2020-06-14, 07:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Jag har testat att bli sprayad med försvarsspray (bodyguard tror jag den hette. Vit flaska med röd cap).

Den var värdelös.

Jag ville veta om man kan fortsätta attackera med ren vilja.

Sedan testade jag riktig pepparspray från Tyskland. Den hette Dog Tag. Ögonen, läpparna svullnade. Man kan inte göra något förutom att skölja ansiktet. Jag gjorde det i 40 min.

Så nej, försvarssprej som är laglig i Sverige fungerar ej.
Möjligtvis om det är ljudlarm.

Kampsport är alltid bra att träna (”riktig”).
T ex boxning, kickboxning, thaiboxning, submission wrestling, bjj, mma etc. Då kommer du även sparra mot killar så du förstår hur fysiken mellan könen faktiskt spelar in i en fysisk konfrontation. Det behöver inte vara hård sparring men medel.

Det bästa tipset om man inte vill lägga så mycket tid men ändå vara säker är:

Don’t be at stupid places at stupid times with stupid people.

Bra krigat.
Jag gillar ditt engagemang.
Citera
2020-06-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
https://lawline.se/answers/12610
https://affarsliv.com/asikter/ledare/kvinnor-maste-kunna-forsvara-sig-om5418937.aspx

Det ger sällan fängelse, men det räknas som vapenbrott, och där finns fängelse i straffskalan.

Precis vad jag skrev
Citera
2020-06-14, 17:13
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Bra krigat.
Jag gillar ditt engagemang.

Thanks, riktig pepparspray borde varje man som älskar sin kvinna ge till henne, även om det är olagligt.
Citera
2021-01-13, 14:02
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag testade precis spraya mig själv på armen och i luften rakt fram med Bodyguard Försvarsspray för att bättre få en bild av hur dålig (som alla säger) den är på en skala. Det var ett bra tryck och en bra kon av spray som gör att man med stor säkerhet kommer träffa bara man riktar rätt. På huden har den ingen effekt annat att efter 15 minuter utan att ha spolat av så börjar det kännas som liniment eller tigerbalsam. När jag hade ögonen nära löddret på armen så känner jag att det börjar tåras lite. Tänk er som en stark minttablett fast i ögat. Så om jag hade sprutat rakt i ögonen tror jag inte jag hade sett ett smack till följd av tårar och blinkningar. Utslagen lär man inte bli men jag tror denna effekt ändå är mycket hjälpsam vid en attack så länge man följer upp med rätt agerande: aggressiva sparkar och slag om man greppats eller flykt om man inte är fasthållen.
Citera
2021-01-13, 18:16
Medlem
Danskarna har legaliserat pepparspray men man får bara ha den hemma i lägenheten. Man får inte bära den. Den spray som polisen köpt som inte funkade verkar vara en piratkopia. Nordic Defence stod det på burken som uppges komma från Sabre. - Det tvivlar jag på. Om den kommit från Sabre hade det stått MADE IN USA i versaler på den.
Citera
2021-01-13, 20:37
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anneli73
Fungerar detta eller är det bara farligt att göra tjuren ännu tjurigare?

En laglig försvarrsprej förblindar i ca 30 sekunder. "Riktig" olaglig sprej förblindar/inkapiciterar under typ 30 minuter.

Problemet med laglig försvarssprej är att folk förväntar sig att det ska inkapacitera angriparen, och står kvar på samma fläck, och sen när sprejen klingat av så givetvis får de en ny attack över sig.

De använder sprejen fel! Självklart ska man, det första man gör när angriparen blivit påsprejad, springa därifrån. Viktigt att när man använder sprejen, att man är redo för flykt, dvs har spanat efter potentiella flyktvägar.

Här är när laglig försvarssprej avvärjer ett butiksrån med kniv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/langt-fangelsestraff-efter-brutalt-ran

Här är när pangsprej gör en "angripare" riktigt illamående:
https://www.youtube.com/watch?v=xO0aJiefpHc

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Laglig försvarsspray är en ytterst kastrerad variant för att vara snäll mot angriparen.

Självklart ska man vara snäll mot angriparen. Nödvärn handlar om att komma ur med livhanken i behåll, inte att döda/skada angriparen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vet ej vad det innehåller eller om det funkar.

Den innehåller både en livsmedelsgodkänd färg, som är till för att förblinda (täcka ögonen) - men inte skada ögonen på något sätt, och även starka ämnen t.ex. menthol eller andra illaluktande ämnen som tillfälligt får angriparen desorienterad.

Citat:
Ursprungligen postat av Algebran
kom hem helt blåslagen

Troligen använde du sprejen fel. Antagligen stod du kvar och skulle fortsätta veva eller försöka ta tillbaka egendom som angriparen rånat/stulit dig på.
När man använt försvarssprej - FORT lägg benen på ryggen.

