2021-01-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, det är helt riktigt att det blir ett problem om regler inte upprätthålls men frågan är om det verkligen var det som var problemet den här gången. Snarare tycks det vara så att andra aktörer, som exempelvis Google, Apple och Amazon inte ansåg att Parler var tillräckligt restriktiva även om rent brottslig verksamhet var förbjuden även hos dem.

Ja det kan ju ren rädsla då kongress, senat och president nu har blå majoritet.
Då går man igenom sitt utbud och vilka regler som efterlevs.
Dom är har ju ett vinstintresse och nu är det viktigt att vara extra noggrann för att slippa eventuellt vite eller värre.

Igen feltimat och onödigt aggressivt som får motsatt effekt.
Citera
2021-01-11, 14:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Alexander Bard är på krigsstigen på Twitter.

https://mobile.twitter.com/bardissimo/status/1274111297098039297

Candace Owens:

https://mobile.twitter.com/realcandaceo
Wow, °o° Candace Owens var pang på spiken när hon skrev följande:
| Shutting down churches
| Force masking citizens
| Censoring private citizens and now, WORLD LEADERS.
|
| THIS IS NOT FOR YOUR SAFETY, YOU IGNORANT FOOLS.
|
| WAKE UP, BEFORE IT’S TOO LATE.
2021-01-11, 14:15
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag tänker ignorera ditt fullständigt galenkonspiratoriska pladdrande om att det minsann var en Antifa-false-flag-operation mot Kapitolium (trots att massa högerextrema i media namngvina personer gripits), och fokusera på att du blivit bannad på Twitter "bara för att dom följer Trump": Nej det har du inte. Jag följer också Trump och många övriga högerkonton på Twitter och jag är inte bannad. OM du nu inte ljuger och faktiskt är bannad, så har du gjort något annat så som t.ex. uppviglat till våld vilket bryter mot Twitters användarvillkor. Alla som har blivit bannade har brutit mot dem.
Jag har inte uppmanat till våld. Jag blev bannad för "spam och plattformsmanipulation" vilket är totalt nonsens. Jag blev bannad för att jag är en Trump-supporter helt enkelt, och det blev miljoner andra exakt samma dag.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2021-01-11 kl. 14:20.
Citera
2021-01-11, 14:21
Medlem
2n00b4Us avatar
Det här sänder väl ändå ut en signal till andra kommande startups som vill försöka konkurrera med Twitter osv.
Citera
2021-01-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Det här sänder väl ändå ut en signal till andra kommande startups som vill försöka konkurrera med Twitter osv.

Verkligen!
Citera
2021-01-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
Efter att Twitter stängt av Trump från Twitter har presidenten och många av hans följare flyttat över till Parler för att kunna tala fritt. Tidigare i veckan tog Google Play och App Store bort Parlers app från sina tjänster. Nu släckts de alltså ner helt och blir offline från och med söndag.

https://www.buzzfeednews.com/amphtml/johnpaczkowski/amazon-parler-aws?bftwnews=&utm_term=4ldqpgc&__twitter_impressio n=true

Vad är era tankar om detta? Vad händer nu? Vilka konsekvenser kommer detta få?

konsekvenserna blir att ännu mer idioter som lider av magiskt tänkande kommer känna sig kränkta och sen tycka att de måste dra till med våldsamma metoder mot establisemanget/vänstern för de tror att stortech-företag på något sätt är vänster trots att de är monopolister som tjänar pengar på sponsorer och dumdristiga konsumenter.
Citera
2021-01-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Wow, °o° Candace Owens var pang på spiken när hon skrev följande:
| Shutting down churches
| Force masking citizens
| Censoring private citizens and now, WORLD LEADERS.
|
| THIS IS NOT FOR YOUR SAFETY, YOU IGNORANT FOOLS.
|
| WAKE UP, BEFORE IT’S TOO LATE.
Businesses, kyrkor och masker handlar om att bekämpa en dödlig sjukdom. Censur är det endast när staten förhindrar dig att uttrycka dig, vilket inte är fallet här. Trump, och alla hans supporters, är fria att starta sina egna plattformar.

