Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag tyckte att jag formulerade en enkel fråga, men jag ser att jag bör förtydliga den.
Vad är syftet med att kapa POTUS access till olika kommunikationsplattformar på nätet, frågade jag. Ditt svar är alltså att tex det internationella storbanksbolaget Goldman Sachs tog ansvar för USA då de motverkar POTUS att tala med sina väljare. Har jag förstått dig rätt?
Därför var det rätt att stänga av Trump från sociala media
Din fråga är otydligt formulerad, bl.a. därför att du fyller den med värderingar i stället för att ställa en enkel fråga. Om jag skulle skriva
"är du dum eller är du korkad, svara ja eller nej", vad skulle du svara då?
Jag kan formulera om din fråga så att den går att besvara.
Var det rätt att stänga av Trump från sociala media? Ja! Det borde ha gjorts långt tidigare.
Varför var det rätt?
Han bröt systematiskt mot dom regler som finns
Därför att han systematiskt bröt mot bl.a. Twitters och Facebooks regler.
Det gjorde han länge genom att ljuga och sprida konspirationsteorier via dessa media. Han blev varnad flera gånger och fick många gånger sina inlägg markerade som att dom var falska eller innehöll vilseledande information.
Han kom undan med att begå upprepade brott mot reglerna bara för att han är USAs president.
Det som hänt efter presidentvalet 2020 är en tydlig upptrappning från Trumps sida. Han har nu börjat uppmana till allvarliga brott. Han gjorde det ändå på ett sätt som var tillräckligt subtilt så att det var svårt att åtala honom för det.
Hans regelbrott eskalerade till en nivå där dom ledde till allvarliga brott
Efter stormningen av kongressen blev Trumps avsikter tydliga, trots subtiliteten. Nu blev det tydligt att han i flera månader uppmanat sina anhängare att storma kongressen med syftet att genomföra en statskupp. Med det uppenbara syftet att hindra demokratin. Att hindra tillsättadet av en vald president. Som folket valt. I ett demokratiskt val.
Efter detta blev betydelsen i många andra av Trumps tweets uppenbar. När han t.ex. tweetade att han inte skulle vara med vid installationen 2020-01-20, så var det uppenbart att Trump menade att det var fritt fram för ett våldsamt upplopp med syfte att förhindra installationen och kanske t.o.m. mörda Biden och Harris.
Vilka konsekvenser bör det som hänt få för Trump?
Han bör självklart stängas av från dom kommunikationskanaler som han använder för att begå sina brottsliga handlinger. Han bör avsättas. Antingen via 25e tillägget eller genom riksrätt. Han bör fängslas och ställas inför rätta för en lång rad brott, inklusive landsförräderi, anstiftan till våldsamt upplopp och terroristbrott.
Vad av detta kommer att ske? Det återstår ännu att se. Jag är dock övertygad om att många åtal kommer att väckas mot Trump dom närmaste månaderna. Det tror jag att han också är. Det är därför han var livrädd för att förlora valet. Därför att nu upphör hans immunitet och han kan ställas inför rätta.
–