2021-01-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bilder i FUP lär inte visa rätt nyanser.
Förekommer det här hos NFC oavsett om det finns nån studie på typ forskningsnivå?
Jo, det skedde även i tråden om mordet på LH. Bloddroppar på torrt och fuktigt bomullstyg.
Kunde dock inte se att det gav nåt sen via domen, NFC sakkunnigutlåtande och krims beskrivning i TR.
Med indirekt menar jag via föremål och kontaminering och inte direktavsatt via offret.
Jag uttryckte mig nog otydligt.

All forensik både vad gäller IT och DNA och sånt verkar ske på en absolut grundläggande nivå här i vårt land.

Därför all skit alltid får skickas till FBI, UK, NFI Holland osv för vi kan ”ingenting”.

Sen blir ju såklart forskarnas rön dyra att omsätta i praktiken.

Bilden som såg lite ”avancerad” ut var förresten hämtad härifrån:

https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/nij/grants/253291.pdf

Forensiken är så långt ifrån CSI och Sherlock Holmes man kan komma. Av ekonomi- och upphandlingsskäl såklart. Och sen är ju NFC en erkänd flaskhals. Åkl gick ju även ut i pressen här och pratade om just det problemet.

Med tanke på väntetiden hos NFC så lär de inte direkt steppa upp finliret.

Nu skriver jag det så ska jag inte skriva det igen: De vassaste kemisterna, biologerna, it-experterna o dyl söker sig inte till polisen eller NFC. Och då inkluderar jag även de som får ledande position i organisationerna.

Väldigt svårt att avgöra vad GS menade med att nåt stött emot där för övrigt.
Citera
2021-01-14, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mycket bra att du påminde om när snickarteorin framfördes.

149/177 så frågar fhl HD massor av frågor om LW/blod.

HD berättar att LW brukade komma över och tvätta cyklar och ”(suckar) snickrade ibland och, aah.”

Det är väl här SD påmints om det här med snickrandet när han läst fup i finkan. Och tog upp det i tingsrätten.

Men att snickrande och meckande skulle ha skett alls på den bänken och i närtid verkar osannolikt. Då får ju SD klämma ur sig vad det var för projekt som nödtvunget behövdes göras i hans tvättstuga och inte kunde göras nån annanstans.

Sex, snickra, låna tvättmaskinen...ja han är helt otrolig.

Hoppas att jag inte säger fel nu, det låter ju lite som det.

Hur ska HD fått veta om snickerisex, när SD sitter i finkan?

Det borde väl ha kommit fram vid annat tillfälle, men iaf senare än blodigt akrobatsex.

Anpassningar hursom... hela tiden.
Citera
2021-01-14, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
"Samtliga som har haft en uns misstanke mot sig har noggrant kollats upp"

Nej,bara familjen Davidsson har haft avspärrat och dom övriga 150.000 personer i Örebro klarade sig.

Samt att UW hade fri tillgång att ränna i LW's lya efter LW's försvinnande verkar mer naturligt. Ex får inte städa hos sina Ex men däremot har Ex fri tillgång till sina försvunna&mördade Ex däremot.
Låter ju inte klokt ju.
Nej,nu ska jag tvätta 3 maskiner blod för att hitta den skyldiga

Så vi fortsätter med svamlet om blod på tvättmaskinen istället.

Japp du har helt rätt där Einstein, bara Davidssons har haft avspärrningar.
NEJ, 150.000 Örebroare har inte varit misstänkta, men det gänget med killar hon träffade har noga kollats upp och ingen av dom har en minsta misstanke mot sig.

Ex fick städa i mördarens lya.
Ingen nekade ex att göra det.
Märkligt bara att ex inte städar sin egen lya lika noga..........Men det var visst jäkligt viktigt att pip-Stefans blev ordentligt rengjord.
Citera
2021-01-14, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Självklart är det blod, utan tvekan.
Jag satt i tankar om vad som kan ha missats iom den avbrutna husisen.

