• 1
  • 2
2021-01-11, 21:27
Medlem
Doktorphils avatar
alltså
har en bil 3,5 år gammal
servad varje år enligt intervall , servad på samma ställe ( inte "märkesverkstad ")
har slarvat bort serviceboken .

har alla fakturor kvar på alla servicetillfällena .

nu har motorn rasat , garantin gäller inte
försäkringsbolaget kräver servicebok för att helförsäkringen (motorskada)skall gälla då dom vill se att jag servat bilen.
dom menar att fakturor inte gäller som bevis på service

vad göra ?
Citera
2021-01-11, 21:29
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Carfax?

Alternativt så har väl verkstaden dina serviceärenden i arkivet så be dem fylla i en ny servicebok.
Citera
2021-01-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
alltså
har en bil 3,5 år gammal
servad varje år enligt intervall , servad på samma ställe ( inte "märkesverkstad ")

försäkringsbolaget kräver servicebok för att helförsäkringen (motorskada)skall gälla då dom vill se att jag servat bilen.

vad göra ?
Stå på dig. Fakturor är minst lika bra bevis på service som stämplar i en servicebok. Givet att reg nummer och serviceomfattning framgår.
Citera
2021-01-11, 21:34
Medlem
Citat:
alltså
har en bil 3,5 år gammal

vad göra ?
Kontaka verkstan du varit hos, om dem har några uppgifter arkiverade..
Citera
2021-01-11, 21:34
Medlem
Citat:
alltså
har en bil 3,5 år gammal

vad göra ?

Varför serva en så ny bil i en inte märkesverkstad, klart dom inte godkänner det.
Citera
2021-01-11, 21:42
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Varför serva en så ny bil i en inte märkesverkstad, klart dom inte godkänner det.
Finns inget som säger att man måste serva bilen på en märkesverkstad.

Be om servicehistorik från din verkstad.
Citera
2021-01-11, 21:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Helt sant. EU tog bort kravet för många många år sedan det där om "märkesverkstad", typ Volvo skulle serva Volvo etc..
(Märkesverkstäderna gnällde givetvis, men de förlorade!)

I princip så ska servicen vara "fackmannamässigt utförd". Dvs. man kan göra det till och med själv, om man har kunskaperna.

Har TS kvar fakturorna, torde detta räcka mer än väl. I alla fall för att snoka reda på vad som gjorts med bilen. För övrigt brukar det stå på (mina) fakturor noga specificerat vad som har utförts och vad som tagits betalt för.

TS bör stå på sig!
Citera
2021-01-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Jo men man kan inte åka till vilken verkstad som helst, de måste vara certifierade för det bilmärket samt ha stämplar och kunna lägga in jobben i en dator.
Citera
2021-01-11, 22:01
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Jo men man kan inte åka till vilken verkstad som helst, de måste vara certifierade för det bilmärket samt ha stämplar och kunna lägga in jobben i en dator.
De behöver inte vara certifierade för bilmärket, det togs som sagt var bort för många år sedan.
Mig veterligt finns det heller ingen lag om att verkstäder måste ha stämpel, det går utmärkt att skriva med maskin eller penna. Samma gäller förekomsten av dator, även om de flesta har både dator och skrivare för att underlätta verksamheten.
Citera
2021-01-12, 08:21
Medlem
ormbitens avatar
Nu vet jag inte vad det är för bil.
Men många biltillverkare har efter 2010 gått över till servicebok i digital form.
Det är inte så många biltillverkare som erbjuder en servicebok i pappersform nu mera.

Service kan man göra var som helst utan att garantier försvinner.
Det viktiga är att det dokumenteras och utförs enligt tillverkarens krav.

Däremot så kan man tappa en hel del Goodwill om man har nobbat märkesverkstaden.

Sen finns det en del biltillverkare som ställer vissa krav på t.ex. rostskyddsgarantin... Dom har där rätt att ställa krav på att man har utfört rostskyddskontrollerna enligt punkt och pricka... Och där har dom faktiskt rätt att ställa kravet att den kontrollen är utförd på märkesverkstad.

Men hur som haver... På en 3½ år gammal bil bör ju vilken märkesverkstad som helst kunna skriva ut servicehistoriken om man ber dom.
Citera
2021-01-12, 16:26
Moderator
Rassas avatar
Övriga fordon —> Bilar /Moderator
Citera
2021-01-12, 17:28
Medlem
Doktorphils avatar
en liten uppdatering

verkstaden jag gjort service på har ingen digital service bok eller sparat mätarställningar vid service ,
däremot så står det ju vad som gjorts ganska ingående på fakturorna , enligt bilmärkets rekommendationer så har dom följts .
Så vad skall man göra nu ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in