2021-01-13, 12:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
TR har kontaktat Lantmäteriet för kännedom om att det pågår ett ärende om s.k. bättre rätt. Det betyder inte i sig att TR fällt något avgörande åt något håll eller att EB därmed skulle kunna få lagfart. Det betyder bl.a. att ingen annan kan få lagfart. Rent teoretiskt skulle ju Esbjörn kunna försöka sälja till någon annan som då skulle söka lagfart men i o m att TR informerat LM om att det finns ett pågående ärende så blir detta inte möjligt. Tvisten mellan Esbjörn och EB måste lösas först innan någon ny lagfart kan ges. Detta betyder alltså att EB själv inte heller kan få lagfart innan tvisten är löst.

Som jag ser det skulle EB redan nu kunna köra igång och börja renovera. Enligt köpekontraktet har hon redan fått tillträde till fastigheterna. Sedan den 15:e september äger EB de bägge fastigheterna. Att Esbjörn gjort sig skyldig till kontraktsbrott genom att inte medverka till att få resterande del av köpeskillingen och därigenom obstruera för EB att hon får lagfart ligger bortanför själva ägandet. EB skulle faktiskt rent teoretiskt kunna sälja fastigheterna redan nu även utan lagfart och även om den nya köparen alltså inte kan få lagfart innan tvisten är löst.

Hur är det ev pantbrev ?
Som det ser ut nu finns det pantbrev på 600 000:- jag är osäker på om det är belånat eller inte, men om inte skulle Esb. kunna nyttja detta i så fall, eller blir det låst med då lagfart är sökt?

Detta finns i köpeavtalet samt vid ett utdrag som jag läste här ang arvskiftet eller delarna i detta.
Senast redigerad av braattha 2021-01-13 kl. 12:27.
2021-01-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur är det ev pantbrev ?
Som det ser ut nu finns det pantbrev på 600 000:- jag är osäker på om det är belånat eller inte, men om inte skulle Esb. kunna nyttja detta i så fall, eller blir det låst med då lagfart är sökt?

Finns väl ingen anledning till att Esbjörn skulle vara fattig, utan att veta skulle jag bli chockad om han har mindre än två miljoner i tillgångar, utöver lägenheten och sommarstugan.
2021-01-13, 12:39
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Finns väl ingen anledning till att Esbjörn skulle vara fattig, utan att veta skulle jag bli chockad om han har mindre än två miljoner i tillgångar, utöver lägenheten och sommarstugan.
Esbjörn sade enligt expressen, att pengarna rann igenom fingrarna, att han var för snäll.
Uppfattar det som så, att någon viggar honom på pengar och att det handlar om mycket pengar.
2021-01-13, 12:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Ta bort.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-01-13 kl. 13:06.
2021-01-13, 12:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Vad baserar du det på, jag undrar om detta går inte om han är fattig.
2021-01-13, 12:56
Medlem
Citat:
Jag tror att han har en hyfsad pension men inte särkilt mycket i spargrisen.

Citat:
”Jag är för frikostig”
Esbjörn Bolin säger till Expressen att han hoppas att den gode mannen tar hand om hans ekonomi på ett vettigt sätt.
– Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg, säger han.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/esbjorn-vadjar-om-anstand-i-processen-mot-ebba-busch/
2021-01-13, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
T minus three days and counting, tick-tock-tick-tock

Nu är det inte långt kvar innan det kommer bli dystra dagar för tomtarna på ljugarbänken här i tråden.

Vad ska vi tro

1. Att Esbjörn vill ha mer anstånd för god man eller sinnesutredning?
2. Att han inkommer med något flummigt dravel om minnesproblem?
3. Att han hittat på något helt nytt som dyker upp som gubben ur lådan?
4. Att han insett att det är bättre att göra rätt för sig än att fortsätta illa fäkta och vill förlikas?

1. Kommer de inte att få
2. Givet allt hittills antagligen det mest troliga
3. Ja, vad skulle det vara, som är mindre flummigt än 2?
4. För Esbjörn sannolikt det bästa alternativet, och det skulle väl vara om han har fått en riktigt god man, som han skulle kunna få tillräckligt med stöd för att kunna driva igenom detta alternativ.

Vi får väl helt enkelt hoppas att Esbjörn fått en god man som kan hjälpa honom igenom allt han ställt till med det senaste dryga året, utan större förluster än absolut nödvändigt.