Syftet med laglig försvarssprej är alltså att få ett kort försprång gentemot angriparen - därför också viktigt att man beblandar sig med annat folk eller springer i en oväntad riktning så att angriparen "tappar bort dig".

Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jag testade precis spraya mig själv på armen

Ja men på armen eller i luften gör den ju ingen nytta. Sprejen måste hamna i ögonen för att få effekt. Den förblindar inte genom sitt ämne så som peppar eller tårgas gör, utan den förblindar genom att täcka ögonen med en rödfärgad vätska/gegga.
Det är inte lika effektivt som pepparsprej eller tårgas, men fullt tillräckligt för att få en lucka till att fly.

Det är med andra ord A och O att man är i flyktposition när man använder sprejen.
Senast redigerad av sebnie 2021-01-13 kl. 20:40.
Citera
2021-01-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
En laglig försvarrsprej förblindar i ca 30 sekunder. "Riktig" olaglig sprej förblindar/inkapiciterar under typ 30 minuter.

Problemet med laglig försvarssprej är att folk förväntar sig att det ska inkapacitera angriparen, och står kvar på samma fläck, och sen när sprejen klingat av så givetvis får de en ny attack över sig.

De använder sprejen fel! Självklart ska man, det första man gör när angriparen blivit påsprejad, springa därifrån. Viktigt att när man använder sprejen, att man är redo för flykt, dvs har spanat efter potentiella flyktvägar.

Här är när laglig försvarssprej avvärjer ett butiksrån med kniv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/langt-fangelsestraff-efter-brutalt-ran

Här är när pangsprej gör en "angripare" riktigt illamående:
https://www.youtube.com/watch?v=xO0aJiefpHc

Självklart ska man vara snäll mot angriparen. Nödvärn handlar om att komma ur med livhanken i behåll, inte att döda/skada angriparen.

Den innehåller både en livsmedelsgodkänd färg, som är till för att förblinda (täcka ögonen) - men inte skada ögonen på något sätt, och även starka ämnen t.ex. menthol eller andra illaluktande ämnen som tillfälligt får angriparen desorienterad.

Troligen använde du sprejen fel. Antagligen stod du kvar och skulle fortsätta veva eller försöka ta tillbaka egendom som angriparen rånat/stulit dig på.
När man använt försvarssprej - FORT lägg benen på ryggen.

Syftet med laglig försvarssprej är alltså att få ett kort försprång gentemot angriparen - därför också viktigt att man beblandar sig med annat folk eller springer i en oväntad riktning så att angriparen "tappar bort dig".

Ja men på armen eller i luften gör den ju ingen nytta. Sprejen måste hamna i ögonen för att få effekt. Den förblindar inte genom sitt ämne så som peppar eller tårgas gör, utan den förblindar genom att täcka ögonen med en rödfärgad vätska/gegga.
Det är inte lika effektivt som pepparsprej eller tårgas, men fullt tillräckligt för att få en lucka till att fly.

Det är med andra ord A och O att man är i flyktposition när man använder sprejen.
Jag undrar vad jag ska göra som inte kan lägga benen på ryggen? Spraya en gång till och en gång till och en gång till....
Citera
2021-01-13, 20:51
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schmeisser
Jag undrar vad jag ska göra som inte kan lägga benen på ryggen?

Se till att hamna i en situation där du kan lägga benen på ryggen såklart.
Såklart väljer man inte vilken situation man hamnar i, men menar att man ska försöka "vända" situationen genom taktiska drag att man har "fri flyktväg" någonstans, och DÅ rycka upp sprejen och spreja.

Viktigt att man flyr "oväntat" också. Så angriparen tappar ännu mer försprång.
Senast redigerad av sebnie 2021-01-13 kl. 21:01.
Citera
2021-01-13, 21:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Såklart väljer man inte vilken situation man hamnar i, men menar att man ska försöka "vända" situationen genom taktiska drag att man har "fri flyktväg" någonstans, och DÅ rycka upp sprejen och spreja.

Hur gör man om angriparen har (sol)glasögon på sig?
Citera
2021-01-13, 21:09
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur gör man om angriparen har (sol)glasögon på sig?

Sålänge det inte är skyddsglasögon (alltså sådana man använder i laboratorium) så finns det en öppning över och under som kan användas för att rikta in sprejstrålen i ögonen.
Citera
2021-01-13, 21:21
Medlem
Citat:

Jag har lite svårt att springa med kryckor. Att fly oväntat eller försöka vara taktisk blir svårt med en protes. Några andra förslag?
Citera
2021-01-13, 21:26
Medlem
Kan inte svara för moderna ”sprayer”, kanske är de effektivare idag? Har blivit besprutad med militär tårgas flera gånger under träning, och det hade definitivt inte stoppat mig om jag var ute efter att döda dig där och då på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in