Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
För mig sticker 11 maj ut lite även på andra sätt. Det är ju det att han har en ledig dag, men ändå går till jobbet.
Den dagen, det 'är då han ska besiktiga en pool:
A 147/787
"FL2: Stefan vi har ju tidigare pratat med dig gällande fredag den 11 maj.
MT: Mm.
FL2: Då hade du planer på att göra en besiktning hos T*omas J*onutis en poolbesiktning, ett
poolhus.
MT: Okej ah.
FL2: Utförde du den besiktningen?
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-0813:10 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ingen aning jag har varit där flera gånger men den kvällen det.jag skulle inte ens kunna
säga att det är den våren .. det skulle kunna vara 2016 lika gärna för min del.
FL2: När har det varit då?
MT: Eh ja jag har varit där flera gånger som sagt men jag .. jag skulle inte ens kunna säga att
det är den våren det skulle kunna vara året innan eller så det. ..
FL2: Ha ... har du varit där för att besiktiga poolen? "
A 151/82
Förhör med TJ:
"Det har inkommit en uppgift om att du har reagerat på att Stefan Davidsson varit annorlunda
i maj månad, särskilt den 11 maj. Berätta.
Jag jobbar inom byggbranschen och har anlitat företaget Tyrens som kvalitetsansvariga vid
flera tillfällen. Jag har då haft kontakt med Stefan Davidsson och S*tefan R*amström
(Davidssons chef). Det har aldrig varit några konstigheter och Davidsson har alltid lämnat
sina rappotter i tid. För en tid sedan byggde jag ett pool hus i mitt privata hem och då anlitade
jag Stefan Davidsson som kvalitetsansvarig. Som kvalitetsansvarig ska man kontrollera
bygget vid olika skeden, exempelvis i mitt fall innan betongen hälldes på. Då kom Davidsson
och kontrollerade bygget och lämnade en rapport på det. Men i nästa skede när stammen var
rest skulle han komma och kontrollera fukten. Davidsson skulle vara där den 11 maj, jag och
min familj var bottresta då. Davidsson skickade SMS till mig då, jag hade inte hans nummer
inlagt så jag trodde att det var betongkillen som SMSade mig men sedan scrollade jag i
konversationen och såg att det var Davidsson som SMSade. Han skrev att han inte kunde
komma förrän efter kl. 23 för att utföra kontrollen. Jag tänkte inte mer på det - det var inget
konstigt. När måndagen den 14 maj kom hade jag inte fått någon rapport. Jag hade mycket att
göra då så jag tänkte inte mer på det. På tisdagen den 15 maj hade jag ännu inte fått någon
rapport så jag tänkte: vad hände? För han brukar skicka sina rapporter i tid. Jag sökte inte
efter honom eller så. Jag tycker bara att det var konstigt för att vara Davidsson - att inte
lämna rapporten.
Har ni haft någon kontakt efter det?
Nej, jag vet fottfarande inte om Stefan Davidsson var dit den 11 maj eller inte. Jag har efter
det haft kontakt med Stefan Ramström för att jag behöver en fullständig kontrollplan över
bygget. "
s.84
"[...] Vad Tomas vet var Davidsson inte där på måndagen den 14
maj heller, han och hans familj var hemma då och de såg inte Davidsson där[...]"
Så, vad pysslade SD med där på jobbet, när han verkat ha tid till att träffa Lena, googla på fyrhjulingar, men inte göra besiktningen och rapporten?
Jag tycker även att dagarna 11 maj och 14 maj liknar varandra ganska mycket i upplägg, plus att SD går till gymmet. Vad han egentligen gör där är det väl ingen som vet. Du skrev tidigare att han hade loggat simning i sin träningslogg, men hur vet vi att han inte fejkat det?
Att det förekommit gallring i skogen, tror jag att vi sett stämmer. Men jag tycker ändå att det lyser igenom i förhör för mycket att SD ljuger, ändrar sin historia allteftersom. Vad är det han döljer.
Lena tyckte inte heller att cachen behövde omsorg (inte flyttning) av den anledning som SD ansåg.
Jag undrar om HD verkligen följde SD varje steg ända in i maj? Var det verkligen av den anledningen han lämnade mobilen hemma?
Att tre personer reagerar så starkt på SDs uppförande 11-12 maj, särskilt som att han var i den position han var; välkänd granne, inringande offer och sportig medelklass familjefar med villa och jobb (för grannen), får varningsflaggorna att vaja för mig.
Visst, SD placerar sig på en eventuell mordplats, men det var inte bättre 14 maj. Sämre egentligen.
