2021-01-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Även om användaren du citerar är en praktidiot av rang så har han dock rätt i sak.

Jag citerade Paulus, har Paulus fel?
Citera
2021-01-16, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske det. Tillhör du dom som har listat ut, och hur vet du det i så fall?
Och varför vill inte Gud vara tydlig, så att alla får samma chans?

Jag kan i alla fall tydligt se att Paulus säger att det gamla förbundet är föråldrat, medans andra kanske på grund av deras stolthet inte kan erkänna att dom har fel.

Det är på det sättet bibeln skiljer agnarna från vetet.
Citera
2021-01-16, 09:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag citerade Paulus. Du säger alltså att Paulus har fel och du har rätt?

Om man gör en textanalys av den text som Jesus påstås ha sagt så, ja, då påstår jag att Paulus har fel om han menar att Jesus upphävde Lagen. Det är inte vad en grammatisk och semantisk analys av texten indikerar.

Den påstår ju att Jesus sade "Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå" och sedan tillade han en varning om personer som skulle komma att göra samma tolkning som Paulus gjorde.

Såvitt jag kan se har himlen och jorden ännu inte förgått, så lagens bokstav gäller fortfarande, fast med Jesus tillägg av det nya förbundet, som alltså utvidgar Lagen till att gälla även icke-judar.
Det är det nya förbundet, inte att det gamla ändrades – det förtydligades och utvidgades.

Jesus sade ju att han inte kommit för att upphäva lagen eller något som profeterna sagt, utan för att uppfylla den (göra den fullständig, färdigställa den, som det grekiska ordet egentligen betyder).

Samma grekiska ord som används i ursprungstexten för "uppfylla" i den översättning som citerades används också i Kolosserbrevet 1:25 och har där översatts med "fullborda", så visst kände Paulus till vad ordet betyder, men han sysslade tydligen med att så ogräs.

Jesus fullbordade lagen genom sina predikningar och liknelser, inte genom att dö på korset. Det hade inget med lagens fullbordande att göra. Eller hur menar du att det skulle hänga ihop?
Senast redigerad av Smeso 2021-01-16 kl. 09:12.
Citera
2021-01-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om man gör en textanalys av den text som Jesus påstås ha sagt så, ja, då påstår jag att Paulus har fel om han menar att Jesus upphävde Lagen. Det är inte vad en grammatisk och semantisk analys av texten indikerar.

Den påstår ju att Jesus sade "Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå" och sedan tillade han en varning om personer som skulle komma att göra samma tolkning som Paulus gjorde.

Såvitt jag kan se har himlen och jorden ännu inte förgått, så lagens bokstav gäller fortfarande, fast med Jesus tillägg av det nya förbundet, som alltså utvidgar Lagen till att gälla även icke-judar.
Det är det nya förbundet, inte att det gamla ändrades – det förtydligades och utvidgades.

Jesus sade ju att han inte kommit för att upphäva lagen eller något som profeterna sagt, utan för att uppfylla den (göra den fullständig, färdigställa den, som det grekiska ordet egentligen betyder).

Samma grekiska ord som används i ursprungstexten för "uppfylla" i den översättning som citerades används också i Kolosserbrevet 1:25 och har där översatts med "fullborda", så visst kände Paulus till vad ordet betyder, men han sysslade tydligen med att så ogräs.

Jesus fullbordade lagen genom sina predikningar och liknelser, inte genom att dö på korset. Det hade inget med lagens fullbordande att göra. Eller hur menar du att det skulle hänga ihop?

"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått.
Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv.
"
(2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)
Citera
2021-01-16, 10:35
Medlem
Citat:

Detta är det viktigaste med det tidigare förbundet, Jesus var fullkomligt trogen Guds lagar och bud, Jesus fullbordade det Adam inte gjorde. Adam hade syndat när han dog, Jesus var utan synd när han dog:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.
Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.
"
(1Kor 15:21-22 Bibel2000)
Citera
2021-01-16, 10:57
Medlem
Citat:
Jag kan i alla fall tydligt se att Paulus säger att det gamla förbundet är föråldrat, medans andra kanske på grund av deras stolthet inte kan erkänna att dom har fel.

Det är på det sättet bibeln skiljer agnarna från vetet.
Ok, så kan du se det. Själv så tycker jag det ser ut som att ”andra” försöker få fram en annan syn genom argument och belägg. Dock har jag ingen aning om vem som har rätt.
Om det är så att man måste analysera texten på detaljnivå, då har Gud misslyckats totalt. Det är min åsikt. Det vore väldigt lätt att säga ”förut gällde detta, men nu är det detta som gäller”.
Citera
2021-01-16, 13:53
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Jag citerade Paulus, har Paulus fel?

Nej, men om du inte förstår att bara en "del" av det gamla förbundet (ordinsanserna, ritualer) är nu fullbordat (lagarna m.m består även i det nya förbundet) så tolkar du fel. Jag kanske förstog eran disskusion fel, isåfall ber jag om ursäkt
Citera
2021-01-16, 15:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast tills himlen och jorden förgås ska lagen inte heller förgås och den som upphäver ett enda av buden, osv?
Så vad innebär det? Lagen har inte ändrats, vi har bara tagit bort den, men vi upphäver inte buden för lagen är ersatt? Eller hur är logiken där?
Lagens budskap står fast och kommer aldrig att ändras.
Citera
2021-01-16, 16:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått.
Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv.
"
(2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Bra att veta att du tydligen inte har ett enda ord att komma med som motargument mot det jag skrev.
Citera
2021-01-16, 17:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Detta är det viktigaste med det tidigare förbundet, Jesus var fullkomligt trogen Guds lagar och bud, Jesus fullbordade det Adam inte gjorde. Adam hade syndat när han dog, Jesus var utan synd när han dog:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.
Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.
"
(1Kor 15:21-22 Bibel2000)

Det du skrev bekräftar ju bara vad jag skrev om att Jesu död inte hade med det andra förbundet att göra, utan hade med vad Adam hade gjort att göra. Jesus fullbordade inte alls vad Adam inte hade gjort, utan han fick sona för vad Adam hade gjort fel.
Citera
2021-01-16, 17:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, så kan du se det. Själv så tycker jag det ser ut som att ”andra” försöker få fram en annan syn genom argument och belägg. Dock har jag ingen aning om vem som har rätt.
Om det är så att man måste analysera texten på detaljnivå, då har Gud misslyckats totalt. Det är min åsikt. Det vore väldigt lätt att säga ”förut gällde detta, men nu är det detta som gäller”.

Och det hjälper inte att texterna innehåller motstridiga påståenden.
Jesus påstås säga att lagen inte ska upphöra att gälla förrän himlen och jorden förgår medan Paulus påstår att lagen inte längre gäller. Vem ska man tro på? Jesus eller Paulus?
Antingen har Jesus felciterats och Paulus har rätt eller så har Jesus citerats korrekt och då har Paulus fel.
Citera
2021-01-16, 17:11
Avslutad
Citat:
Och det hjälper inte att texterna innehåller motstridiga påståenden.
Jesus påstås säga att lagen inte ska upphöra att gälla förrän himlen och jorden förgår medan Paulus påstår att lagen inte längre gäller. Vem ska man tro på? Jesus eller Paulus?
Antingen har Jesus felciterats och Paulus har rätt eller så har Jesus citerats korrekt och då har Paulus fel.
Lagen finns kvar, men de som är i Kristus, ledd av Anden står inte under lagen.
Galaterbrevet 5:18
18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in