2021-01-13, 19:26
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag börjar fundera på om inte detta kommer driva fram en helt decentraliserad tekniklösning som big tech aldrig kan stänga ned hur mycket de än försöker. Tänk bort en server helt och hållet och låt istället klienterna, dvs. användarna hålla hela forumet. Dvs. ta inspiration från torrent och blockchain.

Jag skulle själv kunna bygga detta om jag lite tid på det och då kan big tech och yttrandefrihetsmotståndarna stå där med långnäsa.

De kan tvinga alla stora leverantörer och knutpunkter att droppa alla paket som inte går att identifiera till en specifik tjänst, å vips så dör allt krypterat osv.
Citera
2021-01-13, 19:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag känner väl till Standard oil som delades upp på grund av "monopol" i de så kallade "sju systrarna". Idag rör det per se inte om monopol, men väl om oligopol som ägs/styrs av ett fåtal oligarker.

Men trots detta elände, kan jag tänka mig liknande att alla "nätverkskablar" som går "hit och dit" liknande ett bildligt ormbo, med diverse avtal på olika leverantörer, kan hindra Parler. Vi får väl se.

Jag tror inte det behöver vara så illa.

Monopol var det inte då heller men precis som nu en kraftig marknadsdominans. En viktig skillnad är dock att nu beter sig big tech som en maffia när de t.o.m. hotar Palers jurister så att de inte vågar stanna kvar hos dem. Detta agerande borde vara grovt kriminellt, big techs CEO'er borde spärras in i fängelse, företagen borde tvingas betala grova skadestånd till Parler för att slutligen splittras upp i många mindre bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av TwinkleSmash
De kan tvinga alla stora leverantörer och knutpunkter att droppa alla paket som inte går att identifiera till en specifik tjänst, å vips så dör allt krypterat osv.

Inte en chans.
Citera
2021-01-13, 23:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwinkleSmash
Fakebook -> MeWe

Sedan skulle jag vilja köra brave t.ex. men det är för många problem med deras produket som är offtopic för denna tråd.

Har sett en del hänvisa till MeWe online, aldrig hört talas om någon "irl" som använder det. Får göra ett konto och se vad det är för något
Citera
2021-01-14, 02:49
Medlem
Parle stämmer Amazon för att brutit kontraktet på 30 dagar notice och förstört deras företag eftersom dom har nollchans att komma online. Stämmer det att det är omöjligt för dom att komma online?
https://edition.cnn.com/2021/01/11/tech/parler-amazon-lawsuit/?iid=ob_mobile_article_footer_expansion
Citera
2021-01-14, 03:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Parle stämmer Amazon för att brutit kontraktet på 30 dagar notice och förstört deras företag eftersom dom har nollchans att komma online. Stämmer det att det är omöjligt för dom att komma online?
https://edition.cnn.com/2021/01/11/tech/parler-amazon-lawsuit/?iid=ob_mobile_article_footer_expansion

Om big tech har hotat andra som erbjuder cloud servrar så att de inte vågar ta emot Parler som kund blir det svårt att lyckas ja. Egna servrar kräver både internetaccess och ström så detta kan big tech stoppa med sina hot också. Maffiametoder som är svåra att bekämpa alltså, imponerande nog att de kan ordna en stämning med tanke på att deras jurister blev hotade och tvingades lämna Parler pga det,
Citera
2021-01-14, 05:43
Medlem
Citat:
Detsamma gäller förstås Parler, att du sitter och tror annorlunda är inte relevant.

Newsflash for you:

Parler stängs inte ner för att jag sitter och tror att det är en högerextremistisk sajt.

Parler stängs naturligtvis ner för att underrättelseverksamhet i USA anser att Parler användes för att organisera angreppet på Kapitolium.

Jag har sagt mitt. Det sitter ett antal lipsillar här på Flashback och gråter för att de inte kan skriva på Parler längre.

Skriv på Flashback då.
Citera
2021-01-14, 05:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Newsflash for you:

Parler stängs inte ner för att jag sitter och tror att det är en högerextremistisk sajt.

Parler stängs naturligtvis ner för att underrättelseverksamhet i USA anser att Parler användes för att organisera angreppet på Kapitolium.

Jag har sagt mitt. Det sitter ett antal lipsillar här på Flashback och gråter för att de inte kan skriva på Parler längre.

Skriv på Flashback då.

Det jag invände mot var detta:

Citat:
När det gäller Parler, så tror jag att en stor del av hela plattformen faktiskt uppviglar till brott. Och då är det dags att stänga ner plattformen.

Du sitter och tror men har inga belägg för detta. När jag pressar dig på det kommer du istället med nya påståenden ovan som du heller inte har belägg för, var har du fått detta ifrån
Drar du bara påståenden ur röven?
Citera
2021-01-14, 07:22
Medlem
Citat:

Du sitter och tror men har inga belägg för detta. När jag pressar dig på det kommer du istället med nya påståenden ovan som du heller inte har belägg för, var har du fått detta ifrån
Drar du bara påståenden ur röven?

Okej. Varför tror du att Parler har blivit nedstängt?

För att USA:s underrättelsetjänst har fått reda på att jag sitter här i Sverige och tror att Parler användes för att organisera attacken mot Kapitolium?

Nej, svarar du kanske, det var Big Tech, the Deep State, George Soros, Hillary Clinton, bla bla bla, som konspirerade mot Parler.

Jag behöver inte lyssna på dina konspirationsteorier.

Adjö.
Citera
2021-01-14, 07:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:

För att USA:s underrättelsetjänst har fått reda på att jag sitter här i Sverige och tror att Parler användes för att organisera attacken mot Kapitolium?

Nej, svarar du kanske, det var Big Tech, the Deep State, George Soros, Hillary Clinton, bla bla bla, som konspirerade mot Parler.

Adjö.
Men är det inte du som sitter och konspirerar och drar in den amerikanska underrättelsetjänsten i detta?

Det är nog så enkelt att man såg Parler som en konkurrent dit människor skulle fly efter det samordnade nedstängningen av Trump. Kom ihåg att det samtidigt har skett en massiv purge av vanliga folks konton på plattformarna.

Så det ligger nog en hel del affärsmässiga avgörande i detta. Parler hade faktiskt dragit till sig ganska tunga namn på den konservativa sidan.
Citera
2021-01-14, 08:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Adjö.
Menar du att nedstängningen av Perler är orelaterad till Trumps öppnande av konto där, eller menar du att du tror att Trump planerat och organiserat en terrorattack via sitt konto på Perler?
Citera
2021-01-14, 09:47
Medlem
Hbdunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Kan tänka mig att Amazon kommer hävda att Parler brutit mot någon av Amazons regler. I och med att det stäms hej vilt i USA står det säkert i kontraktet att om regeln bryts så gäller inte kontraktet. Så jag ger nog Parler en ganska liten chans att vinna denna stämning.
Citera
2021-01-14, 09:51
Medlem
Varit en stark förespråkare av AWS som Arkitekt inom IT men nu kommer jag fan aldrig rekommendera denna cloud lösning.

Går man vänsterns ärenden är man lika ondskefull och Fascistisk som vänstern själv.

Vidrigt beteende då detta uppenbsrt inte handlar om en normal nedstängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in