Det är han som har haft sista kontakten, väldigt sen. Han som bor jättenära och har anmälningar och en infekterad relation, han som redan 11 maj varit vid cykelbron med mållgorna 11 maj. Det är bara 150 m från brottspaltsen ju. Närmare än mellan Absolute X-mas och cykelbron som är uppskattningsvis 500 meter och som ligger betydligt närmare Vivalla som är ett stort bostadsområde med problem.
Att allt blir huvudlöst, det tror jag bero på att mordet blir som ett inre tvång. En stark ångest som driver honom att utföra mordet.
Man har ju sett tidigare mord där personer mördar någon i nära relation där morden även då blir delvis planerade, men samtidigt fulla med idiotiska lösningar.
SD har också en stor tilltro till sin egen förmåga att övertala människor och lyckas komma undan med det. Att han två gånger tidigare har lyckats smita undan, har inte gjort honom osäkrare. Kan man lyckas få någon att tro att de har sovit, fast de är övertygade om att de inte har gjort det, då har man en riktigt stark förmåga att övertyga människor.
Ja vad berodde denna röra runt Kristi Himmelsfärdshelgen på?
Radar upp lite här som underlag för fortsatt diskution då jag självklart inte vill steka teorin om planerat mord helt.
Så vad pågick i hans huvud dessa dagar innan mordet och varför uppfattas han handlande som konstigt?
1. Berodde det på hans allmänna konfusa tillstånd?
2. Berodde det på att han hade planer på mord i huvudet?
Vidare så får man ställa sig lite fler frågor?
Är det sant att han brukade sitta själv på kontoret och där träffa LW då?
Högst troligt ja.
Betyder det något konstigt i så fall att han jobbar ”extra” dagar innan han ska ha semester?
Nej.
Stämmer det att han i förhör säger att semestern skulle börja 14/5 efter arbetsdagens slut?
Ja.
Är det konstigt att han slösurfar och småjobbar på kontoret?
Nej.
Hade han fria tider och chefen hade inte alltid koll på var han var och när?
Ja.
Är det sant att han brukade jobba sent och självständigt?
Ja.
Är det sant att han brukade missa lämna in rapport?
Nej.
Är det sant att SD i tingsrätten sagt att poolägaren inte skulle förvänta sig en rapport? Avsaknaden av rapport berodde på missförstånd hos uppdragsgivaren.
Ja.
Är det sant att utredningen kontrollerat sanninghalten i att en rapport skulle lämnas eller vad som var avtalat kring rapporten?
Nej(?)
Är det sant att utredningen i samband med SD:s besiktning hittat något annat konstigt i samband med den?
Nej.
Kan SD ha velat göra besiktningen så sent då det sedan blev helg och andra aktiviteter?
I teorin ja.
Gustavsvik simning vs gym då.
Antagligen ett sätt för SD att i förhör spela ut sitt dåliga minne.
Han vet att han antingen simmade eller gymmade men lite bra där att inte minnas för att förstärka bilden av hans allmänt dåliga minne.
Fhl skulle ha fångat upp med följdfrågor baserat på att han loggat 25 min simning i träningsappen.
Alltså är det konstiga med detta en efterhandsgrej (minnet) och inte aktiviteten i sig vilken han var öppen med mot HD och AM (=simning).
Gallringen lite samma. Lite svårt att minnas. Passar bra i efterhand att så är fallet.
Sen det huvudlösa i att planera mord i Vivallaskogen eller vid planket ja. Helt vansinnigt. Av alla skäl vi nämnt tidigare.
Det är bara om mordet/dråpet skedde oplanerat efter hastigt uppstådd konflikt dem emellan på platsen som brottsplatsen faktiskt blir logisk.
Sen är det ju fullt möjligt att han kan besitta personlighetsstörningar som gör honom till en helt galen person med planen att -
”jag bryr mig
inte om några som helst konsekvenser och går all in mord här för att med hela mitt, ändå rätt ordnade, liv som insats slå ihjäl den här människan med ett tillhygge jag särskilt valt ut för dådet.”
Vid första förhören så känns det inte som att han under en längre tid förberett sig på faktumet att polisen dag ett skulle hitta digitala spår (inkl sperma sen sent om sider) på att de haft en intim relation. Han börjar med att neka istället för att lägga korten på bordet. Ett litet tecken på avsaknad av plan dagen efter mordet.
Sen att planera ett mord som man med 100 % risk blir huvudmisstänkt för precis 24 timmar innan man ska lämna stan för drömresa känns också snett.
Med tanke på hur nära bostaden hon låg måste han ha räknat med att hon skulle hittas väldigt snart. Och då skulle han vara mindre misstänkt för att han kanske precis i samma stund lämnar landet eller sitter på ett plan ovanför Atlanten?
Hur som är det väldigt intressant att vända och vrida på planeringsteorin mot spontanbrottsteorin.