Citat:
Ursprungligen postat av
Freducation
Att Esbjörn inte vill genomföra affären är enligt mig solklart o på riktigt. Annars hade han dykt upp till mötet på banken.
Att inte kommunicera är också en sorts kommunikation men inte så konstruktiv. Blir bara en massa tolkningar från båda sidor (som här i tråden).
Självklart går det bra att nollställa hela affären till hur det var innan. Ev.kostnaders fördelning får man diskutera, nu med respektives juridiska hjälp. Vill man, kan man. Gissningsvis blir det läropengar för båda.
Personligen hoppas o tror jag att det blir lösningen innan tinget. För om det blir tinget då blir allt offentligt o det tror jag inte Ebba har något att vinna på. Men vi får se, snart 15:e.
Du har fel i detta!
Vem står för utgifter besiktning, dubbelt boende advokat jurister mm. mm. jo Esb.
Om Esb hade trätt fram inom rimlig tid hade det varit mycket lättare, men för var dag blir det både besvärligare och dyrare, vilket han får erfara snart !
https://www.ekonomifokus.se/bostad/a...d-hava-avtalet
44. Ångra sig som säljare
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
Om köparen går med på din hävning så kan du få betala ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen.
Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv.