2021-01-14, 09:23
Bannlyst
Sen så vet jag inte om Huvudförhandlingsplanen finns i tråden.

I vilket fall....

Varse go.

https://docdro.id/5MAHKA1
Citera
2021-01-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sen så vet jag inte om Huvudförhandlingsplanen finns i tråden.

I vilket fall....

Varse go.

https://docdro.id/5MAHKA1

Tack för alla länkar.
Ja nu måste det bli ordning i detta mål. TR-förhandlingarna lämnade en hel del kvar att önska. Den skyldige måste straffas för sin bestialiska gärning och familjer, släkt och vänner äntligen få ett avslut.
Citera
2021-01-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det som däremot kan ha rubbat SDs cirklar rejält är att LWs Norge-resa beslöts väldigt sent. Avresan var planerad att ske på tisdagen kl 05.00 (LWs sons födelsedag - Ingen LW-resa). Helt plötsligt anpassade man sig till LW och sköt upp avresan till onsdag morgon kl 05.00 - LW resa!). Troligtvis blev LW sprudlande glad, talade om det för SD och började packa. Upptagen i alla möjliga media - vem skulle ta med vad?

Jag tror att de inre, mer detaljerade resonemangen bara sker bland deltagarna. Inte allmänt på GC-forum.

Ja det lär ytterligare ha bidragit till att SD var lite ”moody” den här tiden. Det var dessutom ett pågående tjafs med HD angående äldsta barnet och med barnet i sig. Det opponerades mot att dansa efter SD:s pipa. Här visar HD goda sidor och talar om för SD hur han beter sig. ”Barnsligt”.
Sen låg väl damernas cache-bråk i bakhuvudet också.

Jag tänker vidare på hur SD exploderar när JG:s hund härjar i hans trädgård också. Han skäller ut JG efter noter.

Där var det lite noll till hundra på en sekund vad gäller reaktionen.
Citera
2021-01-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ok, då förstår jag dig bättre. Det sistnämna har du förstås rätt i.
Det kan vara så som någon skrivit tidigare i tråden att SD ville plantera mållgorna i området och tiden, så mordet kanske faktiskt utfördes helt enligt planering rent tidsmässigt ändå.

Ja bakhållet sticker ut helt klart. Inkl ingen mobil. Inkl möter inte upp LW. Förstår att utredningen fastnat vid den händelsen. Men det är den enda händelsen som sticker ut det dygnet.

Om han istället hade mördat LW däruppe och inte ringt polisen så hade han iaf inte placerat sig själv på platsen. Man ska ju veta att ett av ”kriterierna” för indiciemål bortom rimligt tvivel är att placera gärningsmannen på eller i andlutning till brottsplatsen. Där hade han varit illa ute pga den detaljen. En sak att säga att man kanske eventuellt inte testat cykelväxlar i LW:s kvarter men att prata med polispatrull nära tänkt mordplats och där polisen menar efteråt att ”ingenting stämmer med denna man”.

Å andra sidan skulle han bli misstänkt nummer 1 hur han än gick tillväga.

Så SD var under stark press de här dagarna. Att hantera sånt är väl inte hans starka sida tycker jag man kan läsa sig till.

Vad gäller tillhygge så undrar jag om han kan ha haft med sig något till mötet med LW som hon slulle låna med till Norge. Annars så tror jag ficklampan som god kandidat tillhygge. Det som får mig att tveka på den teorin är varför han behövde ficklampa för att ta sig 400 meter till LW. Men kan vara så att det finns raderade Telegram som skulle kunna kasta ljus på den biten.
Citera
2021-01-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror inte hon sprang omkring på en vårdavdelning bland kollegor, läkare m fl när hon var sjukskriven.
Hon var nog hemma som de flesta sjukskrivna och satt på den stol innanför dörren där SD hade lämnat henne. (Enligt SD).
Kanske var det en gång i månaden (eller mer sällan) hon var tvungen att träffa läkare (kanske kompis till henne) för att få fortsatt sjukskrivning.
Sedan har vi SD:s beskrivning av hur sjuk hon var, som ett skal.
Vad jag vet har ingen annan beskrivit hennes "sjukdom".
Vad har hennes vänner sagt om hennes tillstånd?
Även om hon var sjuk så borde hon ha haft kontakt med några vänner.
Vid relativt långa sjukskrivningar, som ofta förekommer vid depressiva tillstånd, är det normalt att man gradvis återgår i tjänst. Gissar att så skedde i HD:s fall.
Jag vidhåller att det är ytterst osannolikt att HD, som ju var väl känd av kollegor och andra arretskamrater, skulle ha kunnat duoera dem alla.

Men du, med ett konspiratoriskt sinnelag(?) för nu plötsligt fram teorin om att HD på ett korrupt vis skulle ha "vänskapssjukskrivits".
Ja ja, passar inte verkligheten så ritar vi om kartan, helt efter eget skön..
Citera
2021-01-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja, han kvalar in i nån sorts egen statistik och torde vara intressant för profilering.
Tittar på hans förhör (igen) och han är som ett enda mischmasch, frågan är om det är så mycket komorbiditet att det kortsluter, Hahaha.

Det är klickljud, malplacerade skratt, knackningar (typ tics) och hur konstiga ordval som helst. Spontan utan nån sorts insikt om att det låter helt skruvat. Resonerar som om de vore krukväxter..
Men se där! Nog är det lite liv och spänst i bladen? Kanske skulle ge den en chans ändå?
Men den här får inte plats. Eller kan jag behålla båda?

Det enda det kokar ner till hela tiden är :
- vad fan attraherades de av?

Den ena är det helt kaos med, en P7a där han erkänner sina våldsamheter (och blir kåt).

Den andra har en annan approach och duger nu när hon slutat vara så tröttsamt sjuk.
Antar han behöver startkablar, han lär väl tröttna snart..

(..) vi har till och med gått till äh rådgivning för
och lära oss och vara osams på varandra, att skälla och så, för ingen av oss är sån.
Vi är, vi är ganska så mellanmjölk äh och ibland så kan det tyckas man behöver skrika ur sej saker, men det gör vi inte. Äh lugnt och stilla och kärleksfullt äh ja."

Jag tror SD missförstod rätt hårt varför han satt i parterapi...
Citera
2021-01-14, 11:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det som däremot kan ha rubbat SDs cirklar rejält är att LWs Norge-resa beslöts väldigt sent. Avresan var planerad att ske på tisdagen kl 05.00 (LWs sons födelsedag - Ingen LW-resa). Helt plötsligt anpassade man sig till LW och sköt upp avresan till onsdag morgon kl 05.00 - LW resa!). Troligtvis blev LW sprudlande glad, talade om det för SD och började packa. Upptagen i alla möjliga media - vem skulle ta med vad?

Jag tror att de inre, mer detaljerade resonemangen bara sker bland deltagarna. Inte allmänt på GC-forum.

Vi diskuterat det här några vändor tidigare och minnena blandas lätt ihop. Men som det verkar var dagen redan bestämd och inte flyttad. Som jag minns det var det någon som hoppade av och Lena kunde följa med:

A 168/1983
(Läses nerifrån och upp)

"JH
Nej absolut inte. Bara kul om du kommer med.
10 apr 2018 13:34

Lena Wesström
oj, onsdag, då måste jag i så fall kolla med pappan. men hur känner du, blir det märkligt om Jag
också frågar då?
10 apr 2018 13:33

JH
Jag kan höra med K*las. Men då får vi sätta igång och lösa direkt sen. Tror att han har löst några
medan jag har fortfarande några kvar i Katrineholm.
Jag halkade in på ett bananskal och har bara cachat med R*oger sedan tidigare utav de som ska
åka. Han fick kolla om det var ok att jag följde med. Så hör med honom. Avfärd onsdag och hem
söndag.

10 apr 2018 13:33

Lena Wesström
Vilka är ni som åker till Norge? Full bil? "

A 168 B/1973

(Läses nerifrån och upp)

"Lena Wesström
Sådärja, då har det fixat sig med barnen också. l'm in!
11 apr 2018 23:04

JH
@
11 apr 2018 22:00

Lena Wesström
1973
@
11 apr 2018 21 :59

JH
Japp!
11 apr 2018 21 :57

Lena Wesström
Vore fint med egen kuppe för bananhalkare
11 apr 2018 21 :44

JH
Yes! Jag flyter mest med. Halkade ju in på ett bananskal även jag.
11 apr 2018 21 :43

Lena Wesström
Mycket upprymd över att ha halkat med i Norgegänget
11 apr 2018 21 :43
"
Citera
2021-01-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tjena.
Har fått känslan av att Åsa Hiding förbereder sig ganska rejält nu när överklagan står vid dörren.
och att det är ganska mycket i tingsrättens dom som hon vill ompröva.
Både polisen och åklagarna har nog inte legat på latsidan.
Här kommer överklagan igen för den som inte har läst den.

https://docdro.id/a6c6nRU

Och här har vi försvarets motargumentation till överklagan.

https://docdro.id/e7pCJdb

Detta har väl dom flesta som är kvar i tråden redan koll på.

Fick ut lite ny handlingar idag och det enda som var lite av intresse är följande:
Åklagarna vill ha en ny syn bakom planket och hemma hos Stefan med Göran S på grund av att ljudkvalitén vid den förra synen är så dålig och eftersom det är av största vikt att Hovrätten
får se förutsättningarna på plats samtidigt som Göran S lämnar sitt vittnesmål.

https://docdro.id/bgyY171

Självklart så motsätter sig Stefan detta.
Och Stefan vill absolut inte ha hem hela styrkan då detta skulle bli en Stor kränkning för honom.

https://docdro.id/ZxFYrk2

Åklagarna vill ändå ha en syn bakom planket och hemma hos Stefan, och skiter fullständigt i om han blir kränkt. Media får hålla sig en bit därifrån och polisen får hålla ordning.

https://docdro.id/9UD3QoP

Då kliver Hovrätten från landet brunsås in och fattar beslutet ang dom trätande parterna.
Det blir en ny syn på platsen bakom planket med Göran S
Och det blir inte en kränkande syn hemma hos Stefan.

https://docdro.id/pe8tZpb

Motargumentationen är intressant. Detta är bara en otrohetsaffär.

Sen har de en del poänger men att argumentera att deras skärmdumpar från Google Maps skulle ha nåt bevisvärde och samtidigt såga åklagarens bevis från LW:s Google Maps gällande platsdata vid mordplatsen är ju rätt motsägelsefullt.
LW:s visualiseras m h a video från tidslinjen.
SD kör väl med skärmdumparna från överklagan häktning där ritprogrammet Windows Paint var öppet.

Försvaret vill också mena att det är rimligt att LW rört sig i området senare på natten. Sågar alltså även vittnesmål angående skrik.
Citera
2021-01-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller helt med Dig i ovanstående.

Vid den tiden så borde väl både HD/JG tänka att SD lagt av med att träffa LW (efter första avslöjandet ang otrohet). Varför tänkte de inte... vilken tur att SD inte hade något med LW att göra längre så han slipper bli misstänkt. Varför tänker de inte så?

Jag har inte sett någonstans om JG fått frågan vid förhör varför han så tidigt misstänkte att SD/HD kunde vara inblandade.

Att dessa, efter att fått till sig hur SD ljugit för allt och alla väljer att tro på honom är en stor gåta (vet inte hur det är med JG nuförtiden, någon som vet om han fortsätter umgås med SD?).

Ska JG/HD någon gång få frid i sinnet är det dags att ta bladet från munnen och berätta vad de vet/misstänker.
Vid ev frikännande av SD vid nästa instans så kommer denna tråd att leva vidare och de blir aldrig fria från att snurra runt på nätet, de kommer att få leva med att en MGM dragit med dem i sitt fall.

HD håller SD lika högt som många håller han som knäppte Usama bin Laden högt så vi får nog tyvärr inte höra så mycket mer i hovrätten.
Citera
2021-01-14, 11:35
Medlem
Den här är ju lite annorlunda:

Åklagaren fråga Sillen när han och HD träffades första gången. Sillen minns inte exakt (förståeligt). Han får frågan om han minns när de träffades och förstod att de var mer än enbart vänner, typ.
Sillen svar är att det var under ett geocache-sammanhang, men han minns inte exakt datum.
Åklagaren: "Stefan har sagt att var det den 3e november 2017 runt 17:30-18:00"

Vissa saker minns man mer än andra....
Har han bra långtidsminne eller dåligt närminne? Eller både och?
Citera
2021-01-14, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja bakhållet sticker ut helt klart. Inkl ingen mobil. Inkl möter inte upp LW. Förstår att utredningen fastnat vid den händelsen. Men det är den enda händelsen som sticker ut det dygnet.

