2021-01-11, 08:25
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det som trumfar det som hon säger är det hon skriver:
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."

Hur vet Ebba vad Esbjörn vill? På riktigt. Då måste man kommunicera med varandra, eller via ombud. Uppgifter via media, släktingar eller annat löst folk, håller inte i det här läget.

Esbjörn och Ebba lyckades inte kommunicera med varandra, det faktumet kan vi väl ändå vara överens om?

Det har påpekats flera gånger i tråden, att man rent juridiskt inte bara kan riva kontraktet och betala igen handpenningen. Det finns annat som ska tas hänsyn till också.

Ebbas uttalande kom efter att affären dykt upp i media, efter att Esbjörn uteblivit från bankmötet, efter att Ebba försökt få tag i honom. Måhända att Ebba gjort mindre bra ifrån sig, men Esbjörn var den som började krångla när kontraktet var påskrivet. Inte Ebba.
2021-01-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur vet Ebba vad Esbjörn vill? På riktigt. Då måste man kommunicera med varandra, eller via ombud. Uppgifter via media, släktingar eller annat löst folk, håller inte i det här läget.

Esbjörn och Ebba lyckades inte kommunicera med varandra, det faktumet kan vi väl ändå vara överens om?

Det har påpekats flera gånger i tråden, att man rent juridiskt inte bara kan riva kontraktet och betala igen handpenningen. Det finns annat som ska tas hänsyn till också.

Att Esbjörn inte vill genomföra affären är enligt mig solklart o på riktigt. Annars hade han dykt upp till mötet på banken.

Att inte kommunicera är också en sorts kommunikation men inte så konstruktiv. Blir bara en massa tolkningar från båda sidor (som här i tråden).

Självklart går det bra att nollställa hela affären till hur det var innan. Ev.kostnaders fördelning får man diskutera, nu med respektives juridiska hjälp. Vill man, kan man. Gissningsvis blir det läropengar för båda.

Personligen hoppas o tror jag att det blir lösningen innan tinget. För om det blir tinget då blir allt offentligt o det tror jag inte Ebba har något att vinna på. Men vi får se, snart 15:e.
2021-01-11, 09:13
Medlem
Citat:
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."

Såklart att Ebba kan dra sig ur denna affär om hon vill. Allt annat är bara snickesnack från Ebba-klanen.

Esbjörn vill ju inte genomföra affären, det fattar alla som kan tänka självständigt efter att ha läst om hur det har gått till. Därav hans agerande, rätt eller fel.

Ebba-klanen kör hela tiden med att priset inte är orsaken till debaklet eftersom ingen av parterna tagit upp det i offentligheten. Men vad vet de om hur Esbjörnarna tänker i denna fråga?
Binninge har ju nämnt det i en bisats.

Sen skulle jag vilja ha bevis också på att Esbjörn satt sprätt på handpenningen. Återigen bara snickesnack från Ebba-klanen, allt för att svärta ner Esbjörn. Skärp er!

Det som är bärande i uttalandet är ”om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.” Det pekar på att det vid kontraktsskrivningen inte har funnits några tvivel på Esbjörns vilja. Hans tvekan har uppstått efter att andra har blivit involverade. Då är det rimligt att ha en dialog om detta. Det kan till exempel finnas anledning att absolut inte backa om det primärt handlar om Matz vilja och inte Esbjörns.

Eventuella försök att svärta ner inblandade kommer nog i huvudsak från en eller två skribenter i tråden, oftast med udden riktad mot E.B. Det vore i varje fall önskvärt om du framförde synpunkter på sådant i samband med de inläggen i stället för vid ett inlägg där till exempel din omtalade handpenning inte nämns i en enda rad. Skärp dig!
2021-01-11, 09:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Ebbas uttalande kom efter att affären dykt upp i media, efter att Esbjörn uteblivit från bankmötet, efter att Ebba försökt få tag i honom. Måhända att Ebba gjort mindre bra ifrån sig, men Esbjörn var den som började krångla när kontraktet var påskrivet. Inte Ebba.

Ja så är det ju EB lämnade dörren öppen för ett möte men Esb var redan då svår att få tag i
Varför ska EB jaga honom när han ville backa det är för mig obegripligt, kan ju tänkas att hon har almanackan full med.

Förövrigt har jag sökt när han skulle säga att han ångrar sig men det som finns är endast det handskrivna brevet (som han inte har skrivit själv)

Men ingen stans har han sagt det, bara att det var åt helvete och att hon skulle ta sitt förnuft till fånga.

Så om någon sitter på info om det dela gärna.
2021-01-11, 09:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Att Esbjörn inte vill genomföra affären är enligt mig solklart o på riktigt. Annars hade han dykt upp till mötet på banken.

Att inte kommunicera är också en sorts kommunikation men inte så konstruktiv. Blir bara en massa tolkningar från båda sidor (som här i tråden).

Självklart går det bra att nollställa hela affären till hur det var innan. Ev.kostnaders fördelning får man diskutera, nu med respektives juridiska hjälp. Vill man, kan man. Gissningsvis blir det läropengar för båda.

Personligen hoppas o tror jag att det blir lösningen innan tinget. För om det blir tinget då blir allt offentligt o det tror jag inte Ebba har något att vinna på. Men vi får se, snart 15:e.

Du har fel i detta!

Vem står för utgifter besiktning, dubbelt boende advokat jurister mm. mm. jo Esb.

Om Esb hade trätt fram inom rimlig tid hade det varit mycket lättare, men för var dag blir det både besvärligare och dyrare, vilket han får erfara snart !

https://www.ekonomifokus.se/bostad/a...d-hava-avtalet

44. Ångra sig som säljare

Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.

