2020-09-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Mycket märkligt. Fast rimligt. Hutlösa priser på Cirtardin - eller vad dom kallade det.

Absolut.

Men det sades ju också för ett par månader sen att priset på melatonin kan komma att sänkas.

Hur har det gått med det, nån som vet?
Citera
2020-11-03, 01:13
Medlem
overnauts avatar
Melatonin har nu blivit receptfritt i Sverige.

Vet ni några bra leverantörer med snabbupplösande varianten?
Citera
2020-11-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overnaut

Det är orimligt dyrt i Sverige. Jag kommer fortsätta beställa från nätet utomlands. 180 tabletter för 18 euro. Som sagt, köp inte i Sverige om du inte vill betala överpris.
Citera
2020-12-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overnaut

https://vitasunn.com/
Bästa och billigaste melatoninen. Riktigt potenta. Rekommenderar 5mg.
Citera
2020-12-02, 21:59
Medlem
Har tagit 5 mg a 2 tabletter i 4 dagar då det stod så på min burk från läkare.
Är det för mycket?
Citera
2020-12-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Har tagit 5 mg a 2 tabletter i 4 dagar då det stod så på min burk från läkare.
Är det för mycket?

Det är mycket men inte för mycket om du tar den dosen då och då. Kanske inte ska ta sådan stor dos varje kväll. Men det är ingen fara. I princip omöjligt att överdosera på melatonin. Det du kan testa är om en tablett räcker. Ibland känner man inte så stor skillnad på 5 eller 10mg så möjligt att 5mg räcker för dig, testa!
Citera
2020-12-03, 19:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Det är mycket men inte för mycket om du tar den dosen då och då. Kanske inte ska ta sådan stor dos varje kväll. Men det är ingen fara. I princip omöjligt att överdosera på melatonin. Det du kan testa är om en tablett räcker. Ibland känner man inte så stor skillnad på 5 eller 10mg så möjligt att 5mg räcker för dig, testa!

Tillräcklig dos kan vara 1 mg.
F.ö. kan jag notera att melantonin inte biter på mig just nu.
Får övergå ett tag till benzo.
Citera
2020-12-03, 20:15
Medlem
irrblosss avatar
Någon som tar i syfte att "bota" eller förebygga covid19? Läste att melatonin kan hjälpa enligt vissa studier. Melatonin är tydligen en väldigt stark antioxidant.
Citera
2020-12-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som tar i syfte att "bota" eller förebygga covid19? Läste att melatonin kan hjälpa enligt vissa studier. Melatonin är tydligen en väldigt stark antioxidant.

Ja Trump ska ha fått det utskrivet av sin läkare när han fick Covid men verkar mer hjälpa till med sömnen än just vara potent mot Covid. https://www.insider.com/science-behind-supplements-trump-taking-coronavirus-zinc-vitamin-d-2020-10
Citera
2020-12-04, 00:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja Trump ska ha fått det utskrivet av sin läkare när han fick Covid men verkar mer hjälpa till med sömnen än just vara potent mot Covid. https://www.insider.com/science-behind-supplements-trump-taking-coronavirus-zinc-vitamin-d-2020-10
Det har blvi lite av ett modemedel. Men ingen verkar ha riktigt koll på doseringarna. Utom vi här på FB förståss. Där är rådet att hitta sin individuella nivå. Det gör man genom att börja med minimalt! Inte 5 mg, inte 3 mg, utan kanske 0,5 mg.
Dumt och till dels kontraindicerat att ta mer än just den indivuella mängden. Rapporter om mardrömmar etc.
Jag ex v. Kunde inte somna på 1 mg, tog 2 3 och 4. Ingen effekt. Det hanlar inte om alkhol som gör att man blir fullare ju mer man tar. det tycks finnas en QS nivå.
Specifikationen för Quantum Satis för en ingrediens betyder väsentligen "använd den mängd av ingrediensen som behövs för att uppnå det önskade resultatet, men inte mer."

Detta är ett kroppseget preparat. Så eg. är det tänkt för de som själv inte kan producera tillräckligt at det själva. Och då tänkt för äldre som inte gör det. Men nu har användningen breddadts orimligt och ges också till barn. Utan att man vet om det kan störa deras egen melantoninproduktion.
Senast redigerad av Jof 2020-12-04 kl. 00:09.
Citera
2020-12-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det har blvi lite av ett modemedel. Men ingen verkar ha riktigt koll på doseringarna. Utom vi här på FB förståss. Där är rådet att hitta sin individuella nivå. Det gör man genom att börja med minimalt! Inte 5 mg, inte 3 mg, utan kanske 0,5 mg.
Dumt och till dels kontraindicerat att ta mer än just den indivuella mängden. Rapporter om mardrömmar etc.
Jag ex v. Kunde inte somna på 1 mg, tog 2 3 och 4. Ingen effekt. Det hanlar inte om alkhol som gör att man blir fullare ju mer man tar. det tycks finnas en QS nivå.
Specifikationen för Quantum Satis för en ingrediens betyder väsentligen "använd den mängd av ingrediensen som behövs för att uppnå det önskade resultatet, men inte mer."

Detta är ett kroppseget preparat. Så eg. är det tänkt för de som själv inte kan producera tillräckligt at det själva. Och då tänkt för äldre som inte gör det. Men nu har användningen breddadts orimligt och ges också till barn. Utan att man vet om det kan störa deras egen melantoninproduktion.
Min läkare skrev ut 5mg utan egentligen ha en aning om vad jag behöver. Efter att ha läst div trådar så provade jag att dela den i 4:a dvs 1,25 mg och efter det så funkade det mycket bättre. Jag sov som en stock, utan mardrömmar och vaknade utvilad och pigg. Skulle aldrig rekommendera någon att börja med 5 mg då det är en väldigt stark dos på detta medikament.
Citera
2021-01-11, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
https://vitasunn.com/
Bästa och billigaste melatoninen. Riktigt potenta. Rekommenderar 5mg.

Skickar dom till Sverige ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in