2021-01-15, 16:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja alltså det här öronbedövande snacket om all akrobatsex och blod och vätskor överallt från SD mfl är klart en efterhandskonstruktion. Men också nu ett tillfälle för ÅK att utveckla/stärka och motbevisa inför HR.

DNA fläckarna är klart viktiga. Både hur som när de tillkommit.

Hur fläckarna tillkommit framgår genom vad de inte är. Så avstrykning i horisontell (?) riktning i någon form. Stärkt bevisningen av fläcken på handtaget, via Holland, kan peka på att något förts in i maskinen för tvätt och med blod på. Sen är det mer eller mindre stopp.

När är intressant. Som någon var inne på ser det inte ut som LW varit i huset i någon större omfattning senare tid, vilket SD vill påskina.

Kan man på något vis kartlägga hur ofta och hur långa tidsintervall LW kan ha befunnit sig i huset via LWs mobildata, säg senaste månaden innan mordet?

Hon kanske inte alls kan placeras i huset i någon rimlig närtid för akrobatiksex eller snickerier.

Torkat blod blir mer svart till färgen med tiden men detta är så rött att teknikern genast drar slutsatsen att det är blod, vilket tyder på att det är relativt färskt.

Det är +4 och ej kontaminerat med hans DNA.
Hur sannolikt är det vid sexblödning, med SDs mun, fingrar och full penetration, att han inte skulle lämna något spår där i?

En annan analys man kan göra är att leta efter annat material i blodavsättningen som ev kan härledas till brottsplatsen. Pollen tex.

Intressanta saker du tar upp.
Jag undrar om det tyvärr är för sent att kunna kolla upp mobildata nu, men visst hade det varit intressant att kunna motbevisa SD om att Lena varit hos honom i närtid. Personligen tror jag inte att hon varit där.

Kanske man kan stärka upp att det inte finns något som visar att Lena vistats hos SD, men samtidigt räcker det kanske med en enda gång med snickerimöjligheter för att det inte ska gå att utesluta att det tillkommit på annat sätt än genom mord?

Man önskar ju att det hade gått att tidsbestämma DNA, och tänk om man hade kunnat se andra "grejor" i blodavstryket på tvättmaskinen som pollen eller anat från brottsplatsen.

Tekniken utvecklas hela tiden, kanske man lyckas en dag att analysera sådant som man idag inte klarat.
Citera
2021-01-15, 16:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nej, jag misstänker inte MH eftersom hon hade cancer och genomgick behandling för det i Stockholm. Jag tror inte att hon hade orkat ta sig till Örebro och mörda LW. Jag tror att LW hade kunnat försvara sig mot henne.
Den informationen känner jag inte till sedan tidigare.
Känner du Malin?
Citera
2021-01-15, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
När o hur blev det känt?

Eftersom jag inte kan öppna docdroid fick jag nedanstående tolkning av letsdoit.
Minns inte när det blev känt att försvaret lämnade in sitt yttrande mot överklagandet, men letsdoits inlägg är från oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har ej läst NA. - Oförsvarligt självsvåldigt referat av A20:
Citera
2021-01-15, 16:48
Medlem
Det här är kanske välkända fakta, men det har varit en del funderingar i tråden om varifrån paret D fått pengar ifrån till resor och utrustning utöver vad de "borde" ha råd med med tanke på deras ganska "normala" löner. Och som följd av den diskussionen har det spekulerats om ifall det finns oärliga pengar inblandade som LW ska ha känt till och pressat SD om. Om man ska tro på följande utsaga från LW så har de stora lån på huset. Jag har svårt att se om dessa lån verkligen har gått till renoveringar av huset som LW skriver – inte verkar det vara ett hus som är renoverat för 3 miljoner eller?

I en chatt med LW där hon pratar om SD (i febr. 2018),

Pratat med banken idag. Han får inte låna själv till deras hus, det har blivit för dyrt. De har renoverat
oavbrutet sen de köpte för TOLV år sedan. Gått från ca en miljon till en bit över fyra.
Citera
2021-01-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
[..]
Det fanns många som hade anledning att hata henne. Och hatar man någon så kan man också mörda om man saknar den spärren.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vem hatade henne och varför?
Tja, på den första delen av din fråga kan man enkelt svara:
Lenas tidigare församling inom Equmenia Örebro.

