2021-01-11, 10:30
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Och utfallet verkar ändå av någon anledning bli mer korrekt än hos andra institutit. För att man beaktar Bradley-effekten!

Nej det är inte mer korrekt, det är lika korrekt.

När det är val så är det som är mest intressant vad folk kommer att rösta, vad de som inte röstar tycker spelar inte så stor roll. Men i många andra fall är man mer intresserade av vad folket tycker. De har båda sina användningsområden, och ingen använder någon matematisk modell för att inkludera Bradley-effekten.
Citera
2021-01-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Rasmussen var en av ytterst få institut som korrekt spådde Trumps seger 2016 och kom väldigt nära det faktiska resultatet.

Intressant att du menar att Rasmussen skulle vara vinklad (var är detta "konstaterat" förresten?), då måste du anse att följande skribents uppgifter är helt felaktiga, att 99% av Demokraterna inte alls tycker att Biden funnit rättvist och korrekt?
Wikipedia har en lång sektion om denna bias på exempelvis, det är inte heller svårt att lista ut det bara genom att se vilka polls de pumpar ut... De har, som alla andra, en agenda.

En daglig mätning ger ju också så mycket brus att jämförelser mellan enskilda dagar blir totalt meningslös, oavsett om den mäter rätt eller inte.
Citera
2021-01-11, 10:58
Medlem
lasternassummas avatar
FiveThirtyEight
Jag brukar titta där då-och-då för att få en bild av hur opinionen svänger om Trump.

https://projects.fivethirtyeight.com/trump-approval-ratings/

Sedan det blev klart att Trump förlorade valet, en bit in i november, så har acceptansen för honom ("approval rate" sjunkit från ca 45% till nu ca 41,9%.

Jag tolkar det som att en minskande andel av hans anhängare tror på hans "stolen election"-myt. Eller borde man kalla det konspirationsteori?

"Disapproval rate" har under samma tidsperiod gått från 52% till 54%.

Citera
2021-01-11, 12:01
Medlem
lasternassummas avatar
Det är svårt att välja vad Trump gjort som är mest minnesvärt
Det är så mycket och det dyker hela tiden upp nya saker.

Republikanerna förlorade fyllnadsvalet till senaten i det normalt pålitligt republikanska Alabama. I USA och i världen är enigheten stor om att det var Trumps försök att få till fusk som skulle göra honom till vinnare i Alabama som orsakade förlusten. I ett telefonsamtalet där han hotade Raffensperger med konsekvenser om han inte "fixade fram" röster som skulle ge Trump vinsten i delstaten.

Hur såg Trump själv på den saken?

Han förklarade sin syn på varför demokraterna vann båda platserna till senaten på Twitter:
«They just happened to find 50,000 ballots late last night. The USA is embarrassed by fools. Our Election Process is worse than that of third world countries!
Jan 6, '21 @ 9:00 am ET»
Ännu ett av många tillfällen då Donald borde ägna några sekunder åt reality check...

Citera
2021-01-11, 12:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är svårt att välja vad Trump gjort som är mest minnesvärt
Det är så mycket och det dyker hela tiden upp nya saker.

Republikanerna förlorade fyllnadsvalet till senaten i det normalt pålitligt republikanska Alabama. I USA och i världen är enigheten stor om att det var Trumps försök att få till fusk som skulle göra honom till vinnare i Alabama som orsakade förlusten. I ett telefonsamtalet där han hotade Raffensperger med konsekvenser om han inte "fixade fram" röster som skulle ge Trump vinsten i delstaten.

Hur såg Trump själv på den saken?

Han förklarade sin syn på varför demokraterna vann båda platserna till senaten på Twitter:
«They just happened to find 50,000 ballots late last night. The USA is embarrassed by fools. Our Election Process is worse than that of third world countries!
Jan 6, '21 @ 9:00 am ET»
Ännu ett av många tillfällen då Donald borde ägna några sekunder åt reality check...

Ja, det är kanske det vi kommer att minnas mest. Hur Trump berättade sagor för vuxna barn.
Han skapade myter för dem som behövde något att tro på för att slippa se fakta och verklighet.
Citera
2021-01-11, 12:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det är kanske det vi kommer att minnas mest. Hur Trump berättade sagor för vuxna barn.
Han skapade myter för dem som behövde något att tro på för att slippa se fakta och verklighet.

Det händer att man träffar på människor med brister i sin verklighetsuppfattning. Jag har aldrig sett någon leva så totalt avskärmad från verkligheten som Trump förefaller göra.

