2021-01-11, 17:37
Medlem
Västerländsk demokrati innebär snart att folket röstar fram vilka som ska styras av bankerna och storföretagen, man kan glömma kontanter och det fria ordet.
Citera
2021-01-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncarnatenineN1
Det är ju detta jag håller med om. Det jag argumentera emot var alla högeridioter som är så butthurt över att de blev nedstängda. Jag är för att man förhåller sig till lagar utformade av staten såklart. Men att folk argumenterar om "frihet" och att alla individer har rätt att göra vad de vill med sin egendom och sitt egna skapande. Då måste man också acceptera att privata aktörer nekar vem de vill. Man kan inte hävda att ett företag får neka folk sen stå och grina när man själv blir nekad och kalla det censur. Dessutom har staten ingen makt i detta fall (i USA) då företaget har rätt att "deny serivce"

Och ja i USA har man rätt att också "trespass" folk som man inte vill ha där. För man har inställningen "då får någon annan mina pengar". Så man får neka folk i matbutiker. Återigen min åsikt är mindre relevant än dubbelmoralen som lyser igenom alla efterblivna högerälskare.

Läs det jag skrev ovan så förstår du säkert. Som sagt så kan man inte äta kakan och samtidigt behålla den.

Nej, detta kommer Twitter m fl få erfara framöver. Den PR-förlust big-tech nu gör lär vara irreparabel och kommer framöver kunna mätas i exakt antal förlorade dollar. Aktien minskar lite i värde nu men riskerar att bli i princip värdelös på längre sikt. Twitter kan bli en lika död produkt som msm. Hur msn än försöker locka tillbaka läsare lyckas de inte. Folk vill inte betala för deras produkt. Den är oattraktiv.

Trump ensam drev väl 75 % av den dagliga trafiken på Twitter? Han har förfärat, roat och förargat i fyra år och tystnaden nu lär bli bedövande. Debatt dör när man stänger av motståndarsidan. Och det blir tomt på kontot tillslut.....Kapitalism när den är som finast
Citera
2021-01-11, 17:45
Medlem
Nancy & Hillary har ett finger med i nesläckningen/upplägget trolige även herr Soros.
Det här är typiskt kvinnlig utfrysningstaktik sedan tusentals år i ny tappning.
Citera
2021-01-11, 17:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Västerländsk demokrati innebär snart att folket röstar fram vilka som ska styras av bankerna och storföretagen, man kan glömma kontanter och det fria ordet.
Det ligger något i det. Västvärlden kan komma att styras av storföretag. Blir du bannad, defundad eller deplatformed är du rökt. Om du inte kan betala med bankkort eller Swish får du svälta. Har du gjort fel sjunker din kreditvärdighet till strax under noll.
Citera
2021-01-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Angående Trump däremot, så nej, någon "uppmaning till våld" var det inte, även om vissa försöker antyda att det nog ändå var det han menade, kanske. Skulle varje politikers uppmaning till att "stoppa" något eller protestera mot något ses som en uppmaning till våld skulle vi trots allt inte ha några politiker på fri fot längre. Som jag skrev i en annan tråd kan man tycka att Trump gjorde fel och agerade oansvarigt som "eldade på" en redan uppretad folkmassa, speciellt med facit i hand, men han uppmanade likväl aldrig någon att ta till våld eller storma Kapitolium.
Jag håller inte med.

Visst är det en tolkningsfråga. Men det finns ingen tvekan om att man kan uppmana till saker utan att rakt ut säga det. I vilken kontext saker sägs påverkar också, liksom vad som sagts tidigare och på vilket sätt. Det handlar inte bara om de exakta orden. Hänvisar återigen till historiska demagoger som på skickligt sätt skapar uppretade folkmassor som åstadkommer vad som önskas utan att det nödvändigtvis sades rätt ut.

Med tanke på hur snabbt du svarade så har du helt säkert INTE läst den twitterlänk jag skickade. Skulle uppskatta om du tar sig tid att lösa den och sedan återkomma. Om du fortfarande är av samma åsikt då skulle det vara intressant att höra vad du har för argument för att avfärda analysen.
Citera
2021-01-11, 18:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag håller inte med.

Visst är det en tolkningsfråga. Men det finns ingen tvekan om att man kan uppmana till saker utan att rakt ut säga det. I vilken kontext saker sägs påverkar också, liksom vad som sagts tidigare och på vilket sätt. Det handlar inte bara om de exakta orden. Hänvisar återigen till historiska demagoger som på skickligt sätt skapar uppretade folkmassor som åstadkommer vad som önskas utan att det nödvändigtvis sades rätt ut.

Med tanke på hur snabbt du svarade så har du helt säkert INTE läst den twitterlänk jag skickade. Skulle uppskatta om du tar sig tid att lösa den och sedan återkomma. Om du fortfarande är av samma åsikt då skulle det vara intressant att höra vad du har för argument för att avfärda analysen.

