2021-01-13, 17:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej.

Jag menar att det inte är hela Facebook som uppviglar till brott. Det är en del specifika grupper som gör det på en mycket, mycket större plattform. Och då är de de grupperna som ska blockeras.

När det gäller Parler, så tror jag att en stor del av hela plattformen faktiskt uppviglar till brott. Och då är det dags att stänga ner plattformen.

Detsamma gäller förstås Parler, att du sitter och tror annorlunda är inte relevant.
Citera
2021-01-13, 17:44
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Annars så visar ju dataläckan från Parler något helt annat, positionstjänsten skvallrar på antalet Parler-användare som befann sig på plats, de är många:

https://gizmodo.com/parler-users-breached-deep-inside-u-s-capitol-building-1846042905

När det gäller Amazons val att stänga ner Parler så är det väl en ganska desperat åtgärd, men eftersom Amazon riskerar att få ta ansvar för vad användarna skrivit på forumet. Som kommersiellt företag så är man då tvungen att ta sitt ansvar och stänga ner, jag förutsätter att forumet i fråga har fått varningar och påpekanden i föreväg.

Oavsett vilket är det ett idiotiskt argument att bestraffa service provider för att någon använde deras service för att planera ett möte/demonstration där en liten del av de som kom gjorde något brottsligt.

Antifa/BLM upploppen planeras också på Facebook och Twitter. Kommer ni ihåg i somras när en BLM-mobb försökte storma slottet i Stockholm? Jo, man använde Facebook för att organisera protester.

Samtidigt är det ett drömläge för monopolistiska storföretag när de inte ens behöver anstränga sig för att bevara sitt monopol, de har vanligt folk (idioter men ändå) som springer deras ärende.
Citera
2021-01-13, 17:46
Medlem
Amazon föröker spela "goda" genom stänga ner Parler och på så sätt dölja att de själva är ett skurkföretag där de anställda har ett helvete. Amazon är inte heller glada i att betala skatt. Till och med fejknews CNN vågar rapportera om Amazons skatteflykt.

https://edition.cnn.com/2019/02/15/tech/amazon-federal-income-tax/index.html

Kolla denna bilden och läs artikeln och tänk sen om Amazon är ett företag du vill handla från

https://www.distractify.com/p/does-jeff-bezos-pay-taxes
Citera
2021-01-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Förstår inte hur någon med hjärtat till höger kan klaga på det här överhuvudtaget.
Kapitalismen ger väl att företag, i detta fallet Amazon, får sätta reglerna för hur deras tjänster får utnyttjas. Så Parler får väl sätta upp sina egna servers någon annanstans? Det är väl inget konstigt med det?
Jämför gärna med ThePirateBay och hur de fick gå till PRQ etc.

Sluta gnäll högerjönsar. Det är ju den här världen ni önskar.

Dom har ju en särställning, och det behövs lagar för att begränsa dessa företags frihet, i den mån det inte redan går.

Se konkurrenslagen, varför finns den.
Citera
2021-01-13, 17:49
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Egna servrar behöver ström och access till internet så det går ändå att stänga av dem. Stämningar kräver jurister så et blir svårt när big tech har skrämt Parlers jurister så mycket att de avbröt samarbetet med dem.

Big tech är vår tids maffia som kontrollerar allt, de kontroller t.o.m. vilken information som ska nå dig och därmed kontrollerar de vad du tycker och tänker.

Tror nog den där alarmismen inte grundar sig i mycket verklighet.
Citera
2021-01-13, 17:52
Medlem
Citat:
Nej det här skulle bli omöjligt att stoppa eftersom det är helt decentraliserat. Såvida man inte stänger av internet-accessen för alla användare i hela världen.

Blir riktigt sugen på att bygga detta ju mer jag tänker på det, det skulle även vara bra i rena diktaturregimer som Kina och Nordkorea men behovet är på väg att bli lika sort eller större i väst.

Det här är helt enkelt en utveckling som är ofrånkomlig, fler än jag kommer både se behovet och de tekniska möjligheterna och detta är ett projekt som med fördel bedrivs av en hel grupp utvecklare med rätt kompetens. Det ör en utmaning att fixa men tveklöst lösbart.

Skänker gärna pengar till något sådant. Gör du slag i saken så skriv på Censur forumet här och lansera en sajt där man kan läsa mer och skänka pengar. Är så JÄVLA trött på all censur. Kanske Bahnhof vill samarbeta med dig.
Citera
2021-01-13, 17:52
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Oavsett vilket är det ett idiotiskt argument att bestraffa service provider för att någon använde deras service
Det kan man kanske tycka. Men när inte Parler valde att agera själva då går man på nästa instans, i det här fallet Amazon och trycker på.

Det handlar ju också om att om Amazon inte agerat så hade de riskerat att ta skada som företag. Det står ju Parler fritt att sätta upp sina egna servrar om de nu vill rida iväg på den hästen och inte ta ansvar. Det är lätt att glömma att det handlar om företag, som i sin tur ser ett stort problem som kan kosta dom ekonomisk skada. Företag är företag liksom...
Citera
2021-01-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nej.