Han tar aldrig ansvar för sina handlingar.

Han "hittar på" vad som helst för att framstå i en bättre dager än den verkliga.

Han är en mytoman och han skapar och sprider konspirationsteorier.

Hur är det möjligt att han lyckats bli vald till president och lyckades få 74 miljoner röster (ca 22% av befolkningen) i presidentvalet 2020?

Den enda förklaring som jag kan komma på är att han har en anhängarskara som bl.a. präglas av detta.
– Dom följer Trump på sociala media och tror på allt som kommer från honom.
– Dom följer utvalda media som t.ex. Fox News och tror att dom beskriver verkligheten.
– Dom har kopplingar till QAnon och liknande far-right eller alt-right-rörelser och tror på dessa.

Är det för tidigt att börja hoppas att "Trumpismen" snart är död och förpassad till det mörka hörn i historien där den hör hemma?

Citera
2021-01-11, 12:59
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Kolla på länken till Rasmussen, där kan du se vad demokrater och oberoende har svarat. Jag skulle uppskatta att ca 99% av demokrater är övertygade om att Biden vann rättmätigt. En andel svarar ändå att det har förekommit fusk, men då syftar man på republikanernas olika tricks för att förhindra folk från att rösta.

I pollen läggs de naturligtvis ihop med de som menar att det har varit valfusk till Bidens fördel och trots detta så är det totalt mindre än hälften som tror det.

Det stämmer inte alls. Flera undersökningar visar att uppemot 30% av demokraterna tror att Biden vann genom valfusk. Sen bortser du hela tiden från den första Rasmussenundersökningen jag hänvisade till där mindre än hälften av amerikaner trodde att Biden vann utan fusk. Sen ägnar du dig bara åt semantik när du försöker avfärda undersökningen från McLaughlin & Associates. Bevisligen var det en högre andel som tror att valfusk fällde avgörandet än inte.

Men låt oss för ett ögonblick lämna sifferonanin. Även du måste väl se vilken oerhört stor andel av amerikanerna som anser att systemet är riggat? Inser du vilka problem det kommer att medföra och att tiden när vänstern kunde styra och manipulera massan är förbi?
Citera
2021-01-11, 13:03
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Det stämmer inte alls. Flera undersökningar visar att uppemot 30% av demokraterna tror att Biden vann genom valfusk. Sen bortser du hela tiden från den första Rasmussenundersökningen jag hänvisade till där mindre än hälften av amerikaner trodde att Biden vann utan fusk. Sen ägnar du dig bara åt semantik när du försöker avfärda undersökningen från McLaughlin & Associates. Bevisligen var det en högre andel som tror att valfusk fällde avgörandet än inte.

Men låt oss för ett ögonblick lämna sifferonanin. Även du måste väl se vilken oerhört stor andel av amerikanerna som anser att systemet är riggat? Inser du vilka problem det kommer att medföra och att tiden när vänstern kunde styra och manipulera massan är förbi?

Jag håller med om att det här är en onödig diskussion. Det är absolut mycket dåligt att en stor andel anser att man inte kan lita på valresultaten. Vems fel är det? Jo, de politiker som ljuger om att valresultatet inte är pålitligt, eftersom valet inte gick som de hade tänkt sig.

Republikaner och i synnerhet Trump tycker att det är värt att offra folkets förtroende för systemet mot... ja vad vinner de egentligen på detta? Ingenting ser det ut som för mig.
Citera
2021-01-11, 13:10
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag håller med om att det här är en onödig diskussion. Det är absolut mycket dåligt att en stor andel anser att man inte kan lita på valresultaten. Vems fel är det? Jo, de politiker som ljuger om att valresultatet inte är pålitligt, eftersom valet inte gick som de hade tänkt sig.

Republikaner och i synnerhet Trump tycker att det är värt att offra folkets förtroende för systemet mot... ja vad vinner de egentligen på detta? Ingenting ser det ut som för mig.

