2021-01-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Det som är anmärkningsvärt är att SR uppger att de farligaste drogerna att framföra ett fordon på är amfetamin och cannabis.Hur kom de fram till detta? Okunskap eller politisk propaganda?
Alla som använt cannabis på regelbunden basis vet att detta är skitsnack, alkohol måste vars bland det värsta man kan bruka innan man kör ett fordon.

Man borde kolla på olycksstatistik, ~300 personer dör i trafiken i Sverige varje år, ~20 av dom är drogpåverkade.

Då finns det alltså andra faktorer än just drogpåverkan som dödar fler i trafiken, vilka är det?

Tycker 20 per år inte låter så mycket med tanke på hur fruktansvärt många som kör påverkade av någon substans.
Citera
2021-01-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Alla som använt cannabis på regelbunden basis vet att detta är skitsnack, alkohol måste vars bland det värsta man kan bruka innan man kör ett fordon.

Man borde kolla på olycksstatistik, ~300 personer dör i trafiken i Sverige varje år, ~20 av dom är drogpåverkade.

Då finns det alltså andra faktorer än just drogpåverkan som dödar fler i trafiken, vilka är det?

Tycker 20 per år inte låter så mycket med tanke på hur fruktansvärt många som kör påverkade av någon substans.

Skulle tippa på att det är 200 per år, ha i åtanke att dom håller nere siffrorna när det gäller narkotikarelaterade dödsfall för att mörka att narkotikamissbruket verkligen skenat med stormsteg i lilla Sverige dem senaste 20 åren.

Det finns sällan någon verklighetsförankring i dessa siffror.

Jag skulle vilja påstå att man är lika omdömeslös på cannabis som på alkohol bakom ratten rent mentalt.
Talar vi däremot om brukande av substansen har vi helt andra diskussionsämnen, då kan man börja jämföra att man framför fordon säkrare än på alkohol, men nu pratar vi missbruk och ett moderat bruk och den diskussionen hör inte hemma här.

Den som använt cannabis på regelbunden basis vet att man blir sjukt trög i huvudet likt en fylla och den som framför ett fordon under påverkan vare sig det är amfetamin, alkohol eller cannabis bör halshuggas.
Citera
2021-01-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Skulle tippa på att det är 200 per år, ha i åtanke att dom håller nere siffrorna när det gäller narkotikarelaterade dödsfall för att mörka att narkotikamissbruket verkligen skenat med stormsteg i lilla Sverige dem senaste 20 åren.

Jag skulle vilja påstå att man är lika omdömeslös på cannabis som på alkohol bakom ratten rent mentalt.
Talar vi däremot om brukande av substansen har vi helt andra diskussionsämnen, då kan man börja jämföra att man framför fordon säkrare än på alkohol, men nu pratar vi missbruk och ett moderat bruk och den diskussionen hör inte hemma här.

Den som använt cannabis på regelbunden basis vet att man blir sjukt trög i huvudet likt en fylla och den som framför ett fordon under påverkan vare sig det är amfetamin, alkohol eller cannabis bör halshuggas.
Gränsvärde för drograttfylleri är 0,0 mikrogram per liter blodprov för all narkotika. Således är det i många fall inte drograttfylleri om det verkligen är påverkan som menas. Det här framgår inte av statistiken och inte heller tydliggörs det av etablissemanget. Sverige borde som andra länder även ha rimliga gränsvärden.

Sedan är det en del som struntar i vilket då redan är brottslingar genom själva bruket och kör ändå. Vilket alltså inte blir fallet i länder som inte har kriminaliserat narkotikabruket.
Citera
2021-01-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Gränsvärde för drograttfylleri är 0,0 mikrogram per liter blodprov för all narkotika. Således är det i många fall inte drograttfylleri om det verkligen är påverkan som menas. Det här framgår inte av statistiken och inte heller tydliggörs det av etablissemanget. Sverige borde som andra länder även ha rimliga gränsvärden.

Sedan är det en del som struntar i vilket då redan är brottslingar genom själva bruket och kör ändå. Vilket alltså inte blir fallet i länder som inte har kriminaliserat narkotikabruket.

Alltså va?
Du svarade antagligen på något annat och citerade mig av misstag?
Gjorde du inte det får du nog förklara dig lute tydligare jag fick bara ett förvirrat intryck.
Citera
2021-01-12, 14:00
Medlem
Citat:

Citat:
Alltså va?
Du svarade antagligen på något annat och citerade mig av misstag?
Gjorde du inte det får du nog förklara dig lute tydligare jag fick bara ett förvirrat intryck.
Nja men ett förtydligande är på sin plats, innan halshuggning för drograttfylleri efterfrågas bör beaktas om de dömda verkligen var påverkade...

Som det är idag med gränsvärde 0,0 mikrogram narkotika per liter blodprov, så anses alla dömda för drograttfylleri ha varit påverkade fastän så inte är fallet.
Citera
2021-01-12, 16:26
Medlem
Citat:
Nja men ett förtydligande är på sin plats, innan halshuggning för drograttfylleri efterfrågas bör beaktas om de dömda verkligen var påverkade...

Som det är idag med gränsvärde 0,0 mikrogram narkotika per liter blodprov, så anses alla dömda för drograttfylleri ha varit påverkade fastän så inte är fallet.

Precis det är inte rättvist att bli dömd för drograttfylla för att man rökt för 3 månader sedan. saliv prov borde bli praxis för att se om man är eller varit påverkad inom ramen av 24h då man satt sig vid ratten.
Citera
2021-01-12, 17:57
Medlem
Jirens avatar
Citat:

Precis detta. Du kan röka en femma cannabis hemma i soffan till fredagsmyset, och sedan bli anmäld för drograttfylleri nästkommande måndag. Eller egentligen vilken dag som helst ca 30 dygn efter röktillfället.

