2020-04-01, 04:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Ja om det ska stå dråp istället för mord och att döda med ett uppsåt att göra det så låter det orimligt bara det.
Bibeln håller inte för en djup, till djupare analys i vissa avseenden och det påpekar du relativt väl i hur du lägger dina ord. Och där är GT just ett tacksamt mål om man vill hitta religionens svagare sidor om jag får uttrycka mig så, jag anser det.
Men det säger inte allt och betyder inte allt. Bibeln är trots allt 66 böcker sammansatta. Och om jag ser till speciellt vem Jesus var så har man där hörnstenen i det hela som jag inte kan avfärda med nån analys av det gammal testamentliga och som det är med allt så kan en till synes rimlig slutsats kanske inte och behöver inte vara den absolut rätta och slutgiltiga eftersom sista ordet tror jag det är skaparen av allt som får.
Nåt annat finns inte enligt mig att tro på. Människan är förgänglig och inte alltid 100% pålitlig medans jag tror att Gud är fullkomnad och var så även genom Jesus.
Men intressant då och då att läsa vad andra har att säga om allt och jag tar in det som vart sagt utan argument denna gång.

Jo denna då, kom precis på den.
Lite underligt att ett folk som egypterna, som det vart beskrivet i Bibeln, och som jag även kan dra mig till minnes att det finns arkeologiska belägg för, inte kunde helt enkelt förhindra ett förslavat folk att bryta upp ifrån sitt slaveri i Egypten. Utan att så kunde ske att dom lämnade detta landet och det livet bakom sig utan att herrefolket kunde förhindra det?
För det lär dom väl ha försökt med om så kunnat gjorts och med framgång, slavar var mycket värda och dom hade knappast släppts iväg med ett eventuellt hjärtligt avsked och ett "tack för denna tiden och lycka till nu" hälsningsfras på vägen.
Det var nåt "mer" som fick dom att kunna bryta upp så hastigt ifrån sin tid där som folk. Nåt som antagligen behövde vara utöver det vanliga för att så kunde ske.
En vilja och kraft som deras plågoandar inte kunde rå på.

Edit: Nej förresten. Att använda sig av ordet för den lindrigare formen av att döda nån är väl iofs logiskt. Med att det underförstått är lika fel med dom övriga\högre på brottsskalan så den lindrigare formen av att döda anges\nämns och dom grövre formerna av att döda är underförstått lika fel dom med.
Ja jag vill inte verka dum här. Då kan man bli avslöjad. (haha)

Poängen med dräpa är att det i gammalsvenska faktiskt betydde "slå ihjäl" med full avsikt.

Jo, jag förstår inställningen att Jesus meddelande är viktigare än felaktigheterna i berättelsen. Den inställningen kan jag respektera. De som däremot blint påstår att Bibeln är ofelbar har jag inte mycket respekt för.

Men hur är det med "det nya förbundet" om inget gammalt förbund faktiskt existerade genom alla orimligheterna i Moses-berättelsen?
(Jag nämnde bara några historiska felaktigheter)
Citera
2020-04-01, 04:33
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Poängen med dräpa är att det i gammalsvenska faktiskt betydde "slå ihjäl" med full avsikt.

Jo, jag förstår inställningen att Jesus meddelande är viktigare än felaktigheterna i berättelsen. Den inställningen kan jag respektera. De som däremot blint påstår att Bibeln är ofelbar har jag inte mycket respekt för.

Men hur är det med "det nya förbundet" om inget gammalt förbund faktiskt existerade genom alla orimligheterna i Moses-berättelsen?
(Jag nämnde bara några historiska felaktigheter)
Ja där sa ju Jesus att han kom för att just fullborda det hela, inte upphäva det gamla. Gamla lagen och förbundet då alltså med allt vad det innebär.
Men som jag förstått det, och på nåt underligt vis så gäller den gamla judiska lagen förtfarande fullt ut?
Men jag tänker inte underordna mig några gamla judiska lagar och regler, bar mitzva, fira uttåget ur Egypten eller nåt annat förlegat gammalt tjafs som hör till deras historia och kultur.
Där drar jag gränsen och drar mig ur helt i såna fall. Lämnar det bakom mig, svårt nog ändå att få rätsida på allt inom Kristendomen ändå.
Citera
2020-04-01, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

om koranen är sann då är bibeln sann också.
Citera
2020-04-01, 06:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derGeist
om koranen är sann då är bibeln sann också.

