2021-01-12, 17:49
Medlem
Men vad är det för bilmärke? Är väl bara att beställa en ny servicebok där du köpte den och åka till verkstaden och få den uppstämplad
Citera
2021-01-12, 19:12
Medlem
killawifes avatar
Om du har alla fakturor så räcker det utmärkt i en rättegång så överklaga ditt fall så löser det sig nog.

Försäkringsbolag funkar lite så här:

Kund rapporterar en skada och söker ersättning - Försäkringsbolaget nekar

Kund överklagar och söker ersättning - Försäkringsbolaget går med på ersättning men En dålig sådan.

Kund hotar med rättegång, media och allahs alla kameler - man ger den ersättning som man hade rätt till från början.

I första instans får man som regel alltid bara skit så kör på ett tag till. Så länge du vet att du har gjort allt rätt så lär du vinna i slutändan.
Citera
2021-01-12, 21:18
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
alltså
har en bil 3,5 år gammal
servad varje år enligt intervall , servad på samma ställe ( inte "märkesverkstad ")
har slarvat bort serviceboken .

har alla fakturor kvar på alla servicetillfällena .

nu har motorn rasat , garantin gäller inte
försäkringsbolaget kräver servicebok för att helförsäkringen (motorskada)skall gälla då dom vill se att jag servat bilen.
dom menar att fakturor inte gäller som bevis på service

vad göra ?

Jag ringde min verkstad och de hade all info i sina datorer. I Mitt fall var det en kamrem jag ville veta när den var bytt senast. Inga problem.. fick datum och även miltal för bytet trots att jag inte var ägare av bilen då kamremmen byttes. Dock en "märkesverkstad" inte "ärlige Achmeds pizza & bil".

Har du och ägaren innan använt en märkesverkstad skall det gå ett få fram informationen.
Citera
2021-01-12, 21:36
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Har motorn rasat på en 3.5 år gammal bil? Vad har du gjort? Blekmedel i tanken? Har kamremmen gått så måste det ju vara fabrikationsfel på remmen.
Citera
2021-01-12, 22:21
Medlem
Vad för bil?
Hur många mil?
Vad har hänt?
Privatimport?
Försäkringsbolag?
Citera
2021-01-13, 00:00
Medlem
Ser en koppling mellan en uppenbart oseriös verkstad och att en så ny bil har rasat.
Citera
2021-01-13, 00:07
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Ser en koppling mellan en uppenbart oseriös verkstad och att en så ny bil har rasat.

Kan också vara en Audi eller Volkswagen. Då är det inte helt ovanligt.
Citera
2021-01-13, 00:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nu vet jag inte vad det är för bil.
Men många biltillverkare har efter 2010 gått över till servicebok i digital form.
Det är inte så många biltillverkare som erbjuder en servicebok i pappersform nu mera.

Min Renault ZOE årsmodell 2018 har en riktig servicebok med stämplar och allt!
Precis så som det ska vara!

Min Mercedes från 2010 har dock digital servicebok, det tycker jag inte om.
Men jag har begärt att få alla mina servicearbete utskrivna på riktigt papper, med stämpel och allt, och det har jag fått!
Så nu har jag hela pärmen full med papper, precis så som det ska vara.
Citera
2021-01-13, 08:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min Renault ZOE årsmodell 2018 har en riktig servicebok med stämplar och allt!
Precis så som det ska vara!

Min Mercedes från 2010 har dock digital servicebok, det tycker jag inte om.
Men jag har begärt att få alla mina servicearbete utskrivna på riktigt papper, med stämpel och allt, och det har jag fått!
Så nu har jag hela pärmen full med papper, precis så som det ska vara.

Håller med dig! Så ska det vara!
Men det blir allt mer ovanligt... Det är ett sätt att låsa upp kunden till märkesverkstaden.

Vissa biltillverkare har gjort det extremt krångligt att registrera sig och logga in och stämpla service för fristående verkstäder, medan en del tillverkare har extremt smidiga portaler.
Mercedes är en av dom krångliga.
Citera
2021-01-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Håller med dig! Så ska det vara!
Men det blir allt mer ovanligt... Det är ett sätt att låsa upp kunden till märkesverkstaden.

Vissa biltillverkare har gjort det extremt krångligt att registrera sig och logga in och stämpla service för fristående verkstäder, medan en del tillverkare har extremt smidiga portaler.
Mercedes är en av dom krångliga.

Digital bok är bra för oss verkstäder för att lätt kunna se vad som är gjorts och inte. Men för bilägaren suget det

Vad var problem med Mercedes? Tycket det är av dom smidigaste böckerna med egen app och allt, eller var det själva registreringen?
Citera
2021-01-13, 10:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Digital bok är bra för oss verkstäder för att lätt kunna se vad som är gjorts och inte. Men för bilägaren suget det

Vad var problem med Mercedes? Tycket det är av dom smidigaste böckerna med egen app och allt, eller var det själva registreringen?

Ja registreringen...
Men det är ungefär 7-8 år sedan, har inte kollat på saken sedan dess.
Citera
2021-01-14, 13:57
Medlem
Doktorphils avatar
lite uppdateringar

skickade all info jag hade om bilen till försäkringsbolaget

fakturor på servicen godkändes helt plötsligt efter verkstaden ringt och skällt på dom ,
skickade även upp alla andra papper som visade hur långt bilen gått

bytt framruta 2 ggr
1 ingrott
1 skada ( krock)

alla underlag med hur långt bilen gått

så nu vart det godkänt ,

motorbyte med beggad motor blir det , kostar ca 60000

bilen är en ford skåpbil 2016 års modell uthämtad 17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto