Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag citerade Paulus. Du säger alltså att Paulus har fel och du har rätt?
Om man gör en textanalys av den text som Jesus påstås ha sagt så, ja, då påstår jag att Paulus har fel om han menar att Jesus upphävde Lagen. Det är inte vad en grammatisk och semantisk analys av texten indikerar.
Den påstår ju att Jesus sade "Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå" och sedan tillade han en varning om personer som skulle komma att göra samma tolkning som Paulus gjorde.
Såvitt jag kan se har himlen och jorden ännu inte förgått, så lagens bokstav gäller fortfarande, fast med Jesus tillägg av det nya förbundet, som alltså utvidgar Lagen till att gälla även icke-judar.
Det är det nya förbundet, inte att det gamla ändrades – det förtydligades och utvidgades.
Jesus sade ju att han inte kommit för att upphäva lagen eller något som profeterna sagt, utan för att uppfylla den (göra den fullständig, färdigställa den, som det grekiska ordet
egentligen betyder).
Samma grekiska ord som används i ursprungstexten för "uppfylla" i den översättning som citerades används också i Kolosserbrevet 1:25 och har där översatts med "fullborda", så visst kände Paulus till vad ordet betyder, men han sysslade tydligen med att så ogräs.
Jesus fullbordade lagen genom sina predikningar och liknelser, inte genom att dö på korset. Det hade inget med lagens fullbordande att göra. Eller hur menar du att det skulle hänga ihop?