Jag menar att det inte är hela Facebook som uppviglar till brott. Det är en del specifika grupper som gör det på en mycket, mycket större plattform. Och då är de de grupperna som ska blockeras.

När det gäller Parler, så tror jag att en stor del av hela plattformen faktiskt uppviglar till brott. Och då är det dags att stänga ner plattformen.

Men herregud, ge dig. Trodde ett tag att den där användaren "egna tankar" har nog lärt sig något idag. Men han kommer tillbaka men ännu konstigare "tankar"
Citera
2021-01-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Amazon föröker spela "goda" genom stänga ner Parler och på så sätt dölja att de själva är ett skurkföretag där de anställda har ett helvete. Amazon är inte heller glada i att betala skatt. Till och med fejknews CNN vågar rapportera om Amazons skatteflykt.

https://edition.cnn.com/2019/02/15/tech/amazon-federal-income-tax/index.html

Kolla denna bilden och läs artikeln och tänk sen om Amazon är ett företag du vill handla från

https://www.distractify.com/p/does-jeff-bezos-pay-taxes
Va bra att Jeff fick tak över huvudet i Beverly Hills, ett litet pörte för 1,4 miljarder kr, det är när man läser sådant här som man känner stolthet som svensk skattebetalare. Det gav liksom valuta för de hundratals miljoner som vi bistått Jeff med.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jpwB0/jobbloftet-sagas-av-amerikanska-och-svenska-professorer
När amerikanska experter får höra om Sveriges förhoppningar på serverhallsindustrin brister de ut i skratt.

– Orsaken till att företagen etablerar sig på en plats är för att få skattelättnader och ekonomiska bidrag, säger Kasia Tarczynska.

Facebook, Google och Amazon har under många år spelat ut amerikanska delstater mot varandra för att få så fördelaktiga skattelättnader som möjligt.

Men utbytet för de amerikanska skattebetalarna är minst sagt magert.

I en av få granskningar av effekterna av serverhallar slår experter fast att etableringarna knappt ger några jobb i samhällen där de byggs. I snitt handlar det om 30-50 fasta tjänster på varje hall, i ovanliga fall upp till 200.

Samtidigt öser den amerikanska staten pengar till it-jättarna i form av bidrag och subventioner. Organisationen Good jobs first har räknat på vad bygget av elva stora serverhallar har kostat skattebetalarna i USA det senaste decenniet och kommit fram till hisnande 2 miljarder dollar (17,5 miljarder svenska kronor).

Varje anställd har enligt beräkningen kostat de amerikanska skattebetalarna 1,95 miljoner dollar (17 miljoner svenska kronor).
Citera
2021-01-13, 18:45
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Håller med, så fort det kommer en vettig plattform som byter ut tjänster förtryckare erbjuder hittar ni mig där. Är i dagsläget princip svårt för mig att inte använda mig av ex. facebook eftersom de är så nära sammankopplade med sitt privatliv. Förhoppningsvis kommer det en vettig efterföljare snart där man inte bombas med reklam vartannat inlägg.

Har redan dissat:
gmail --> protonmail
firefix/chrome --> brave
google --> duckduckgo

och i den mån det går:
youtube --> odysee/lbry
twitter -->Parker/gab

Fakebook -> MeWe

Sedan skulle jag vilja köra brave t.ex. men det är för många problem med deras produket som är offtopic för denna tråd.
Citera
2021-01-13, 19:13
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Ord är farliga, speciellt i diktaturer är makthavarna rädda för ord. Typ pennan är mäktigare än svärdet, men där de bränner böcker, …

Och när man väl börjat bränna böcker är det inte långt kvar tills man bränner människor.
Citera
2021-01-13, 19:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det skulle varit lätt för Parler att skaffa en annan cloud server än AWS om det inte hade varit för att big tech har hotat alla som samarbetar med Parler. Den som trotsar detta risker alltså undergång när de angrips av big tech.

Det är rena maffiametoder som används här, maffian hotar att döda alla som samarbetar med Parler så att ingen kan göra det. Detta borde vara grovt kriminellt och leda till dryga böter samt att de stora tech bolagen tvingas att dela upp sig i många små företag precis som skedde med Standar Oil tidigare i USA's historia. 1 megastort bolag delades med tvång upp till 34 bolag. https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

Jag känner väl till Standard oil som delades upp på grund av "monopol" i de så kallade "sju systrarna". Idag rör det per se inte om monopol, men väl om oligopol som ägs/styrs av ett fåtal oligarker.

Men trots detta elände, kan jag tänka mig liknande att alla "nätverkskablar" som går "hit och dit" liknande ett bildligt ormbo, med diverse avtal på olika leverantörer, kan hindra Parler. Vi får väl se.

Jag tror inte det behöver vara så illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in