2021-01-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det borde det väl vara, om man tittar på dragkedja (vita detaljer) och den vita randen vid innersidan av kragen. På den blodiga tröjan ses inte det vita som vitt förstås. Tycker även att det finns likadana dubbelveck vid dragkedjan på båda bilderna.

Och om hon hade haft tå likadana borde väl den andra finnas med vid den tekniska undersökningen?

Vad är det du tänker på?

Ja det var mest diskussionen om att hon var klädd för att vara ute osv. Tummarna i hålen och allt var det var. Men det verkar ju lika gärna vara hennes innemysarfleece. Ända fram till tandborstning om kvällarna.

Alltså hoppade hon kanske bara i skorna där 14/5 23:23 om hon hade samma fleece på sig 13/5 kl 23:18.
Citera
2021-01-11, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det var mest diskussionen om att hon var klädd för att vara ute osv. Tummarna i hålen och allt var det var. Men det verkar ju lika gärna vara hennes innemysarfleece. Ända fram till tandborstning om kvällarna.

Alltså hoppade hon kanske bara i skorna där 14/5 23:23 om hon hade samma fleece på sig 13/5 kl 23:18.

Jo, så kan det ha varit. Det har diskuterats tidigare i tråden vill jag minnas.
Har inte tid nu att kolla, men kan hon ha satt på sig fleecen för att hon vet att hon ska ut snart (13 maj), eller precis kommit in. Undrar om hon inte snackade med JJ då?

Vi vet ju att sonen hörde henne borsta tänderna innan hon stack ut den 14:e.

Så kan ha varit planerad utegång också?
Citera
2021-01-11, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja jag är vara lite förbryllad eftersom det var så viktigt att ta med hammaren som hittades ihop med vinkelkap och sadelskyddet i protokollet.
Den hade heller inget blod på sig.
Sen har det varit tandborstar och allt möjligt som har testats men som sagt ingen hammare.

Märken på trädet får väl vara närmaste ledtråd på tillhygge som vi som inte får läsa hur stora märkena på kroppen var kan utgå ifrån när man ska gissa järnet här.

Ja, jag tänker att alla poliser som var med vid krattningen i okt (för det var väl då man hittade dom?) inte var insatta i exakta detaljerna.

Jag får väl säga att jag själv skulle tycka, att shit, här är mordvapnet och ett sadelskydd. Ok, var platsar vinkelslipen in, men ändå. Inte skulle jag lämna kvar dom.

Samtidigt är de med i FUP, så man vill väl visa att man letat och vad man hittat. Tyvärr lite i senaste laget då kan man tycka. Brunnar mm sökte man ju också väldigt sent i.
Citera
2021-01-11, 17:13
Medlem
Citat:
Jo, så kan det ha varit. Det har diskuterats tidigare i tråden vill jag minnas.
Har inte tid nu att kolla, men kan hon ha satt på sig fleecen för att hon vet att hon ska ut snart (13 maj), eller precis kommit in. Undrar om hon inte snackade med JJ då?

Vi vet ju att sonen hörde henne borsta tänderna innan hon stack ut den 14:e.

Så kan ha varit planerad utegång också?

Ja men exakt. Tack. Jag tänkte mest högt här.
Citera
2021-01-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ja, jag tänker att alla poliser som var med vid krattningen i okt (för det var väl då man hittade dom?) inte var insatta i exakta detaljerna.

Jag får väl säga att jag själv skulle tycka, att shit, här är mordvapnet och ett sadelskydd. Ok, var platsar vinkelslipen in, men ändå. Inte skulle jag lämna kvar dom.

Samtidigt är de med i FUP, så man vill väl visa att man letat och vad man hittat. Tyvärr lite i senaste laget då kan man tycka. Brunnar mm sökte man ju också väldigt sent i.

Sätt några metalldetektorer i händerna på några sommarjobbare så skulle det bli mer gjort.
Citera
2021-01-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur många i tråden tror att SD är ensam mördare?

Ensam GM har varit mitt ogarderade tips hela tiden. Man vill ju inte tro att någon av hans polare har hjälpt till. HD? Njae, men vetskap har hon.
Citera
2021-01-11, 17:19
Medlem
Citat:
En reflektion över tillhygge här.

Inte en enda hammare (förutom upphittad hammare i naturen) nämns i

akt 155 Husrannsakan/protokoll

akt 160 NFC Sakkunnighetsutlåtande

157 Teknisk undersökning

eller i andra protokoll som jag sökt i.

Här är väl en hammare hemma hos SD när de gör hundsök 2019-08-30. Alltså i samband med att han greps andra gången:

https://www.bildtagg.se/bild/gftebqboyswlbdm4kb1eh34z

Man gör stor sak av hans kalsonger som ska synas i sömmarna men inte någonstans i denna fup med tusentals sidor och ett mordoffer med cirkelformade och cylinderformade skador så tar man ens en hammare i beslag?

Är hammare som tillhygge så ointressant för utredningen att trots att prylarna ligger framme så testas de inte för DNA?

Och om nåt med hammare ligger i sidomaterialet så borde väl förvaret ha velat lyfta fram det till fupen för att visa att SD:s hammare, en eller flera, är rena?

De kanske inte tyckte att de verktyg (hammare) som de hittat passade med märkena på BO eller träd? Då är de inte intressanta. Annars är det ju skumt, ja.
Citera
2021-01-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De kanske inte tyckte att de verktyg (hammare) som de hittat passade med märkena på BO eller träd? Då är de inte intressanta. Annars är det ju skumt, ja.