Sen angående luftfuktigheten, tänkte jag mest att det är anmärkningsvärt att det ens kommenteras, iom det är en tvättstuga.
Någonting säger mig att det var mycket fuktigt, såpass att de reagerade.
Varför? Antagligen för att det har pågått jordens rengöring.
Jag tror inte att präktige Stefan skulle tillåta för hög luftfuktighet, med tanke på risken för hus+tvättstuga+källare=fukt och mögelskador
Vi pratar om mannen som eldade lite extra pellets och vred upp pannan lite mer när det skulle badas i huset, för att sen dra ner igen.
Han vill ha kontroll på allt.
Tyvärr verkar han tappat det när Lena skickade loggremsan som skulle göra så deras livs resa med burkgömmor i staterna, deras strävan efter att bli bäst, logga mest. Fan vet.

Aha, missuppfattade dig.
Jo, forensikern skriver någonstans att det känns att det är hög luftfuktighet i tvättstugan, vilket han kommenterar med att det är ju en tvättstuga och i källaren.
Citera
2021-01-14, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
All forensik både vad gäller IT och DNA och sånt verkar ske på en absolut grundläggande nivå här i vårt land.

Därför all skit alltid får skickas till FBI, UK, NFI Holland osv för vi kan ”ingenting”.

Sen blir ju såklart forskarnas rön dyra att omsätta i praktiken.

Bilden som såg lite ”avancerad” ut var förresten hämtad härifrån:

https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/nij/grants/253291.pdf

Forensiken är så långt ifrån CSI och Sherlock Holmes man kan komma. Av ekonomi- och upphandlingsskäl såklart. Och sen är ju NFC en erkänd flaskhals. Åkl gick ju även ut i pressen här och pratade om just det problemet.

Med tanke på väntetiden hos NFC så lär de inte direkt steppa upp finliret.

.Nu skriver jag det så ska jag inte skriva det igen: De vassaste kemisterna, biologerna, it-experterna o dyl söker sig inte till polisen eller NFC. Och då inkluderar jag även de som får ledande position i organisationerna

Väldigt svårt att avgöra vad GS menade med att nåt stött emot där för övrigt.
Jag är inte helt tappad inom forensik rent allmänt. Även om flaskhalsar, ekonomiska prioriteringar även styr ÅK och vart analyser skickas.
Jag ifrågasätter inte vikten av att studera hur blod ser ut. Det ses i de flesta krimprotokoll.
Nåt som stött emot är väl tolkningen av hur det såg ut. Snarare än typ dragspår.

Jag undrar dock a) vad du söker b) om det är relevant att jämföra hemma med otydliga bilder och c) vad det kokar ner i.

Följdfrågor vill säga.

Citat:
.Nu skriver jag det så ska jag inte skriva det igen: De vassaste kemisterna, biologerna, it-experterna o dyl söker sig inte till polisen eller NFC. Och då inkluderar jag även de som får ledande position i organisationerna
De är iaf mer utbildade och erfarna än soffpotatisar som inte arbetar på NFC.
😂
Senast redigerad av develi 2021-01-14 kl. 20:22.
Citera
2021-01-14, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vi vet väl inte om något missats här?
Bilden vi har är ju scannad, så skärpan blir därefter (för oss).

Forensikern var på plats och har sett blodet på plats.
Hans bedömning är att det är blod, det är rött. Enligt Avel har forensikern gjort bedömningen att något tryckts mot. Jag minns inte så tydligt, men tycker mig minnas att han sa något liknade att något kommit åt, eller nuddat. man får lyssna på ljuduppspelningen igen, om jag inte skrev något i mitt inlägg med transkriptionen av förhöret. Jag minns inget om att han nämnde något om att det runnit, vilket jag kan minnas fel. Men det borde han rimligtvis se.

Tillsammans med NFC analyssvar blir kontentan att det ÄR blod, och det är grad +4. No diskussion.
Såg dina avskrifter förut, vilket lär vara krimteknikern denna gång.

Efter Luminol, efter belysning, efter
leukomalakitgrönt och reagens på två ställen så säger han:

Ja, det är på tvättmaskinen här, och det är den här; nu är det fortfarande kvar här. Här på kanten, så när vi väl då även tittar visuellt med vitt ljus, så var liksom känslan; Jamen det, oj. Här är det blod! Det, det var rödaktigt, precis som att nån har kommit emot lite grann. Det var inget tydligt fingeravtryck, utan det var som att nånting hade slagit emot där som var blodigt."

In till NFC och det är LW blod 4+.
Den andra fläcken fick de också reagens på.

