Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det blev just nu ännu svårare: stimotol.
Man hittade inte palmevapnet heller ju. Fast en 45:a brukar ha mycket tydligare proveniens än en standardhammare (om 45:an har papprena iordning) om inte nu SD betalat med dine*sclub på bilt*ma och samtidigt köpte strö till kaninerna. När jag hör att forensikern varit runt på alla byggvaruhusen (hitom Kanarieöarna) så känner jag mig ändå hoppfull. Jag tror ridån kanske måste falla en gång innan den hissas upp igen. Jurister och såna där har fruktansvärt gott minne. Det ordnar sig.
Typiskt om det skulle visa sig vara en standardhammare ändå till slut. Det är inte utan att det är lite intressant ändå. Eller inte för flackt.
Jag blir väldigt intresserad av vilken typ av skada hon hade.
Jag tänker att om det hade varit en standardhammare, en av de vanliga dimensionerna, varför måste då forensikern ut i handeln för att kolla på olika typer. Kanhända att det har med de andra skadorna att göra? Ett särskilt långt och smalt skaft? Eller särskild form?
Forensikern nämnde ju också att det kunde ha använts två olika tillhyggen.
Man kan ju inte riktigt tänka sig att någon som planerar ett mord på något plan tar med sig diverse tillhyggen av olika slag. Om det inte har skett på en plats där det råkar finnas tillgång till dessa, t ex i ett hem.
I det här fallet kan man ju tänka sig att mördaren har antingen gömt undan något ( då sannolikt ETT tillhygge), eller haft med sig något. Då kan det ha handlat om både ett eller flera tillhyggen. I det senare fallet kan hända att SD hade med sig olika redskap för att hjälpa Lena med cachen.
Man önskar förstås att något kunnat avslöja varifrån vapnet kom, lite som det köp av kaninhalm tillsammans med en ledad hyls/spärrnyckel och en passande hammare. Lite som Edvin som handlade en fin kniv med sitt eget kort strax före morden.
Visserligen gillar mgm att "killas" lite. Han verkar ha haft en känsla av att "mordet aldrig skulle lösas, de har inget på mig" redan tidigt i förloppet, så vem vet. Han gillar att skriva någon på näsan, men så dum är han kanske inte riktigt.
Skulle inte förvåna mig om tillhygget varit "lånat" och återlämnat. Ingen som märkt något på en av hans besökta byggarbetsplatser. Mgm är mer av den finurliga typen, som gillar att leka smart, samtidigt vara fräck och prata om blodsmak och mord på ett insinuant sätt mitt i förhören.
Jag hoppas att han fäller sig själv, mitt i balansgången på linan.
Att han "kittlades" en gång för mycket.