2021-01-12, 17:25
Medlem
Vad händer om man vaccinerar sig mot corona om man har corona smittan utan att veta det?
Citera
2021-01-12, 17:27
Medlem
arbetets avatar
Gruvor kanske inte är de bästa arbetsplatser man kan befinna sig i i dessa tider:

Coronautbrott i LKAB:s gruva i Kiruna
LKAB:s Kirunagruva har drabbats av ett coronautbrott och de flesta smittade jobbar under jord.

– Det är fler som har testat sig så vi får se vad som kommer in, säger informationschefen Anders Lindberg.

Det är totalt tretton personer som har smittats av covid-19 – tio personer under jord och tre ovan jord. Av de smittade jobbade fyra på samma arbetsplats och de andra på andra arbetsplatser.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/coronautbrott-i-lkab-s-kirunagruva
Citera
2021-01-12, 17:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag pratar inte bara om Sverige. I de flesta länder är allt utom matbutiker stängt. I landet jag bor i är det förbjudet att ha en gäst i sitt hem (t om sin egen partner man är särbo med) och att vara mer än några km från sin bostad. Att folk ändrat sina levnadsmönster är inte ett direkt resultat av viruset utan ett direkt resultat av en aldrig tidigare skådad mediahysteri. Hade det inte varit för media och dess sanslösa skräckpropaganda hade människor inte ändrat sina levnadamönster alls.

Återigen gör du en haltande liknelse. Krig är LITE mer påtagligt och märkbart än vad ett virus som vissa sköra äldre drabbas av är.

Och nej det är inte självklart att nedstängningar fungerar. Även om de gjorde det är skadan de medför mycket större än nyttan.

Hål någonstans? Ja, det enda sättet lockdowns skulle kunna fungera är om SAMTLIGA människor stängdes in i varsitt isolerat rum i två månader. Och då menar jag samtliga. Så länge så inte sker, kommer det vara hål någonstans, t ex matbutiker, och viruset kommer aldrig tryckas ner eller svältas ut. Och så länge viruset inte kan svältas ut finns det ingen som helst anledning att införa lockdowns och tvingas ta dess förödande konsekvenser. Vill man inte riskera att bli sjuk kan man stanna hemma. Och nej, vi ska inte ha lockdowns i väntan på ett vaccin. De som är rädda får se till att skydda dig själva fram tills dess istället.

En betydligt mer effektiv och mindre skadlig metod än nedstängningar är att se till att förbättra folkhälsan.

För övrigt går det till och med att hävda att lockdowns snabbar på smittspridningen. Intressant tagning:

https://summit.news/2021/01/04/statistician-lockdowns-dont-work-because-they-force-people-to-congregate-in-fewer-places/
Och om alla skulle stängas in och inte få träffa någon, då skulle det ändå finnas en möjlighet att viruset spreds genom ventilation, avlopp och varor. För även om det inte räknas som huvudsakliga smittvägar så skulle det kunna bli det om alla andra smittvägar stoppas. Det var ju en sydamerikansk fiskebåt där folk fick covid trots att de varit ute till havs länge och alla ombord testats och karantäniserats innan. Det finns då och då fall då man inte förstår hur en person kunnat smittas, så jag tvivlar på att det skulle gå att utrota viruset.

Det går inte jaga rätt på varenda lite viruspartikel. Finns några kvar kan de lika väl börja spridas under radarn tills det blir omöjligt att svälta ut smittan igen. Har man något annat än flockimmunitet (via infektion eller vaccination) att hoppas på för att få ner smittan på en låg nivå och att den sen dör ut av sig själv till slut? Restriktioner handlar mest om vår underdimensionerade vård. Man har dumsnålat så mycket inom vården att samhället nu får ta till svindyra åtgärder för att den inte ska kollapsa. Himla smart tänkt! Dyrt att vara snål.
Citera
2021-01-12, 17:36
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är därför man aldrig ska ta med sig mobilen någonstans, dit man inte vill att någon ska kunna ta reda på att man har varit. I Sydkorea kom myndigheterna runt det under lockdownen, genom att de övervakade att allas mobiler rörde på sig inom vissa tidsrymder. Hade de inte rört på sig inom - tror det var - 40 minuter, så ringdes de automatiskt upp. Detta för att folk inte skulle kunna lämna mobilen hemma och gå ut på äventyr i Seoulnatten.

