2021-01-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag utgår från evangelierna: ingen är god utom Gud.

Min information om Gud kommer från Jesus, som jag tror på.
Dock har inte Jesus skrivit något i evangelierna. Så det du tror på är andras ord om Jesus. Personer som inte ens var vittnen.
Citera
2021-01-11, 11:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Vilken tolkning av kristendomen är korrekt enligt dig? Finns ju massvis med olika kyrkosystem och de flesta av dom gör anspråk att vara den "enda sanna kyrkan"

Varför också om du står bakom att kristendomen vill utrota etniska europerna?
alla kyrkor förespråkar massinvandring..
Jag har inga favoritkyrkor men favoritkristna.

Etniska europeer är väl inte utrotningshotade? Vi står oss nog väl.
Men tiden för världens undergång närmar sig med stormsteg.
Citera
2021-01-11, 12:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dock har inte Jesus skrivit något i evangelierna. Så det du tror på är andras ord om Jesus. Personer som inte ens var vittnen.
Ja, som jag har skrivit många gånger: berättelserna var länge muntliga och vandrade från vittnen till åhörare. Vilket var det brukliga sättet för information att sprida sig på den tiden.
Citera
2021-01-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ja, som jag har skrivit många gånger: berättelserna var länge muntliga och vandrade från vittnen till åhörare. Vilket var det brukliga sättet för information att sprida sig på den tiden.
Ja, ett väldigt osäkert sätt att komma till sanning.
Citera
2021-01-11, 12:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, ett väldigt osäkert sätt att komma till sanning.
Ja rykten och prat kan man sällan lita på. Lika lite som skrivna texter. Det är en fråga om omdöme och förtroende.
Citera
2021-01-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ja rykten och prat kan man sällan lita på. Lika lite som skrivna texter. Det är en fråga om omdöme och förtroende.
En skriven text är dock bestående, så länge ingen annan är där och ändrar. Så den är säkrare ur det perspektivet. Men direkt någon översätter eller kopierar, ja då kan felen krypa in.
Citera
2021-01-11, 12:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
En skriven text är dock bestående, så länge ingen annan är där och ändrar. Så den är säkrare ur det perspektivet. Men direkt någon översätter eller kopierar, ja då kan felen krypa in.
Ja, det kallas för att texten fixeras, fixeras till ett visst språkbruk och en viss kultur.

Det berättade ordet hade fördelen att det kunde anpassas till nya tider och dessa människors språkbruk och erfarenheter.
Citera
2021-01-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax

Jag måste fråga varför skulle inte gamla testamentet texter inte vara "sanna" ur kristet perspektiv?
Finns inga tecken på att jesus nämnde att vissa texter i GT som felaktiga

Här nämner han det:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus uppfyller det Jeremia profeterade om skulle komma:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
"
(Jer 31:31-33 Bibel2000)
Citera
2021-01-14, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Tacknför visat intresse ang mitt tips.
Det är inget dussin"tips" utan det rör sig om 10tals videotimmar som komprimerats ner till ca 4, det handlar om hur Jesus Kristus är INKODAD I VÅRA KROPPAR.
Upphovsmannen, den kristen "Casey" menar att hans huvudsakliga uppdrag i jordelivet är att tillhandahålla denna info och det är explosivt.
Råkar du kunna detta med att spara Youtubevideos så spara gärna den.

Hans utmärkta kanaler "Enter the Stars" och Enter the Stars Reloaded" tror han själv snart ryker från tuben så ju fler som sparar desto bättre

Varma hälsningar i Jesu namn.
Ska kolla upp det där.
Guds frid!
Citera
2021-01-14, 16:14
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Ska kolla upp det där.
Guds frid!

Guld om du kollar hans arbete. Mängden info han matar ut, om allt som verkar i det fördolda, är "staggering"
Samma till dig broder.
Citera
2021-01-15, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Här nämner han det:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus uppfyller det Jeremia profeterade om skulle komma:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
"
(Jer 31:31-33 Bibel2000)

Helt otroligt att han kunde uppfylla en profetia som han redan hört talas om, eller hur?

Men något jag har väldigt svårt att förstå är att han dels säger att han inte kommit för att uphäva lagen eller profeterna och inte ett jota av lagen skall förgås men sedan upplöser det gamla förbundet.
Hur fan fungerar det? Kan du förklara?
Citera
2021-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Helt otroligt att han kunde uppfylla en profetia som han redan hört talas om, eller hur?

Men något jag har väldigt svårt att förstå är att han dels säger att han inte kommit för att uphäva lagen eller profeterna och inte ett jota av lagen skall förgås men sedan upplöser det gamla förbundet.
Hur fan fungerar det? Kan du förklara?

Det står att lagförbundet inte skulle försvinna förrän Jesus uppfyllt lagen och profeterna genom hans blod, alltså hans död.

Den stunden han sade detta så var han inte död, och lagförbundet var fullt gällande, han hade inte uppfyllt profetiorna om hans död, när dom t.ex. slog lott om hans kläder. Den profetian uppfylldes inte förräns hans död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in