2021-01-14, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Har vi fortfarande tillgång till Willes service och är det inte åklagaren som borde vara mottagare?

Flera skribenter i tråden har ju skrivit till åklagaren i olika ärenden, och verkar faktiskt ha fått svar.
WillesWille svarar kanske bäst själv om han ännu skickar in skaer som kommer upp. jag vet en annan skribent som tidigare har varit mycket på bollen och skickat in hela inlägg ).

Var och en kan dock själv skicka in kopior av inlägg eller tipsa åklagaren eller L*isa, som vi har numret till.

Det har ju de senaste veckorna kommit upp mycket intressanta saker i tråden som borde komma till kännedom för polisen.
Det börjar ju närma sig!!
Senast redigerad av notknapparen 2021-01-14 kl. 16:00.
Citera
2021-01-14, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Självklart är det så. Alltså, att det går omkring en hel massa brottsliga människor på våra gator. En del dömda, utsläppta, plus givetvis en hel massa ännu ej dömda brottslingar, fast brottslingar likväl.

Ok, du slår fast att SD är skyldig och det gör du utan att hans ärende ännu har prövats i Göta HR. Innebär det då att du inte har några betänkligheter med att offentligt kalla honom mördare?

Fråga 2: Om nu SD fälls för mordet på Lena, hur länge anser du att han bör sitta i fängelse, "livstid" eller livstid?

JA. Jag tycker att åtalet är Robust.
Granskar man indicierna/bevisen ett och ett så är det ganska enkelt att slå sönder varje indicie/bevis, men tittar man på den sammantagna bilden så är det inget snack om vem som är skyldig.
( I mina ögon, alltså )
Jag tycker också att Hiding har lyckats utesluta alternativ gärningsman.
Samtliga som har haft en uns misstanke mot sig har noggrant kollats upp.
Så åter igen JA.
Vad gäller ett eventuellt straff om han blir dömd, så anser jag att Livstid enligt gängse regler inom svenska straff är helt ok, vilket innebär att domen bör bli livstid med möjlighet att ansöka om tidsbestämt straff enligt dom principerna vi har i Sverige.

Det kändes som att Björn och nämndemännen fegade ur när dom skulle döma i detta fall med hög medial uppmärksamhet, så dom "lämnade över" problemet till Hovrätten.

Detta är bara min personliga åsikt, såklart.
Citera
2021-01-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
”Räckte med det fullkomligen totalpsycho-mejlet han skrev till HD och LW i april 2017 tror jag hur han skulle vara kompis med LW och hitan och ditan när HD inte ville ha kvar LW i arbetsgruppen på Messenger eller var det var.”

Detta har jag missat, kan du kanske klippa in det?

164/1535

Det är från maj 2015 ser jag. Det verkar vara nån dispyt mellan LW och HD. SD skriver bara så märkligt till dem båda. Det är nog från en Messenger-grupp som LW klippt ut och sparat som dokument på sin nätverkshårddisk (NAS).
Citera
2021-01-14, 16:13
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
164/1535

Det är från maj 2015 ser jag. Det verkar vara nån dispyt mellan LW och HD. SD skriver bara så märkligt till dem båda. Det är nog från en Messenger-grupp som LW klippt ut och sparat som dokument på sin nätverkshårddisk (NAS).
Sitter med mobilen nu och har ej FUP i den tyvärr men tackar! Får kika senare om ingen annan hinner citera
Citera
2021-01-14, 16:19
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA. Jag tycker att åtalet är Robust.
Granskar man indicierna/bevisen ett och ett så är det ganska enkelt att slå sönder varje indicie/bevis, men tittar man på den sammantagna bilden så är det inget snack om vem som är skyldig.
( I mina ögon, alltså )
Jag tycker också att Hiding har lyckats utesluta alternativ gärningsman.
Samtliga som har haft en uns misstanke mot sig har noggrant kollats upp.
Så åter igen JA.
Vad gäller ett eventuellt straff om han blir dömd, så anser jag att Livstid enligt gängse regler inom svenska straff är helt ok, vilket innebär att domen bör bli livstid med möjlighet att ansöka om tidsbestämt straff enligt dom principerna vi har i Sverige.

