2021-01-14, 12:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Utredningen pågår för SD
Jag skickar in allt jag hittar som kan vara bra för polisen att veta. Sen får dem själv bedöma om det är av värde eller ej.

Lisa tar tacksamt emot tips

Lisa Rehn
Inspektör
Grova Brott
Örebro

070-5193829
lisa.rehn@polisen.se

Jag vill påminna alla här om Willes inlägg!!
Citera
2021-01-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack! Glad för feedbacken.

Det är alltid lätt att från läktaren påpeka hur polis och åkl ska göra sitt jobb men jag hoppas de tagit ett ordentligt omtag inför hovrätten. Jag är också optimist när jag läser överklagan. Men det är lite tunt och tajt.

Tingsrätten var ju ett test av nåde för att se om allt material slulle hålla.

Efter det testet kan de hitta rätt taktik.
Och försvaret slipar såklart vidare på sin.

Skulle vara bra om utredarna kunde visa att någon varit inne i hennes dator 05:23.

Det vore också bra om de kunde visa på att ingen ”suttit” vid SD:s dator 23:34.

För min del får de även gärna köra ett par tvättmaskiner med färska blodfläckar på för att visa hur blodet ”vandrar” i sidled. Sen kan SD gärna få förklara om han körde nån tvättmaskin i samband med sex i tvättstugan.
(Finns massa andra sätt som märket kan se ut som det gör antagligen, stött emot osv)

Jag har ingen erfarenhet av att återskapa en ny Samsung-mobil med säkerhetskopia. Men tänk om LW:s mobil hunnit säkerhetskopiera Telegram-meddelanden till aktuell backup.
LW:s Google Drive är ju dammsugen men vore värt att testa för att se vilka inställningar och appar hon hade i mobilen.
Kan ligga utanför polisens policies men jag hade testat den varianten iaf. Även om cache inte kopieras i backupen kanske.
Man börjar ju inte om med en ny Samsung från scratch med alla appar och inställningar när man köper ny mobil menar jag.

Vidare hade det varit bra om IT-forensiker tagit fram en detaljerad tidslinje manuellt med några andra program. Inte bara knarkat Magnets Axiom och IEF. Alltså för att kika efter tecken på radering, manipulation av tidsstämplar (Timestomp osv) och annat. Lite mer avancerade grejer som att tolka Event Tracing Logs (.etl)och annat.

Bara för att vara på den säkra sidan när det ju är så många men svaga indicier. Antagligen så väger de väl sin insats mot SD:s förmodade okunskap.

Kan se hur de suckar när de läser mina inlägg för att jag har dålig inblick i deras arbete, haha!

Nu tror ju jag att man skulle hitta rätt så få tecken på planering i just dator och mobil.
Raderade Telegram-meddelanden vore kanske komprometterande. Hur bråkigt var det den där våren mellan gulliga selfies?

Jag är fortfarande nyfiken på de två skärmdumpar som hon tagit innan sista bilden på loggremsan, och lagrat i Google foto ihop med trädklättring mm 13/5 och bild på kaka, remsa och annat 14/5.

Vad kan det ha varit? Om polisen ”missat” loggremsans betydelse kanske de inte tolkat in de där skärmdumparna heller. Ser ut som tomma chattfönster men kvaliten på bilder för svårt att se i inskannade fupen.

Tid finns men frågan är om de sätter resurser på saker enligt ovan.

Risk att det blir kantboll ut för åklagaren i hovrätten om bevisvärdet inte stärks med lite sista minuten utredningar? Copy/paste på tingsrättsdomen typ.
Kan de fortfarande komplettera överklagan?

Det är nog nödvändigt att åklagarna ser över sin argumentation på ett par punkter. Det är väl åtminstone tre punkter som skulle kunna kompletteras.

Blodfläcken på tvättmaskinen är förmodligen central. Kan man bara visa att blodet fortfarande var rinnande när maskinen kördes så faller all motargumentation att fläcken kan ha tillkommit via tidigare sexuella aktiviteter, lån av verktygsbänk eller rentav lån av själva tvättmaskinen. Men det kan fortfarande vara lika viktigt att kontrollera och redogöra för att det inte finns några spår som tyder på att offret besökt källaren från alla de konversationer som finns sparade, bilder som tagits osv. Det kan också vara bra att kontrollera att offret inte saknat möjlighet att använda sin egen tvättstuga under den aktuella tiden.

Den försvunna mobilen skulle förmodligen kunna återställes från säkerhetskopierat data som du redan varit inne på. Även om det inte skulle tillföra någon ny bevisning så kan det delvis möta Tingsrättens invändning att det är en brist i utredningen att mobilen inte återfunnits eftersom den kan ha innehållit uppgifter som kunnat fria den tilltalade. Tingsrättens argumentation är visserligen tveksam, men det skadar inte att kontrollera möjligheten att återställa mobilen.

Den spermafläck som finns på offret kjol framstår också som central. Den misstänkte har inte kunnat redogöra för fläckens tillkomst, men anfört att det måste ha skett vid tidigare umgänge. Om fläcken är gammal och intorkad så borde den vara mer fri från föroreningar från brottsplatsen, men om det finns spår av jord, smuts eller offrets blod inblandat i fläcken så borde det tyda på att fläcken har tillkommit vid brottstillfället.
Citera
2021-01-14, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Den här är ju lite annorlunda:

Åklagaren fråga Sillen när han och HD träffades första gången. Sillen minns inte exakt (förståeligt). Han får frågan om han minns när de träffades och förstod att de var mer än enbart vänner, typ.
Sillen svar är att det var under ett geocache-sammanhang, men han minns inte exakt datum.
Åklagaren: "Stefan har sagt att var det den 3e november 2017 runt 17:30-18:00"

Vissa saker minns man mer än andra....
Har han bra långtidsminne eller dåligt närminne? Eller både och?

Ja, det rimmar ju illa med både att han säger sig ha dåligt minne och att inte vara svartsjuk. Istället påstår han att han uppmuntrar till att hon ska träffa S*illen.

A 147/614

Förhör SD 27/8- 19:

"FLI: Så tycker inte om Hanna tillräckligt för och kunna avsluta relationen med Lena?
MT: Jag besvarar frågan med ja jag är ett svin. Eh .. vårat äktenskap var ju dessutom rätt så ..
det var ju slut.. från november 17 måste det bli nånstans där .. så .. då var vi gifta fram till
februari eh .. ( ohörbart) mars hade vi väl skrivit på papper men .. Hannas insats var ju inte utan
hon hade väl gett upp .. och jag får vara tacksam för det här är .. ah det var ju nästan ett år från
att hon fick reda på otroheten som hon valde att försöka men ( ohörbart) insåg näe sveket var
för stort .. så jag får vara tacksam för dom månaderna men sen ..
FLI: Hur var dina känslor för Hanna när hon börja liksom svalna då?
MT: Ja alltså .. hon är ju fortfarande min drömkvinna .. precis som Lena var ett tag ..
FLI: Ah så fram till USA-resan så hade du i varje fall en relation, sexuell relation med Lena?
MT: Mm ..
FL I: Och du kunde inte bryta den?
MT: Näe ..
FLI: Varför? Det är bara och säga att det är stopp nu, för då visste ju Hanna om det här?
MT: Ja ..
FL I: Alltså Hanna visste ju om att ni var tillsammans .. och hade varit tillsammans under
tiden .. vad är det som gör att du inte kunde bryta då?
MT: Då hade jag ju inte riktigt samma skäl och bryta längre för då hade vi ju faktiskt skilt
614
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 16:00 diarienr: 5000-K574218-18
oss .. eh .. och att ha en mycket mycket mycket nära .. underbar vän i Lena som man dessutom
får ha sex med .. ah det.. då kan man faktiskt fortsätta med det det var ju före där som det var..
FL2: Är ni öppna med relationen då?
MT: Nej .. nej.
FL2: Varför inte?
MT: Ja jag vill inte vara det för att Hanna skulle inte behöva få det så jobbigt jag ville inte
göra henne ledsen genom att tala om att jag har faktiskt fortsatt träffa Lena.
FL2: Har ni nån uppgörelse du och Hanna när ni skiljer er?
MT: Näe .. vad menar du för uppgörelse? Det är klart vi har boupptäckning och så men ..
FL2: Jag tänker .. och träffa andra? prata ni om det?
MT: Ja ..
FL2: Ska Hanna meddela dig om hon träffar nån eller vice versa?
MT: Ja men det. .. jag tror vi har en sån uppgörelse .. det känns självklart att hon gör det..eh ...
"

