2021-01-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl fan inget konstigt att man inte vill att sitt varumärke förknippas med Trump. Hur tror du Siemens, Boss, Porsche, Mercedez, BMW och inte minst IG-Farben kände efter AVK?

So much winning.

Varför svär du?

Jag gjorde bara en reflektion.
Vad alla dessa Trump-dumps kommer att få för effekt är inte skrivet i sten.
Vänstern, de svarta, muslimerna jublar och ser ljust på framtiden. Äntligen!
Jag befarar dock att det istället kan bli värre på många plan. För mig som svensk påverkas jag knappast av läget inne i USA men ökade spänningar bland världens mäktigaste spelare kan definitivt göra det och detta är precis vad jag förutspår. Den som lever får se hur det går.
Citera
2021-01-11, 18:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Dagen då du har ett eget varumärke kanske du begriper det. Ibland så är all PR bra PR men ibland så är det inte så. I synnerhet inte om du inte vill alienera en viss grupp av dina kunder.

Jag har haft företag i ganska många år och har varit ganska förskonad från hatkampanjer även om såna förekommit och det har inte varit roligt.
Är det inte provocerande att sådant kan sprida sig utom kontroll ex. i grupper på nätet, så till den milda grad att konsumenter som inte är kund hos dig hatar och hotar?

Ponera att man som företagsägare väger för- och nackdelar mot varandra innan man fattar ett beslut. Hur det blir beror på vilken del av kundunderlaget man anser viktigast/köpstarkast, och vilken man har råd att avvara/alienera. Det är garanterat så Twitter tänkt nu. Man gör det för att gå den majoritet Twitter-användare som kräks på "högerextremismen" till mötes. En annan gång kan det slå helt fel. Det de håller på med nu är vanskligt i ett längre perspektiv.
Citera
2021-01-11, 18:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tyckte att jag formulerade en enkel fråga, men jag ser att jag bör förtydliga den.

Vad är syftet med att kapa POTUS access till olika kommunikationsplattformar på nätet, frågade jag. Ditt svar är alltså att tex det internationella storbanksbolaget Goldman Sachs tog ansvar för USA då de motverkar POTUS att tala med sina väljare. Har jag förstått dig rätt?

Därför var det rätt att stänga av Trump från sociala media
Din fråga är otydligt formulerad, bl.a. därför att du fyller den med värderingar i stället för att ställa en enkel fråga. Om jag skulle skriva "är du dum eller är du korkad, svara ja eller nej", vad skulle du svara då?

Jag kan formulera om din fråga så att den går att besvara.

Var det rätt att stänga av Trump från sociala media? Ja! Det borde ha gjorts långt tidigare.

Varför var det rätt?

Han bröt systematiskt mot dom regler som finns
Därför att han systematiskt bröt mot bl.a. Twitters och Facebooks regler.
Det gjorde han länge genom att ljuga och sprida konspirationsteorier via dessa media. Han blev varnad flera gånger och fick många gånger sina inlägg markerade som att dom var falska eller innehöll vilseledande information.
Han kom undan med att begå upprepade brott mot reglerna bara för att han är USAs president.
Det som hänt efter presidentvalet 2020 är en tydlig upptrappning från Trumps sida. Han har nu börjat uppmana till allvarliga brott. Han gjorde det ändå på ett sätt som var tillräckligt subtilt så att det var svårt att åtala honom för det.

Hans regelbrott eskalerade till en nivå där dom ledde till allvarliga brott
Efter stormningen av kongressen blev Trumps avsikter tydliga, trots subtiliteten. Nu blev det tydligt att han i flera månader uppmanat sina anhängare att storma kongressen med syftet att genomföra en statskupp. Med det uppenbara syftet att hindra demokratin. Att hindra tillsättadet av en vald president. Som folket valt. I ett demokratiskt val.
Efter detta blev betydelsen i många andra av Trumps tweets uppenbar. När han t.ex. tweetade att han inte skulle vara med vid installationen 2020-01-20, så var det uppenbart att Trump menade att det var fritt fram för ett våldsamt upplopp med syfte att förhindra installationen och kanske t.o.m. mörda Biden och Harris.

Vilka konsekvenser bör det som hänt få för Trump?
Han bör självklart stängas av från dom kommunikationskanaler som han använder för att begå sina brottsliga handlinger. Han bör avsättas. Antingen via 25e tillägget eller genom riksrätt. Han bör fängslas och ställas inför rätta för en lång rad brott, inklusive landsförräderi, anstiftan till våldsamt upplopp och terroristbrott.