Det kändes som att Björn och nämndemännen fegade ur när dom skulle döma i detta fall med hög medial uppmärksamhet, så dom "lämnade över" problemet till Hovrätten.

Detta är bara min personliga åsikt, såklart.
"Samtliga som har haft en uns misstanke mot sig har noggrant kollats upp"

Nej,bara familjen Davidsson har haft avspärrat och dom övriga 150.000 personer i Örebro klarade sig.

Samt att UW hade fri tillgång att ränna i LW's lya efter LW's försvinnande verkar mer naturligt. Ex får inte städa hos sina Ex men däremot har Ex fri tillgång till sina försvunna&mördade Ex däremot.
Låter ju inte klokt ju.
Nej,nu ska jag tvätta 3 maskiner blod för att hitta den skyldiga

Så vi fortsätter med svamlet om blod på tvättmaskinen istället.
Citera
2021-01-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag gillar iden, de flesta människor tvättar.
Hur avsatte du blodspår vid ditt test?
Det är förjävla synd att blodspårsbilden är så oskarp, undrar vad som mer missades.
Visst framgick det att det var väldigt fuktigt i tvättstugan, men att det kanske var normalt.
Men ändock var det så fuktigt att de på plats reagerade? Vad kan det berott på? Intensivt skrubbande?

10 % glycerin/glycerol (finns på Apotek) resten vatten.

Man ska egentligen ha en del natriumjodid också för att åstadkomma en BMF - Blood-mimicking fluid.

Ska peta i färgämne nästa gång så blir bättre bild så jag återkommer.

Skillnad i vinddrag, temperatur och fukt har stor inverkan på blodfläckars torktid.

Kan ta 30 min (tror det var +24 grader men ska dubbelkolla) och upp mot 120 min (vid +15 grader).

Rätt fuktigt i tvättstuga och är torktumlare igång så höjs kanske temperaturen i rummet så mycket kan påverka.
Citera
2021-01-14, 16:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Sitter med mobilen nu och har ej FUP i den tyvärr men tackar! Får kika senare om ingen annan hinner citera

Av någon anledning går det inte att kopiera.

Ett långt brev från SD till HD och LW. Avel kanske kan förklara närmre vad som föregått brevet, men någon slags hndelse.

Brevet går i stort ut på att SD förklarar att han inte kan vara utan någon av dom, att han älskar både sin frun (trots att hon är en blek kopia av sig själv) och Lena, som är hans bästa vän.

En fru och en vän är möjligt att ha samtidigt och han vägrar att välja. Han ser stora problem från bådas sidor (deras bräcklighet). Verkar kanske som att det är en slags svartsjuka från bådas håll (HDs och LWs), vilket han noterar, men han menar at han väljer familjen oftast och först och att Lena upplever att hon väljs bort ibland. Det skäms han inte för, han värderar de båda lika högt och kan inte välja bort någon av dom.

Både HD och Lena är bräckliga med små marginaler. Han förstår att de inte kan vara bästa vänner. SD ser en ljus framtid.

------------------------------------

Så, jag tänker att det här är ju hans sätt att försöka fortsätta med sina två fruar. För att lugna dom båda. Gemensamt.
Citera
2021-01-14, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
"Samtliga som har haft en uns misstanke mot sig har noggrant kollats upp"

Nej,bara familjen Davidsson har haft avspärrat och dom övriga 150.000 personer i Örebro klarade sig.

Samt att UW hade fri tillgång att ränna i LW's lya efter LW's försvinnande verkar mer naturligt. Ex får inte städa hos sina Ex men däremot har Ex fri tillgång till sina försvunna&mördade Ex däremot.
Låter ju inte klokt ju.
Nej,nu ska jag tvätta 3 maskiner blod för att hitta den skyldiga

Så vi fortsätter med svamlet om blod på tvättmaskinen istället.
Ja, tvättmaskinen är viktig, speciellt såsom TR resonerar i domen. Dvs märkligt i förhållande till vad krim tekniker och NFC säger och fortsättningsvis relaterat till bevisning och parets svammel som inte är trovärdigt.
Jag antar att HovR tittar mer på delen med LWs DNA.
Det är en stark markör och indicier står iförhållande till andra uppgifter.