Ja, enligt honom själv är det ok att hans båda kvinnor träffar andra, bara om de är ärliga och talar om när det börjar handla om annat än vänskap. Avtalet verkar dock inte vara ömsesidigt, kan man väl konstatera. Han fortsätter med sin hemliga relation, och hans kvinnor har båda relationer på sidan om.

s. 648:

"FLl: Mellan di ... Lena och CVB det var ju 22 juni 2017 .. och nu är vi ..
17 november 2017. Då har vi .. från Lenas googlekonto då så finns det en screenshot.. en
konversation mellan dig och Lena då .. eller från din telefon i varje fall.. ska se om du känner
igen det här .. "svara eller erkänn att du är en äcklig falsk idiot. Jag vill avsluta trevligt när vi
var tillsammans men jag fick inte, jag fick avsluta tvärt själv. Du gick omedelbart till mail
och jag följde med hot .. det var exakt det som hände. Ta gärna ut vilka moment det är som
var enligt deal och vad som var rakt emot deal. Svara eller erkänn att du är en äcklig falsk
idiot" .. så skriver du "svara, svara .. nej just det du behöver aldrig svara. Du kan skita i deal
och hota .. bete dig som en äcklig och utnyttjande svin hoppas i så fall att du får vad du
förtjänar. Sex år av utnyttjande, katt och råtta-lek.. vidrigt hoppas din död blir plågsam och
utdragen i så fall", känner du igen det här?
"

s.667:

"FL2: Eh och det här.. eh .. är ju .. 7 november som det är screenshottat. .. sen tio dagar senare
så har ju Lena screenshottat det här det har vi ju, prata vi om sist och det har hon också fått
då .. " vidrigt" ..... nu tar jag bara ett utdrag för du har ju fått det delgivet.."vidrigt hoppas din
död blir plågsam och utdragen i så fall" eh och så skriver du" förlåt uppriktigt och ärligt
förlåt jag vet inte vad som flög i mig denna gång heller jag blir bara så desperat svartsjuk
när du ska bort med en annan tror jag
"

Jag tror att det är en långsamt nedåtgående spiral med dåligt mående som får allt att brista där i maj- 18. Han klarar inte av att hålla ihop allt och Lena har ju blivit enormt krävande och hotfull, samtidigt som hon deklarerar att hon kommer att klara av ett uppbrott (= hon vågar berätta allt för HD, eftersom hon vet att det innebär slutet).
Citera
2021-01-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ja det lär ytterligare ha bidragit till att SD var lite ”moody” den här tiden. Det var dessutom ett pågående tjafs med HD angående äldsta barnet och med barnet i sig. Det opponerades mot att dansa efter SD:s pipa. Här visar HD goda sidor och talar om för SD hur han beter sig. ”Barnsligt”.
Sen låg väl damernas cache-bråk i bakhuvudet också.

Jag tänker vidare på hur SD exploderar när JG:s hund härjar i hans trädgård också. Han skäller ut JG efter noter.

Där var det lite noll till hundra på en sekund vad gäller reaktionen.

SD har uppvisat några exempel på våldstendenser så vad SOA försöker påstå stämmer inte riktigt men vad vet han? Vi vet inte heller allt men några händelser.
Tiden för mordet blir svårt för försvaret att fumla bort. De skiter i rapport om ljudets väg med studs över gatan. Svagt alltså.
Tycker inte att det är konstigt om LW började skrika redan tidigt när hon såg något/insåg något/försökte slå sig fri/var på väg att bli våldtagen osv. Svagt av försvaret det här också.
Citera
2021-01-14, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är nog nödvändigt att åklagarna ser över sin argumentation på ett par punkter. Det är väl åtminstone tre punkter som skulle kunna kompletteras.