Vad av detta kommer att ske? Det återstår ännu att se. Jag är dock övertygad om att många åtal kommer att väckas mot Trump dom närmaste månaderna. Det tror jag att han också är. Det är därför han var livrädd för att förlora valet. Därför att nu upphör hans immunitet och han kan ställas inför rätta.

Citera
2021-01-11, 18:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
RiP Twittler.

Glad att dom avvaktade tills han faktiskt bröt mot lagar.

Han kommer förmodligen vilja starta något eget för att få ut ordet, men det kommer ju inte bli lika effektivt eller ha samma nyhetsvärde.
Vilka lagar? Jag lyssnade på hela hans tal förra onsdagen och även på de som inledde talet. Där sysslades inte med någon form av uppmuntran till våld utan tvärtom. Han sa att det ska protesteras fredligt.
Citera
2021-01-11, 18:21
Medlem
Citat:
Vad bör göras med dem som vill ha Trump vid makten?

Trump?

Jag tror inte att Trump såsom person är svaret. President of the United States är ett ämbete och inte en personkult.

Det var en despot på 30-talet i Tyskland som försökte det och det gick som bekant inte så bra..

Vad ska man göra om man vill ha Trump's agenda kvar (minus all korruption, hotelser och maffia-metoder) och metodiskt arbeta för den?

Well, förutom den mighty greenback så måste man skaffa sej förankring i konservativa lägrer och sen bygga från där. Inte vara för radikal utan i stället bygga en bred bas inom GOP.

Nu ska man vara ärlig och säga att det förekom personkult även under Obama's tid som prez, så den som är oskyldig kan kasta den första stenen.

Att vrida politiken åt höger kommer att vara uppförsbacke i U.S.A. för några år framöver.
Citera
2021-01-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Citera nu var presidenten uppmanar till revolution. Och då menar jag inte citat ur din fantasi.

"We are going to march down to the Capitol, and we are going to support our brave congressmen as they vote, well some of them we are not going to support so much, but we will go down there."

Medan Diaper Don himself sprang och gömde sej bakom skrivbordet i WH.

Vad är oklart?
Citera
2021-01-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Var det ditt motargument?
Du ber mig besvara en fråga som enbart Youtube har svaret på och så klistrar du in ett begrepp du hittat i ”Den Hjälplösa Besserwisserns Nätlexikon” som svar till mig?

Ja.

Det var mitt motargument.

Går inte att argumentera mot "what-about" ism.

Ingen ide'
Citera
2021-01-11, 18:31
Medlem
Hbdunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DodgingJail
För att inte ens de uppmanar till våld på Twitter. Var de gör privat kan inte Twitter göra något åt. Försök att tänka innan du skämmer ut dig.

Undrar vem det är som skämmer ut sig.

https://mobile.twitter.com/khamenei_ir/status/1263749566744100864
Citera
2021-01-11, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du påstår att flera personer uppmanat till våld, men kan inte citera någonting utan uppmanar folk att tro samt ägna sig åt viskningsleken.

Jo jag har postat ganska många länkar vid det här laget. Det tradiga med er är att det inte spelar någon roll vad man skriver. Ni skrev att det inte var någon som bröt sig in öht fram tills att vi postade videos på personer som bröt sig in. Ni skrev att de inte var beväpnade fram tills att vi postade videos på beväpnade personer. Ni skrev att de inte hotade någon fram tills att vi postade videos på hundratals Trumpfans som skrek "häng Pence".

Nu är det ett 50 tal terrorutredningar mot personer i den här gruppen och det har gjorts razzior mot ledande republikaner över hela USA. Det är inte bara den här gruppen av personer som bestämde sig för att bryta sig in i Capitolium utan det var en planerad väpnad revolution koordinerad av Trump och diverse andra republikaner. Vill inte säga för mycket namn nu men Sopan Ted Cruz lär ju vara inblandad.
Citera
2021-01-11, 18:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jo jag har postat ganska många länkar vid det här laget. Det tradiga med er är att det inte spelar någon roll vad man skriver. Ni skrev att det inte var någon som bröt sig in öht fram tills att vi postade videos på personer som bröt sig in. Ni skrev att de inte var beväpnade fram tills att vi postade videos på beväpnade personer. Ni skrev att de inte hotade någon fram tills att vi postade videos på hundratals Trumpfans som skrek "häng Pence".

Nu är det ett 50 tal terrorutredningar mot personer i den här gruppen och det har gjorts razzior mot ledande republikaner över hela USA. Det är inte bara den här gruppen av personer som bestämde sig för att bryta sig in i Capitolium utan det var en planerad väpnad revolution koordinerad av Trump och diverse andra republikaner. Vill inte säga för mycket namn nu men Sopan Ted Cruz lär ju vara inblandad.