Antar att Team Esbjörn kommer att inkomma med så pass graverade dokument att frk Ebba Busch finner för gott att backa ur denna skandal hon håller på att skapa.
2021-01-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Esbjörn sade enligt expressen, att pengarna rann igenom fingrarna, att han var för snäll.
Uppfattar det som så, att någon viggar honom på pengar och att det handlar om mycket pengar.

"– Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg." är det Esbjörn säger sista gången har är med i Expressen, i samma artikel avslöjar Expressen att ansökan om god man skickats in.

Det är inte någon slump, utan finns där för att misstänkliggöra Ebba så mycket som möjligt. Det är allt han säger i artikeln, och vad han menar lämnas till läsaren att själv fylla i.
2021-01-13, 13:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Hur är det ev pantbrev ?

Detta finns i köpeavtalet samt vid ett utdrag som jag läste här ang arvskiftet eller delarna i detta.

Hur mycket pantbrev som finns på fastigheterna tror jag inte framkommit. Det är väl egentligen rätt ointressant kan jag tycka. De har ju bara bäring på hur mycket EB kan låna med fastigheterna i pant. Ett pantbrev är ju bara belastande om det är intecknat. Annars är det ju bara bra att det redan finns mycket pantbrev.

Sen så har vi (Esbjörn) ju den här inteckningen om 600 tkr som finns med i köpekontraktet. Dock kan i vart fall inte jag se att det har någon bäring på annat än vid själva likvidavräkningen. EB önskar inte överta det lånet och eftersom det lånet är kopplat till fastigheten så vill hon självklart att det löses vid likvidavräkningen. Inga konstigheter med det.

I o m att Lantmäteriet fått information om att det finns en pågående tvist så kan inga nya pantbrev ställas ut. Eftersom inga nya pantbrev kan ställas ut kan Esbjörn inte göra fler inteckningar än vad det finns pantbrev. Skulle Esbjörn vilja göra nya inteckningar på befintliga pantbrev så kommer långivaren, i vanlig ordning, kontakta Lantmäteriet och då få reda på dels att Esbjörn har lagfart och dels att det finns en pågående tvist. Mao så kan inte Esbjörn låna mer på fastigheterna.

Jag har letat efter kontraktet här i tråden men har inte lyckats hitta på det. Jag hittade att det var upplagt på tjänsten GoLive men där är den inte kvar. Finns kontraktet någon annanstans?
2021-01-13, 13:13
Medlem
Citat:
Vad baserar du det på, jag undrar om detta går inte om han är fattig.

Esbjörn kan såklart vara fattig, men med tanke på vad vi vet om han, tycker jag det är väldigt osannolikt. Om han inte varit otroligt slösaktig, gjort dåliga affärer eller någon lurat honom(Jag tror nej på alla alternativen), så borde han hunnit samla lite i ladorna genom åren.

+Köpt bostadsrätt tidigt.
+Om han egna uppgifter i polisförhöret stämmer, har rätt bra pension.
+Inga barn, det har han sparat mycket pengar på.
2021-01-13, 13:22
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Hur hon respektlöst struntar i Pandemirestriktioner och besöker Esbjörn vid ett antal tillfällen.

It takes two to tango...

Att Esbjörn och EB träffades berodde ju på att båda ville det vilket i sin tur betyder att det skedde på bägges ansvar.
2021-01-13, 13:29
Medlem
Citat:
"– Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg." är det Esbjörn säger sista gången har är med i Expressen, i samma artikel avslöjar Expressen att ansökan om god man skickats in.

Det är inte någon slump, utan finns där för att misstänkliggöra Ebba så mycket som möjligt. Det är allt han säger i artikeln, och vad han menar lämnas till läsaren att själv fylla i.

Det är så klart tänkt att anspela på att han har låtit sig luras. Men att han har svårt att hålla i pengarna kan vara den direkta orsaken till att han väljer att sälja fastigheten. Det ska inte en köpare behöva lastas för.

Hans efterlevande reagerar givetvis på detta eftersom de inte ärver skulder och därmed inte behöver känna någon moralisk plikt att göra rätt för sig. Det finns en möjlighet att det är den pliktkänslan som har motiverat Esbjörn att sälja och på det sättet reda ut sin ekonomi.

Jag håller absolut med om att han kan ha behov av en godman för att förvalta förmögenheten som han får av försäljningen. Den vill nog ingen se ”rinna mellan fingrarna” på Esbjörn på grund av frikostighet mot någon annan än sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in