2021-01-13, 21:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
En laglig försvarrsprej förblindar i ca 30 sekunder. "Riktig" olaglig sprej förblindar/inkapiciterar under typ 30 minuter.

Problemet med laglig försvarssprej är att folk förväntar sig att det ska inkapacitera angriparen, och står kvar på samma fläck, och sen när sprejen klingat av så givetvis får de en ny attack över sig.

De använder sprejen fel! Självklart ska man, det första man gör när angriparen blivit påsprejad, springa därifrån. Viktigt att när man använder sprejen, att man är redo för flykt, dvs har spanat efter potentiella flyktvägar.

Här är när laglig försvarssprej avvärjer ett butiksrån med kniv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/langt-fangelsestraff-efter-brutalt-ran

Här är när pangsprej gör en "angripare" riktigt illamående:
https://www.youtube.com/watch?v=xO0aJiefpHc

Självklart ska man vara snäll mot angriparen. Nödvärn handlar om att komma ur med livhanken i behåll, inte att döda/skada angriparen.

Den innehåller både en livsmedelsgodkänd färg, som är till för att förblinda (täcka ögonen) - men inte skada ögonen på något sätt, och även starka ämnen t.ex. menthol eller andra illaluktande ämnen som tillfälligt får angriparen desorienterad.

Troligen använde du sprejen fel. Antagligen stod du kvar och skulle fortsätta veva eller försöka ta tillbaka egendom som angriparen rånat/stulit dig på.
När man använt försvarssprej - FORT lägg benen på ryggen.

Syftet med laglig försvarssprej är alltså att få ett kort försprång gentemot angriparen - därför också viktigt att man beblandar sig med annat folk eller springer i en oväntad riktning så att angriparen "tappar bort dig".

Ja men på armen eller i luften gör den ju ingen nytta. Sprejen måste hamna i ögonen för att få effekt. Den förblindar inte genom sitt ämne så som peppar eller tårgas gör, utan den förblindar genom att täcka ögonen med en rödfärgad vätska/gegga.
Det är inte lika effektivt som pepparsprej eller tårgas, men fullt tillräckligt för att få en lucka till att fly.

Det är med andra ord A och O att man är i flyktposition när man använder sprejen.

Bra sammanfattning!
Jag kan komplettera VARFÖR man inte säljer "starkare" pepparsprejer/försvarssprejer som typ tuggummin i godisbutiker: Buset köper också sådant. Inte enbart "försvarslösa pensionärer" etc.

Jävla kul om fjortisar etc. köper "riktig" pepparsprej och börjar "bus-spreja" ute på stan?

Som ett lagligt alternativ (hårsprej) är för tjejer, eller killar att ha vanlig deodorant, typ AXE.
AXE är snällare mot "offret", hårsprej är mer som napalm. Funkar bäst för rökare, inte snusare då snusare sällan har tänddon lätt tillgängligt.

Här är exempel med sprejburk
(Sevärt)
Senast redigerad av kraftfoder 2021-01-13 kl. 21:39.
Citera
2021-01-13, 22:13
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
snusare sällan har tänddon lätt tillgängligt.

Får du dock fyr på angriparen kommer det anses vara oförsvarligt om hotet inte är dödligt, varför det är viktigt att något sådant enbart görs i allra sista utväg, dvs när kniv är dragen och han har full galopp mot dig.

Laglig försvarssprej får användas i nästan alla nödvärnssituationer. Det är mycket få nödvärnssituationer som inte tillåter försvarssprej, det är typ nödvärnssituationer som knappt tillåter något våld alls.

Tänk på att man får inte "ge tillbaka", utan har situationen upphört, så har den.
Citera
2021-01-13, 23:22
Medlem
Citat:
Får du dock fyr på angriparen kommer det anses vara oförsvarligt om hotet inte är dödligt, varför det är viktigt att något sådant enbart görs i allra sista utväg, dvs när kniv är dragen och han har full galopp mot dig.

Laglig försvarssprej får användas i nästan alla nödvärnssituationer. Det är mycket få nödvärnssituationer som inte tillåter försvarssprej, det är typ nödvärnssituationer som knappt tillåter något våld alls.

Tänk på att man får inte "ge tillbaka", utan har situationen upphört, så har den.
Va? Vad pratar du ens om?

Ts vill veta hur effektiv ”försvarsspray” är. Inte höra ditt juridiska babbel.

Ts. Se mitt svar ovan. Har erfarenhet av militär tårgas vilken påstås vara betydligt värre än allt annat på marknaden. Återigen, det går klart att kämpa igenom för en angripare.
Citera
2021-01-13, 23:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Helt sant. Dock är det lite knepigt gällande MAD i så fall. (Fast gäller väl inte vanliga dödliga..)

Men likväl, så är vanliga aerosoler typ deodoranter och hårsprejer, väldigt potenta vapen som inte "räknas" som vapen av ordningsmakten. Om man kör lite McGyver-stuk.
Citera
2021-01-14, 09:13
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ja men på armen eller i luften gör den ju ingen nytta. Sprejen måste hamna i ögonen för att få effekt.