På frågan om 'varför' blir svaret lika enkelt:
För att Lena, som varande den pastor som sammanvigde SD och HD, gick i säng med SD.
Det är ett oerhört övertramp och Lena drog därmed Equmenia Örebro rakt ned i smutsen.
Dessutom mättades inte Lenas sexuella aptit med hjälp av bara SD, utan hon utökade sina jaktmarker till att få tag på fler hanar.

Det är inte svårt att tänka sig ganska många individer som därigenom hyste kraftig antipati mot Lena.
Skall vi kalla det "hat"?
Jag vet inte, men hon är inte förlåten av alla i Örebro.
Citera
2021-01-15, 17:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag inte kan öppna docdroid fick jag nedanstående tolkning av letsdoit.
Minns inte när det blev känt att försvaret lämnade in sitt yttrande mot överklagandet, men letsdoits inlägg är från oktober.

So it begins...

.
Citera
2021-01-15, 17:31
Medlem
Citat:
Intressanta saker du tar upp.
Jag undrar om det tyvärr är för sent att kunna kolla upp mobildata nu, men visst hade det varit intressant att kunna motbevisa SD om att Lena varit hos honom i närtid. Personligen tror jag inte att hon varit där.

Kanske man kan stärka upp att det inte finns något som visar att Lena vistats hos SD, men samtidigt räcker det kanske med en enda gång med snickerimöjligheter för att det inte ska gå att utesluta att det tillkommit på annat sätt än genom mord?

Man önskar ju att det hade gått att tidsbestämma DNA, och tänk om man hade kunnat se andra "grejor" i blodavstryket på tvättmaskinen som pollen eller anat från brottsplatsen.

Tekniken utvecklas hela tiden, kanske man lyckas en dag att analysera sådant som man idag inte klarat.

Nej jag kan inte heller riktigt se att hon varit där i sista taget. Dessutom hade hon träffat den här killen i Stockholm ett tag.

Avel får sprida lite ljus över möjligheten att kartlägga med hjälp av gammal lagrad mobildata i efterhand.

Jag tror det nu i stor utsträckning gäller för ÅK att lägga upp det hela jäkligt bra, bevisa orimligheterna och lögnerna i SDs & Co (ut)sagor och vända på varje sten.

Tyvärr är NFC en dinosaurie i många avseende och behöver moderniseras. Tekniken finns och har funnits ett bra tag för att kolla andra material som pollen, fröer, djurhår etc men görs tyvärr inte i någon vidare utsträckning.
Citera
2021-01-15, 17:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den informationen känner jag inte till sedan tidigare.
Känner du Malin?

Jag har läst det på hennes Facebook innan hon gjorde dem privat och i FUP.
Citera
2021-01-15, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sanningen är nog att det inte varit så mycket ”aktivitet” i tvättstugan i närtid där som SD vill göra gällande.

Därför inga fingeravtryck på maskinen. Om man testat det alls. Ordet fingeravtryck nämns inte en gång i SD:s hus tekniska undersökning.

Blodet är missat pga stress tänker jag.
Tvättstugan städades inte 25/5 av saneringspatrullen heller vad det verkar.
Damerna i sällskapet hade inte missat fläcken tänker jag. Men vem vet vilken städrutin de normalt har.

Det som talar för att det just inte var en saneringspatrull är väl att SD inte skickade in två pers i tvättstugan som fick skrubba ”i timmar”.

Jag blir nästan galen av att tänka på att man avbröt husundersökningen 15 maj.
Om den hade fullföljts, då hade blodet på tvättmaskinen upptäckts. Då hade SD blivit häktad och situationen hade sett helt annorlunda ut.

Man hade anat att Lena kunde vara död och man hade förmodligen hittat Lena tidigare.

Då hade huset inte varit till SDs förfogande och man hade kunnat kolla på det man behövde i lugn och ro allteftersom vad som "avslöjades " i förhören.

Det skulle vara intressant om någon juridiskt insatt kunde förklara varför jouråklagaren nödvändigtvis måste avblåsa allt????
Citera
2021-01-15, 17:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nej jag kan inte heller riktigt se att hon varit där i sista taget. Dessutom hade hon träffat den här killen i Stockholm ett tag.

Avel får sprida lite ljus över möjligheten att kartlägga med hjälp av gammal lagrad mobildata i efterhand.