Det är ett omöjligt påstående. Det står olika i Koranen och i Bibeln, så båda kan omöjligt vara sanna.

I Koranen dog inte Jesus på korset och han återuppstod heller inte från döden, så som Bibeln påstår.
Båda påståendena kan inte vara sanna.

I Koranen var det Abrahams verklige ende son (Ismael) som skulle offras till Gud, i Bibeln står det felaktigt ”Tag din son Isak, din ende son, som du älskar, och gå till Moria land och offra ...”
Att det är felaktigt är ju uppenbart eftersom Ismael föddes först och faktiskt var en erkänd son till Abraham, så Isak var inte Abrahams ende son.

En annan skillnad är i Mosesberättelsen där det är faraons hustru som påstås hitta Moses i vassen, i stället för faraons dotter, som Bibeln påstår. [Att båda varianterna är fullständigt omöjliga är en annan fråga.]

Men, det är klart, om du med "om koranen är sann då är bibeln sann" menade att det kan finnas korn av sanning inlindade i alla dessa påhitt och fantasier och att de har ungefär samma sanningshalt så har du nog rätt, men att säga att antingen Koranen eller Bibeln är sann är att ljuga.

Dem som anser att man kan säga att "det är en fråga om tolkning" och att det då är sant i grunden och det är det som är det viktiga så skulle jag vilja påpeka att man med samma resonemang skulle kunna komma fram till att Baron von Münchhausens berättelser är sanna.
Baron von Münchhausen har ju funnits, de platser han beskriver är ju verkliga och resten är bara en tolkningsfråga och allegoriskt och sedelärande skrivet, eller hur?
Citera
2020-04-01, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ett omöjligt påstående. Det står olika i Koranen och i Bibeln, så båda kan omöjligt vara sanna.

I Koranen dog inte Jesus på korset och han återuppstod heller inte från döden, så som Bibeln påstår.
Båda påståendena kan inte vara sanna.

I Koranen var det Abrahams verklige ende son (Ismael) som skulle offras till Gud, i Bibeln står det felaktigt ”Tag din son Isak, din ende son, som du älskar, och gå till Moria land och offra ...”
Att det är felaktigt är ju uppenbart eftersom Ismael föddes först och faktiskt var en erkänd son till Abraham, så Isak var inte Abrahams ende son.

En annan skillnad är i Mosesberättelsen där det är faraons hustru som påstås hitta Moses i vassen, i stället för faraons dotter, som Bibeln påstår. [Att båda varianterna är fullständigt omöjliga är en annan fråga.]

Men, det är klart, om du med "om koranen är sann då är bibeln sann" menade att det kan finnas korn av sanning inlindade i alla dessa påhitt och fantasier och att de har ungefär samma sanningshalt så har du nog rätt, men att säga att antingen Koranen eller Bibeln är sann är att ljuga.

Dem som anser att man kan säga att "det är en fråga om tolkning" och att det då är sant i grunden och det är det som är det viktiga så skulle jag vilja påpeka att man med samma resonemang skulle kunna komma fram till att Baron von Münchhausens berättelser är sanna.
Baron von Münchhausen har ju funnits, de platser han beskriver är ju verkliga och resten är bara en tolkningsfråga och allegoriskt och sedelärande skrivet, eller hur?

om muslimer anser att koranen är sann då är bibeln det också. är du blåst, eller bara en gettovarelse eller muslim när du inte kan skillnaden på de och dem.
Citera
2020-04-01, 07:30
Medlem
Citat:
om muslimer anser att koranen är sann då är bibeln det också. är du blåst, eller bara en gettovarelse eller muslim när du inte kan skillnaden på de och dem.
Kul med en språkpolis som inte ens har stor bokstav i början på meningen.
Och nej, båda böckerna kan inte vara sann.
Citera
2020-04-01, 08:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Om du ska påpeka "språkfel" så ska du helst själv skriva felfritt så du inte skjuter dig själv i foten.

Det är heller inte fel att skriva "Dem som" som jag gjorde eftersom det här inte är någon akademisk avhandling, utan är en diskussion där i alla fall jag använder vad som brukar kallas för "talspråk".
Då är det enligt "Språkriktighetsboken" helt korrekt att skriva "Dem" eller till och med "Dom".