...fast just nu under brinnande pandemi tycker jag att alla borde kunna växa upp lite, låta bli ogjorda ärenden och ställa upp på smittspårning på alla möjliga sätt. Det gäller ju faktiskt liv och död.

Så du menar alltså att folk var tvungna att vakna upp vart 37:de minut för att röra sig i lägenheten, och att man i annat fall blev uppringd.

Är nog bara Koreaner som är så gravt jävla efterblivna att det funkar där.
Citera
2021-01-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
För att barnen smittar dem. Kör skolorna på distans förhindras den smittvägen också.
Fast så kan man inte räkna.

Precis som sjukdom sprids i ett kluster kring den som är sjuk, så ligger nyttoeffekten av en skolstängning som ett kluster kring barnet. Ett par-tre steg bort i det sociala nätverket är nyttoeffekten minimal.

Att barn smittar sina föräldrar i första hand, det ska snarare tolkas som att det är en förälder som drar den största nyttan av en skolstängning.

Ungefär som att vaccinering av personalen på ett SÄBO har stor effekt för de boende, men det har ingen stor effekt på förekomsten av sjukdom på högstadieskolor (trots att vissa som arbetar där har barn, och kan sprida smitta från SÄBO till skola). Det här är samma sak, fast åt andra hållet.
Citera
2021-01-12, 17:43
Medlem
sannes avatar
Här tyckte jag var så bra. Hur FoHM råd om handtvätt primärt handlar om. Jag tycker det är jättebra att fler tvättar händerna - men tveksam till att FoHM skenbart försöker vrida det till att det skyddar emot covid19. Och Agnes Wold som nästan alltid kan allt - kan inte svara.

Citat:

Om Corona inte verkar smitta via kontakt med ytor, varför är det då så viktigt att tvätta händerna? Förutom att det minskar vinterkräkis, flunsan mm och är allmänt hygieniskt och fräscht?

Agnes Wold
9 jan. 2021 23.06

Bra fråga. Har inget svar på det

https://www.expressen.se/nyheter/stall-dina-fragor-om-corona-till-overlakaren-uvyrj/
Citera
2021-01-12, 17:53
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sverige har fått runt 170 000 doser.
En bra länk
nån som vet vilket vaccin prio 3 och 4 kommer få. här prio 1 piezerf de väntar på astra zeneckas för prio 2. blir det moderna då för prio 3.
Citera
2021-01-12, 17:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och om alla skulle stängas in och inte få träffa någon, då skulle det ändå finnas en möjlighet att viruset spreds genom ventilation, avlopp och varor. För även om det inte räknas som huvudsakliga smittvägar så skulle det kunna bli det om alla andra smittvägar stoppas. Det var ju en sydamerikansk fiskebåt där folk fick covid trots att de varit ute till havs länge och alla ombord testats och karantäniserats innan. Det finns då och då fall då man inte förstår hur en person kunnat smittas, så jag tvivlar på att det skulle gå att utrota viruset.

Det går inte jaga rätt på varenda lite viruspartikel. Finns några kvar kan de lika väl börja spridas under radarn tills det blir omöjligt att svälta ut smittan igen. Har man något annat än flockimmunitet (via infektion eller vaccination) att hoppas på för att få ner smittan på en låg nivå och att den sen dör ut av sig själv till slut? Restriktioner handlar mest om vår underdimensionerade vård. Man har dumsnålat så mycket inom vården att samhället nu får ta till svindyra åtgärder för att den inte ska kollapsa. Himla smart tänkt! Dyrt att vara snål.

Det har du rätt i. Jag läste t ex att SARS spreds mellan grannar i höghus via ventilationen och avlopp. Det är omöjligt att svälta ut viruset på något annat sätt än genom flockimmunitet. Lockdowns är en katastrof.
Citera
2021-01-12, 17:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är ungefär hur jag uppfattat det som också ang. insjuknande till död

Förstår du vad andningsskydd är? (det är vad jag får på min översättning)

Förstår inte heller men den gröna kurvan i den rutan borde borde vara antal på IVA, Jag tror "andningsskydd" är dom som ligger i respiratorer. Det är rimligt då det antalet är färre. Tror dom kurvorna kommer sjunka först,dom uppdateras nog snabbast också då man lätt kan räkna anta i respiratorer.

