2020-12-28, 12:58
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det är hans advokatbyrå som säger att de är i förhandlingar.

Det hade jag med hört men tolkade som att Sverige kom med ett "skambud" och att förhandlingarna fortsätter. På Andreas lät det som att han inte tänker ta att hans rättigheter kränks osv. Så antagligen vill han ha något i stil med ett helt program för medicinsk cannabis i Sverige mm, Sverige är inte alls sugna men har panik därför att EU-domstolen kan gå ännu längre ifall de (vi?) inte kommer överens med honom.

Kan ha fel men så är min tolkning av allt.

Han skrev på sin Twitter att det skulle upp i Europadomstolen.
https://twitter.com/panikmoralisten/status/1343514640769294336

21 Februari 2021, har svenska staten på sig för att komma in med yttrande.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2020-12-28 kl. 13:05.
Citera
2020-12-28, 14:09
Medlem
Citat:
Low-THC cannabis products in Europe

Summary
The open sale of cannabis products in Europe has raised concerns among policymakers, both with regard to the legal status of these products and their potential for harm. The products are marketed for their low THC (tetrahydrocannabinol) content, which sellers claim exempt them from control by drug laws, or as sources of CBD (cannabidiol). This publication presents an initial overview of the situation, covering the types of low-THC product available, user profiles, associated harms and regulatory responses in Europe.[...]

https://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications/13471/TD0320749ENN01.pdf
Intressant publikation från EMCDDA om cannabis med låg THC.
Citera
2020-12-29, 22:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Intressant publikation från EMCDDA om cannabis med låg THC.

Det blir ju extremt lätt att påstå nu att man intagit CBD-olja i annat EU land om vissa oljor innehåller hela 1% THC.
Alla fall av THC-metaboliter i blodet bör ju försvinna nu med dessa svepande förklaringar.

Helt sjukt haha.
Citera
2020-12-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det blir ju extremt lätt att påstå nu att man intagit CBD-olja i annat EU land om vissa oljor innehåller hela 1% THC.
Alla fall av THC-metaboliter i blodet bör ju försvinna nu med dessa svepande förklaringar.

Helt sjukt haha.

Kan man få en liten summering av artikeln?

Kan man ha köpt en olja utomlands och då använt den i Sverige?
Citera
2020-12-30, 13:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Kan man få en liten summering av artikeln?

Kan man ha köpt en olja utomlands och då använt den i Sverige?

(FB) Narkotikapolitiska implikationerna kring EUs dom om CBD - cannabisbruk legaliserat?
Läs hela tråden.
Citera
2021-01-07, 22:11
Medlem
Pandemin har gjort så vi berusar oss på ett mer hälsosamt sätt, stort plus för folkhälsan.

http://on.forbes.com/6184HpCOs

"Almost half of cannabis consumers age 21 and up have replaced or reduced their alcohol consumption with marijuana since the beginning of the coronavirus pandemic, according to the results of a Harris Poll released this month. The poll also found that one-third of those who use cannabis recreationally prefer cannabis to drinking alcohol."
Citera
2021-01-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Pandemin har gjort så vi berusar oss på ett mer hälsosamt sätt, stort plus för folkhälsan.

http://on.forbes.com/6184HpCOs

"Almost half of cannabis consumers age 21 and up have replaced or reduced their alcohol consumption with marijuana since the beginning of the coronavirus pandemic, according to the results of a Harris Poll released this month. The poll also found that one-third of those who use cannabis recreationally prefer cannabis to drinking alcohol."

Tror det är någon våg som går, även i min bekantskapskrets har jag noterat att fler röker cannabis och slutat dricka alkohol, vilket dem är helt öppna med också.

Goda stunder väntar.
Citera
2021-01-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Tror det är någon våg som går, även i min bekantskapskrets har jag noterat att fler röker cannabis och slutat dricka alkohol, vilket dem är helt öppna med också.

Goda stunder väntar.
Intressant, har själv inte gjort samma analys i mitt umgänge.

Jag undrar om detta är något man kan se på systembolagets astronomiska omsättning som är nästan 40 miljarder.

Givet kommer statliga systembolaget forsätta tappa omsättning årligen samt den illegala drogmarknaden forsätta plocka marknadsandelar med detta, skulle vara kul att få reda på en mer exakt siffra hur mkt cannabis omsätter i Sverige, jag tror inte en sekund på polisens godtyckliga gissning på 500 miljoner, jag tror svaret snarare ligger på 5 ~miljarder minst.

Detta år likt förra lär bli ett rekordår i antalet ihjälskjutna människor, dags att sluta ha ett så pass naivt förhållningssätt till denna eskalerande våldsutveckling, många oskyldiga som fått plikta med livet för att regeringen satt upp ett utopiskt mål.
Citera
2021-01-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Intressant, har själv inte gjort samma analys i mitt umgänge.

Jag undrar om detta är något man kan se på systembolagets astronomiska omsättning som är nästan 40 miljarder.

