2021-01-12, 17:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72
Tack för era svar.
Jag får låna till 1,13% ränta så om jag inte hittar något sparkonto som är högre än det så kanske jag ska se om de kan vänta med att betala ut lånet tills några dagar innan tomten ska betalas?

Låter klokt i mina öron.
Citera
2021-01-12, 18:12
Medlem
Låter som en väldigt dum tanke att riskera pengar på börsen som du behöver om så kort tid. Vad gör du om dina 200 000 kr blivit 100 000 kr när det är blivit dags att betala för tomträtten? Det enda försvarliga att investera i är isf att köpa ett lager av något, eller annan sak som du garanterat kan förädla, flippa och få sålt med en viss marginal inom ett par månaders tid. Annars låter du pengarna ligga, för då är du "garanterad" att ha dom redo när det blir dags att betala.
Citera
2021-01-12, 18:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Statistiken är dock ganska värdelös i detta fallet.
2020 föll börsen med 17,5% i Q1.
Covid-19 - bra vaccin eller nya vågor med muterat virus?
Stor osäkerhet kring ett historiskt dramatiskt presidentbyte i USA.
Nya stödpaket, eller kommer en massa företag att falla om statliga pengar uteblir?

Dessutom ska man aldrig lägga alla pengar/ägg i samma korg/aktie.

Ts: Du behöver snart pengarna, vill inte riskera att förlora en massa, tre månader är en väldigt kort tid.
Rådet: Sitt på pengarna, det är inte värt risken!

Jag tror att alla de saker du räknar upp är överspelade, marknaden har tagit alla dessa saker med ro.

Däremot så finns det en osäkerhet i.o.m att en del länder förordat en hårdare lockdown med den nya mer smittsamma varianten av c19.

Men inte ens det kommer att stoppa börsen. Det känns att det behövs en stor militär konflikt mellan stormakter att på allvar skaka om börserna.

Jag tror att ni alla som förordar att lägga pengarna i sparbössan kommer att ha fel....
Citera
2021-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Lås pengarna på sparkonto hos Erik Penser Bank, de ger 1,05 % (årseffektivränta) på 3 månader bundet konto. Bäst ränta enligt compricer just nu.
På detta är det 30 % i skatt.
Citera
2021-01-12, 18:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag tror att alla de saker du räknar upp är överspelade, marknaden har tagit alla dessa saker med ro.

Däremot så finns det en osäkerhet i.o.m att en del länder förordat en hårdare lockdown med den nya mer smittsamma varianten av c19.

Men inte ens det kommer att stoppa börsen. Det känns att det behövs en stor militär konflikt mellan stormakter att på allvar skaka om börserna.

Jag tror att ni alla som förordar att lägga pengarna i sparbössan kommer att ha fel....

Det är möjligt att du har rätt vad gäller börsen den närmsta tiden, men då det handlar om pengar som behövs redan om tre månader så tycker jag att det är en onödig risk för chans till en relativt liten vinst.
Citera
2021-01-12, 19:02
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Lås pengarna på sparkonto hos Erik Penser Bank, de ger 1,05 % (årseffektivränta) på 3 månader bundet konto. Bäst ränta enligt compricer just nu.

Och vad blir det ? 60 kr eller så ?

Beror på hur pass risktagande personen är.
Satsa i 3 olika aktier som straxt skall noteras för utdelning straxt så köper man den aktien och ligger på aktierna över utdelningsdagen och kammar hem utdelningen på sitt konto.

Då kan man göra betydligt mer än 60-70 kr..
Citera
2021-01-12, 19:11
Medlem
Det kanske borde införas en minimitid på fonder.
Kanske ska stå inne i ex. 6 månader innan uttag.
Tidigare uttag kan rendera en avgift.
Så slipper vi frågor liknande dessa på forumet.
En tanke bara.
Citera
2021-01-12, 19:18
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Jag har fått ett utökat bolån på 200 000 kr som betalas ut om några veckor. Dessa ska jag använda om ca 3 månader för att friköpa min tomträtt.
Hur skulle ni göra med dessa pengar under de 3 månaderna innan jag ska använda dem? Låta de stå kvar på lönekontot till 0% ränta eller låta de vara på börsen i 3 månader i någon fond eller liknande? Vad/vilken fond/placering i så fall?

Att öppna något sparkonto med insättningsgaranti till 1% ränta blir det väl bara småpengar av?

Rid på vågen, lägg 100000 i Tesla och 100000 i Bitcoin.
Citera
2021-01-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
På detta är det 30 % i skatt.
Japp, alla ränteinkomster som överstiger 100 kr under ett kalenderår är det 30 % skatt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Och vad blir det ? 60 kr eller så ?

Beror på hur pass risktagande personen är.
Satsa i 3 olika aktier som straxt skall noteras för utdelning straxt så köper man den aktien och ligger på aktierna över utdelningsdagen och kammar hem utdelningen på sitt konto.

Då kan man göra betydligt mer än 60-70 kr..

Blir ca 360-370 kr efter skatt.

Som TS beskrev är detta inte pengar han kan spekulera med utan han behöver ett specifikt belopp vid en specifik tid som är inom en väldigt kort period. Att då rekommendera att köpa enstaka aktier är ett väldigt dåligt råd då det är på tok för hög risk.
Citera
2021-01-12, 21:35
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Japp, alla ränteinkomster som överstiger 100 kr under ett kalenderår är det 30 % skatt på.

Blir ca 360-370 kr efter skatt.

Som TS beskrev är detta inte pengar han kan spekulera med utan han behöver ett specifikt belopp vid en specifik tid som är inom en väldigt kort period. Att då rekommendera att köpa enstaka aktier är ett väldigt dåligt råd då det är på tok för hög risk.

Väletablerade företag går sällan så illa och sprider man riskerna så är de än mindre risk.
Visst aktier brukar gå ner efter utdelning men sällan så att man riskerar pengarna på den tiden (3 månader) Bull och Bear handel är däremot betydligt mer riskfyllt.

Men naturligtvis är det alltid en risk att investera samma sak med ett sparkonto.. går börsen ner så pass drastiskt brukar även räntorna/inflation ta stryk och kan påverka slutresultatet.
Citera
2021-01-12, 22:30
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Tack för era svar.
Jag får låna till 1,13% ränta så om jag inte hittar något sparkonto som är högre än det så kanske jag ska se om de kan vänta med att betala ut lånet tills några dagar innan tomten ska betalas?

Ja det blir nog bäst så, tror inte du kan slå den avkastningen riskfritt när man tar skatter och avgifter i beaktning.
Citera
2021-01-12, 22:33
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annon84
Jag hade satt dom på ett sparkonto med lite ränta.
Visst, det blir inte mycket pengar, men mer än om du har det på ett konto utan ränta.

Det var ju inte så jävla punk.

ALL IN på någon obskyr kryptovaluta, TS. Ingen minns en fegis! Stål i blicken, lös i magen! In med skiten på kraken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in