Jag tror det nu i stor utsträckning gäller för ÅK att lägga upp det hela jäkligt bra, bevisa orimligheterna och lögnerna i SDs & Co (ut)sagor och vända på varje sten.

Tyvärr är NFC en dinosaurie i många avseende och behöver moderniseras. Tekniken finns och har funnits ett bra tag för att kolla andra material som pollen, fröer, djurhår etc men görs tyvärr inte i någon vidare utsträckning.

Jag har tittat på YT och sett hur de kan lösa brott på helt annat sätt än vad vi kan. Möjligen beror det även på det rättssystem de har, men jag tänker just nu på tekniken.

Jag hade hoppats på tidigt i tråden att forensikerna kunnat just använda sådana tekniker du pratar om. Känner att det var konstigt att man inte satte upp ett tält och spärrade av platsen tidigare.

PS måhända är en erfaren förhörsledare. Känner respekt för hans klarsynthet i förhören. Men nu tänker jag att man faktiskt gick tillbaka till platsen efteråt och sågade ner träden och tog med buskar. Det fanns alltså behov av att undersöka platsen närmare. Under tiden hade väl massor av människor gått där? Kollat? Det hade ju kunnat regna, whatever.

Det är klart, man kan ju inte ta hur mycket prov som helst, man kan inte spärra av platser och hus i evighet.

Men här är jag lite undrande över hur mycket som kan ha förstörts och missats, kanske helt i onödan. Alla prov man tar kanske man inte behöver skicka in heller på direkten?

NFC verkar ha många brister och behöver moderniseras och utvecklas har jag förstått.
Citera
2021-01-15, 18:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det här är kanske välkända fakta, men det har varit en del funderingar i tråden om varifrån paret D fått pengar ifrån till resor och utrustning utöver vad de "borde" ha råd med med tanke på deras ganska "normala" löner. Och som följd av den diskussionen har det spekulerats om ifall det finns oärliga pengar inblandade som LW ska ha känt till och pressat SD om. Om man ska tro på följande utsaga från LW så har de stora lån på huset. Jag har svårt att se om dessa lån verkligen har gått till renoveringar av huset som LW skriver – inte verkar det vara ett hus som är renoverat för 3 miljoner eller?

I en chatt med LW där hon pratar om SD (i febr. 2018),

Pratat med banken idag. Han får inte låna själv till deras hus, det har blivit för dyrt. De har renoverat
oavbrutet sen de köpte för TOLV år sedan. Gått från ca en miljon till en bit över fyra.

Men handlade det inte om att ta lån för att köpa ut HD snarare än att de hade mycket skulder? Värdeökningen på huset betydde att HD skulle köpas ut för en högre summa än han fick låna till?

Vet inte heller exakt vad han har renoverat. Men jag undrar vilken typ av renoveringar han kan ha gjort som skulle ha ökat husets värde? Då tänker jag mig kanske utbyggnader, uterum och liknade. Vanligt underhåll behövs ständigt, såsom dränering, takbyte, byte av fönster, köks/badrumsrenovering och dylikt kanske inte ökar värdet enormt många miljoner.

Inflation bidrar liksom om området av någon anledning ökar i värde.
Citera
2021-01-15, 18:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Åklagaren kollade väl lite extra på den person som hon ville låna laddaren av.
Här kan man väl konstatera också att förhållandet låg långt tillbaka i tiden.

Vad gäller UW och NW så borde det ha varit fullt med problem att dölja att någon utfört brottet då det var tre personer hemma. Förutom det, finns det tydliga tecken på att det fanns värme inom de olika medlemmarna, det syns tydligt på bilderna från festen 12/5. Brottning och skoj, mys i soffan. Det känns äkta värme där. Och vem skulle vilja göra minsta sonen så ont? Ligga ensam medan mamma blir mördad? Dörren öppen och presenterna ofärdiga?

Nä, att någons man tagit någon på brösten, det är väl otroligt långsökt att frun slår ihjäl Lena med 17 slag mot ansikte(!) och huvud. Och bakom planket! Hur gick det till?

Du drar till med vad som helst.

Han var en av dem som ville mer. Han var alltid med på Lenas lista över dem som ville ha henne. Han bjöd Lena på trerätters middag hemma hos henne när hon skadat benen. Han ville stanna men det fick han inte.

Efter mordet var han mycket tillsammans med HD och K*rin. Inte direkt LWs fanclub.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-01-15 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in