Gissar på en vecka till innan vi ser effekterna, lite kusligt om ingenting händer utan det bara tickar på och det visar sig det finns en muterad variant i Israel som inte vaccinet biter på. Men jag tror man nog har tagit så pass många stickprov att man har någolunda koll på virusstammarna.
Citera
2021-01-12, 17:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag ska inte förbättra folkhälsan. Jag har ansvar för min egen hälsa, ingen annans. Om alla människor såg till att ta hand om sin egen hälsa precis som jag skulle folkhälsan vara i mycket bättre skick och "pandemier" som denna skulle inte vara ett problem överhuvudtaget. Hur förbättrar man sin hälsa och immunförsvar? Man slutar äta inflammatorisk mat som kolhydrater, socker, fröoljor och tillsatser och går istället över till carnivore eller vanlig LCHF-kost. Man får i sig ordentligt med C-vitamin och D-vitamin, man sitter inte stilla utan ägnar sig regelbundet åt fysisk aktivitet. Gör man detta kan man på bara några månader kraftigt förbättra sitt immunförsvar och därmed sin motståndskraft mot infektioner. Även om man är 70+. Om alla började med detta idag kommer resultat gällande dödsfallen och IVA börja märkas inom några veckor. Det går betydligt fortare än 6 månader.

Jag tänker inte tvinga någon att ta till dessa åtgärder men om man inte gör det ska man inte heller klaga om man blir sjuk. Svårare än så är det inte. Vad regeringen, FHM osv ska göra är att införa allt det jag säger på äldreboenden.

Men du tror på allvar alltså inte att vad man äter påverkar hälsan? För om du invänder mot det jag säger nu så är det precis vad du tror. Och det är fullständigt sanslöst att en vuxen människa ens kan vara av den uppfattningen.

Och nej, vi ska inte ha några nedstängningar eller förbud mot att träffas varken inne eller utomhus. Det är inte på något sätt en rimlig åtgärd för att eventuellt minska risken för att vissa äldre och sjuka ska dö av ett virus. Äldre och sjuka människor dör, så har det alltid varit. Unga människor ska inte begränsa sina liv för det.

"Om alla människor såg till". Jo, tjena..., var läser du alla sådana där dumheter?
För det första leder inte LCHF kost och intag av vitaminer till att man inte blir sjuk av ett SARS-virus. Det kan möjligen på marginalen hjälpa människor från att bli svårt sjuka, men det är ett livslångt projekt. Är ingen quick fix. För det andra är det enda som hjälper att man inte utsätts för viruset. Det borde inte undgått någon vid det här laget. Dessutom hjälper inga vitaminer i världen folk från att åldras. Med eller utan vitaminer kommer 70+ alltid att tillhöra en klar riksgrupp vad gäller denna sjukdom. Eller tror du alla 0-20 åringar äter otroligt mycket mer vitaminer än 60-80 åringar? Är det därför den första kategorin sällan blir särskilt sjuka, medan det för den senare gruppen är en dödlig sjukdom? Du kan inte vara så okunnig att du på fullaste allvar tror att kosten är lösningen på problemet.

Jag upprepar. Det är viruset som är problemet. Inte nedstängningarna. Viruset är här och det enda vi kan göra är att bekämpa det. Vi kan göra det genom social distans och genom vaccineringar. På dig låter det som att 8 miljoner svenskar som nu väntar på sitt vaccin lika gärna hade kunnat äta LCHF-kost samt några vitaminpiller så hade problemet varit löst.
Citera
2021-01-12, 18:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Förstår inte heller men den gröna kurvan i den rutan borde borde vara antal på IVA, Jag tror "andningsskydd" är dom som ligger i respiratorer. Det är rimligt då det antalet är färre. Tror dom kurvorna kommer sjunka först,dom uppdateras nog snabbast också då man lätt kan räkna anta i respiratorer.

Gissar på en vecka till innan vi ser effekterna, lite kusligt om ingenting händer utan det bara tickar på och det visar sig det finns en muterad variant i Israel som inte vaccinet biter på. Men jag tror man nog har tagit så pass många stickprov att man har någolunda koll på virusstammarna.

Tror du har rätt att andningsskydd bör vara respirator.
De började vaccinera den 20 december så iVA sjunker nog inte i första taget, för många nysmittade.
Jag tror kurvan antal nya fall kommer att sjunka först.

Det värsta som kan hända är väl att Israel börjar rapportera att vaccinerade blir smittade i högre grad än förväntat av vaccinet.
Citera
2021-01-12, 18:08
Medlem
SodaFointains avatar
Astra zeneckas vaccin som innehåller förkylnings virus mot schimpanser vill ingen ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in