Jag funderade nu på om den där K*nneth vittnade då det sammanfaller med TBs uppgifter (många indicier små).

För övrigt har inte SD alibi, han inviteras till LW innan mordet, de har ett smygande kodsystem vid samma tidpunkt när barn somnat och han vill avsluta relationen innan USA-resan.
Han är bekymrad över att L ska avslöja det pippande han aldrig avslutat.
H har ju ställt en del krav och han är inte på fast is med HD vid gärningstillfället.
Hon är i ny relation och han är nog i en ovanlig situation då den annars mer symbiotiska frun är på glid (skilsmässa, separation, nytt sex).
.. Och LW pressar från sitt håll.

Även en blind höna kan se varför just SD är huvudmisstänkt.
I P7an hade de kunnat byta ut rubriken om psykiskt tillstånd för tiden kring gärningen till mordmotiv.
Senast redigerad av develi 2021-01-14 kl. 16:57.
Citera
2021-01-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Av någon anledning går det inte att kopiera.

Ett långt brev från SD till HD och LW. Avel kanske kan förklara närmre vad som föregått brevet, men någon slags hndelse.

Brevet går i stort ut på att SD förklarar att han inte kan vara utan någon av dom, att han älskar både sin frun (trots att hon är en blek kopia av sig själv) och Lena, som är hans bästa vän.

En fru och en vän är möjligt att ha samtidigt och han vägrar att välja. Han ser stora problem från bådas sidor (deras bräcklighet). Verkar kanske som att det är en slags svartsjuka från bådas håll (HDs och LWs), vilket han noterar, men han menar at han väljer familjen oftast och först och att Lena upplever att hon väljs bort ibland. Det skäms han inte för, han värderar de båda lika högt och kan inte välja bort någon av dom.

Både HD och Lena är bräckliga med små marginaler. Han förstår att de inte kan vara bästa vänner. SD ser en ljus framtid.

------------------------------------

Så, jag tänker att det här är ju hans sätt att försöka fortsätta med sina två fruar. För att lugna dom båda. Gemensamt.

På sidan 164/1532 ff så ser man att de planerar den där övernattningsgrejen med nån P*utte. LW är ambivalent vad gäller dela rum hit och dit. Kan vara det de kom ihop sig om.

Bör ha skett 1:a maj då 2015 (fredag) eftersom de verkar lite osams 2/5.
Citera
2021-01-14, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag gillar iden, de flesta människor tvättar.
Hur avsatte du blodspår vid ditt test?
Det är förjävla synd att blodspårsbilden är så oskarp, undrar vad som mer missades.
Visst framgick det att det var väldigt fuktigt i tvättstugan, men att det kanske var normalt.
Men ändock var det så fuktigt att de på plats reagerade? Vad kan det berott på? Intensivt skrubbande?

Men vi vet väl inte om något missats här?
Bilden vi har är ju scannad, så skärpan blir därefter (för oss).

Forensikern var på plats och har sett blodet på plats.
Hans bedömning är att det är blod, det är rött. Enligt Avel har forensikern gjort bedömningen att något tryckts mot. Jag minns inte så tydligt, men tycker mig minnas att han sa något liknade att något kommit åt, eller nuddat. man får lyssna på ljuduppspelningen igen, om jag inte skrev något i mitt inlägg med transkriptionen av förhöret. Jag minns inget om att han nämnde något om att det runnit, vilket jag kan minnas fel. Men det borde han rimligtvis se.

Tillsammans med NFC analyssvar blir kontentan att det ÄR blod, och det är grad +4. No diskussion.
Citera
2021-01-14, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På sidan 164/1532 ff så ser man att de planerar den där övernattningsgrejen med nån P*utte. LW är ambivalent vad gäller dela rum hit och dit. Kan vara det de kom ihop sig om.