Och det Twitter gjort är problematiskt ur vissa aspekter, men samtidigt så är det uppvigling till våld och propaganda riktat mot att undeminera hela det demokratiska systemet som de stängt ner. Jag kan tycka att det demokratiska systemet måste skydda sig själv i sådana här lägen. Helst inget av det, men om jag MÅSTE välja tar jag alla dagar i veckan hellre att Twitter stänger ner några enskilda individer än att Trump med följe i framtiden stänger ner alla sociala medier (som Trump hotat med åtskilliga gånger) tillsammans med de tidningar Trump ogillar.
Citera
2021-01-11, 14:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Det som är intressant att få veta är ju vilka krav som ställs från Amazon, Google ect och om dom har ändrats pga av påtryckning från politiker och media.

I Sverige skedde ju så år 2018 (som de flesta av oss minns). Media och regeringen tryckte på och ville att Big Tech-jättarna m fl skulle censurera hårdare. Först var Big Tech-jättarna inte intresserade, men efter en mediastorm och påtryckningar från regeringen gav de med sig till slut. De lovade bland annat att anställa folk för att kunna censurera mer.

Citat:
- Regeringen kallar Google och Facebook till möte
- Ministrar i möte med Google efter kritiken
- Google lovar åtgärder

(FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest

Så man kan misstänka att vänsterfolk och ledande demokrater har kontakt BigTech-bolagen och tryckt på lite extra även här.

I USA har dock utvecklingen mot politisk kontroll över Big Tech-jättarna skett länge. Men nu gav Donald Trump sina motståndare öppet mål i och med Trump-anhängarnas stormning av kongressen. Detta är ju faktiskt väldigt svårt att argumentera mot. Så nu är det fritt fram för Trumps motståndare att rensa ut hans anhängare från Big Tech-jättarnas plattformar.

Detta påminner lite grann om riksdagshusbranden 1933 i Berlin, som gav Hitler en möjlighet att gå till bred attack mot sina politiska motståndare och rensa ut dem. En uppmärksammad händelse används som en förevändning att göra något som man önskat göra länge - men tiden har inte varit den rätta ännu.
Citera
2021-01-11, 14:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Businesses, kyrkor och masker handlar om att bekämpa en dödlig sjukdom. Censur är det endast när staten förhindrar dig att uttrycka dig, vilket inte är fallet här. Trump, och alla hans supporters, är fria att starta sina egna plattformar.

Och det Twitter gjort är problematiskt ur vissa aspekter, men samtidigt så är det uppvigling till våld och propaganda riktat mot att undeminera hela det demokratiska systemet som de stängt ner. Jag kan tycka att det demokratiska systemet måste skydda sig själv i sådana här lägen. Helst inget av det, men om jag MÅSTE välja tar jag alla dagar i veckan hellre att Twitter stänger ner några enskilda individer än att Trump med följe i framtiden stänger ner alla sociala medier (som Trump hotat med åtskilliga gånger) tillsammans med de tidningar Trump ogillar.

Det är klart att du som vänsterbliven inte kan se någon "slippery slope" här. Du är invaggad i tron att Räkenskapens dag aldrig kommer för dig. Aldrig kommer gällla dig,varför? För att du står på "rätt" sida?

Vad skulle du säga om detta scenario: Inom en snar framtid väljer sjukhusen att utestänga republikaner/patrioter från service. Vad skulle din kommentar bli? "De får väl bygga egna sjukhus!" ? ? ?

Råder dig att fundera lite grann på vilken sida du väljer att hålla på och hålla för "god".
För att den sidan är på väg in mot en väldigt mörk och totalitär tid - i raketfart.
Citera
2021-01-11, 14:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
...

https://theconversation.com/parler-is-bringing-together-mainstream-conservatives-anti-semites-and-white-supremacists-as-the-soci al-media-platform-attracts-millions-of-trump-supporters-150439

https://www.npr.org/sections/congress-electoral-college-tally-live-updates/2021/01/07/954671745/on-far-right-websites-plans-to-storm-capitol-were-made-in-plain-sight?t=1610369381633

Tyvärr lyser de faktiska exemplen dock med sin frånvaro. Att Parler, Gab och även Twitter är fullt med inlägg som saluför diverse konspirationsteorier känner nog de flesta till men uppenbar brottslighet var åtminstone inte tillåten på Parler. Förekom det brottsliga handlingar i alla fall? Ja, gissningsvis, precis som på Twitter.
Citera
2021-01-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Google + Apple:= 99 procent.

Android är ett operativsystem (Googles egna Pixeltelefoner säljer knappt nånting), men framför allt kan väl knappast Apple bakas in i Googles monopol. Mitt argument är alltså att Apple inte hör hemma i listan.
Citera
2021-01-11, 14:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Ja de har stoppat alla från att försöka, ingen kan investera miljarder för att sedan bli nedstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in