Om köparen går med på din hävning så kan du få betala ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen.
Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv.
2021-01-11, 09:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Såklart att Ebba kan dra sig ur denna affär om hon vill. Allt annat är bara snickesnack från Ebba-klanen.

Esbjörn vill ju inte genomföra affären, det fattar alla som kan tänka självständigt efter att ha läst om hur det har gått till. Därav hans agerande, rätt eller fel.

Ebba-klanen kör hela tiden med att priset inte är orsaken till debaklet eftersom ingen av parterna tagit upp det i offentligheten. Men vad vet de om hur Esbjörnarna tänker i denna fråga?
Binninge har ju nämnt det i en bisats.

Sen skulle jag vilja ha bevis också på att Esbjörn satt sprätt på handpenningen. Återigen bara snickesnack från Ebba-klanen, allt för att svärta ner Esbjörn. Skärp er!

Binninge talar med kluven tunga han har både sagt det ena även det andra finns i tråden om du hade häng med.

Ursprungligen postat av Clyo
För tydlighetens skull borde jag istället ha valt följande mening från Expressenartikeln.
”Juridiska experter förklarar att det är extremt svårt att upphäva ingångna avtal, men Binninge säger ett avtal inte gäller om man har utnyttjat en persons ”trångmål, lättsinne, oförstånd eller beroendeställning” – och dessutom betalat för lite, vilket han anser att Busch har gjort”.

https://www.expressen.se/dinapengar/...ed-ebba-busch/

Citat:
Esbjörn vill inte sälja gården. Det handlar inte om pris. Han känner sig lurad av Ebba. Esbjörn vill därför inte ha ett personligt möte. Han vill nämligen inte bli lurad igen”, skriver ombudet Johann Binninge.
2021-01-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du har fel i detta!

Vem står för utgifter besiktning, dubbelt boende advokat jurister mm. mm. jo Esb.

Om Esb hade trätt fram inom rimlig tid hade det varit mycket lättare, men för var dag blir det både besvärligare och dyrare, vilket han får erfara snart !

https://www.ekonomifokus.se/bostad/a...d-hava-avtalet

44. Ångra sig som säljare

Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.

Om köparen går med på din hävning så kan du få betala ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen.
Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv.

Att kostnader har uppstått är klart - men om man bestämmer sig för att inte genomföra affären så kan man komma överens om fördelningen av dessa. Inget konstigt med det.

Alla kör inte helt efter de juridiska regler som omger en affär, men man kan göra det. Det är det vi ser att Ebba gör o Ebba-klanen här hela tiden förespråkar.
2021-01-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det som är bärande i uttalandet är ”om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.” Det pekar på att det vid kontraktsskrivningen inte har funnits några tvivel på Esbjörns vilja. Hans tvekan har uppstått efter att andra har blivit involverade. Då är det rimligt att ha en dialog om detta. Det kan till exempel finnas anledning att absolut inte backa om det primärt handlar om Matz vilja och inte Esbjörns.
[/b]

Det du skriver är en tolkning du gör (gissar).
Enligt Ebba (förvånad?) har det inte funnits några tvivel så klart. Hon är part i målet o är van att formulera sig till sin fördel.

Du vet inte om han tvekade innan andra blev inblandade! Bara ännu en gissning!
2021-01-11, 10:28
Medlem
Citat:
Det du skriver är en tolkning du gör (gissar).
Enligt Ebba (förvånad?) har det inte funnits några tvivel så klart. Hon är part i målet o är van att formulera sig till sin fördel.

Du vet inte om han tvekade innan andra blev inblandade! Bara ännu en gissning!
Han skrev på ett kontrakt, det tyder inte på något tvivel. Har du något annat än gissningar som underbygger dina inlägg?
2021-01-11, 11:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Att kostnader har uppstått är klart - men om man bestämmer sig för att inte genomföra affären så kan man komma överens om fördelningen av dessa. Inget konstigt med det.

Alla kör inte helt efter de juridiska regler som omger en affär, men man kan göra det. Det är det vi ser att Ebba gör o Ebba-klanen här hela tiden förespråkar.

Tyvärr vill nog inte köparen betala rättegångskostnaderna mm för att gubben gick och gömde sig.
Han har redan blåst henne på 390 000 hur tänker du där?
Skulle du betala dom?

Som jag skrev förut det har gått ca 4 månader och han håller på så.

Han kommer få stå sitt kast (snart)
Senast redigerad av braattha 2021-01-11 kl. 11:18.
2021-01-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Tyvärr vill nog inte köparen betala rättegångskostnaderna mm för att gubben gick och gömde sig.
Han har redan blåst henne på 390 000 hur tänker du där?
Skulle du betala dom?

Som jag skrev förut det har gått ca 4 månader och han håller på så.

Han kommer få stå sitt kast (snart)

Ditt resonemang utgår från att det blir rättegång, det vet vi inte än!

Du utgår också från att Esbjörn redan har blåst Ebba o det är ännu en gissning. Jag gissar att de 390' står kvar på kontot.

Jag gissar att båda får stå sitt kast.
2021-01-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han skrev på ett kontrakt, det tyder inte på något tvivel. Har du något annat än gissningar som underbygger dina inlägg?

Konsekvensen av ditt resonerande är att du tycker att det är ok med dessa äldrebedrägerier där äldre skriver under dyra teleabonnemang mm.

Men visst kör på det - det är fritt fram så länge du kan visa en underskrift.

Ingen trevlig värld du lever i - o hoppas att du också kan komma upp i en aktningsvärd ålder!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in