Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Visst är det fullt möjligt att fotografen gett halsduken till skäggisen men så självklart att man kan åberopa Ockhams rakkniv tycker jag inte att det är.
Norra Sverige är stort. Joel Marklund är bevisligen född och uppväxt i Boden. Ett annat län än Skellefteå. Efternamnet Marklund är mycket vanligt i södra Norrbotten. Det skulle vara litet grann som att Gunde Svan åkte till USA och delade ut en Karlstad-halsduk.
Sen måste man också fråga sig vad motivet till halsduksöverlämningen skulle vara. När jag tittar på JM:s Facebook får jag inte intrycket att han skulle vara en trumpsupporter. Varför skulle han dela ut en halsduk till en uppenbar trumpanhängare?
Marklund har tagit bilder åt Norran, en Skelleftetidning. Nog är det mycket troligare att han haft med halsduken till USA än att amerikanen fått tag i den. (DN har letat igenom 900 namn utan att koppla halsduken till USA.)
Man kan bara spekulera varför
1. Pressen vill få oss att uppfatta Trump-supportrar som kommande från mindre städer eller landsbygd.
2. Pressen fejkar ett spännande mysterium som gör att publicitet skapas.
3. Marklund kanske ökar chanserna att kunna vinna 15 årets bild på 10 år om han får en läcker Sverigekoppling.
Just bilden hur halsduken ligger kastad i smutsen är säkert riggad för att smutskasta Trumpsupportrarna. Jag hoppas Skellefte inte ger någon mer halsduk till fotografen som verkar vara en fuskare.