Eftersom jag tagit del av bevisen för valfusk så delar jag absolut inte din åsikt. Man ska också ha i åtanke hur MSM, big tech och övrigt etablissemang agerat mot Trump och hans anhängare under flera år med massiv censur och hatpropaganda. Än värre är det nu när censuren nått sovjetiska proportioner. Du kan ju inte inbilla dig att förtroendet för systemet stärks med slikt agerande? Tvärtom så stärks ju folks misstankar istället. Bidens utspel hittills spär ytterligare på den redan oerhörda polariseringen. Sammantaget blir det en explosiv cocktail som innebär att nästan vad som helst kan hända.
Citera
2021-01-11, 13:42
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Eftersom jag tagit del av bevisen för valfusk så delar jag absolut inte din åsikt. Man ska också ha i åtanke hur MSM, big tech och övrigt etablissemang agerat mot Trump och hans anhängare under flera år med massiv censur och hatpropaganda. Än värre är det nu när censuren nått sovjetiska proportioner. Du kan ju inte inbilla dig att förtroendet för systemet stärks med slikt agerande? Tvärtom så stärks ju folks misstankar istället. Bidens utspel hittills spär ytterligare på den redan oerhörda polariseringen. Sammantaget blir det en explosiv cocktail som innebär att nästan vad som helst kan hända.

"Bevisen" handlar ju bara om rykten, eller om inspelningar av saker som oinitierade tycker ser märkliga ut, men som alla som faktiskt är insatta i hur rösträknande fungerar säger är helt normala.

Jag tycker inte censur är rätt ordval här, för mig är det stater som censurerar, men jag ger dig att extremhögern är dåliga på att följa förhållningsregler på sociala medier och därför tas bort. Trump fick vara kvar väldigt länge bara för att han är president. Vi lever i helt olika världar, det jag ser är att extremhögern har flyttat fram sina positioner väldigt mycket de senaste åren och huvudsakligen har man försökt hantera det här problemet på samma sätt som Chamberlain gjorde, vi låtsas som ingenting, ger de vad de vill ha så lugnar de sig nog så småningom.

Fast de lugnade sig inte, de bara fortsatte kräva mer och mer, vi bryter inte polariseringen genom att fortsätta den här utvecklingen, tvärtom måste vi sätta en punkt för det här.
Citera
2021-01-11, 13:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Eftersom jag tagit del av bevisen för valfusk så delar jag absolut inte din åsikt.

Fram till bevis eller framstå som lögnare!
Det som du kallar "bevisen för valfusk" har också ett antal domstolar i USA, inklusive högsta domstolen tagit del av och förkastat. Inga giltliga bevis om något som i någon enda delstat skulle kunna förändra valresultatet har presenterats. Det enda som finns är Donald Trumps uppenbart lögnaktiga påståenden. Som han upprepat för att hetsa sin mobb av anhängare till terrorism, försök till omstörtande verksamhet och en hel rad andra brott.

Du kan ju lätt bevisa att det jag skriver ovan är fel. Om du inte ljuger när du skriver att du har bevis.
Presentera bevisen!
Om du inte kan presentera bevis så framstår du som en lika stor lögnare som Donald Trump själv.

Här finns några exempel på vad mobben som Trump hetsade till att gå till angrepp mot Kapitolium sysslade med.

Must-See New Video Shows Capitol Riot Was Way Worse Than We Thought
https://www.youtube.com/watch?v=lhjRXO72v1s

USAs president har blivit landsförrädare och försöker hetsa en mobb till terrorism och mord på vicepresidenten, som straff för att denne följer konstitutionen!

Vilken förebild!

Citera
2021-01-11, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det händer att man träffar på människor med brister i sin verklighetsuppfattning. Jag har aldrig sett någon leva så totalt avskärmad från verkligheten som Trump förefaller göra.

Han tar aldrig ansvar för sina handlingar.

Han "hittar på" vad som helst för att framstå i en bättre dager än den verkliga.

Han är en mytoman och han skapar och sprider konspirationsteorier.

Hur är det möjligt att han lyckats bli vald till president och lyckades få 74 miljoner röster (ca 22% av befolkningen) i presidentvalet 2020?

Den enda förklaring som jag kan komma på är att han har en anhängarskara som bl.a. präglas av detta.
– Dom följer Trump på sociala media och tror på allt som kommer från honom.
– Dom följer utvalda media som t.ex. Fox News och tror att dom beskriver verkligheten.
– Dom har kopplingar till QAnon och liknande far-right eller alt-right-rörelser och tror på dessa.

Är det för tidigt att börja hoppas att "Trumpismen" snart är död och förpassad till det mörka hörn i historien där den hör hemma?

Fast detta är ju bara det sedvanliga gamla skitpratet från idioter.

Folkets president, Donald Trump! Ökade rösterna från ena valet till det andra. Från 62 till 74 miljoner och det är fantastiskt. Obama tappade 4 miljoner röster.

Nu räckte det inte till ändå. Trump förlorade makten i en statskupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in