Citat:
Minns inte om jag postade den här delen av HDs förhör tidigare, men jag tycker att den passar här nu när HD varit uppe på tapeten igen:
A 149/123, 125 ff
7/6- 18:
"H: Jo jag frågade Jerry om han kom till honom.
Fl: Va sa Jerry då'ra?
H: Jaa.
F2: Har du frågat Stefan?
H: (tyst en kort stund) Ja det har jag gjort."
//
"F2: Varför fråga du J*erry om det här?
H: Jag ville kolla sanningshalten i det, om han hade varit hos Jerry.
F2: Varför vill du kolla det?
H: Eh jaa för att då mådde jag skitdåligt och mina mörkaste tankar, det klart man frågar. Man
tänker på alla i hennes närhet, är det nån som kan ha gjort det här? Vem har gjort det här?
F2: Varför känner du behov och kolla upp Stefan då?
H: För jag kollade funderade på alla och dom jag kunde ha i min närmsta omgivning som jag
ville säkra upp frågade jag.
F I: Dina mörkaste tankar, hur är dom då?
H: Ja vem har gjort det här? Eh vem är det som har sett till att hon försvann? För det vaju då
som det va liksom eh ...
F2: När fråga du Jerry de?
H: Jag tror att det va tisdan när Stefan va här
F I: Dina mörkaste tankar då, hur tänker du då fråga jag, fick aldrig svar på det?
H: Nä. Eh det va om Stefan eh ... eh ... och Lena hade åkt iväg och gjort nånting eh om det
hade blivit. .. Då när hon försvann eh och ( ohörbart) om han på nåt sätt, dom hade pratat om
nånting, dom hade gjort nånting. Ja men jag hade så mycket mörka tankar om att eh att inte
komma iväg till USA, eh ... Att hon hade gjort nånting själv för att vi inte skulle komma iväg.
Ja det hade inte varit ovän ... otippat i min värld alls. Eh ... om ... det klart tanken slog mig, har
Stefan gjort nånting? Är Stefan delaktig i att hon har försvunnit? Eh och då frågade jag Jerry,
va han hos dig på kvällen? Stämde det han sa till mig? Ja det stämde.
F I: Och va va klockan då?
H: Vad?
FI: När han va hos Jerry?
H: Jag kommer inte ihåg men efter Gustavsvik.
FI: Va gör han sen då, för natten är ju lång?
H: Har inte jag en aning.
F I: Du har ingen aning.
H:Nä.
F I: Har du försökt tagit reda på det?
H:Nää.
F2: Du har dina tankar, när du säger dina mörkaste tankar och funderar och sen väljer du ändå
att åka med Stefan till USA
H: Ja men jag kommer ju ... Ja för att jag har kommit fram till att det finns inte en möjlighet
att han är delaktig i det här. Jag känner mig helt trygg i det.
F2: Varför är du trygg i det? Hur kan du va så trygg i det?
H: För att Stefan skulle aldrig göra liksom en annan människa illa på nåt sätt och få henne
och att inte va kvar hemma eller inte vet jag. Eh nää i min värld så så ser jag inge sånt. "
Så å ena sidan så finns tankarna hos HD, hon frågar J*erry. Möjligt att hon frågar även SD efter det. Men sedan nöjer hon sig där. Klockan tio sådär verkar lagom...
Kanske blir det för hett...
Hon beslutar sig helt enkelt för att han är oskyldig.
Punkt.
A 149/123, 125 ff
7/6- 18:
"H: Jo jag frågade Jerry om han kom till honom.
Fl: Va sa Jerry då'ra?
H: Jaa.
F2: Har du frågat Stefan?
H: (tyst en kort stund) Ja det har jag gjort."
//
"F2: Varför fråga du J*erry om det här?
H: Jag ville kolla sanningshalten i det, om han hade varit hos Jerry.
F2: Varför vill du kolla det?
H: Eh jaa för att då mådde jag skitdåligt och mina mörkaste tankar, det klart man frågar. Man
tänker på alla i hennes närhet, är det nån som kan ha gjort det här? Vem har gjort det här?
F2: Varför känner du behov och kolla upp Stefan då?
H: För jag kollade funderade på alla och dom jag kunde ha i min närmsta omgivning som jag
ville säkra upp frågade jag.
F I: Dina mörkaste tankar, hur är dom då?
H: Ja vem har gjort det här? Eh vem är det som har sett till att hon försvann? För det vaju då
som det va liksom eh ...
F2: När fråga du Jerry de?
H: Jag tror att det va tisdan när Stefan va här
F I: Dina mörkaste tankar då, hur tänker du då fråga jag, fick aldrig svar på det?
H: Nä. Eh det va om Stefan eh ... eh ... och Lena hade åkt iväg och gjort nånting eh om det
hade blivit. .. Då när hon försvann eh och ( ohörbart) om han på nåt sätt, dom hade pratat om
nånting, dom hade gjort nånting. Ja men jag hade så mycket mörka tankar om att eh att inte
komma iväg till USA, eh ... Att hon hade gjort nånting själv för att vi inte skulle komma iväg.
Ja det hade inte varit ovän ... otippat i min värld alls. Eh ... om ... det klart tanken slog mig, har
Stefan gjort nånting? Är Stefan delaktig i att hon har försvunnit? Eh och då frågade jag Jerry,
va han hos dig på kvällen? Stämde det han sa till mig? Ja det stämde.
F I: Och va va klockan då?
H: Vad?
FI: När han va hos Jerry?
H: Jag kommer inte ihåg men efter Gustavsvik.
FI: Va gör han sen då, för natten är ju lång?
H: Har inte jag en aning.
F I: Du har ingen aning.
H:Nä.
F I: Har du försökt tagit reda på det?
H:Nää.
F2: Du har dina tankar, när du säger dina mörkaste tankar och funderar och sen väljer du ändå
att åka med Stefan till USA
H: Ja men jag kommer ju ... Ja för att jag har kommit fram till att det finns inte en möjlighet
att han är delaktig i det här. Jag känner mig helt trygg i det.
F2: Varför är du trygg i det? Hur kan du va så trygg i det?
H: För att Stefan skulle aldrig göra liksom en annan människa illa på nåt sätt och få henne
och att inte va kvar hemma eller inte vet jag. Eh nää i min värld så så ser jag inge sånt. "
Så å ena sidan så finns tankarna hos HD, hon frågar J*erry. Möjligt att hon frågar även SD efter det. Men sedan nöjer hon sig där. Klockan tio sådär verkar lagom...
Kanske blir det för hett...
Hon beslutar sig helt enkelt för att han är oskyldig.
Punkt.
Citerar mig själv för att göra ett tillägg:
"A 150/558
Förhör S*illen 29/8- 19
"Hanna mådde inte bra och sa: "vad har han gjort?!". Den kommentaren satte sig tydligt hos Jonas. Det var som ett tvivel hos Hanna. Hanna sa det under första tiden då Stefan var misstänkt. Hanna har aldrig uttryckt att hon tvivlade eller tvivlar på Stefan förutom då hon sa "vad har han gjort?". Jonas tror att Hanna inte ville visa sina tvivel för honom med anledning av att han är hörd i utredningen.
Han tror dock att hon stundtals har tvivlat på Stefan. Överlag tror hon inte att han gjort det""