Givet kommer statliga systembolaget forsätta tappa omsättning årligen samt den illegala drogmarknaden forsätta plocka marknadsandelar med detta, skulle vara kul att få reda på en mer exakt siffra hur mkt cannabis omsätter i Sverige, jag tror inte en sekund på polisens godtyckliga gissning på 500 miljoner, jag tror svaret snarare ligger på 5 ~miljarder minst.

Detta år likt förra lär bli ett rekordår i antalet ihjälskjutna människor, dags att sluta ha ett så pass naivt förhållningssätt till denna eskalerande våldsutveckling, många oskyldiga som fått plikta med livet för att regeringen satt upp ett utopiskt mål.

Det är en extrem miljardindustri i lilla Sverige, om folk tänker lite mer logiskt.
Här är ett exempel som vi räknade på förut.
Vi har ett kompisgäng på 10 personer och alla röker, låt oss säga att varje person röker en femma i veckan.

Varje vecka drar Hassan på hörnet in 7000:- på bara dessa 10 personer, men ser vi till verkligheten så säljer nog Hassan 100 femmor i veckan, vilket betyder en inkomst på 70 tusen i veckan eller 280 000:- i månadslön.
Då har jag bara räknat på vad en person drar in på en månad, och låt säga att den här kriminella organisationen har 10 stycken försäljare på gatorna runtomkring och slår ut vad 10 Pers drar in på en månad så landar vi på 2,8 miljoner i månaden och det är bara på cannabis, lägg till alla övriga droger såsom kokain, amfetamin etc och så har vi i beaktande att detta är uträknat på endast 10 personer, och ska vi räkna ut handeln i hela landet så hamnar vi på helt andra absurt höga siffror.

Räknar vi på 100 stycken försäljare och 2,8 miljoner på varje grupp med 10 personer så blir det 28 miljoner i månaden.

Hur många försäljare kan det röra sig om i bara Stockholmsregionen eller i Malmö?

Och detta är uträknat på att folk röker 5g i veckan, skulle man räkna på 10g vilket är mer rimligt i förbrukning om man är en stoner, då landar vi helt plötsligt på en inkomst om 56 miljoner i månaden.
Senast redigerad av Dipt 2021-01-09 kl. 08:30.
Citera
2021-01-10, 22:48
Medlem
I England förordar polisen gratis cannabis till interner för att bryta opiodberoenden, minska överdoser samt reducera våldsbenägenheten, ett ypperligt förslag om ni frågar mig.

https://www.theguardian.com/society/2021/jan/10/call-uk-prisons-trial-free-cannabis-see-cuts-drug-deaths?CMP=fb_gu&utm_medium=Social&utm_source=Face book#Echobox=1610280355

I Sverige samlar Svenska polisen in ~150.000 urinprover per år för att upptäcka användningen av cannabis, låt det sjunka in.
Citera
2021-01-12, 08:16
Medlem
Antalet åtal om drograttfylleri har ökat med 38 procent de senaste fem åren, enligt SR-dokumentären “Laglös landsbygd

“Många gånger är man på jakt och ska hämta droger. Och har man hämtat droger och ska därifrån, då bryr man sig inte. Man ska bara hem och nu ska det gå fort”, säger Patrik White från Kalmar, som tidigare kört bil påverkad av amfetamin men nu varit ren i fem år.

När det gäller rattfylleri med alkohol minskar däremot åtalen.

Enligt Trafikverket omkommer 20 personer varje år i trafiken till följd av droganvändning. Farligast är det att köra amfetaminpåverkad, därefter cannabis, uppger SR.

Det som är anmärkningsvärt är att SR uppger att de farligaste drogerna att framföra ett fordon på är amfetamin och cannabis.Hur kom de fram till detta? Okunskap eller politisk propaganda?
Citera
2021-01-12, 10:31
Medlem
Citat:
Fall av drograttfylleri ökar
Antalet fall av drograttfylleri har ökat med drygt 38 procent på bara sex år[...]

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fall-av-drograttfylleri-okar

Narkotikaprevalensen ökar i Sverige och har aldrig varit högre. Således är den även högre än tiden innan 1988 då narkotikabruk kriminaliserades som följd av att samhället skulle bli narkotikafritt.

Antalet anmälda ringa narkotikabrott, eget bruk, fortsätter att öka varje år utan att frågan vad det ska leda till ställs. När BRÅ 21 januari visar brottsstatistiken för 2020 kommer det året inte att vara ett undantag.

Vad gäller drograttfylleri så ökar det förstås när narkotikaprevalensen ökar då rimliga gränsvärden saknas. Det framgår inte att drograttrattfylleri inte är det samma som att verkligen vara påverkad, eftersom gränsvärden för all narkotika i Sverige är 0,0 mikrogram per liter blodprov.

Flera länder använder däremot gränsvärde för att avgöra om det verkligen är drograttfylleri eller inte. I Norge och Danmark är exempelvis gränsvärde för THC 1,0 mikrogram/l.

Om det verkligen är rattonykterhet som avses, så döms alltså flera i Sverige för drograttfylleri när så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in