Om han istället hade mördat LW däruppe och inte ringt polisen så hade han iaf inte placerat sig själv på platsen. Man ska ju veta att ett av ”kriterierna” för indiciemål bortom rimligt tvivel är att placera gärningsmannen på eller i andlutning till brottsplatsen. Där hade han varit illa ute pga den detaljen. En sak att säga att man kanske eventuellt inte testat cykelväxlar i LW:s kvarter men att prata med polispatrull nära tänkt mordplats och där polisen menar efteråt att ”ingenting stämmer med denna man”.

Å andra sidan skulle han bli misstänkt nummer 1 hur han än gick tillväga.

Så SD var under stark press de här dagarna. Att hantera sånt är väl inte hans starka sida tycker jag man kan läsa sig till.

Vad gäller tillhygge så undrar jag om han kan ha haft med sig något till mötet med LW som hon slulle låna med till Norge. Annars så tror jag ficklampan som god kandidat tillhygge. Det som får mig att tveka på den teorin är varför han behövde ficklampa för att ta sig 400 meter till LW. Men kan vara så att det finns raderade Telegram som skulle kunna kasta ljus på den biten.

För mig sticker 11 maj ut lite även på andra sätt. Det är ju det att han har en ledig dag, men ändå går till jobbet.

Den dagen, det 'är då han ska besiktiga en pool:

A 147/787

"FL2: Stefan vi har ju tidigare pratat med dig gällande fredag den 11 maj.
MT: Mm.
FL2: Då hade du planer på att göra en besiktning hos T*omas J*onutis en poolbesiktning, ett
poolhus.
MT: Okej ah.
FL2: Utförde du den besiktningen?
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-0813:10 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Ingen aning jag har varit där flera gånger men den kvällen det.jag skulle inte ens kunna
säga att det är den våren .. det skulle kunna vara 2016 lika gärna för min del.
FL2: När har det varit då?
MT: Eh ja jag har varit där flera gånger som sagt men jag .. jag skulle inte ens kunna säga att
det är den våren det skulle kunna vara året innan eller så det. ..
FL2: Ha ... har du varit där för att besiktiga poolen?
"

A 151/82
Förhör med TJ:

"Det har inkommit en uppgift om att du har reagerat på att Stefan Davidsson varit annorlunda
i maj månad, särskilt den 11 maj. Berätta.
Jag jobbar inom byggbranschen och har anlitat företaget Tyrens som kvalitetsansvariga vid
flera tillfällen. Jag har då haft kontakt med Stefan Davidsson och S*tefan R*amström
(Davidssons chef). Det har aldrig varit några konstigheter och Davidsson har alltid lämnat
sina rappotter i tid. För en tid sedan byggde jag ett pool hus i mitt privata hem och då anlitade
jag Stefan Davidsson som kvalitetsansvarig. Som kvalitetsansvarig ska man kontrollera
bygget vid olika skeden, exempelvis i mitt fall innan betongen hälldes på. Då kom Davidsson
och kontrollerade bygget och lämnade en rapport på det. Men i nästa skede när stammen var
rest skulle han komma och kontrollera fukten. Davidsson skulle vara där den 11 maj, jag och
min familj var bottresta då. Davidsson skickade SMS till mig då, jag hade inte hans nummer
inlagt så jag trodde att det var betongkillen som SMSade mig men sedan scrollade jag i
konversationen och såg att det var Davidsson som SMSade. Han skrev att han inte kunde
komma förrän efter kl. 23 för att utföra kontrollen. Jag tänkte inte mer på det - det var inget
konstigt. När måndagen den 14 maj kom hade jag inte fått någon rapport. Jag hade mycket att
göra då så jag tänkte inte mer på det. På tisdagen den 15 maj hade jag ännu inte fått någon
rapport så jag tänkte: vad hände? För han brukar skicka sina rapporter i tid. Jag sökte inte
efter honom eller så. Jag tycker bara att det var konstigt för att vara Davidsson - att inte
lämna rapporten.
Har ni haft någon kontakt efter det?
Nej, jag vet fottfarande inte om Stefan Davidsson var dit den 11 maj eller inte. Jag har efter
det haft kontakt med Stefan Ramström för att jag behöver en fullständig kontrollplan över
bygget. "

s.84
"[...] Vad Tomas vet var Davidsson inte där på måndagen den 14
maj heller, han och hans familj var hemma då och de såg inte Davidsson där[...]
"

Så, vad pysslade SD med där på jobbet, när han verkat ha tid till att träffa Lena, googla på fyrhjulingar, men inte göra besiktningen och rapporten?