Blodfläcken på tvättmaskinen är förmodligen central. Kan man bara visa att blodet fortfarande var rinnande när maskinen kördes så faller all motargumentation att fläcken kan ha tillkommit via tidigare sexuella aktiviteter, lån av verktygsbänk eller rentav lån av själva tvättmaskinen. Men det kan fortfarande vara lika viktigt att kontrollera och redogöra för att det inte finns några spår som tyder på att offret besökt källaren från alla de konversationer som finns sparade, bilder som tagits osv. Det kan också vara bra att kontrollera att offret inte saknat möjlighet att använda sin egen tvättstuga under den aktuella tiden.

Den försvunna mobilen skulle förmodligen kunna återställes från säkerhetskopierat data som du redan varit inne på. Även om det inte skulle tillföra någon ny bevisning så kan det delvis möta Tingsrättens invändning att det är en brist i utredningen att mobilen inte återfunnits eftersom den kan ha innehållit uppgifter som kunnat fria den tilltalade. Tingsrättens argumentation är visserligen tveksam, men det skadar inte att kontrollera möjligheten att återställa mobilen.

Den spermafläck som finns på offret kjol framstår också som central. Den misstänkte har inte kunnat redogöra för fläckens tillkomst, men anfört att det måste ha skett vid tidigare umgänge. Om fläcken är gammal och intorkad så borde den vara mer fri från föroreningar från brottsplatsen, men om det finns spår av jord, smuts eller offrets blod inblandat i fläcken så borde det tyda på att fläcken har tillkommit vid brottstillfället.

Väldigt intressant teori om rinnande/ev utspätt blod på tvättmaskinen som sedan sprider sig utåt vid centrifugering.
Det är inte omöjligt att arbetsbänken ger svagare stöd åt tvättmaskinen än ett klinkergolv, och att maskinen kan vibrera mycket rots att bara ett fåtal plagg tvättas.

Nu är bilderna alltför suddiga för oss att se hur blodet ser ut, men det ser ändå ganska tydligt rött ut, inte jättemycket utspätt. Men det skulle kunna förklara ändå varför en så stor blodfläck inte ger tydlig röd tops, utan blir gulaktig.

Hoppas att detta kommer till utredningens kännedom!
Citera
2021-01-14, 14:01
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Finns det inte så mycket andra bevis på hans inställning problemet LW så kan ju bakhållet och lite annat vara symptom på det mordiska tankar som fanns på nåt sätt i hans huvud.

Det avgörande i detta är just exakt hur vrickad är den här killen i hjärnan?

Ddt är inget missbruk, inga skulder, inget arv från gamla föräldrar, ingen gängmiljö, inga anabola, inget party som urartar, ingen fru man vill bli av med för älskarinnan osv osv.

Mordet kommer ju från ingenstans. På pappret är det ju HD som ska dö för att hon lämnat honom. Såna mord går ju tretton på dussinet i världen.

Detta mord ger ju liksom en egen stapel i statistikdiagrammet.

Så hur är det med konsekvenstänket och gränserna egentligen i hans skalle?
Väldigt få varningsklockor till omgivningen att detta skulle ske. (Medveten om anmälningar, hot osv LW)

Men sen finns de där. De små tecknen på att nåt inte står riktigt rätt till. Fnissen på fel ställe. Kvinnor känner obehag i hans närhet. Han har svårt med gränser och kan krama nån väninna till HD lite för länge.
Enligt min mening helt omöjlig i sin korrespondens med LW och HD i omgångar. Där är det verkligen nåt som skaver. Jag tror inte det finns så många fler uppslag i sms så jag har valt att inte läsa deras chatter.

Räckte med det fullkomligen totalpsycho-mejlet han skrev till HD och LW i april 2017 tror jag hur han skulle vara kompis med LW och hitan och ditan när HD inte ville ha kvar LW i arbetsgruppen på Messenger eller var det var.

Jag kan faktiskt inte sätta ord på hur hans sätt att skriva i chatter är. Det är som att han är i sin egen värld.
Stötigt, kallt, nedlåtande, oskönt, pladdrigt, humörsvängigt osv.

Har han bestämt sig i förväg för att döda LW så var han beredd att förlora allt för att få det gjort.

Hur många har vi ens i landet som skulle riskera så mycket i hans situation?

Lite skild visst. LW sur och klängig visst.

Men han måste vara helt felkopplad i hjärnan om han i förväg bestämt sig för detta.

Och statistiskt en av Sveriges farligaste män utanför kategorierna gäng, missbruk och såna ensamma sex/våld lastbilschaufförer typ Eklund.

Han är killen som kan åka direkt från föräldramöte och slå ihjäl älskarinnan och sen direkt och hämta nåt barn på träningen och sen upp nästa morgon och vara härliga kollegan på morgonmötet.
”Räckte med det fullkomligen totalpsycho-mejlet han skrev till HD och LW i april 2017 tror jag hur han skulle vara kompis med LW och hitan och ditan när HD inte ville ha kvar LW i arbetsgruppen på Messenger eller var det var.”

Detta har jag missat, kan du kanske klippa in det?
Citera
2021-01-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vill påminna alla här om Willes inlägg!!

Har vi fortfarande tillgång till Willes service och är det inte åklagaren som borde vara mottagare?
Citera
2021-01-14, 14:24
Medlem
Citat:
För mig sticker 11 maj ut lite även på andra sätt. Det är ju det att han har en ledig dag, men ändå går till jobbet.

Den dagen, det 'är då han ska besiktiga en pool:

A 147/787

"FL2: Stefan vi har ju tidigare pratat med dig gällande fredag den 11 maj.
MT: Mm.
FL2: Då hade du planer på att göra en besiktning hos T*omas J*onutis en poolbesiktning, ett
poolhus.
MT: Okej ah.
FL2: Utförde du den besiktningen?
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-0813:10 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ingen aning jag har varit där flera gånger men den kvällen det.jag skulle inte ens kunna
säga att det är den våren .. det skulle kunna vara 2016 lika gärna för min del.
FL2: När har det varit då?
MT: Eh ja jag har varit där flera gånger som sagt men jag .. jag skulle inte ens kunna säga att
det är den våren det skulle kunna vara året innan eller så det. ..
FL2: Ha ... har du varit där för att besiktiga poolen?
"

A 151/82
Förhör med TJ:

"Det har inkommit en uppgift om att du har reagerat på att Stefan Davidsson varit annorlunda
i maj månad, särskilt den 11 maj. Berätta.
Jag jobbar inom byggbranschen och har anlitat företaget Tyrens som kvalitetsansvariga vid
flera tillfällen. Jag har då haft kontakt med Stefan Davidsson och S*tefan R*amström
(Davidssons chef). Det har aldrig varit några konstigheter och Davidsson har alltid lämnat
sina rappotter i tid. För en tid sedan byggde jag ett pool hus i mitt privata hem och då anlitade
jag Stefan Davidsson som kvalitetsansvarig. Som kvalitetsansvarig ska man kontrollera
bygget vid olika skeden, exempelvis i mitt fall innan betongen hälldes på. Då kom Davidsson
och kontrollerade bygget och lämnade en rapport på det. Men i nästa skede när stammen var
rest skulle han komma och kontrollera fukten. Davidsson skulle vara där den 11 maj, jag och
min familj var bottresta då. Davidsson skickade SMS till mig då, jag hade inte hans nummer
inlagt så jag trodde att det var betongkillen som SMSade mig men sedan scrollade jag i
konversationen och såg att det var Davidsson som SMSade. Han skrev att han inte kunde
komma förrän efter kl. 23 för att utföra kontrollen. Jag tänkte inte mer på det - det var inget
konstigt. När måndagen den 14 maj kom hade jag inte fått någon rapport. Jag hade mycket att
göra då så jag tänkte inte mer på det. På tisdagen den 15 maj hade jag ännu inte fått någon
rapport så jag tänkte: vad hände? För han brukar skicka sina rapporter i tid. Jag sökte inte
efter honom eller så. Jag tycker bara att det var konstigt för att vara Davidsson - att inte
lämna rapporten.
Har ni haft någon kontakt efter det?
Nej, jag vet fottfarande inte om Stefan Davidsson var dit den 11 maj eller inte. Jag har efter
det haft kontakt med Stefan Ramström för att jag behöver en fullständig kontrollplan över
bygget. "

s.84
"[...] Vad Tomas vet var Davidsson inte där på måndagen den 14
maj heller, han och hans familj var hemma då och de såg inte Davidsson där[...]
"

Så, vad pysslade SD med där på jobbet, när han verkat ha tid till att träffa Lena, googla på fyrhjulingar, men inte göra besiktningen och rapporten?