"Det andra var på, spåret var på det här handtaget här. Men där var det antingen för lite eller också var det inte blod. Men det fick vi en reagens på som för blod när vi gjorde den här undersökningen."

"Åkl:
Hur såg det ut då när du titta på det då?
Nej, min uppfattning var; att här är det blod. NFC i sin tur har ju ett av de kriterierna är att de själva ska se att det är blod alltså; till färg osv. Men när jag topsar av det här, då blir det bara som en liten gul, eh, på den här topsen.
Så min uppfattning är, är klar där, så långt min erfarenhet jag har tittat på många såna här spår. Det är att det var blod. Min hjärna sa; Men här har vi blod! Ja, där är vi."

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-01-14, 22:10
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Såg dina avskrifter förut, vilket lär vara krimteknikern denna gång.

Efter Luminol, efter belysning, efter
leukomalakitgrönt och reagens på två ställen så säger han:

Ja, det är på tvättmaskinen här, och det är den här; nu är det fortfarande kvar här. Här på kanten, så när vi väl då även tittar visuellt med vitt ljus, så var liksom känslan; Jamen det, oj. Här är det blod! Det, det var rödaktigt, precis som att nån har kommit emot lite grann. Det var inget tydligt fingeravtryck, utan det var som att nånting hade slagit emot där som var blodigt."

In till NFC och det är LW blod 4+.
Den andra fläcken fick de också reagens på.

"Det andra var på, spåret var på det här handtaget här. Men där var det antingen för lite eller också var det inte blod. Men det fick vi en reagens på som för blod när vi gjorde den här undersökningen."

"Åkl:
Hur såg det ut då när du titta på det då?
Nej, min uppfattning var; att här är det blod. NFC i sin tur har ju ett av de kriterierna är att de själva ska se att det är blod alltså; till färg osv. Men när jag topsar av det här, då blir det bara som en liten gul, eh, på den här topsen.
Så min uppfattning är, är klar där, så långt min erfarenhet jag har tittat på många såna här spår. Det är att det var blod. Min hjärna sa; Men här har vi blod! Ja, där är vi."

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Den rimligaste förklaringen till att LW:s blod återfinns på SD:s tvättmaskin är att SD tvättade sina nedblodade kläder i anslutning till mordet på LW.

Att en blödande LW själv skulle avsatt det ser jag som uteslutet (oavsett anledning till blödningen). Varför skulle hon röra tvättmaskinen öht under pågående blödning?
Om det nu skulle stänkt dit via påstådd sårskada -hur uppkom denna påstådda skada? Är det rimligt att blodet skvätter och avsätter spår kring just det stället? Finns det blodspår i övrigt? Har hon ärr efter skadan? Osv...
Citera
2021-01-14, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Den rimligaste förklaringen till att LW:s blod återfinns på SD:s tvättmaskin är att SD tvättade sina nedblodade kläder i anslutning till mordet på LW.

Att en blödande LW själv skulle avsatt det ser jag som uteslutet (oavsett anledning till blödningen). Varför skulle hon röra tvättmaskinen öht under pågående blödning?
Om det nu skulle stänkt dit via påstådd sårskada -hur uppkom denna påstådda skada? Är det rimligt att blodet skvätter och avsätter spår kring just det stället? Finns det blodspår i övrigt? Har hon ärr efter skadan? Osv...
No doubt för min del. Han har tvättat förövarkläder. Det är bs alltihop.

Det beskrevs inte som stänk (satellit) om man nu utgår från hans fortsatta dravel version 2.0 om snickarbänk.

Jag tror dock han körde en version som ligger nämre hans egna förehavanden, att hon tvättat sina kläder?

Efter versionen han tutat i frugan om sex alltså.
Citera
2021-01-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Råkade på det här när jag letade efter en länk till podden med rätteggångsinspelningarna (har glömt vem det var nu som hade den, letar ännu).

På tal om löpnummer i Telegram som du Avel nämnde.