Jag tycker även att dagarna 11 maj och 14 maj liknar varandra ganska mycket i upplägg, plus att SD går till gymmet. Vad han egentligen gör där är det väl ingen som vet. Du skrev tidigare att han hade loggat simning i sin träningslogg, men hur vet vi att han inte fejkat det?

Att det förekommit gallring i skogen, tror jag att vi sett stämmer. Men jag tycker ändå att det lyser igenom i förhör för mycket att SD ljuger, ändrar sin historia allteftersom. Vad är det han döljer.

Lena tyckte inte heller att cachen behövde omsorg (inte flyttning) av den anledning som SD ansåg.

Jag undrar om HD verkligen följde SD varje steg ända in i maj? Var det verkligen av den anledningen han lämnade mobilen hemma?

Att tre personer reagerar så starkt på SDs uppförande 11-12 maj, särskilt som att han var i den position han var; välkänd granne, inringande offer och sportig medelklass familjefar med villa och jobb (för grannen), får varningsflaggorna att vaja för mig.

Visst, SD placerar sig på en eventuell mordplats, men det var inte bättre 14 maj. Sämre egentligen.
Det är han som har haft sista kontakten, väldigt sen. Han som bor jättenära och har anmälningar och en infekterad relation, han som redan 11 maj varit vid cykelbron med mållgorna 11 maj. Det är bara 150 m från brottspaltsen ju. Närmare än mellan Absolute X-mas och cykelbron som är uppskattningsvis 500 meter och som ligger betydligt närmare Vivalla som är ett stort bostadsområde med problem.

Att allt blir huvudlöst, det tror jag bero på att mordet blir som ett inre tvång. En stark ångest som driver honom att utföra mordet.

Man har ju sett tidigare mord där personer mördar någon i nära relation där morden även då blir delvis planerade, men samtidigt fulla med idiotiska lösningar.

SD har också en stor tilltro till sin egen förmåga att övertala människor och lyckas komma undan med det. Att han två gånger tidigare har lyckats smita undan, har inte gjort honom osäkrare. Kan man lyckas få någon att tro att de har sovit, fast de är övertygade om att de inte har gjort det, då har man en riktigt stark förmåga att övertyga människor.
Citera
2021-01-14, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns ett tänk ”sabbad cache”, mållgorna och klubbad LW vid nya cachen. Det är busarna från andra sidan stora vägen, de känner man ju till. Myndiga Musse hade tänkt hjälpa polisen o peka med sin stora lampa medan myndiga Musse avreste till det stora landet i väster. Med sin fru.

Han har nån sån idè. Ger mig den på det. Det är snitslat.

— ’Lena blev ilsken, sprang ut, och blev, som man kunde förvänta om en grinig bi** utan stor ficklampa, såklart mosad av 17 slynglar från orten. Med var sin klubba.’

-ish

Ja, tror att det ligger åt det hållet.
Myndiga Musse

Kanske är jag helt ute och cyklar, men det är skumt att s många av Lenas fina cacher har blivit vandaliserade.

Särskilt konstigt är det att den bakom planket blev det. Hur många tar sig dit, och hur många av de som tar sig dit tycker att de vill sabba en så fin grej? Nu pratar vi om en väldigt fin cache!

Jag tycker att SD är full av inre mörker och otäcka sätt att förmedla det på samtidigt som han spelar tramsig färgklick. Det är lite som att han inte kan motstå sina egna onda demoner att sippra ut.

Han kan mycket väl ha haft bara illvilja att förstöra för Lena (inte bara genom att förstöra cacherna, utan genom att själv placera egna cacher (för) nära Lenas och sabba för hennes planerade).

Men planden kan ha varit att genom att sabba cachen bakom planket, kunna lura ut henne där för att laga den, flytta på den eller placera en ny där.

Där fick han in en fot, samtidigt som han slipper att planera en dag så hon är barnfri från A, åka långt ensam med L utan mobil (hur går det med att cacha), slippa sitta blodig eller liknade i en bil som HD vet att han använt (måste också pareras med barnens aktiviteter mm), grannar kan ha sett när den lämnar och återkommer. Kanske risk också att om man planerar för mycket, så kan Lena ha nämnt något för någon.

Nu slapp han detta, och kunde improvisera lite mer, kunde ta cykeln hem, spola av sig i trädgården och slippa kontaminera bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in