Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Hur är det ev pantbrev ?
Som det ser ut nu finns det pantbrev på 600 000:- jag är osäker på om det är belånat eller inte, men om inte skulle Esb. kunna nyttja detta i så fall, eller blir det låst med då lagfart är sökt?
Detta finns i köpeavtalet samt vid ett utdrag som jag läste här ang arvskiftet eller delarna i detta.
Hur mycket pantbrev som finns på fastigheterna tror jag inte framkommit. Det är väl egentligen rätt ointressant kan jag tycka. De har ju bara bäring på hur mycket EB kan låna med fastigheterna i pant. Ett pantbrev är ju bara belastande om det är intecknat. Annars är det ju bara bra att det redan finns mycket pantbrev.
Sen så har vi (Esbjörn) ju den här inteckningen om 600 tkr som finns med i köpekontraktet. Dock kan i vart fall inte jag se att det har någon bäring på annat än vid själva likvidavräkningen. EB önskar inte överta det lånet och eftersom det lånet är kopplat till fastigheten så vill hon självklart att det löses vid likvidavräkningen. Inga konstigheter med det.
I o m att Lantmäteriet fått information om att det finns en pågående tvist så kan inga nya pantbrev ställas ut. Eftersom inga nya pantbrev kan ställas ut kan Esbjörn inte göra fler inteckningar än vad det finns pantbrev. Skulle Esbjörn vilja göra nya inteckningar på befintliga pantbrev så kommer långivaren, i vanlig ordning, kontakta Lantmäteriet och då få reda på dels att Esbjörn har lagfart och dels att det finns en pågående tvist. Mao så kan inte Esbjörn låna mer på fastigheterna.
Jag har letat efter kontraktet här i tråden men har inte lyckats hitta på det. Jag hittade att det var upplagt på tjänsten GoLive men där är den inte kvar. Finns kontraktet någon annanstans?