Javisst kan man uppmana till saker utan säga det rent ut och jag tycker det låter som du uppmanar till mord av alla som gillar yttrandefrihet, du borde därför aldrig mer få yttra dig offentligt någonstans. Ska vi säga så?
Citera
2021-01-11, 18:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till er som yrar om att "Amazon har stängt ner Parler".

Sajten Parler kördes på Amazons servrar, AWS. Amazon har mycket tydliga användarvillkor för vad som inte får finnas på deras plattform, och dit hör rasism, uppvigling, uppmaning till brott med mera. Parler är fyllt med detta. De fick en varning att börja rensa upp i träsket, men gjorde inte det.

Därför stängde Amazon av sajten. Dock kan Parler ta sitt pick och pack, och flytta till en annan plattform alternativt starta upp egna servrar. Amazon har full rätt att välja vilka de vill ha som kunder.

Amazon, då speciellt AWS utgör en grundläggande infrastruktur, vilket även statsmakterna har insett varför Section 230 infördes för ca 20 år sedan:
Citat:
No provider or user of an interactive computer service shall be treated as the publisher or speaker of any information provided by another information content provider.
Eftersom AWS inte är publisher, har de ej heller rätt att agera som en sådan utan AWS är att betraktas som infrastruktur, precis som en väg, där man inte får förbjuda en viss kategori av människor att köra för man råkar ogilla dessa.

Om AWS vill agera som publisher är det bara att avsäga sig Section 230 och fritt bestämma vem som får använda sig av deras infrastruktur, men blir då även skadeståndsskyldiga om det görs övertramp.

Man kan inte båda ha och äta kakan, vilket Big Tech försöker sig på här.
Citera
2021-01-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag håller inte med.

Jag tror att acceptansen för Big-techs censuråtgärder skulle varit större om företagen varit konsekventa. Men de har tillåtit (och tillåter) grov propaganda från många andra aktörer (på vänsterflanken) samt twittrande från diverse diktatorer i världen osv. Sen när de tycker Trump gör fel bannar de honom på livstid. Där tror jag du har en stor del av anledningen till folks upprördhet över censuren som nu sätts in. Men kanske blir nästa steg att också ta bort sådant som rör halshuggning av Trump/ hat mot honom osv? Samt allt skit BLM/ Antifa sprider omkring sig och att det tas upp till fördömande alla miljontals dollar deras riots kostat det amerikanska folket. Det är skevheten och orättvisan i censuren som gör censuren orimlig och oacceptabel i folks ögon.
Citera
2021-01-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
De som idag stödjer deplatformering bara för att vissa grupper har åsikter som de finner jobbiga och tror att det är en bra lösning för att minska dessa grupper, borde nog fundera på hur det blir om vinden vänder. Självklart kommer det då vara de långt till vänster som istället kommer rensas ut med snarlika argument som de som stödjer deplatformering idag använder.

Självkart behöver inte Amazon som privat företag hosta vilka som helst, men det innebär inte att man inte kan anse att deras agerande är felaktigt eller att de troligen precis som Google är väldigt inkonsekventa med vad de tillåter. "SwebbTV" som jag inte gillar var tydligen ett problem, men "Halmstads Moské" som propagerar för att kvinnor ska gå i heltäckande klädsel utan smink är det tydligen inte.

Finns dock inget som säger att Amazon eller Google bör ha rätt att ta bort företag som inte bryter mot lagen. Företag är också politiska entiteter, ibland med enormt stor makt. Men de är inte demokratiskt valda av någon.

Vi ska givetvis ha en fri marknad, i grunden, men den fria marknaden slutar gälla när företag börjar kontrollera en avgörande andel av för samhället grundläggande infrastruktur.
Citera
2021-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Faktiskt. Och de är så mäktiga och i inflytelserika att de kan göra lite som de bahagar.

Intressant att utfrågningar med Dorsey och Zuckerberg så klart inte gav resultat. Om Trump hade lyckats sätta koppel på Twitter innan den här raiden nu hade det varit annat ljud i skällan.
I Kina hade herrarna Dorsey och Zuckerberg redan suttit inne och väntat på arkebusering. Där är det staten som kontrollerar medborgarna.
Citera
2021-01-11, 18:54
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur ska man kunna starta en egen site om molnleverantörer som AWS stänger av dig, el-leverantören slutar leverera ström till dig eller banker och kreditkortsföretag vägrar att ta emot dig som kund?
Ovanstående händer endast om samtliga bolag har samma ägare eller samma intressen. Det är i praktiken bara applicerar på staten. Staten ska inte censurera.
Citera
2021-01-11, 19:01
Medlem
Hade inte Parler 24 timmar på sig att skaffa moderering? Vad jag kan se tillhandahöll Parler dödshotande användare. Amazon är för stort för att påverkas av små aktörer som Parler. Det skiter Amazon i fullständigt. Tech jättarna tar egentligen över ansvaret som skulle skötas av lagstiftaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in