Bör ha skett 1:a maj då 2015 (fredag) eftersom de verkar lite osams 2/5.

Tack!

Med tanke på att SDs och Lenas relation redan då var sexuell, så kan man ju förstå Lenas ovilja då. Lena visste, men inte HD. Kanske anade hon eftersom hela den här situationen ändå uppstår.

Man får väl säga att det är att gå till en ytterlighet för att kunna fortsätta en relation i hemlighet. Alltså, ingen skam i kroppen har han.

Du beskrev brevet som underligt.
Jag tycker att det är mycket obehagligt att läsa nu i efterhand när man vet hur det gått.

HD bedragen på ett så fult sätt med det här brevet, och Lena död.
Lite Trumpbeteende här. Fejknews till alla som vill lyssna.
Vad är det för fel på människan?
Citera
2021-01-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, tvättmaskinen är viktig, speciellt såsom TR resonerar i domen. Dvs märkligt i förhållande till vad krim tekniker och NFC säger och fortsättningsvis relaterat till bevisning och parets svammel som inte är trovärdigt.
Jag antar att HovR tittar mer på delen med LWs DNA.
Det är en stark markör och indicier står iförhållande till andra uppgifter.

Jag funderade nu på om den där K*nneth vittnade då det sammanfaller med TBs uppgifter (många indicier små).

För övrigt har inte SD alibi, han inviteras till LW innan mordet, de har ett smygande kodsystem vid samma tidpunkt när barn somnat och han vill avsluta relationen innan USA-resan.
Han är bekymrad över att L ska avslöja det pippande han aldrig avslutat.
H har ju ställt en del krav och han är inte på fast is med HD vid gärningstillfället.
Hon är i ny relation och han är nog i en ovanlig situation då den annars mer symbiotiska frun är på glid (skilsmässa, separation, nytt sex).
.. Och LW pressar från sitt håll.

Även en blind höna kan se varför just SD är huvudmisstänkt.
I P7an hade de kunnat byta ut rubriken om psykiskt tillstånd för tiden kring gärningen till mordmotiv.

Vilken linje och vems uppgifter ska hovrätten gå på?

SD:s uppgifter om att LW alltid blödde vid samlag.

ELLER

Vittnesmål från andra älskare

Tekniska bevis via bindor o dyl

Tekniska bevis inget blod någon annanstans än på SD:s tvättmaskin (och evtl i blå skor då).

Vittnesmål gynekolog.

Låt säga att de tror på älskare, tekniken och gynekologen.

I vilken dager hamnar främst tvättmaskinsfläcken då?

Jo den hamnar i sammanhanget LW har snickrat på SD:s rostfria bänk.

Hur ska SD då bevisa att LW snickrat där vid ett visst tillfälle så blod avsatts på maskinen men SD som tvättar i princip varje dag inte har upptäckt det sedan hon snickrade där typ säg i mars?

Vidare så kan ni som sett bilder från tvättstugan fundera på om det är den naturliga platsen att snickra och meka på?

Kanske garaget eller köksbordet istället.

Lägger de bara upp det pedagogiskt så kan åkl sänka hela det här blodresonemanget en gång för alla.

De kan också argumentera att HD för detta på tal först 28/8 2019.

På eget bevåg?

Nej.

Det är när fhl berättar att väninnan TB berättat i förhör att HD berättat detta.

Så 15 månader efter mordet så klämmer HD ur sig det här med att LW berättat att hon blöder i samband med samlag med SD.

Vad ska man tro om det då?

Har SD haft 15 månader på sig att landa den här uppgiften hos HD?
Ja absolut.

Bevisvärdet i HD:s berättelse är väldigt lågt.
Hon minns nämligen INGENTING mer från det här samtalet förutom att sexet varit överallt och väldigt gymnastiskt. ”...husets alla vrår...” säger hon i förhör.

Så passande för SD:s skull.

Då kan ju blodet ha hamnat på tvättmaskin eller i skor eller varsomhelst.
Senast redigerad av Avel 2021-01-14 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in