Jag tycker även att dagarna 11 maj och 14 maj liknar varandra ganska mycket i upplägg, plus att SD går till gymmet. Vad han egentligen gör där är det väl ingen som vet. Du skrev tidigare att han hade loggat simning i sin träningslogg, men hur vet vi att han inte fejkat det?

Att det förekommit gallring i skogen, tror jag att vi sett stämmer. Men jag tycker ändå att det lyser igenom i förhör för mycket att SD ljuger, ändrar sin historia allteftersom. Vad är det han döljer.

Lena tyckte inte heller att cachen behövde omsorg (inte flyttning) av den anledning som SD ansåg.

Jag undrar om HD verkligen följde SD varje steg ända in i maj? Var det verkligen av den anledningen han lämnade mobilen hemma?

Att tre personer reagerar så starkt på SDs uppförande 11-12 maj, särskilt som att han var i den position han var; välkänd granne, inringande offer och sportig medelklass familjefar med villa och jobb (för grannen), får varningsflaggorna att vaja för mig.

Visst, SD placerar sig på en eventuell mordplats, men det var inte bättre 14 maj. Sämre egentligen.
Det är han som har haft sista kontakten, väldigt sen. Han som bor jättenära och har anmälningar och en infekterad relation, han som redan 11 maj varit vid cykelbron med mållgorna 11 maj. Det är bara 150 m från brottspaltsen ju. Närmare än mellan Absolute X-mas och cykelbron som är uppskattningsvis 500 meter och som ligger betydligt närmare Vivalla som är ett stort bostadsområde med problem.

Att allt blir huvudlöst, det tror jag bero på att mordet blir som ett inre tvång. En stark ångest som driver honom att utföra mordet.

Man har ju sett tidigare mord där personer mördar någon i nära relation där morden även då blir delvis planerade, men samtidigt fulla med idiotiska lösningar.

SD har också en stor tilltro till sin egen förmåga att övertala människor och lyckas komma undan med det. Att han två gånger tidigare har lyckats smita undan, har inte gjort honom osäkrare. Kan man lyckas få någon att tro att de har sovit, fast de är övertygade om att de inte har gjort det, då har man en riktigt stark förmåga att övertyga människor.

Ja vad berodde denna röra runt Kristi Himmelsfärdshelgen på?

Radar upp lite här som underlag för fortsatt diskution då jag självklart inte vill steka teorin om planerat mord helt.

Så vad pågick i hans huvud dessa dagar innan mordet och varför uppfattas han handlande som konstigt?

1. Berodde det på hans allmänna konfusa tillstånd?
2. Berodde det på att han hade planer på mord i huvudet?

Vidare så får man ställa sig lite fler frågor?

Är det sant att han brukade sitta själv på kontoret och där träffa LW då?
Högst troligt ja.

Betyder det något konstigt i så fall att han jobbar ”extra” dagar innan han ska ha semester?
Nej.

Stämmer det att han i förhör säger att semestern skulle börja 14/5 efter arbetsdagens slut?
Ja.

Är det konstigt att han slösurfar och småjobbar på kontoret?
Nej.

Hade han fria tider och chefen hade inte alltid koll på var han var och när?
Ja.

Är det sant att han brukade jobba sent och självständigt?
Ja.

Är det sant att han brukade missa lämna in rapport?
Nej.

Är det sant att SD i tingsrätten sagt att poolägaren inte skulle förvänta sig en rapport? Avsaknaden av rapport berodde på missförstånd hos uppdragsgivaren.
Ja.

Är det sant att utredningen kontrollerat sanninghalten i att en rapport skulle lämnas eller vad som var avtalat kring rapporten?
Nej(?)