Jag känner personligen folk som förlorat både körkortet och sitt levebröd då de ertapoats med restprodukter av THC i urinet. Dömda för drograttfylleri, m.a.o dömda för ett brott de egentligen inte begått!
Senast redigerad av Jiren 2021-01-12 kl. 18:05.
Citera
2021-01-12, 20:28
Medlem
Citat:

Jag är väldigt förvånad nu, spelar du bara dum eller är du dum på riktigt?

Jag brukar tycka dina inlägg är bra, du håller en hög klass som skribent, men nu är jag mäkta förvånad faktiskt...
Om jag skriver "under påverkan" så betyder det under påverkan, det som menas med under påverkan är att man tagit en substans, och så länge den är aktiv och man är påverkad av substansen i fråga så kallas det att man är under påverkan.

Att du rökte en holk igår kväll och idag på förmiddagen tar bilen till affären betyder att du inte är påverkad av någon substans.

Jag ska försöka förklara med ett exempel så det blir lite enklare för dig att förstå skillnaden.

Du drar några feta rips ur bongen och går ut och sätter dig bakom ratten; under påverkan.

Du drar några feta rips ur bongen, chillar framför tvn och sen går du och lägger dig för att imorgon sätta dig bakom ratten; inte under påverkan.
Förstår du eller är det fortfarande oklart?

Och fattade du inte fastän jag var mer än tydlig att min personliga åsikt är att om du sätter dig i bilen under påverkan oavsett substans då bör man halshuggas, att sätta sig bakom ratten under the influence är lika vedervärdigt som att förgripa sig på barn, vilket är min personliga åsikt, bäst att förtydliga.
Senast redigerad av Dipt 2021-01-12 kl. 20:31.
Citera
2021-01-13, 10:18
Medlem
Citat:

Antagligen så är amfetamin och cannabis de olagliga droger som är vanligast bland olyckor, men att dra slutsatsen att de är de farligaste i trafiken låter som Svensk narkotikapolitik.

Man drar sina egna slutsater och presenterar det som sanning,hyfsat svagbegåvat i dagens samhälle där info är lättillgänglig.
Citera
2021-01-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Det som är anmärkningsvärt är att SR uppger att de farligaste drogerna att framföra ett fordon på är amfetamin och cannabis.Hur kom de fram till detta? Okunskap eller politisk propaganda?

Ifrån en som brukat båda en del i rimliga mängder och som inte lever i förnekelse kan säga att detta är total bs.

Cannabis - Har du inte rökt på 1 år och tar en hel joppe sen bakom ratten, absolut då kan det vara lite farligt. Men röker du relativt sporadiskt, känner när du blir för bäng - nej, det är inte så himla farligt då. Fel, ja kanske. Och kanske inte värt att riskera. Men oftast kör en pårökt jävel lugnare än en nykter stressad en.

Amfetamin - Du är nog fan en bättre förare här. Brukar du rimliga dosor och inte dygnat är du nog mer säker i trafiken än nyktra. Reflexer som en gud. Kör oftast lugnare än nyktra också, amfetamin = mer fokus. Säger sig självt.

Att påstå att någon utav dessa är värre än alkohol är helt hjärndött. Allt beror på mängd och individen. Snackar vi en öl, en lina eller en joppe av någon rutinerad är det inte så farligt som de påstår.

Däremot snackar vi 12 öl, 10 linor (dygnat) eller 5 joppar i rad utan paus. Ja, då är allt mer riskabelt. Men skulle nog ändå säga att av dessa är de 12 ölen absolut den största faran.

Folk som aldrig testat cannabis eller amfetamin kommer inte förstå. Men alkohol fuckar verkligen dina kognitiva funktioner på ett riktigt dåligt sätt under påverkan. På ett helt annat sätt än amfetamin och cannabis. Konstigt nog kan du behålla körkortet på en alkoholrattfylla och få blåsa några månader innan du rullar iväg medan du förlorar det 1 år på drograttfylla. Det bevisar rätt mycket för mig hur lite svenska staten vet och kan om cannabis och amfetamin.
Citera
2021-01-14, 15:58
Medlem
EXTRA EXTRA, STOPPA PRESSARNA

Svensk artist åtalas, gripen med 1 gram hasch.

https://www.expressen.se/noje/kand-svensk-artist-atalad-for-narkotikabrott/

Vi ska vara tacksamma att polisen fick bort denna mängd från gatorna, lär bli problem för många att få tag i KNARK framöver.

Lär bli en mediacirkus detta.
Citera
2021-01-14, 18:12
Medlem
Citat:
EXTRA EXTRA, STOPPA PRESSARNA

Svensk artist åtalas, gripen med 1 gram hasch.

https://www.expressen.se/noje/kand-svensk-artist-atalad-for-narkotikabrott/

Vi ska vara tacksamma att polisen fick bort denna mängd från gatorna, lär bli problem för många att få tag i KNARK framöver.

Lär bli en mediacirkus detta.

Hahaha, först försöker man dölja att det är en snubbe, sen glömmer man det totalt..
Citat:
Artisten erkände sig skyldig till innehav på plats, och uppgav att hen haft det för eget bruk. På polisens fråga om varför artisten hade hasch svarade denne att det är för att hen röker.

Det framgår av polisens förundersökningsprotokoll att han valt att tacka nej till en advokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in