2020-10-13, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Bra poänger. Bor i stan men känner igen mig.

Gud förbjude antydningar att den som jagar får en kick att döda och att dödandet får dem att må bra. TM saknar självinsikt och kan aldrig tillstå sina mörka sidor. Noll kontakt med det egna känslolivet, som nämnts. TM förnekar detta och börjar svamla att köttet ju ekologiskt, djuret har fått leva fritt, jakt är naturupplevelse, jakt behövs för att hålla vildsvinen borta. Som om detta skulle ändra faktum vad allt till slut handlar om.

Jag håller med er bägge fast jakt är ju bra. Detta är fördelarna med jakt. Det är bättre än att föda upp djur på fabrik och att slakta dem efter att de levt ett många gånger uselt liv.

Men ja jag reagerar också på jakten som medelklassfenomen. Plötsligt duger den hembygd man föraktat när man som den fjant man är innerst inne vänt hembygden ryggen för att bli en storstadsmänniska.
Citera
2020-10-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag håller med er bägge fast jakt är ju bra. Detta är fördelarna med jakt. Det är bättre än att föda upp djur på fabrik och att slakta dem efter att de levt ett många gånger uselt liv.

Men ja jag reagerar också på jakten som medelklassfenomen. Plötsligt duger den hembygd man föraktat när man som den fjant man är innerst inne vänt hembygden ryggen för att bli en storstadsmänniska.

Jakt har absolut stora fördelar över industrikött. Det förändrar inte att
jägaren får en kick av att döda. TM får det, men skulle aldrig erkänna det. Dels för att han är PK, dels också för att han saknar kontakt med sina egna känslor.
Citera
2020-10-13, 10:52
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vi måste prata jakt.
När medelklassmän och i ökande takt kvinnor når medelålder i sin villa eller bostadsrätt får de plötsligt en drift att omfamna sitt lantliga ursprung, detta gäller särskilt de som flyttad till en storstad från landet och dragits med åratal av mindervärdighetskomplex gentemot sina storstadsfödda kollegor, ni kan typen somövat bort sin dialekt och lagt åtskilliga kvällar på att lära sig varje gränd i Stockholm genom idoga studier av taxikartor.
Plötsligt ska det jagas, inte ska förresten utan måste jagas.
De som tidigare gjort allt för att verka urbana och blasé kommer hipp som happ på att de har ett övertag mot sina urbana vänner, jakt och jaktmark.
De återupptar kontakten med morbror Gösta som de inte pratat med sen julen 2003 då de senast firade jul i knäckebrödhult och tjatar till sig en plats i jaktlaget. Sen är det bara att ta examen på en kurs anordnad av en lokal vapenhandlare.
De är i regel duktiga och noggranna och vid god kassa så det tar inte lång tid innan de köpt en komplett jaktutrustning för sexsiffriga belopp.
"man måste ju lita på att skottet tar" som de motiverar varje bössa de köper för 37000.

Icke att förglömma är inköp av Land Rover, gummistövlar från Le Chameau och diverse jackor, hattar, västar och oljerockar från Barbour.
Citera
2020-10-14, 10:38
Medlem
Imirons avatar
Såg en fantastisk tråd på Twitter om diverse gymnasieskolors "vapensköldar" och det hela skriker TM.

https://twitter.com/bjornfriden/status/1315946566398685187?s=19
Citera
2020-10-15, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Såg en fantastisk tråd på Twitter om diverse gymnasieskolors "vapensköldar" och det hela skriker TM.

Nja, jag tycker inte det är speciellt TM att bry sig om korrekta heraldiska regler. Det är mer för traditionalister och historieintresserade.

Jag skulle tippa på att majoriteten av TM inte ens vet vad ordet heraldik betyder.
Citera
2020-10-15, 11:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Nja, jag tycker inte det är speciellt TM att bry sig om korrekta heraldiska regler. Det är mer för traditionalister och historieintresserade.

Jag skulle tippa på att majoriteten av TM inte ens vet vad ordet heraldik betyder.
Misstänker att Imiron menar att det är TM att gymnasieskolor ens ha "vapensköldar".
Citera
2020-10-15, 12:49
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Misstänker att Imiron menar att det är TM att gymnasieskolor ens ha "vapensköldar".
Speciellt om man på något sätt får för sig att en logotyp i form av en vapensköld innebär ett kvalitetsmärke av något slag.
Det blir inte Harvard, Princeton eller Yale bara för att det har en vapensköld.
Citera
2020-10-15, 12:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Speciellt om man på något sätt får för sig att en logotyp i form av en vapensköld innebär ett kvalitetsmärke av något slag.
Exakt. Att något är TM är ju egentligen lika komplex som att något är WT. Det är synergin som gör det.
Citera
2020-10-15, 14:29
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep

Att ha ett intresse för heraldik är inte TM. Det är däremot sjukt TM att en skola som heter pysslingen snickrar ihop en heraldiskt felaktig vapensköld och byter namn till "Noblaskolan" i syfte att locka just TM.

Att år 2020 dra ihop en vapensköld är väl bara det lite TM men det blir ju klart värre av att man inte ens kan följa heraldiska regler. Ty med en vapensköld försöker de ju symbolisera högre klass, men faktumet att vapenskölden både är ny och att man inte ens orkat följa konstens regler antyder ju att det är just äkta klass man saknar.

I övrigt har jag givetvis inget emot att skolor börjar inse att kaosflum och postmodern kunskapssyn är skit och jag har förståelse för att de vill marknadsföra det. Men nog fan är det TM med fejkvapensköld.

Jämför med medelklass som vill ha "ett unikt efternamn" och därför försöker ta något som ska låta lite adligt men misslyckas totalt.
Citera
2020-10-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize

Jo det är lite olika aspekter.
Att tro att någon är bättre eller finare för att de har en logotyp som skall efterlikna en vapensköld är ju lite löjligt.

Men jag tycker inte nödvändigtvis att det är något fel på att ha den kategorin av logotyp så länge man följer rådande heraldiska regler och har ett vapen som fungerar att blasonera.
Citera
2020-10-18, 10:52
Medlem
Renoveringsmani är ett TM-fenomen.

https://www.dn.se/kultur/andrev-walden-sorgesang-over-medelklassens-standiga-hemmafixande/
Citera
2020-10-25, 02:28
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vi måste prata jakt.

Haha så klockrent! Detta är fan den bästa tråden på flashback.
Jag får erkänna att jag en gång i tiden hade vissa tendenser till dylikt beteende när jag började tjäna lite pengar men har sedan länge gjort mig av med alla prylar och vanor som kan kopplas till tacky medelklassbeteende. Jag har bl.a. ägt lite SMEG-produkter, sämsta jävla överprisade skiten jag nånsin haft och ett typiskt tacky medelklassmärke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in