Ja jag är inte inne på hammare själv men får hoppas de dubbelkollat skadorna mot hans hammare då. Så inte samma miss som med den världsberömda vattenspridaren.
Citera
2021-01-11, 17:39
Medlem
Citat:
Sätt några metalldetektorer i händerna på några sommarjobbare så skulle det bli mer gjort.

Absolut. Några nya fräscha medarbetare öht skulle ha dragit upp tempot i Pennybridge polishus. Än är det väl inte kört i det här fallet. Ingen som kontaktat dig än?
Citera
2021-01-11, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja de retoriska frågorna brukar dugga tätt när jag är i farten.

Men ställer en direkt fråga till någon som kanske har koll på om att han visste att hans dotter var på väg hem till HD runt 23-tiden 14/5?

Ungefär så här säger HD i de första förhören, här 7/6-18:
A 149/120

"H: Jag vet att vi äter eh för jag handlade så vi kunde göra smoothie. Eh ... jaa jag tror att jag
mest plockade ordning. Jag kan säker ha gjo1i iordning kattsaker, packade lite granna. Eh jag
vet att Thea låg i. .. hon badade, eh ... ja .. messade säker en del.
F2: Tjejerna va gör dom?
H: Ja Thea badar, eh ... men det är senare, för det är ju precis innan hon lägger sig. Eh ... ja
dom va säkert upp och ... nu säger jag säkert, dom va nog upp och mata kaninerna eh tror jag.
F2: Och vart är dom då?
H: Då är dom i Stefan .. hos Stefan, i huset, för dom har kaninerna ute där.
F2: Gjorde dom det, mata dom kaninerna?
H: Jag kan ... alltså nu blir det så här, ja dom brukar göra det eh men om dom ... Ja det klart
att dom måste ha gjort det då. Dom matar dom varje kväll och vaije morron. Men jag kan inte
säga säkert att dom gick upp, men jag tror att dom va uppe där.
F2: Och vilken tid skulle det ha varit?
H: Pff. .. rimligtvis direkt efter träningen, kvart i åtta-åtta. Men det här är ... jag är inte säker.
F2: Mm. Kan du tänka tillbaka till den dagen?
H: (tyst en kort stund) Jag får nån minnesbild av att Thea va ju inte med på träningen, hon va
ju hemma under tiden när Wilma och jag va iväg. Men om det är då ... En tanke som kommer
är att Wilma ringde till Thea och sa, "kan du gå upp och mata kaninerna nu innan vi kommer
hem så kan vi äta" (suckar och är tyst en stund) Fasiken ... (viskar hon och är sedan tyst en
stund) nä jag ... jag kan inte komma på.
F2: Var du ensam hemma nåt den där kvällen?
H: Ja om dom va och mata kaninerna så va jag ensam den stunden, annars va jag inte ensam
för då va dom hemma
"

Varifrån kommer detta att dottern skulle vara på väg till HD vid den tiden? Inget jag minns nu.
Citera
2021-01-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ungefär så här säger HD i de första förhören, här 7/6-18:
A 149/120

"H: Jag vet att vi äter eh för jag handlade så vi kunde göra smoothie. Eh ... jaa jag tror att jag
mest plockade ordning. Jag kan säker ha gjo1i iordning kattsaker, packade lite granna. Eh jag
vet att Thea låg i. .. hon badade, eh ... ja .. messade säker en del.
F2: Tjejerna va gör dom?
H: Ja Thea badar, eh ... men det är senare, för det är ju precis innan hon lägger sig. Eh ... ja
dom va säkert upp och ... nu säger jag säkert, dom va nog upp och mata kaninerna eh tror jag.
F2: Och vart är dom då?
H: Då är dom i Stefan .. hos Stefan, i huset, för dom har kaninerna ute där.
F2: Gjorde dom det, mata dom kaninerna?
H: Jag kan ... alltså nu blir det så här, ja dom brukar göra det eh men om dom ... Ja det klart
att dom måste ha gjort det då. Dom matar dom varje kväll och vaije morron. Men jag kan inte
säga säkert att dom gick upp, men jag tror att dom va uppe där.
F2: Och vilken tid skulle det ha varit?
H: Pff. .. rimligtvis direkt efter träningen, kvart i åtta-åtta. Men det här är ... jag är inte säker.
F2: Mm. Kan du tänka tillbaka till den dagen?
H: (tyst en kort stund) Jag får nån minnesbild av att Thea va ju inte med på träningen, hon va
ju hemma under tiden när Wilma och jag va iväg. Men om det är då ... En tanke som kommer
är att Wilma ringde till Thea och sa, "kan du gå upp och mata kaninerna nu innan vi kommer
hem så kan vi äta" (suckar och är tyst en stund) Fasiken ... (viskar hon och är sedan tyst en
stund) nä jag ... jag kan inte komma på.
F2: Var du ensam hemma nåt den där kvällen?
H: Ja om dom va och mata kaninerna så va jag ensam den stunden, annars va jag inte ensam
för då va dom hemma
"

Varifrån kommer detta att dottern skulle vara på väg till HD vid den tiden? Inget jag minns nu.

Någon skrev nåt liknande i tråden nyligen men jag har sökt för att hitta men inte lyckats så vi kan nog glömma det och gå vidare.
Citera
2021-01-11, 19:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Någon skrev nåt liknande i tråden nyligen men jag har sökt för att hitta men inte lyckats så vi kan nog glömma det och gå vidare.

Du tänker inte EW?
Den sista bilden på övervakningskameran är vid 23.33. Tror inte vi vet när hon kom hem, men det har spekulerats.
Tillägg: förutom att hon är upp en gång på natten. Men det hade ju inte med 23- tiden att göra direkt 😉
Senast redigerad av notknapparen 2021-01-11 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in