Råkade på det här när jag letade efter en länk till podden med rätteggångsinspelningarna (har glömt vem det var nu som hade den, letar ännu).
På tal om löpnummer i Telegram som du Avel nämnde.
Från Rättegångspodden;
Vittnet André Jansson, polisens IT-forensiker
(min fetning)
Åkl: Är det löpnummer på meddelandena eller?
AJ: Precis, varje meddelande får ett löpnummer, och det är det som...
/.../
Åkl: Så det är ett löpnummer som gäller från den användaren och inte i respektive konversation.
AJ: Precis, och det gäller då per enhet också.
Åkl: Kan det ha förekommit Telegram meddelanden mellan Lena och Stefan i maj 2018 som inte har gått att hitta?
AJ: Ja.
Åkl: Ett annat intressant datum är ju 11:e, 12:e maj 2018, har ni hittat nånting där?
AJ: Det har vi inte kunnat gjort.
Åkl: Men hur kan det vara så att man lyckats för just den här 14:e maj som är det intressantaste datumet kanske?
AJ: Det är ju för hur information sparas och hur den raderas. Eller rättare sagt, när du raderar så försvinner inte informationen utan den ligger kvar. Men ju längre bak i tiden desto större chans eller risk är det väl att informationen skrivs över med annan information.
Åkl: Och där 14:e maj, var har man återskapat där då? Från..
AJ: Hur menar du med...
Åkl: Ja, när man återskapar det där, är det från en, Stefans telefon, från Lenas konto...
AJ: Det är från Stefans telefon då, som det återskapas.
Åkl: Jaha, så den tas i beslag och sen så återskapar man där.
AJ: Precis.
Åkl: Och då har det legat sparat i telefonen och inte i nån molntjänst eller...?
AJ: Både i telefon och i molntjänsten.
Åkl: Ha...
AJ: Men, eh, gällande Telegram så ger dom inte ut information från deras molntjänst, vad jag vet.
Åkl: Jaha. Eh, har ni lyckats återskapa allt för det här 14:e dygnet?
AJ: Det går inte att säga. Men av det vi har sett så stämmer de här löpnummerna, så det ser inte ut som att det saknas delar i konversationen, men det går inte att säga när slutet och början är exakt.
/.../
https://www.flashback.org/sp72855010