Citat:
Ursprungligen postat av
sappy
Hur stor dos är en mycket hög dos? Blir du inte tolerant efter ett tag? Eller fortsätter det att funka vecka ut och vecka in?
Är själv mycket intresserad, tar melatonin vid nödfall, har hänt att jag tagit upp emot 20 mg utan att kunna sova tyvärr.
Melatonin, tappar det effekt med tiden? Alltså blir det försvagat om det är gammalt? Har sett att de burkar jag har haft kort utgångstid.
20-30 har jag tagit och ibland inte somnat ändå. Så fort jag fått en sömnrutin har jag trappat ner till 15-20 och även klarat mig på 10mg.
Jag har svårt att tro på studierna även om många återberättar om att det funkar sisådär. Av oss med verkliga sömnstörningar. Det finns dem som tar 5mg och lägre och somnar strax efteråt
Det enda jag märkt var att när jag hoppade över att ta melatonin så slutade jag att sova igen. Nu klarar jag mig utan och det är andra längre perioden i mitt liv som sömnen fungerar. Men jag har såklart ordentliga rutiner för det och går upp dagligen även om jag inte ska göra något särskilt, någon gång mellan 06.00-07.00
Jag tror verkligen inte på att melatonin är verkningslöst eftersom det inneburit en enorm skillnad på grava sömnproblem och jag skulle gissa att forskare skulle bedöma sömnproblem som kvarstående. På melatonin kunde jag somna och vakna vid fem på morgonen. Sömnproblem för vissa men när man som mig inte kunde somna och hela tiden fick en omkullkastad dygnsrytm så är tidigare uppvaknanden bättre än att som på morgonen eller förmiddagen.