Jag vet det. Jag förklarar funktion genom test för de som inte vet eftersom trådskaparen undrar. Huden sitter rätt nära ögonen och det gör att de flesta lär undra över verkan på hud också även om det är ögonen som ska sprayas.

Citat:
Den förblindar inte genom sitt ämne så som peppar eller tårgas gör, utan den förblindar genom att täcka ögonen med en rödfärgad vätska/gegga.
Nej. Den jag använde var ofärgad.

Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Utslagen lär man inte bli men jag tror denna effekt ändå är mycket hjälpsam vid en attack så länge man följer upp med rätt agerande...
Citat:
Det är inte lika effektivt som pepparsprej eller tårgas, men fullt tillräckligt för att få en lucka till att fly.
Ekar det här inne?

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainDumbass
Kan inte svara för moderna ”sprayer”, kanske är de effektivare idag? Har blivit besprutad med militär tårgas flera gånger under träning, och det hade definitivt inte stoppat mig om jag var ute efter att döda dig där och då på plats.
Som alltid så kan man inte dra alla attacker och förövare över en kam, så mycket är underförstått. Det är givetvis skillnad på vad som stoppar en fundamentalistisk muslim med bombbälte och en väskryckare på stan. Likväl så rycker alla till om man snabbt viftar mot någons ögon och därför kan det tänkas att vanlig laglig spray kan ha betydelse så länge man inte enbart förlitar sig på sprayens verkan som plan/försvar.
Senast redigerad av BuckshotBill 2021-01-14 kl. 09:51.
Citera
2021-01-14, 09:25
Medlem
falconer8s avatar
Man kan använda munsprej. Sådan smal, blå burk som man kan köpa på apoteket. Har för mig det finns en grön också. De innehåller alkohol och svider antagligen djävulskt att få i ögonen.

Laglig iosf men riskerar permanenta ögonskador på den som får en dusch av det i ögonen.
Citera
2021-01-14, 16:30
Medlem
TrotylHasses avatar
Knivmarodör blir försatt ur stridbart skick med hjälp av en välriktad dusch med pepparspray.

https://www.youtube.com/watch?v=l4Glg66gH-Q&t
Citera
2021-01-23, 22:26
Medlem
ThePhilss avatar
Jag tycker faktiskt att vi har en väldigt bra & förnuftig lagstiftning i Sverige... som inte tillåter kreti & pleti att köpa/inneha peppar/CS spray.

Laglig ofarlig försvars spray likt de som är unika för Sverige är helt rätt väg att gå.
Hur skulle det se ut om vem som helst kunde anskaffa pepparspray?!?
Då skulle ju vad som helst kunna hända...då även buset skulle köpa dessa..... Det är min övertygelse att även de med ond avsikt... i mångt & mycket faktiskt respekterar ett förbud.

Man är inne på en farlig väg när man lättvindigt dehumaniserar andra människor.... Vi får inte glömma den svenska parollen: "Alla människors lika värde" !!!
Vi får inte glömma att många kriminella inte själva har valt att vara laglösa...de har ofta tvingats in i detta pga socioekonomiska skäl.

Våldtäktsmän...har ju i de flesta fallen själva blivit förgripna... inte sällan i ung ålder... De är oxå offer... kanske faktiskt mer så... om man tänker till lite. De behöver vård...inte att bli misshandlade med farliga kemikalier.
Citera
2021-01-24, 12:31
Avslutad
Jag tycker riktig pepparspray o tårgas funkar, pepparspray är värre än tårgas (CS) tycker jag, då den är mer fettlöslig o svårare att få bort. Här är en video när jag testar riktig pepparspray, det gör jävligt ont:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ2VphVTQLQ

Man blir utslagen i minst 10 minuter så man hinner springa därifrån.

Jag har inte testat den lagliga sprayen än, men ska göra det o jämföra, dock blir det när jag kan tänka mig att bli rödfärgad i ansiktet... Med den lagliga menar jag den här:
https://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarsspray/bodyguard-knock-out-2

Jag har bara den lagliga nu, då jag inte vill vara olaglig. Men räknar med att den slår ut en angripare i minst 30 sekunder så man hinner sticka därifrån alt. sparka ner honom o sen sparka ihjäl honom (nödvärnsexcess).
Citera
2021-01-24, 21:07
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men räknar med att den slår ut en angripare i minst 30 sekunder så man hinner sticka därifrån alt. sparka ner honom o sen sparka ihjäl honom (nödvärnsexcess).

Tyvärr - men nödvärnsexcessen upphör i samma ögonblick som angriparen blir "utslagen", i det här fallet av färgen. Fortsätter du då att bruka våld efter att du "slagit ut" angriparen så är det direkt grov misshandel - sparkar du ihjäl denne så blir det mord/dråp och du kommer få spendera många år i fängelse för det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in