Är det sant att utredningen i samband med SD:s besiktning hittat något annat konstigt i samband med den?
Nej.

Kan SD ha velat göra besiktningen så sent då det sedan blev helg och andra aktiviteter?
I teorin ja.

Gustavsvik simning vs gym då.

Antagligen ett sätt för SD att i förhör spela ut sitt dåliga minne.
Han vet att han antingen simmade eller gymmade men lite bra där att inte minnas för att förstärka bilden av hans allmänt dåliga minne.
Fhl skulle ha fångat upp med följdfrågor baserat på att han loggat 25 min simning i träningsappen.

Alltså är det konstiga med detta en efterhandsgrej (minnet) och inte aktiviteten i sig vilken han var öppen med mot HD och AM (=simning).

Gallringen lite samma. Lite svårt att minnas. Passar bra i efterhand att så är fallet.

Sen det huvudlösa i att planera mord i Vivallaskogen eller vid planket ja. Helt vansinnigt. Av alla skäl vi nämnt tidigare.

Det är bara om mordet/dråpet skedde oplanerat efter hastigt uppstådd konflikt dem emellan på platsen som brottsplatsen faktiskt blir logisk.

Sen är det ju fullt möjligt att han kan besitta personlighetsstörningar som gör honom till en helt galen person med planen att -

”jag bryr mig
inte om några som helst konsekvenser och går all in mord här för att med hela mitt, ändå rätt ordnade, liv som insats slå ihjäl den här människan med ett tillhygge jag särskilt valt ut för dådet.”

Vid första förhören så känns det inte som att han under en längre tid förberett sig på faktumet att polisen dag ett skulle hitta digitala spår (inkl sperma sen sent om sider) på att de haft en intim relation. Han börjar med att neka istället för att lägga korten på bordet. Ett litet tecken på avsaknad av plan dagen efter mordet.

Sen att planera ett mord som man med 100 % risk blir huvudmisstänkt för precis 24 timmar innan man ska lämna stan för drömresa känns också snett.

Med tanke på hur nära bostaden hon låg måste han ha räknat med att hon skulle hittas väldigt snart. Och då skulle han vara mindre misstänkt för att han kanske precis i samma stund lämnar landet eller sitter på ett plan ovanför Atlanten?

Hur som är det väldigt intressant att vända och vrida på planeringsteorin mot spontanbrottsteorin.
Citera
2021-01-14, 14:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, tror att det ligger åt det hållet.
Myndiga Musse

Kanske är jag helt ute och cyklar, men det är skumt att s många av Lenas fina cacher har blivit vandaliserade.

Särskilt konstigt är det att den bakom planket blev det. Hur många tar sig dit, och hur många av de som tar sig dit tycker att de vill sabba en så fin grej? Nu pratar vi om en väldigt fin cache!

Jag tycker att SD är full av inre mörker och otäcka sätt att förmedla det på samtidigt som han spelar tramsig färgklick. Det är lite som att han inte kan motstå sina egna onda demoner att sippra ut.

Han kan mycket väl ha haft bara illvilja att förstöra för Lena (inte bara genom att förstöra cacherna, utan genom att själv placera egna cacher (för) nära Lenas och sabba för hennes planerade).

Men planden kan ha varit att genom att sabba cachen bakom planket, kunna lura ut henne där för att laga den, flytta på den eller placera en ny där.

Där fick han in en fot, samtidigt som han slipper att planera en dag så hon är barnfri från A, åka långt ensam med L utan mobil (hur går det med att cacha), slippa sitta blodig eller liknade i en bil som HD vet att han använt (måste också pareras med barnens aktiviteter mm), grannar kan ha sett när den lämnar och återkommer. Kanske risk också att om man planerar för mycket, så kan Lena ha nämnt något för någon.

Nu slapp han detta, och kunde improvisera lite mer, kunde ta cykeln hem, spola av sig i trädgården och slippa kontaminera bilen.