Från Rättegångspodden;
Vittnet André Jansson, polisens IT-forensiker

(min fetning)

Åkl: Är det löpnummer på meddelandena eller?
AJ: Precis, varje meddelande får ett löpnummer, och det är det som...
/.../

Åkl: Så det är ett löpnummer som gäller från den användaren och inte i respektive konversation.
AJ: Precis, och det gäller då per enhet också.
Åkl: Kan det ha förekommit Telegram meddelanden mellan Lena och Stefan i maj 2018 som inte har gått att hitta?
AJ: Ja.
Åkl: Ett annat intressant datum är ju 11:e, 12:e maj 2018, har ni hittat nånting där?
AJ: Det har vi inte kunnat gjort.
Åkl: Men hur kan det vara så att man lyckats för just den här 14:e maj som är det intressantaste datumet kanske?
AJ: Det är ju för hur information sparas och hur den raderas. Eller rättare sagt, när du raderar så försvinner inte informationen utan den ligger kvar. Men ju längre bak i tiden desto större chans eller risk är det väl att informationen skrivs över med annan information.
Åkl: Och där 14:e maj, var har man återskapat där då? Från..
AJ: Hur menar du med...
Åkl: Ja, när man återskapar det där, är det från en, Stefans telefon, från Lenas konto...
AJ: Det är från Stefans telefon då, som det återskapas.
Åkl: Jaha, så den tas i beslag och sen så återskapar man där.
AJ: Precis.
Åkl: Och då har det legat sparat i telefonen och inte i nån molntjänst eller...?
AJ: Både i telefon och i molntjänsten.
Åkl: Ha...
AJ: Men, eh, gällande Telegram så ger dom inte ut information från deras molntjänst, vad jag vet.
Åkl: Jaha. Eh, har ni lyckats återskapa allt för det här 14:e dygnet?
AJ: Det går inte att säga. Men av det vi har sett så stämmer de här löpnummerna, så det ser inte ut som att det saknas delar i konversationen, men det går inte att säga när slutet och början är exakt.
/.../

https://www.flashback.org/sp72855010

Tack! Där har vi det ja.

Varför redovisar man inte dessa löpnummer då? Det är ju för fasen tokviktigt om det stämmer att sviten av meddelanden är obruten.

Så här kan det se ut när man rekonstruerat meddelanden i Telegram från Android-mobil:

https://www.bildtagg.se/bild/uhu8ro72t0jwz5q4qvlssnyu

MID är Message ID. Det enskilda meddelandets löpnummer.

UID är Dialog ID. Den enskilda chattens nummer.

READ_STATE har två värden: 2 eller 3.

2 betyder levererat men inte läst.
3 betyder levererat och läst.

SEND_STATE har värdet 0 eller 1.

0 betyder att meddelandet har sänts iväg.
1 betyder att det väntar på att bli skickat (pending)

DATA innehållet själva meddelandet. Video/röstsamtal/bild/platsdelning osv.

OUT har värdet 1 eller 0.

1 betyder att mobilinnehavaren har skickat meddelandet.

2 betyder att mobilinnehavaren har mottagit meddelandet.

Från fältet DATA i tabellen MESSAGES(bilden ovan) så kan det se ut så här när man hittar meddelanden, spår av meddelande till höger (suddig bild vet):

https://www.bildtagg.se/bild/rc1t1nbfzbp1oepow2kl5yv

———

Sen finns en tabell som heter DIALOGS.

Rödmarkerad här:

https://www.bildtagg.se/bild/6br0ur587x7sqeprytbj32k

DID är som vi vet Dialog ID. Unika numret för chatten.

DATE är senaste datum och tid för aktivitet i chatten (mottaget meddelande, sänt meddelande, raderat meddelande). Ska alltså gå att se sista aktiviteten i SD och LW:s chatt. Innebär att ska gå att se vilken tid SD raderar.

UNREAD_COUNT är mottagna men ej lästa meddelanden.

INBOX_MAX är högsta MID (Message ID) för mottagna meddelanden.

OUTBOX_MAX är högsta MID (Message ID) för inkomna meddelanden.

LAST_MID är senaste MID (Message ID) som är sänt eller mottaget i chatten.

Finns mycket mer men det blir lite för rörigt att ta allt på en gång så det var en liten introduktion.

Så funkar det i teorin. Frågan är om det gått att dra denna info ur SD:s mobil men datan borde finnas då de hittat både meddelandetexten (message>data) och datum (message<date) och även hittat om meddelandet är sänt eller mottaget (message>out = 1 eller 0). Så resten borde finnas där också.

