2021-01-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Min tid är begränsad, och att lyssna på ett tal som jämför tumultet på Capitol Hill med kristallnatten finner jag inget värde i att lyssna på. Fullkomlig bisarr jämförelse f.ö.
Då tycker jag nog inte att du kan avgöra om jämförelsen var bisarr eller inte. Det krävs en annan sorts logik än den gängse för att avfärda ett tal utan att ha hört det.
Citera
2021-01-12, 10:34
Medlem
broderskaps avatar
Ikväll smäller det i Alamo baby! Good Byeden kommer att fängslas och antaligen avrättas för att han hotat utrota alla vita amerikaner och ge deras pengar till svarta negrer och latinos. Äntligen skipar Trump lite rättvisa!
Citera
2021-01-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast var det muslimer som angrep senatorhuset?

Potentiella hot är inte samma sak som reala hot, till min vetskap så har inte islamister gjort något terrordåd i USA på de senaste 12 månaderna och speciellt inte där de aktivt har fått hjälp av politiker som arbetar där.

Rörande de som har ropat att man ska hänga Pence så var det samma folk som stormade senatorhuset och FBI har redan redovisat att de inte kunde hitta något bevis för att det var något annat än Q-Anon folk
Det är nog tur att islamisterna inte har utfört något terrordåd i USA på ett tag, senast drog det igång ett krig mot terrorismen. Det ledde till ett antal väpnade konflikter med skurkstater som man nu anklagar Biden för. Trump får skörda frukterna av dessa krig genom att han nu nomineras till Nobels fredspris av SD.
Citera
2021-01-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är alltid så med dom svåraste och mest avgörande besluten. Alla tycker att han gjorde fel. Rep för att han godkände valresultatet och Dem för att han inte vill avsätta Trump.
Det krävs ett alldeles speciellt kurage för att stå pall i den korselden. Det får man faktiskt hedra honom för.

Helt klart så genomförde han sin roll så gott han kunde under rådande situation.
Det alla måste vara medvetna om är att i en politisk situation som råder i USA med i princip 2 partier jämfört med Sveriges mångparti situation så kan det bli större splittringar innom partierna.
I sverige kan man som parti välja vilka man skall samarbeta med, i USA får man hitta en balans innom partiet.
Trumps anhängare är den tyngsta kraften innom GOP men inte den enda, och flera invalda har länge visat sitt missnöje med Trump.
Så Pence agerande var verkligen att gå på slak lina, jag anser faktiskt att han har skött det bra sen valet.
Citera
2021-01-12, 10:37
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderskap
Ikväll smäller det i Alamo baby! Good Byeden kommer att fängslas och antaligen avrättas för att han hotat utrota alla vita amerikaner och ge deras pengar till svarta negrer och latinos. Äntligen skipar Trump lite rättvisa!

Talet Trump ska hålla i Alamo är planerat sedan veckor, och handlar enbart om att han vill plädera för att hans gränspolitik och mur har varit av godo.

Helt ärligt så blir jag förbryllad över folk som under fyra års tid tror att det ska rulla huvuden, det händer aldrig - men likväl fortsätter man spå i teblad

Varför spricker inte världsbilden - när det faktiskt aldrig händer något? Trump har inte gjort minsta anstymmelse till att försöka dränera träsket
Citera
2021-01-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Talet Trump ska hålla i Alamo är planerat sedan veckor, och handlar enbart om att han vill plädera för att hans gränspolitik och mur har varit av godo.

Helt ärligt så blir jag förbryllad över folk som under fyra års tid tror att det ska rulla huvuden, det händer aldrig - men likväl fortsätter man spå i teblad

Varför spricker inte världsbilden - när det faktiskt aldrig händer något? Trump har inte gjort minsta anstymmelse till att försöka dränera träsket

Nej, det mest slående med Trumps presidentskap är ju att de hårda orden aldrig riktigt leder någon vart. Visst har han kampanjat mot fake-media och internet censur men han borde gjort något åt det lagstiftningsvägen redan under 2017, direkt när han tillträdde, och inte börjat gnälla högre nu när det är försent.

Samma med den uppenbart rasism som kallas "affirmative action". I sommras kom beslutet att statliga mundigheter inte fick slösa pengar på utbildningar i genustrams. Varför kom inte det 2017 redan?