Men vi vill VETA dessa citat som Trump enligt er gjort som uppmanat till detta! Är det så svårt att vaska fram så finns dom alltså inte. Det är bara knäppa tolkningar som gäller. Kod ord etc och annat trams.
Citera
2021-01-11, 18:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det inte provocerande att sådant kan sprida sig utom kontroll ex. i grupper på nätet, så till den milda grad att konsumenter som inte är kund hos dig hatar och hotar?

Ponera att man som företagsägare väger för- och nackdelar mot varandra innan man fattar ett beslut. Hur det blir beror på vilken del av kundunderlaget man anser viktigast/köpstarkast, och vilken man har råd att avvara/alienera. Det är garanterat så Twitter tänkt nu. Man gör det för att gå den majoritet Twitter-användare som kräks på "högerextremismen" till mötes. En annan gång kan det slå helt fel. Det de håller på med nu är vanskligt i ett längre perspektiv.

Men mobben fungerar inte så. När du befinner dig i en grupp så är du mer benägen att ex. vara våldsam, ha mindre empati etc. Ju mer anonym du är i gruppen destå starkare blir de här effekterna. Det är en av anledningarna att man inte vill tillåta ansiktsmaskering vid demonstrationer. Inte den enda men en viktig anledning.

Du vet säkert hur det är på internet, här på Flashback så tänker man att man är anonym och beter sig på ett sätt som man kanske inte skulle göra när man är på stan bland folk som känner igen dig.

Problemet är att personer som Hitler, Trump (och för den delen extremvänstern) förstår den här dynamiken och utnyttjar den till sin fördel. De kommer i olika paket och smaker men det är alltid samma skit. Rödkepsarna säger att de älskar frihet men deras uppgift är att ta bort din frihet och installera autokrati.
Citera
2021-01-11, 18:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Därför var det rätt att stänga av Trump från sociala media
Din fråga är otydligt formulerad, bl.a. därför att du fyller den med värderingar i stället för att ställa en enkel fråga. Om jag skulle skriva "är du dum eller är du korkad, svara ja eller nej", vad skulle du svara då?

Jag kan formulera om din fråga så att den går att besvara.

Var det rätt att stänga av Trump från sociala media? Ja! Det borde ha gjorts långt tidigare.

Varför var det rätt?

Han bröt systematiskt mot dom regler som finns
Därför att han systematiskt bröt mot bl.a. Twitters och Facebooks regler.
Det gjorde han länge genom att ljuga och sprida konspirationsteorier via dessa media. Han blev varnad flera gånger och fick många gånger sina inlägg markerade som att dom var falska eller innehöll vilseledande information.
Han kom undan med att begå upprepade brott mot reglerna bara för att han är USAs president.
Det som hänt efter presidentvalet 2020 är en tydlig upptrappning från Trumps sida. Han har nu börjat uppmana till allvarliga brott. Han gjorde det ändå på ett sätt som var tillräckligt subtilt så att det var svårt att åtala honom för det.

Hans regelbrott eskalerade till en nivå där dom ledde till allvarliga brott
Efter stormningen av kongressen blev Trumps avsikter tydliga, trots subtiliteten. Nu blev det tydligt att han i flera månader uppmanat sina anhängare att storma kongressen med syftet att genomföra en statskupp. Med det uppenbara syftet att hindra demokratin. Att hindra tillsättadet av en vald president. Som folket valt. I ett demokratiskt val.
Efter detta blev betydelsen i många andra av Trumps tweets uppenbar. När han t.ex. tweetade att han inte skulle vara med vid installationen 2020-01-20, så var det uppenbart att Trump menade att det var fritt fram för ett våldsamt upplopp med syfte att förhindra installationen och kanske t.o.m. mörda Biden och Harris.

Vilka konsekvenser bör det som hänt få för Trump?
Han bör självklart stängas av från dom kommunikationskanaler som han använder för att begå sina brottsliga handlinger. Han bör avsättas. Antingen via 25e tillägget eller genom riksrätt. Han bör fängslas och ställas inför rätta för en lång rad brott, inklusive landsförräderi, anstiftan till våldsamt upplopp och terroristbrott.

Vad av detta kommer att ske? Det återstår ännu att se. Jag är dock övertygad om att många åtal kommer att väckas mot Trump dom närmaste månaderna. Det tror jag att han också är. Det är därför han var livrädd för att förlora valet. Därför att nu upphör hans immunitet och han kan ställas inför rätta.

Alltså förstod jag dig rätt. Goldman Sachs tog ansvar för USA genom att kapa Trumps kommunikationsvägar, enligt dig.

Du är duktig på långa svador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in