Laborerar och vänder och vrider man med ovan så kanske man hittar tecken på manipulation av chatten.
Målet är alltså främst att säkerställa att Message ID löpnummer är i serie från t.ex att LW skickar bild på kakan och framåt.
Citera
2021-01-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Man undrar lite över det här med tvätta cykel. Kommer ihåg att jag reagerade på HDs kommentar och att hon sa att det berodde på att LW inte hade så enkelt att komma åt och tvätta sin cykel hemma. Men vad behövs? Hink med svamp? Vattenslang? Hade inte LW tillgång till detta hemma? Hon bodde i radhus med en liten trädgård.

BFL: Men dom här tillfällena du berättar om det,
MT: Aah.
BFL: När var det? dom känner du ju till.
MT: Ja men det har ju varit genom hela åren, det .. alltså det var ju vanligt förekommande att
hon kom.
BFL: Mmh.
MT: Så. Tvätta cykel var ju .. för hon hade inget lättillgängligt när hon hade varit ute och
cyklat. Då kom hon och tvätta cyklar. Cyklen .. cykeln.

Kanske saknade en utkastare och bra slang/munstycke? SD hade alla gånger en högtryckstvätt också.
Citera
2021-01-14, 23:28
Medlem
Citat:
Jag är inte helt tappad inom forensik rent allmänt. Även om flaskhalsar, ekonomiska prioriteringar även styr ÅK och vart analyser skickas.
Jag ifrågasätter inte vikten av att studera hur blod ser ut. Det ses i de flesta krimprotokoll.
Nåt som stött emot är väl tolkningen av hur det såg ut. Snarare än typ dragspår.

Jag undrar dock a) vad du söker b) om det är relevant att jämföra hemma med otydliga bilder och c) vad det kokar ner i.

Följdfrågor vill säga.

De är iaf mer utbildade och erfarna än soffpotatisar som inte arbetar på NFC.
😂

Hela jäkla fupen är ju otydlig. Ändå relaterar vi till den här hela tiden.

Skämt åsido.
Igen. Jag ville inte lösa mordet. Jag ville testa Tries teori om att blod eventuellt kan rinna 45-90 grader åt vänster vid centrifugering.

Men det jag söker i slutändan är ju såklart om fläckens form kan förklara hur den kom dit.

Och är det LW:s blod så har det varit färsk fläck när maskinen gick?

När gick maskinen?
När avsattes blodet?
Ja det får väl nån annan ta reda på... Men inte vid sex eller snickeri törs jag svära på.

Så suddig är inte bilden men hade såklart varit väldigt mycket lättare att analysera om den varit knivskarp närbild. Avstruken, droppat, genomstruken, duttad, whatever osv.

Kan bara notera ointresset från teknikernas sida att analysera den. Kanske jag lagt mer tid på att analysera dess form än de har och då var det värt det.

Soffpotatisar i all ära men mer erfarna och utbildade finns ja på andra ställen. Mer pröjs får de också.

Edit: Inte rocket science direkt. Det här kan vi väl lära oss på nån dag:

https://youtu.be/gmNw6CWtN5k
Senast redigerad av Avel 2021-01-14 kl. 23:40.
Citera
2021-01-14, 23:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Hela jäkla fupen är ju otydlig. Ändå relaterar vi till den här hela tiden.

Skämt åsido.
Igen. Jag ville inte lösa mordet. Jag ville testa Tries teori om att blod eventuellt kan rinna 45-90 grader åt vänster vid centrifugering.

Men det jag söker i slutändan är ju såklart om fläckens form kan förklara hur den kom dit.

Och är det LW:s blod så har det varit färsk fläck när maskinen gick?

När gick maskinen?
När avsattes blodet?
Ja det får väl nån annan ta reda på... Men inte vid sex eller snickeri törs jag svära på.

Så suddig är inte bilden men hade såklart varit väldigt mycket lättare att analysera om den varit knivskarp närbild. Avstruken, droppat, genomstruken, duttad, whatever osv.

Kan bara notera ointresset från teknikernas sida att analysera den. Kanske jag lagt mer tid på att analysera dess form än de har och då var det värt det.

Soffpotatisar i all ära men mer erfarna och utbildade finns ja. Och säkert fler motiverade.
Gällande vissa detaljer är det nog mer än vanskligt att inte ha tillgång till material IRL eller ens skarpa bilder i mikroskop.
Citat:
Testa du Triers, inte mig emot.
Undrade vad det tillförde fallet förutom att du kände dig nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in