Trump har gjort rätt mycket bra saker för ekonomin men i de frågor där han haft högst tonläge har inte mycket hänt. Man kan nästan få intrycket av att han inte ville lösa problemen. Han ville ha kvar genustramset och rasismen så att det gick att kampanja mot dem en gång till.
Citera
2021-01-12, 10:44
Avslutad
Tragisk att se bilder från "stormningen". Skäggiga och lönnfeta incels med förmodligen svår asperger på varenda bild. Helt otroligt, på varenda bild! Sen har vi den skäggiga schamanen som synts på många bilder. Tydligen heter han Jake Angeli, är 34 år gammal, arbetslös och bor fortfarande kvar hos lilla mamma. Trump-packet är verkligen en stor skara sorgliga individer. Här har vi tunga diagnoser samlade på en och samma plats. Det är som då en ny Star Wars-film ska släppas och media rapporterar från gatan och intervjuar folket som står och väntar dagar i förväg för att få de bästa platserna. Långa köer av svårdiagnosticerade människor som alla sökt sig till en och samma plats.
Citera
2021-01-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastodon111
Du verkar inte kunna formulera dig själv utan att komma med personangrepp, det om något är väl ett bevis för att vara totalt bakom flötet?

I så fall har vi två kapitalt olika teorier om detta. Min teori är att Trump i mångt och mycket röstats fram av USAs fattiga landsbygd.

Det är lite udda att i USA så är det väldigt många fattiga på landsbygden som röster långt åt höger medan i europa är det oftast tvärtom (de som har det sämre brukar oftast rösta vänster i europa). Men antar att en del av förklaringen ligger i ett det är mycket arga missnöjesröster.

Undantaget är väl afroamerikanerna som till en överväldigande andel röstar mest på demakraterna.

Kan inte förklaringen helt enkelt vara att folk röstat på honom för att de gillat hans politik? Han har tex skapat många jobb inom tillverkningsindustrin vad jag förstått och tagit hem jobben från Kina. Och det är mycket möjligt att det berör den fattiga landsbygden som du benämner den. Nu kommer de väl bli av med sina jobb om arbetstillfällen ska flyttas till utlandet igen. Hans politik sätter amerikanerna först även i andra avseenden. Har jag helt fel här?
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-01-12 kl. 10:49.
Citera
2021-01-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, det mest slående med Trumps presidentskap är ju att de hårda orden aldrig riktigt leder någon vart. Visst har han kampanjat mot fake-media och internet censur men han borde gjort något åt det lagstiftningsvägen redan under 2017, direkt när han tillträdde, och inte börjat gnälla högre nu när det är försent.

Samma med den uppenbart rasism som kallas "affirmative action". I sommras kom beslutet att statliga mundigheter inte fick slösa pengar på utbildningar i genustrams. Varför kom inte det 2017 redan?

Trump har gjort rätt mycket bra saker för ekonomin men i de frågor där han haft högst tonläge har inte mycket hänt. Man kan nästan få intrycket av att han inte ville lösa problemen. Han ville ha kvar genustramset och rasismen så att det gick att kampanja mot dem en gång till.

Precis!

Såhär i efterhand var nog det fel strategi.
För om vi tar genusfrågan som exempel, om Trump som du säger hade förbjudit det redan 2017 så tror jag att han istället hade kunnat kampanja mot demokraternas motstånd och argumentation. Som han gjorde nu framstod han mest som en impotent virrpanna
Citera
2021-01-12, 10:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Du vet att det finns bildliga uttryck va? Man behöver inte tex "fight for your right" rent fysiskt med knytnävarna. OM Trump ens sade "fight like hell". Kan ta upp ett annat exempel att någon säger att de kommer "fight like hell in a courtroom". Dvs strida på andra sätt än i rena slagsmål.
Det var ju inte det enda han sa, jag nämnde ett av många exempel. Trump var troligen ytterst ansvarig för den dåliga polisbevakningen, hans mål var att stoppa kongressens godkännande. Det var maktmissbruk. Tycker du att det var rätt agerat av honom?
Citera
2021-01-12, 10:52
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var ju inte det enda han sa, jag nämnde ett av många exempel. Trump var troligen ytterst ansvarig för den dåliga polisbevakningen, hans mål var att stoppa kongressens godkännande. Det var maktmissbruk. Tycker du att det var rätt agerat av honom?

Ansvaret för säkerheten ligger på direktören för Homeland Security, guvernören i D.C samt den lokala polischefen.
Ansvaret för kaoset ligger på Trump och hans sturmabteilung.
Citera
2021-01-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Kan inte förklaringen helt enkelt vara att folk röstat på honom för att de gillat hans politik? Han har tex skapat många jobb inom tillverkningsindustrin vad jag förstått och tagit hem jobben från Kina. Och det är mycket möjligt att det berör den fattiga landsbygden som du benämner den. Nu kommer de väl bli av med sina jobb om arbetstillfällen ska flyttas till utlandet igen. Hans politik sätter amerikanerna först även i andra avseenden. Har jag helt fel här?

Om man tittar på reell statistik har det varit en nettoförlust av arbeten inom de branscher som tidigare outsourceats till Kina. En stor anledning till att han förlorade rostbältet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in