Sedan gäller även att jag som halvfinne ofta skriver för finlandssvenska läsare, och då är det helt korrekt grammatiskt att skriva "Dem" (alltså enligt finlandssvenska språkregler). Det kan du också läsa om i "Språkriktighetsboken" (sid 205-208, om du skulle vara intresserad).

Sedan tycker jag att du borde kunna ge goda skäl till varför både Koranen och Bibeln skulle vara sanna samtidigt om du anser att man är blåst om man inte inser det.

Okej, låt höra ...
Citera
2020-04-01, 08:16
Medlem
KungPungPats avatar
Bibeln är sann och handlar om att mörda ens vilsenhet och komma tillbaka till att leva som en naturlig människa, leva som original människan.. en människa som definitivt visste om att människans kropp är en växtätares kropp som gudar designat för att dra nytta av växter.

De 7 dödliga synderna är demoner i folks 7 chakrapunkter där frestelser händer. Varje demon har relation med satan och ett uppdrag att hålla människor ifrån att leva som original människan.

De 7 sigillen på livets bok handlar om de 7 chakrapunkterna som är låsta av demoners frestelser.. dvs negativa känslor så som rädsla och sorg. Rädsla blockerar rotchakran och sorg blockerar hjärnchakran.

Livets bok är DNA som man kan kolla i om man har tagit stegen för att bli upplyst, vilket bibeln beskriver.

Det står i bibeln att jesus hade krulligt vitt hår och mörk hy.. så redan där måste man ju förstå att präster och kyrkor inte bryr sig om ifall du förstår vad bibeln symbolism betyder.

Svenska kyrkan har påstått att bibeln betyder att dom ska samla in kyrkskatt för att svensson ska komma in i himmelriket genom att det står att du ska ge 10% av dig själv för att komma in i himmelriket.. men det betyder egentligen att eftersom vi bara använder 10% av hjärnan så ska man ge upp tänkandet dvs meditera som är att vara fri från tankar.. och då ska man enligt bibeln bli upplyst.

Det står ju även att jesus sa träna ditt singelöga.. och för folk som inte vet om det tredje ögats existens så kanske dom tolkar det som ren smörja eller som att jesus pratar om brunögat och fisar eftersom bibeln inte är sann lol.
Senast redigerad av KungPungPat 2020-04-01 kl. 08:35.
Citera
2020-04-01, 08:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tron på Guds ord har gudomligt ursprung, nämligen Guds ord.

Kan du förklara hur detta inte är ett cirkelargument?
Citera
2020-04-01, 10:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan du förklara hur detta inte är ett cirkelargument?
Kan du förklara vad för fel, om något, denna beskrivning innebär i ditt tycke?
Citera
2020-04-01, 11:58
Medlem
Caloviuss avatar
Bibeln är världens mest översatta, spridda, tryckta och lästa bok.
Måste kännas ensamt att - om än i ankdammen Sekulärsverige - sitta och racka ner på Bibeln, Boken vars budskap så många människor haft som sin livlina - förtröstat på i liv och död.
Självutnämnda klokhuvuden gillar dock att glorifiera denna ensamhet med ord som "vetenskaplig", "intelligent", "modern", "verifierbar".
När man är körd, så erbarmligt körd, ja, då kan man väl i alla fall prisa det tillståndet.
Senast redigerad av Calovius 2020-04-01 kl. 12:00.
Citera
2020-04-01, 14:28
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är världens mest översatta, spridda, tryckta och lästa bok.
Måste kännas ensamt att - om än i ankdammen Sekulärsverige - sitta och racka ner på Bibeln, Boken vars budskap så många människor haft som sin livlina - förtröstat på i liv och död.
Självutnämnda klokhuvuden gillar dock att glorifiera denna ensamhet med ord som "vetenskaplig", "intelligent", "modern", "verifierbar".
När man är körd, så erbarmligt körd, ja, då kan man väl i alla fall prisa det tillståndet.

Om du vill argumentera att Bibeln är en fantastisk bok, med intressanta berättelser som hjälper stöder och guidar människor, thats a case det kan du göra. Jag tror mycket väl att Bibeln har gjort det. Bibeln kan mycket väl läsas som en sedelärande historia för den som önskar.

Men för den som enbart är intresserad vad som är sant och osant, så har de som säger att Bibeln är sann lite jobb framför sig i att bevisa detta. Om de nu inte väljer att säga det handlar om tro, för tro är just tro.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in