Kaos är inte ordning, utan dess frånvaro. Att överträda gränser har ett pris. Man kan hämnas o banka in vett i knoll o tott men knoll o tott glömmer inte o kan ge igen o kan se saker i ett annat ljus (konstigt om inte) o låtsas inte veta eller bygga upp vrede. Lagen kommer på drift. Det har inget slut, och inga parametrar för nyanser eller nivåer, och bara ett enda slut, det absolut drastiska. Det är ordningens proppen-ur. Det är inte ”ensidigt” bara för att den ene vill ha det så.

Nä MGM har inte alla möjligheter att själv välja tid o plats. Tiden är en bristvara. Då använder man den tid o plats man har ”väl”. En del av GMs ”smartness” som ändå ”fungerar” är att ha insett detta o valt bort andra alternativ. Man klipper till bollen när man har chansen. Han lodar omgivningen för en chans att slå till. Behovet är nu o ”akut” o det fanns inte förut på kritiskt sett. Allt konvergerar. Fruktan för vad som kan hända om han inte slår till blandas med behovet att utkräva ”rättmätig” hämnd och att tala om vem som bestämmer.

Han räknar med att misstankarna ska falla åt annat håll. Och att det ska saknas bevis.
Citera
2021-01-14, 14:32
Medlem
Citat:
Väldigt intressant teori om rinnande/ev utspätt blod på tvättmaskinen som sedan sprider sig utåt vid centrifugering.
Det är inte omöjligt att arbetsbänken ger svagare stöd åt tvättmaskinen än ett klinkergolv, och att maskinen kan vibrera mycket rots att bara ett fåtal plagg tvättas.

Nu är bilderna alltför suddiga för oss att se hur blodet ser ut, men det ser ändå ganska tydligt rött ut, inte jättemycket utspätt. Men det skulle kunna förklara ändå varför en så stor blodfläck inte ger tydlig röd tops, utan blir gulaktig.

När jag testade så blev ”snigelspåren” extremt tunna. Värt att kika på men kan tänka det ligger bortom vad som är möjligt för teknikerna att testa. Men kan IT-forensikern testa ”Okänd kommunikation med Google Drive” hemma helgen innan vittnesmål så kan väl GS eller nån köra ett par maskiner hemma.
Citera
2021-01-14, 14:45
Medlem
Citat:
När jag testade så blev ”snigelspåren” extremt tunna. Värt att kika på men kan tänka det ligger bortom vad som är möjligt för teknikerna att testa. Men kan IT-forensikern testa ”Okänd kommunikation med Google Drive” hemma helgen innan vittnesmål så kan väl GS eller nån köra ett par maskiner hemma.

Jag gillar iden, de flesta människor tvättar.
Hur avsatte du blodspår vid ditt test?
Det är förjävla synd att blodspårsbilden är så oskarp, undrar vad som mer missades.
Visst framgick det att det var väldigt fuktigt i tvättstugan, men att det kanske var normalt.
Men ändock var det så fuktigt att de på plats reagerade? Vad kan det berott på? Intensivt skrubbande?
Citera
2021-01-14, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:

Det låter mer som att NFCs kriterier för fortsatt analys, "det såg inte ur som blod", gör att detta prov faller mellan stolarna?

Vilket väl var stick i stäv med krim teknikers visuella syn på tillvaron.

Med tanke på hur TR i domen resonerar så kanske detta är i behov att förtydligas.

Dvs att det verkar vara NFC som kanske är mer svagt nyansmässigt än topsen.

Det är ingen "svag" analysmetod, ingen sk blandbild och det är high score på skalan.
Blodbilden är inte minsta problematisk i styrka.

Ang blodet verkar TRs resonemang, likt NFCs bortprioritering, svagare än topsets slutresultat?

Frågan är väl om det behöver förtydligas mer och indicierna kring det hela likaså?
Det vill säga ivern att plantera blodfakta till flera personer, att H låter som en vältränad papegoja och det som talar emot blodsex.

Om det sen kan gå ytterligare en visuell sväng om hur det ser ut och ge nåt är väl frågan.
Tvättmaskinen kan väl ha centrifugerat direkt efter det hamnat där.
Tidsbestämning mer än att typ bedöma pålagringar som damm är väl rätt vanskligt?

Återanvänder den bra avskriften du gjort:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av develi 2021-01-14 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in