’
Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ –
’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset.
Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’«
"
(Matteus 13:24-30 Bibel2000)

"Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten."
(2Thess 2:11-12 Bibel2000)
Det kan man ju tycka. Själv tycker jag inte om otydliga ledare. Speciellt inte om det blir ett ”straff” för att inte lista ut vad som menas.
Citera
2021-01-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan man ju tycka. Själv tycker jag inte om otydliga ledare. Speciellt inte om det blir ett ”straff” för att inte lista ut vad som menas.

Man kan lista ut om man är ödmjuk.
Citera
2021-01-15, 18:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"folk", du menar t.ex. Jeremia, Jesus och Paulus (och även Petrus) som pratade om ett nytt förbund?

Nu är du antingen avsiktligt trögfattad eller så försöker du undvika hela poängen därför att du inte kan svara ordentligt.

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket.

Det är ju högst osannolikt att Jesus skulle säga det understrukna om en tidsperiod på mindre än två år, eller hur? Jag menar, om de lagarna bara skulle gälla under två år till, varför då framhäva att den som upphävde ens det allra minsta och undervisade andra om det under dessa två år skulle räknas som den minste i himmelriket?
För om du menar att det han sa först bara skulle gälla tills "allt har skett" så måste ju rimligen även det andra göra det.

Om du menar att det efter Jesus död skulle vara tillåtet att ändra lagen så menar du också samtidigt att Jesus påstående om Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket bara skulle gälla till Jesu korsfästelse.

Det du verkar missa är att ett nytt förbund inte nödvändigtvis upphäver det gamla. För att ett nytt förbund ska upphäva ett gammalt så måste det i formuleringen av det nya tydligt framgå att det gamla har upphävts. Annars är ett nytt förbund bara en fortsättning av det gamla, med specifika tillägg eller korrigeringar. Annars måste ju alla gamla regler som fortfarande ska gälla skrivas om på nytt när ett nytt förbund sluts.
Citera
2021-01-15, 19:57
Medlem
Citat:
Man kan lista ut om man är ödmjuk.
Kanske det. Tillhör du dom som har listat ut, och hur vet du det i så fall?
Och varför vill inte Gud vara tydlig, så att alla får samma chans?
Citera
2021-01-15, 19:59
Medlem
Citat:
Det är bra att bibeln inte är en tydlig bok, det sållar agnarna från vetet:

"Han lät dem höra en annan liknelse: »Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker.
Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg.
När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset.
Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’
Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ –
’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset.
Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’«
"
(Matteus 13:24-30 Bibel2000)

"Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten."
(2Thess 2:11-12 Bibel2000)
Kanske vi ska börja ha hastighetsskyltar med ekvationer på, så att bara vissa kan räkna ut hur fort man får köra?.Då sållar vi bort vissa människor. Det är väl bra?
Citera
2021-01-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det du verkar missa är att ett nytt förbund inte nödvändigtvis upphäver det gamla. För att ett nytt förbund ska upphäva ett gammalt så måste det i formuleringen av det nya tydligt framgå att det gamla har upphävts.

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Citera
2021-01-15, 23:38
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Hehe, Råkar veta Moz Fire har många bugs mot att klicka p åloänkar

Denna websida, som ger en snabb och tydlig visuell bild över alla problem med texterna, låg på en server från 2013 till 2020 och har analyserats av miljoner människor och forskare.
https://web.archive.org/web/20200317034343/http://bibviz.com/
Den ligger nu aktiv sedan 2020 på internets globala bibliotek.
Om där var något som helst problem med den webbsidan så borde man vetat det nu och då hade den inte varit tillgänglig på Internet biblioteket.

MagI
....
Citera
2021-01-16, 00:16
Medlem
[quote=ttsp|74328072]Man kan lista ut om man är ödmjuk.[/QUOTE

De flesta religiösa verkar lida av en släng av Dunning-Kruger då de lyckat lösa något som vi andra inte kan och därmed förstår så mkt mer än oss.

Det är även typiskt av dem att de aldrig kan förklara innebörden av deras insikt utan gärna hänvisar till stycken ur heliga skrifter som är intetsägande.

Vad som även är bevisat gång på gång är att deras intelligens är lägre än oss oförstående och det är förmodligen en del av förklaringen.
Citera
2021-01-16, 00:28
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)

Även om användaren du citerar är en praktidiot av rang så har han dock rätt i sak.

Johannes 5
39 Ni forskar i Skrifterna(GT), därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.

46 Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. 47 Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?

Lukas 16
29 De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till. 30 Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig. 31 Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda."

Hosea 4
6 Mitt folk går under i brist på kunskap.
Eftersom du har förkastat kunskap, skall också jag förkasta dig, så att du inte längre är min präst.
Du glömde din Guds undervisning, därför skall också jag glömma dina barn.
Citera
2021-01-16, 03:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej, det är inte nödvändigtvis så som ett nytt förbund fungerar.
Var det inte snarare just den typen av påståenden som Jesus varnade för?
Citera
2021-01-16, 06:24
Bannlyst
Sann och sann... Några bortklippta avsnitt från den gamla bibeln tror jag definitivt på. Exempelvis att Gud tog ett revben från Adam och skapade kvinnan.

Man ska nog se bibeln som en serie berättelser om hur man bör leva sitt liv på bästa sätt. På den tiden för 2000-tusen år sedan hade dom mer tid och utrymme för fantasi än vad vi moderna människor har i dag.

I nån mån stör det mig att den svenska bibeln uppdateras med jämna mellanrum för att passa det aktuella samhällsklimatet.
Senast redigerad av Sommarglad 2021-01-16 kl. 06:31.
Citera
2021-01-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det är inte nödvändigtvis så som ett nytt förbund fungerar.
Var det inte snarare just den typen av påståenden som Jesus varnade för?

Jag citerade Paulus. Du säger alltså att Paulus har fel och du har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in