• 1
  • 2
2021-01-12, 16:40
Avstängd
Jag har fått ett utökat bolån på 200 000 kr som betalas ut om några veckor. Dessa ska jag använda om ca 3 månader för att friköpa min tomträtt.
Hur skulle ni göra med dessa pengar under de 3 månaderna innan jag ska använda dem? Låta de stå kvar på lönekontot till 0% ränta eller låta de vara på börsen i 3 månader i någon fond eller liknande? Vad/vilken fond/placering i så fall?

Att öppna något sparkonto med insättningsgaranti till 1% ränta blir det väl bara småpengar av?
Citera
2021-01-12, 16:41
Medlem
Aigiss avatar
Jag hade inte gjort ett piss om jag skulle ha pengarna om några månader.
Citera
2021-01-12, 16:44
Medlem
Jag hade satt dom på ett sparkonto med lite ränta.
Visst, det blir inte mycket pengar, men mer än om du har det på ett konto utan ränta.
Citera
2021-01-12, 16:45
Medlem
På sparkontot.

200’ i tre månader är inte värt besväret och risken.
Citera
2021-01-12, 16:58
Medlem
Opaques avatar
Börsens bästa historiska månader ligger framför oss. Bästa börsmånaden är april då börsen inklusive utdelningar i snitt stigit 3,34 %. Tätt följt av februari med 3,34 % och januari med 2,46 % (Baserat på medelvärde 1980-2019)

Så dina odds att tjäna lite på en insättning ökar dessutom, du är ute i rätt tid för ett eventuellt beslut.

Jag skulle ha gjort det. I någon stabil aktie som Investor t.ex.
Citera
2021-01-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72
Jag har fått ett utökat bolån på 200 000 kr som betalas ut om några veckor. Dessa ska jag använda om ca 3 månader för att friköpa min tomträtt.
Hur skulle ni göra med dessa pengar under de 3 månaderna innan jag ska använda dem? Låta de stå kvar på lönekontot till 0% ränta eller låta de vara på börsen i 3 månader i någon fond eller liknande? Vad/vilken fond/placering i så fall?

Att öppna något sparkonto med insättningsgaranti till 1% ränta blir det väl bara småpengar av?

Köp $NAK för pengarna så har du tredubblat dom tills tomten ska betalas.
Citera
2021-01-12, 17:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

På sparkontot. På tre månader kan börsen gå upp, stå still eller gå ned. Det blir inte kul för dig om tre månader om börsen gått ner 30 % och du bara har 140 papp när pengarna ska in..
Citera
2021-01-12, 17:25
Medlem
Citat:

Lås pengarna på sparkonto hos Erik Penser Bank, de ger 1,05 % (årseffektivränta) på 3 månader bundet konto. Bäst ränta enligt compricer just nu.
Citera
2021-01-12, 17:26
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:

Inte ett skit på så kort tid såvida du inte har kontakter som kan tipsa dig om någon aktie som "garanterat kommer att sticka". Eller så har du bitcoin eller betting. Du måste alltså vara beredd att ta stora risker eller ha någon sorts inside information eller för den delen ha en stor portion tur för att få den summan du pratar om att växa mycket på denna korta tid. Du har alltså bara två alternativ kvar - banken eller madrassen.
Citera
2021-01-12, 17:27
Medlem
Jofs avatar
Riskerar pengar gör man om man har rådd att förlora dom.
Citera
2021-01-12, 17:41
Avstängd
Tack för era svar.
Jag får låna till 1,13% ränta så om jag inte hittar något sparkonto som är högre än det så kanske jag ska se om de kan vänta med att betala ut lånet tills några dagar innan tomten ska betalas?
Citera
2021-01-12, 17:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Börsens bästa historiska månader ligger framför oss. Bästa börsmånaden är april då börsen inklusive utdelningar i snitt stigit 3,34 %. Tätt följt av februari med 3,34 % och januari med 2,46 % (Baserat på medelvärde 1980-2019)

Så dina odds att tjäna lite på en insättning ökar dessutom, du är ute i rätt tid för ett eventuellt beslut.

Jag skulle ha gjort det. I någon stabil aktie som Investor t.ex.

Statistiken är dock ganska värdelös i detta fallet.
2020 föll börsen med 17,5% i Q1.
Covid-19 - bra vaccin eller nya vågor med muterat virus?
Stor osäkerhet kring ett historiskt dramatiskt presidentbyte i USA.
Nya stödpaket, eller kommer en massa företag att falla om statliga pengar uteblir?

Dessutom ska man aldrig lägga alla pengar/ägg i samma korg/aktie.

Ts: Du behöver snart pengarna, vill inte riskera att förlora en massa, tre månader är en väldigt kort tid.
Rådet: Sitt på pengarna, det är inte värt risken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in